Economie
PZC
Op reis met uw krant
Aanleg VCT én WCT kan Zeeuwse
havens broodnodige groei brengen
Mededeling
Monaco Cöte d'Azur
Tophotels willen eigen opleiding
om tekort personeel tegen te gaan
Nazomeren in stijl
o.b.v.
halfpension
8
PZC Zaterdag 14 juli 2007 I 1 7
In verband met centralisatie van een aantal afdelingen
binnen de PZC komen de baliefuncties bij de kantoren
Goes, Middelburg, Zierikzee en Terneuzen te vervallen.
Voor vragen betreffende uw abonnement (o.a. bezorgklachten en
abonneevoordeel-acties) kunt u bellen met ons gratis telefoon
nummer: 0800 - 023 12 31
Voor overige vragen kunt u terecht bij
het algemene nummer: 0113 - 315 500
Promotieclub: 'Voor
kade aan Westerschelde
is het nu of nooit'.
door Jeffrey Kutterink
VLISSINGEN - Of de Westerschelde
Container Terminal in de wacht
kamer gaat of niet, het bedrijfs
leven in de haven blijft hame
ren op de nut en noodzaak. Te
gen beter weten in? „In de afge
lopen zes jaar zijn we in de ha
vens vierduizend banen kwijtge
raakt."
De politiek en de publieke opinie
kantelt. Voor de ontwikkeling
van de containeroverslag in de
haven van Vlissingen-Oost is nu
in eerste instantie de Verbrugge
Container Terminal (VCT) in
beeld. Na zeven jaar discussie, een
snoeihard nee van de Raad van
State en tal van onderzoeken, is
de Westerschelde Container Ter
minal in de wachtkamer beland.
Maar de Zeeland Port Promotion
Council (ZPPC), die ruim hon
derd havenbedrijven verte
genwoordigt, doet een laatste op
roep om toch vooral beide plan
nen voor containerkades uit te voe
ren.
„Door automatisering en slimmer
werken is veel werkgelegenheid
verloren gegaan", vertelt ZPPC-
voorzitter Wim Vrijland. „De
Zeeuwse havens groeien wel elk
jaar, maar vergelijk je ze met an
dere dan krimpen ze juist. Per jaar
is een groei van zo'n 5 procent no
dig om de werkgelegenheid en
daarmee leefbaarheid en voorzie
ningen in kernen op peil te hou
den."
Groei is volgens Vrijland ook nood
zakelijk om te zorgen dat bestaan
de ondernemingen zich staande
kunnen houden. „Bedrijven heb
ben nog lang hun kosten kunnen
verlagen door processen en fabrie
ken in elkaar te schuiven. Het eind
van die mogelijkheden is in zicht.
Tegelijkertijd zie je wereldwijd een
enorme groei van het aantal con
tainers. Als je wilt dat de Zeeuwse
havens groeien, dan moet je van
die ontwikkeling kunnen profite
ren."
Dat kan toch prima met de aan
leg van een containerterminal
binnen de bestaande haven, zo
als Verbrugge Terminals dat wil?
„Je moet zowel die terminal als
de WCT aanleggen. De schepen
die kunnen aanmeren langs de
Westerschelde Container Termi
nal, kunnen dat niet bij de VCT.
Bovendien geloof ik er niet in
datje de WCT in de wachtka
mer kunt zetten. Leg je hem nu
niet aan, dan komt die er nooit
meer."
Waarom de noodkreet? „We kun-
De Zeeuwse haven groeien, maar
krimpen ten opzichte van andere
havens. Dat kost orders en ba
nen. Oplossing van de havenlob
by: leg de VCT én WCT aan.
nen de discussie in Zeeland niet
meer uitleggen. De afgelopen ja
ren hebben veel bedrijven ge
wacht op de WCT. Als die er
komt, investeren ze in Zeeland.
Maar hun geduld is op. Je ziet nu
dat verschillende kleinere trafie
ken vanuit Zeeland zich naar Rot
terdam en Antwerpen verplaat
sen."
Een bekend dreigement dat het
bedrijfsleven al jaren gebruikt.
„Het gaat heus niet om de contai
nerkades alleen. In verhouding
zijn er weinig logistieke bedrijven,
waardoor transportkosten in Zee
land relatief hoog zijn. Dow Bene
lux kan op dat punt niet concurre
ren met Basf in Antwerpen, dat
wel kan kiezen uit tal van trans
portbedrijven. Dat gebrek aan
schaalvoordelen gaat de bestaande
havenbedrijven in Zeeland tref
fen."
Jammeren de ondernemers niet
als een kind dat zijn zin niet
krijgt? „Nee. Je redt de Zeeuwse
economie niet met recreatie en
toerisme. Voor de overlast kun
nen tal van maatregelen worden
genomen. Ik ben zelfs bereid om
afspraken te maken over de ma
ximale hoeveelheid containers
dieper spoor, truck en binnen
vaart mogen worden ver
voerd. Maar als Zeeland niet pro
fiteert van containers, zullen de
havens dichtslibben. En die econo
mische klap komt ze niet te bo
ven."
