Jetske test het 'kookpunt' van de Nederlander
3
1 6 Dinsdag 17 juli 2007 PZC
Op het moment dat de
tv-wereld zich opmaakt voor
de grote zomerslaap, komt
Jetske van den Eisen (34) in
een week tijd met twee
nieuwe programma's.
door Bernice Breure
foto David van Dam
Het lijkt voor Jetske van
den Eisen wel de zomer
van De Grote Omme
keer. Ze is zwanger van
haar eerste kind, heeft na zeven
jaar afscheid genomen van het kin
derprogramma Willem Wever en
krijgt van de NCRV nu de ene na
de andere tv-klus voor volwasse
nen aangeboden. Ze wordt het
nieuwe gezicht van De Rijdende
Rechter en deze zomer presenteert
ze de reportagereeks Korte Lontjes
en de talentenjacht Bijna Beroemd.
Het is een opvallende stap, van
Z@pp naar Nederland r, beaamt
ze. „Zeker wat kijkcijfers betreft.
Van een programma op Neder
land wordt al snel een miljoenen
publiek verwacht, maar verder be
schouw ik dit niet als 'mijn grote
doorbraak'. Het is gewoon een an
der genre, waarin ik vooral mezelf
wil zijn." Haar cv vermeldt welis
waar Het Klokhuis, Buya en de
BZT-show, ze is haar omroeploop-
baan ooit begonnen met een reis
programma. Ook de afgelopen ja
ren was ze geregeld na kinderbed
tijd op de buis te zien.
Overmorgen start Korte Lontjes,
aangeduid als 'licht ontvlambaar
Jetske van den Eisen: „Het is gewoon een ander genre, waarin ik vooral mezelf wil zijn."
Nederland kijkt in de spiegel', over
voordringen bij de bakker, files,
krakende chips in de bios en ande
re irritaties. Bekende Nederlanders
vertellen waaraan ze zich in hun
woonplaats ergeren en met een ca
mera-op-afstand wordt vastgelegd
of en hoe snel plaatsgenoten hun
geduld verliezen in onprettige si
tuaties.
Wie de namen van deelnemende
BN'ers bekijkt, met onder anderen
de blijkbaar onvermijdelijke top
kok Pierre Wind en sportpresenta-
tor Humberto Tan, vraagt zich af
waarom ook nu weer dat blik 'ster
ren' moest worden opengetrok
ken. Van den Eisen weerlegt deze
kritiek: „We hebben gezocht naar
uitgesproken types. Bovendien: als
je inzoomt op een bepaalde stad,
is het leuker om een ambassadeur
van de stad voor de camera te ha
len die de kijkers kennen, dan bij
voorbeeld de burgemeester.
Zelf vind ik dat we een toplijst heb
ben, met heel verschillende men
sen als Giel Beelen, Syb van der
Ploeg en Harm Edens."
Hoe dan ook, zegt ze, het is lastig
om in een programma het kook
punt van de Nederlander te testen.
„We willen iets onderzoeken dat
altijd in het geniep gebeurt. Vaak
zijn de lontjes juist kort wanneer
mensen uit hun sociale omgeving
zijn: 'Mijn vrouw is er toch niet
bij, dus nu kan ik wel even uit
mijn slof schieten'. We zijn er niet
trots op als we zo doen."
In het programma wordt zeker
niet op een Balkenende-wijze over
waarden en normen gepreekt.
„We pretenderen niks, willen dit
gedrag alleen inzichtelijker maken.
Het is ook iets heel menselijks.
We zijn veel mondiger geworden,
de ego's zijn groter, mensen zijn
beter opgeleid, hebben het idee
dat ze overal verstand van hebben
en dus het recht hebben er wat
van te zeggen. Daar is niks mis
mee, het gaat alleen om de toon
die je kiest."
Uit het zonder wetenschappelijke
pretenties uitgevoerde onderzoek
blijkt volgens Van den Eisen dat
het erg meevalt met onze vermeen
de grofheid.
„Je moet mensen ook wel wat gun
nen. Als ik in de auto zit, voel ik
me ook vaak opgefokt. Iedereen is
druk, je kan bijna niet meer dro
men op de snelweg, je moet heel
alert zijn, en vandaar uit is het nog
maar een kleine stap naar gestrest
zijn."
Op zaterdag 21 juli volgt
Van den Elsens tweede
nieuwe programma Bijna
Beroemd, een talentenjacht voor
circus- en Parade-achtige acts, dat
de blondine presenteert met Jo-
chem van Gelder. Onder meer een
Ghanese acrobatengroep, ketting
zaagjongleurs, een twirling twee
ling, cocktailshakers en kunstflui
ters wordt een podium geboden.
Altijd het beste uit jezelf willen ha
len, dat komt Van den Eisen wel
bekend voor. „Toen ik piano speel
de, wilde ik naar het conservato
rium, toen ik op turnen zat,
droomde ik van de Olympische
Spelen. Maar dat doen alle kinde
ren, toch?"
Nu is het grootste doel van de gedi
plomeerd kindertheatermaakster
simpelweg zichzelf te zijn op tv.
„Ik ben geen journalist, ik hoef
niet op zoek naar 26 diepere lagen.
Als kijker wil ik ook geen presenta
tor zien, niet iemand die heel goed
zijn kunstje doet, maar een per
soonlijkheid, iemand die echt is.
Er is heel veel plastic op tv, ik zie
mensen met tranen in hun ogen
een show brengen terwijl ik denk:
ik geloof je niet."
