De taaiheid van actrice v12 I Zaterdag 14 juli 2007 PZC Als je als acteur moet kunnen putten uit levenservaring, kan Ellen Pieters elke rol spelen. De actrice en zangeres overwon verlies, angst en een diepgewortelde onzekerheid. „Mijn leven werd pas echt leuk na m'n dertigste." Toen moest kanker nog komen. Ellen Pieters, actrice en zangeres Geboren in 1964 in Purmerend. Getrouwd met acteur Han Oldigs. - Na mavo, havo en vwo rondt ze in 1991 de Kleinkunstacademie in Amsterdam af. Daar na gaat ze aan de slag bij het radioprogramma Spijkers met Koppen en het televisieprogramma Klokhuis. Ze verwerft bekendheid bij het grote publiek in het programma Kopspijkers waar ze Maxi ma, Rita Verdonk, Karla Peijs en andere be kendheden imiteert. - In 2000 en 2001 staat ze op de planken met avondvullende cabaretprogramma's. Daarna volgen diverse rollen in komedies. In de musi cal komen de zang- en acteertalenten van Pie ters volledig tot hun recht. - In 2004 wordt ze genomineerd voor de John Kraaykamp Musicalaward voor de beste vrou welijke hoofdrol in de musical Merrily Roll Along. Afgelopen mei viel haar dezelfde nomi natie ten deel voor haar rol als Blonde Greet in de musical Wat Zien Ik. Het komende seizoen is Pieters te zien in de musical Verplichte Figuren. Daarna beginnen de voorbereidingen voor Op Hoop van Zegen, waarin ze de rol van Kniertje zal vertolken. Ellen door Monique de Knegt foto's Phil Nijhuis Rijtjeshuis met een Japanse min. Een doorkijkje naar een polder landschap verklapt de oer-Holland- se omgeving. Ellen Pieters eet ker sen, is even Blonde Greet uit de musical Wat Zien Ik, maar vooral zichzelf. Dertig jaar is ze op zoek geweest naar haar be staansgrond. Onderweg imiteerde ze op televi sie prinsessen en politici in Kopspijkers, speelde ze leuke, gekke wijven in Klokhuis en veroverde harten en prijzen als musicalster. „Hoor ik hier wel?, dacht ik als kind. Ik voelde me helemaal niet thuis bij mijn ouders, oudere broer en zussen. Ik zag er niet alleen anders uit, ik was ook totaal anders. Pas als ik gekke stem metjes nadeed, werd ik gezien. Ik dacht dat het echte leven een film was en de televisie echt. Ik wilde actrice worden en ging ervan uit dat ie dereen dat wilde. Een ongeconcentreerd en dromerig kind was ik. Ik observeerde iedereen en verzon hele ver halen. Een driftkop ook. Ik herinner me dat ik een spiegel aan diggelen heb geslagen en dat ik naast een invaljuf ging staan en met snerpende stem zei: IK HAAT U. In de derde klas kreeg ik het letterlijk aan de stok met jufFrouw Pen. Ik ben toen weggelopen, waarna mijn moeder met de juf ging praten. Bij terugkeer zei ze: je hebt gelijk, het is een rotwijf De nieuwe school was mijn redding. Jij moet toneel gaan doen, zei meester Gilles Dam. Op het toneel kon ik bewijzen dat ik besta. Toen ik voor het eerst een voorstelling zag, Cyrano de Bergerac met Ko van Dijk en Guus Hermus in Carré, was ik een jaar van slag. Het was iets ma gisch voor mij. De discrepantie tussen waar ik was en wat ik wilde, was levensgroot. Ik moest veel angsten overwinnen. Als je zegt dat je iets wil, ben je chantabel. Dan moet je laten zien wat je wil. Over de mavo heb ik vijfjaar gedaan. Daarna deed ik havo en vwo. In het eindexamenjaar werd mijn moeder ziek. Borstkanker, uitge zaaid. 56 jaar was ze. Ik heb een jaar voor haar gezorgd. Toen ze voelde dat ze het niet zou ha len, werd ze heel depressief Mijn moeder was een dominante, daimerige vrouw. Als het aan haar lag, kwam ik het huis niet meer uit. Ik vond het heel zielig voor haar, maar ik weet nog dat er een punt was dat ik dacht: ik ga er niet in mee, ik moet verder. Ik deed auditie op de Toneelschool maar werd afgewezen. Terecht. Ik zat zo in mezelf opgeslo ten. Ik ging naar de Kleinkunstacademie, een verademing. Hier trof ik levendige relnichten in plaats van studenten met intellectuele bespie gelingen over drama dat ik aan den lijve onder vond. Hier kon ik zingen! Zang is een ingang tot je gevoel. Toch was ik heel bang. Als je het gevoel hebt dat er iets wezenlijks niet klopt en iedereen zegt dat je gek bent, kun je niet vertrouwen op je intuïtie. Ik was heel onzeker over mezelf Ik wantrouwde vrouwen en had veel mannen en relaties om bevestigd te worden in het leven. Na de Kleinkunstacademie kon ik aan de slag bij het radioprogramma Spijkers met Koppen en Klokhuis op televisie. Het was na een uitzen ding dat ik de man ontmoette die vroeger pleeg kind bij ons was. Sinds de dood van mijn moe der had ik heel af en toe contact met hem. Ik was 4 toen hij als 20-jarige het huis verliet. Mijn herinneringen bestonden voornamelijk uit foto's. Die avond vroeg ik hem hoe hij het gezin als pleegkind heeft ervaren. Wil je dat echt weten, zei hij, ik ben je biologische vader... Ik dacht dat mijn hoofd eraf viel! Ik hield hem ook echt vast. Ik wist ook meteen dat het klop te wat hij zei. Alle puzzelstukjes vielen in el kaar. Eindelijk wist ik waarom ik anders was dan anderen. De eerste maand was ik heel euforisch. Toen ik anderen wilde vertellen hoe de vork in de steel zat, bleken mijn oudere zussen het al te weten. Ze hadden al die tijd niets durven zeggen. Mijn vader wist het niet. Ik heb het hem verteld met in mijn achterzak een briefje met het nummer van de ambulance. Het was niet nodig. Ik heb daarna een heel hechte band gekregen met mijn vader. We zijn naar het Okurahotel geweest en zijn samen dronken geworden. Het viel me op hoe vol hij was van mijn moeder, hij adoreerde haar en wilde eigenlijk niets we ten van wat er was gebeurd. Na de ontsteltenis werd ik heel depressief Ik was heel boos op m'n moeder dat ze het nooit had verteld. Die depressie heeft twee jaar ge duurd. Ik ben wel blijven werken, uit plichtsbe sef. Dan had ik op zaterdag Kopspijkers en werd ik op maandagochtend wakker van de zenu wen voor de volgende uitzending. Op een gegeven moment ben ik gestopt omdat

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 98