ROC's schieten tekort in
het klaarstomen van
het keukenpersoneel.
AMSTERDAM - De opleiding van ho
telpersoneel schiet tekort. Volgens
24 Amsterdamse tophotels wordt
keukenpersoneel en medewerkers
in de bediening opgeleid tot 'het
niveau eetcafé'. Ze willen een ei
gen opleiding opzetten.
De hotels kampen door de gebrek
kige opleiding met een chronisch
tekort aan personeel. Momenteel
hebben de Amsterdamse vier- en
vijfsterrenhotels' ruim tweehon
derd vacatures waarvoor ze geen
medewerkers kunnen vinden.
Vooral aan keukenpersoneel is een
schreeuwend tekort. „De oplei
ding is anders geworden", zegt Pi-
vi Hagedoorn van Hotel de L'Euro-
pe. „De ROC's leidden op tot het
niveau van eetcafé. Ze leren daar
nauwelijks nog dagvers te koken.
Tachtig procent van de leerlingen
eindigt dan ook daar. De rest vol
doet vaak niet bij restaurants die
dagvers koken." Ook in de bedie
ning is het niveau vaak te laag.
„Mensen moeten toch basiskennis
hebben van de menukaart en de
wijnkaart. Ook daar schieten de
opleidingen tekort."
De hotels overleggen nu met de
opleidingen. Zeker aan de oplei
ding tot gastheer kan wel wat wor
den gedaan. Om te voorkomen dat
hotels eikaars personeel afsnoepen
hebben de 24 besloten hun vacatu
res samen te voegen.
■■■-..
20 september - 26 september (7 dagen)
24 september - 30 september (7 dagen)
Ja, ik ben geïnteresseerd in de reis naar Monaco Cöte d'Azur.
Stuur mij geheel vrijblijvend uitgebreide informatie en een boekingsformulier.
Naam:O m O v
Straat:
Huisnr.:
Postcode
Woonplaats:
Telefoon
E-mail:
Stuur deze volledig ingevulde bon naar
Op reis met uw krant, Postbus 500, 7500 AM Enschede.
De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon van de krant treft u meer informatie
aan. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl
www.opreismetuwkrant.nl
De PZC organiseert deze reizen in samenwerking met Mondial
Tours Zwitserland, vestiging Enschede Nederland.
U ontvangt de complete reisvoorwaarden bij uw boeking.
Kleine wijzigingen in het programma voorbehouden.
Meer informatie:
Telefoon
(053) 484 25 26
maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 17,00 uur
Website
www.opreismetuwkrant.nl
E-mail
opreismetuwkrant@wegenerdagbladen.nl
Reisprogramma:
Dag 1: Heenreis.
Dag 2: Weil am Rhein - Diano Marina, (inclusief)
Dag 3: San Remo en Dolceacgua. (inclusief)
Dag 4: Nice en Cannes, (facultatief)
Dag 5: Monaco, (facultatief)
Dag 6: Diano Marina - Stresa - Weil am Rhein. (inclusief)
Dag 7: Terugreis.
Inbegrepen in de reissom:
Reis per comfortabele touringcar volgens het programma
Twee overnachtingen met halfpension in Weil am Rhein
Vier overnachtingen met halfpension in hotel Arc en del of
Moresco Stadsbezichtiging San Remo Middagexcursie naar
Dolceacgua Plaatselijke, Nederlandstalige reisleiding
Speciaal voor onze lezers heeft de PZC voor 2007 een prachtige reis naar Monaco
Cöte d'Azur samengesteld. Deze reis kenmerkt zich door uitzonderlijke kwaliteit
van vervoer, hotels, maaltijden en Nederlandssprekende reisleidingen. De reis biedt
een goede combinatie van gezamenlijke excursies en tijd voor uzelf. Daarnaast
komt het reisgezelschap uitsluitend uit uw eigen regio. Kortom; wilt u er eens lekker
vertrouwd tussenuit, ga dan op reis met uw krant!
Als bij ons de dagen korter worden en de hemel
grijs is, kunt u nog een paar dagen heerlijk nazomeren
aan de Middellandse Zee. Het bekende Italiaanse
badplaatsje Diano Marina, gesticht in 1897, heeft de
charme van een kleine stad. Tijdens uw reis bekijkt u
San Remo en krijgt u de'gelegenheid het ministaatje
Monaco te bezoeken. Gedurende uw verblijf logeert
u in het comfortabele hotel Arc en Ciel of in Moresco,
naast elkaar gelegen in Diano Marina. Beide hotels
staan in een fraai park met pijnbomen en palmen,
vlak aan zee. Het sprookjesachtig mooie uitzicht
over de baai, van Diano Marina tot aan Cervo, zal
u beslist bekoren.
Vertrekpunten tindhoven, Tilburg én Oen Bosch
Prijs, o.b.v. tweepersoonskamer
Insolventieverzekering (vergelijkbaar met SGR)
Organisatie: