Jetske test het 'kookpunt' van de Nederlander 3 1 6 Dinsdag 17 juli 2007 PZC Op het moment dat de tv-wereld zich opmaakt voor de grote zomerslaap, komt Jetske van den Eisen (34) in een week tijd met twee nieuwe programma's. door Bernice Breure foto David van Dam Het lijkt voor Jetske van den Eisen wel de zomer van De Grote Omme keer. Ze is zwanger van haar eerste kind, heeft na zeven jaar afscheid genomen van het kin derprogramma Willem Wever en krijgt van de NCRV nu de ene na de andere tv-klus voor volwasse nen aangeboden. Ze wordt het nieuwe gezicht van De Rijdende Rechter en deze zomer presenteert ze de reportagereeks Korte Lontjes en de talentenjacht Bijna Beroemd. Het is een opvallende stap, van Z@pp naar Nederland r, beaamt ze. „Zeker wat kijkcijfers betreft. Van een programma op Neder land wordt al snel een miljoenen publiek verwacht, maar verder be schouw ik dit niet als 'mijn grote doorbraak'. Het is gewoon een an der genre, waarin ik vooral mezelf wil zijn." Haar cv vermeldt welis waar Het Klokhuis, Buya en de BZT-show, ze is haar omroeploop- baan ooit begonnen met een reis programma. Ook de afgelopen ja ren was ze geregeld na kinderbed tijd op de buis te zien. Overmorgen start Korte Lontjes, aangeduid als 'licht ontvlambaar Jetske van den Eisen: „Het is gewoon een ander genre, waarin ik vooral mezelf wil zijn." Nederland kijkt in de spiegel', over voordringen bij de bakker, files, krakende chips in de bios en ande re irritaties. Bekende Nederlanders vertellen waaraan ze zich in hun woonplaats ergeren en met een ca mera-op-afstand wordt vastgelegd of en hoe snel plaatsgenoten hun geduld verliezen in onprettige si tuaties. Wie de namen van deelnemende BN'ers bekijkt, met onder anderen de blijkbaar onvermijdelijke top kok Pierre Wind en sportpresenta- tor Humberto Tan, vraagt zich af waarom ook nu weer dat blik 'ster ren' moest worden opengetrok ken. Van den Eisen weerlegt deze kritiek: „We hebben gezocht naar uitgesproken types. Bovendien: als je inzoomt op een bepaalde stad, is het leuker om een ambassadeur van de stad voor de camera te ha len die de kijkers kennen, dan bij voorbeeld de burgemeester. Zelf vind ik dat we een toplijst heb ben, met heel verschillende men sen als Giel Beelen, Syb van der Ploeg en Harm Edens." Hoe dan ook, zegt ze, het is lastig om in een programma het kook punt van de Nederlander te testen. „We willen iets onderzoeken dat altijd in het geniep gebeurt. Vaak zijn de lontjes juist kort wanneer mensen uit hun sociale omgeving zijn: 'Mijn vrouw is er toch niet bij, dus nu kan ik wel even uit mijn slof schieten'. We zijn er niet trots op als we zo doen." In het programma wordt zeker niet op een Balkenende-wijze over waarden en normen gepreekt. „We pretenderen niks, willen dit gedrag alleen inzichtelijker maken. Het is ook iets heel menselijks. We zijn veel mondiger geworden, de ego's zijn groter, mensen zijn beter opgeleid, hebben het idee dat ze overal verstand van hebben en dus het recht hebben er wat van te zeggen. Daar is niks mis mee, het gaat alleen om de toon die je kiest." Uit het zonder wetenschappelijke pretenties uitgevoerde onderzoek blijkt volgens Van den Eisen dat het erg meevalt met onze vermeen de grofheid. „Je moet mensen ook wel wat gun nen. Als ik in de auto zit, voel ik me ook vaak opgefokt. Iedereen is druk, je kan bijna niet meer dro men op de snelweg, je moet heel alert zijn, en vandaar uit is het nog maar een kleine stap naar gestrest zijn." Op zaterdag 21 juli volgt Van den Elsens tweede nieuwe programma Bijna Beroemd, een talentenjacht voor circus- en Parade-achtige acts, dat de blondine presenteert met Jo- chem van Gelder. Onder meer een Ghanese acrobatengroep, ketting zaagjongleurs, een twirling twee ling, cocktailshakers en kunstflui ters wordt een podium geboden. Altijd het beste uit jezelf willen ha len, dat komt Van den Eisen wel bekend voor. „Toen ik piano speel de, wilde ik naar het conservato rium, toen ik op turnen zat, droomde ik van de Olympische Spelen. Maar dat doen alle kinde ren, toch?" Nu is het grootste doel van de gedi plomeerd kindertheatermaakster simpelweg zichzelf te zijn op tv. „Ik ben geen journalist, ik hoef niet op zoek naar 26 diepere lagen. Als kijker wil ik ook geen presenta tor zien, niet iemand die heel goed zijn kunstje doet, maar een per soonlijkheid, iemand die echt is. Er is heel veel plastic op tv, ik zie mensen met tranen in hun ogen een show brengen terwijl ik denk: ik geloof je niet." Korte Lontjes, vanaf donderdag 19 juli, 