Korte Lontjes, vanaf donderdag 19
juli, 20.50 Ned. 2 Bijna Beroemd, van
af zaterdag 21 juli, 20.25 Ned. 1
V-\
door Sanne Terlouw
en Jan Teriouw
Van Jan Teriouw en
Sanne Terlouw zijn eerder
verschenen De charmeur
en Venijn.
Aflevering 16: Waarin Job en Leonie
meer over Barendrecht en Hartman te
weten komen
Van wat Jacco heeft voorgelezen uit zijn schrift
kan Job de tekst met enige fantasie reconstrueren:
Barendrecht en Hartman, advocaten en procureurs.
De volgende dag zoekt hij in telefoongidsen en op
internet. Aangrijpingspunten genoeg in onze
georganiseerde, open samenleving. Het wemelt
van de organisaties die iets met advocaten en
procureurs te maken kunnen hebben.
Leonie wil eerst weten wat een procureur is, want
zo is ze.
'Ik vergeet het ook altijd weer,' zegt Job en dus
zoeken ze het op.
'Hebbes,' roept Leonie. 'Procureur is in Nederland
de officiële benaming voor de vertegenwoordiger
van een procespartij in een burgerlijk geding. Een
procureur heeft de exclusieve bevoegdheid tot het
verrichten van bepaalde processuele handelingen'.
'Nu weet ik weer waarom ik het altijd vergeet,'
zegt Job.
'Ja hoor,' zegt Leonie. 'Jij voelt je meer thuis bij...'
ze pakt een tijdschrift van de tafel en leest... 'de
wisselwerking tussen genomics en de grondslagen
en ordening van de samenleving, het zelfbeeld van
individuen.'
'Hou jij je nou maar bezig met
bewustzijnsvernauwing.'
Job besteedt er een goed deel van de dag aan om
iemand te vinden die Barendrecht of Hartman
persoonlijk kennen. Zulke wederzijdse kennissen
zijn er altijd. Tenslotte komt hij het volgende te
weten.
Barendrecht en Hartman staat bekend als een
uitstekend, bonafide kantoor. Overigens bestaat
Hartman niet meer. Hij is enkele maanden
geleden omgekomen bij een verkeersongeluk,
meende Jobs zegsman te weten. Hartman was
begin veertig, Barendrecht is een stuk ouder.
Barendrecht is groter, forser, ook toegankelijker
dan Hartman was. Hij is gescheiden, geen
kinderen. Hij is veel in restaurants te zien in het
Haagse en omgeving, met wisselende
vriendinnen, altijd keurig in het pak.
Vrijetijdskleding? Nee, daarin kan niemand zich
hem voor de geest halen. Een kritiekpuntje is dat
hij in de rechtszaal niet altijd echt goed is
voorbereid, dat deed zijn compagnon Hartman
een stuk beter. Maar naar het schijnt, heeft hij nu
een jonge collega in de arm genomen, die de
lastige gedingen van hem overneemt.
Verder is Barendrecht in het verleden vier jaar
wethouder geweest, voor een plaatselijke partij,
wat hij goed deed. Hij houdt lezingen voor zijn
Rotary, kortom, volgens de informatie die Job
opdiept is de heer Barendrecht een gerespecteerd
lid van de Haagse gemeenschap.
Hoe is dat te rijmen met het bezoek op
zaterdagmorgen van een man die Olivier met
vuisten heeft bewerkt, de man van wie Leonie
met behulp van het adres in Osdorp heeft
achterhaald dat zijn achternaam Bekkers is? Over
hem belt Jacco diezelfde zondagmiddag met
informatie.
Duik Bekkers heeft er moeite mee op het rechte
pad te blijven. Vier jaar heeft hij vast gezeten, voor
een overval met geweldpleging. Dat is al meer dan
tien jaar geleden. Jacco weet ook wie het maatje
van Bekkers is, via het autonummer dat hij heeft
genoteerd. Dat is Manfred van Nunspeet, een
ettertje dat zich bezighoudt met het aan de man
brengen van drugs, niks groots, meer wat gedoe
met wiet of zo.
Zo ver zijn ze gekomen. Nu wordt het tijd om
eens met de vader van Olivier te praten, vindt Job.
Ze bellen Olivier om te vragen of zijn vader
inmiddels thuis is, maar dat is hij niet.
Olivier belt maandagmorgen terug en vraagt of hij
opnieuw langs mag komen. Hij vertelt dat zijn
vader de vorige dag heeft opgebeld. Cees van
Dordt zat in Engeland, er was plotseling een
verandering in zijn programma gekomen, had hij
gezegd. Olivier heeft hem ingelicht over de twee
mannen die op een gewelddadige manier naar 'de
poef hadden gevraagd, en daar was Cees kennelijk
reuze van geschrokken.
'Morgen komt hij naar Nederland.'
Terwijl Olivier dit vertelt, kijkt Leonie hem aan.
Wat moeilijk yoor hem, denkt ze. Het gaat over
zijn vader. Die laat een dochter van zestien jaar
alleen, een dochter die net op een afschuwelijke
manier haar moeder heeft verloren, en hij komt
niet meteen naar huis als die dochter wordt
bedreigd. Olivier is een gevoelige jongen.
Hij begrijpt precies wat wij daarbij denken. Dan
kijkt ze naar haar vader. Dezelfde gedachten
moeten door zijn hoofd gaan.
Morgen aflevering 17. Job vraagt zich af waarom
Cees van Dordt zo vreemd doet