20.50 Ned. 2 Bijna Beroemd, van af zaterdag 21 juli, 20.25 Ned. 1 V-\ door Sanne Terlouw en Jan Teriouw Van Jan Teriouw en Sanne Terlouw zijn eerder verschenen De charmeur en Venijn. Aflevering 16: Waarin Job en Leonie meer over Barendrecht en Hartman te weten komen Van wat Jacco heeft voorgelezen uit zijn schrift kan Job de tekst met enige fantasie reconstrueren: Barendrecht en Hartman, advocaten en procureurs. De volgende dag zoekt hij in telefoongidsen en op internet. Aangrijpingspunten genoeg in onze georganiseerde, open samenleving. Het wemelt van de organisaties die iets met advocaten en procureurs te maken kunnen hebben. Leonie wil eerst weten wat een procureur is, want zo is ze. 'Ik vergeet het ook altijd weer,' zegt Job en dus zoeken ze het op. 'Hebbes,' roept Leonie. 'Procureur is in Nederland de officiële benaming voor de vertegenwoordiger van een procespartij in een burgerlijk geding. Een procureur heeft de exclusieve bevoegdheid tot het verrichten van bepaalde processuele handelingen'. 'Nu weet ik weer waarom ik het altijd vergeet,' zegt Job. 'Ja hoor,' zegt Leonie. 'Jij voelt je meer thuis bij...' ze pakt een tijdschrift van de tafel en leest... 'de wisselwerking tussen genomics en de grondslagen en ordening van de samenleving, het zelfbeeld van individuen.' 'Hou jij je nou maar bezig met bewustzijnsvernauwing.' Job besteedt er een goed deel van de dag aan om iemand te vinden die Barendrecht of Hartman persoonlijk kennen. Zulke wederzijdse kennissen zijn er altijd. Tenslotte komt hij het volgende te weten. Barendrecht en Hartman staat bekend als een uitstekend, bonafide kantoor. Overigens bestaat Hartman niet meer. Hij is enkele maanden geleden omgekomen bij een verkeersongeluk, meende Jobs zegsman te weten. Hartman was begin veertig, Barendrecht is een stuk ouder. Barendrecht is groter, forser, ook toegankelijker dan Hartman was. Hij is gescheiden, geen kinderen. Hij is veel in restaurants te zien in het Haagse en omgeving, met wisselende vriendinnen, altijd keurig in het pak. Vrijetijdskleding? Nee, daarin kan niemand zich hem voor de geest halen. Een kritiekpuntje is dat hij in de rechtszaal niet altijd echt goed is voorbereid, dat deed zijn compagnon Hartman een stuk beter. Maar naar het schijnt, heeft hij nu een jonge collega in de arm genomen, die de lastige gedingen van hem overneemt. Verder is Barendrecht in het verleden vier jaar wethouder geweest, voor een plaatselijke partij, wat hij goed deed. Hij houdt lezingen voor zijn Rotary, kortom, volgens de informatie die Job opdiept is de heer Barendrecht een gerespecteerd lid van de Haagse gemeenschap. Hoe is dat te rijmen met het bezoek op zaterdagmorgen van een man die Olivier met vuisten heeft bewerkt, de man van wie Leonie met behulp van het adres in Osdorp heeft achterhaald dat zijn achternaam Bekkers is? Over hem belt Jacco diezelfde zondagmiddag met informatie. Duik Bekkers heeft er moeite mee op het rechte pad te blijven. Vier jaar heeft hij vast gezeten, voor een overval met geweldpleging. Dat is al meer dan tien jaar geleden. Jacco weet ook wie het maatje van Bekkers is, via het autonummer dat hij heeft genoteerd. Dat is Manfred van Nunspeet, een ettertje dat zich bezighoudt met het aan de man brengen van drugs, niks groots, meer wat gedoe met wiet of zo. Zo ver zijn ze gekomen. Nu wordt het tijd om eens met de vader van Olivier te praten, vindt Job. Ze bellen Olivier om te vragen of zijn vader inmiddels thuis is, maar dat is hij niet. Olivier belt maandagmorgen terug en vraagt of hij opnieuw langs mag komen. Hij vertelt dat zijn vader de vorige dag heeft opgebeld. Cees van Dordt zat in Engeland, er was plotseling een verandering in zijn programma gekomen, had hij gezegd. Olivier heeft hem ingelicht over de twee mannen die op een gewelddadige manier naar 'de poef hadden gevraagd, en daar was Cees kennelijk reuze van geschrokken. 'Morgen komt hij naar Nederland.' Terwijl Olivier dit vertelt, kijkt Leonie hem aan. Wat moeilijk yoor hem, denkt ze. Het gaat over zijn vader. Die laat een dochter van zestien jaar alleen, een dochter die net op een afschuwelijke manier haar moeder heeft verloren, en hij komt niet meteen naar huis als die dochter wordt bedreigd. Olivier is een gevoelige jongen. Hij begrijpt precies wat wij daarbij denken. Dan kijkt ze naar haar vader. Dezelfde gedachten moeten door zijn hoofd gaan. Morgen aflevering 17. Job vraagt zich af waarom Cees van Dordt zo vreemd doet

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 16