Economie PZC Op reis met uw krant Aanleg VCT én WCT kan Zeeuwse havens broodnodige groei brengen Mededeling Monaco Cöte d'Azur Tophotels willen eigen opleiding om tekort personeel tegen te gaan Nazomeren in stijl o.b.v. halfpension 8 PZC Zaterdag 14 juli 2007 I 1 7 In verband met centralisatie van een aantal afdelingen binnen de PZC komen de baliefuncties bij de kantoren Goes, Middelburg, Zierikzee en Terneuzen te vervallen. Voor vragen betreffende uw abonnement (o.a. bezorgklachten en abonneevoordeel-acties) kunt u bellen met ons gratis telefoon nummer: 0800 - 023 12 31 Voor overige vragen kunt u terecht bij het algemene nummer: 0113 - 315 500 Promotieclub: 'Voor kade aan Westerschelde is het nu of nooit'. door Jeffrey Kutterink VLISSINGEN - Of de Westerschelde Container Terminal in de wacht kamer gaat of niet, het bedrijfs leven in de haven blijft hame ren op de nut en noodzaak. Te gen beter weten in? „In de afge lopen zes jaar zijn we in de ha vens vierduizend banen kwijtge raakt." De politiek en de publieke opinie kantelt. Voor de ontwikkeling van de containeroverslag in de haven van Vlissingen-Oost is nu in eerste instantie de Verbrugge Container Terminal (VCT) in beeld. Na zeven jaar discussie, een snoeihard nee van de Raad van State en tal van onderzoeken, is de Westerschelde Container Ter minal in de wachtkamer beland. Maar de Zeeland Port Promotion Council (ZPPC), die ruim hon derd havenbedrijven verte genwoordigt, doet een laatste op roep om toch vooral beide plan nen voor containerkades uit te voe ren. „Door automatisering en slimmer werken is veel werkgelegenheid verloren gegaan", vertelt ZPPC- voorzitter Wim Vrijland. „De Zeeuwse havens groeien wel elk jaar, maar vergelijk je ze met an dere dan krimpen ze juist. Per jaar is een groei van zo'n 5 procent no dig om de werkgelegenheid en daarmee leefbaarheid en voorzie ningen in kernen op peil te hou den." Groei is volgens Vrijland ook nood zakelijk om te zorgen dat bestaan de ondernemingen zich staande kunnen houden. „Bedrijven heb ben nog lang hun kosten kunnen verlagen door processen en fabrie ken in elkaar te schuiven. Het eind van die mogelijkheden is in zicht. Tegelijkertijd zie je wereldwijd een enorme groei van het aantal con tainers. Als je wilt dat de Zeeuwse havens groeien, dan moet je van die ontwikkeling kunnen profite ren." Dat kan toch prima met de aan leg van een containerterminal binnen de bestaande haven, zo als Verbrugge Terminals dat wil? „Je moet zowel die terminal als de WCT aanleggen. De schepen die kunnen aanmeren langs de Westerschelde Container Termi nal, kunnen dat niet bij de VCT. Bovendien geloof ik er niet in datje de WCT in de wachtka mer kunt zetten. Leg je hem nu niet aan, dan komt die er nooit meer." Waarom de noodkreet? „We kun- De Zeeuwse haven groeien, maar krimpen ten opzichte van andere havens. Dat kost orders en ba nen. Oplossing van de havenlob by: leg de VCT én WCT aan. nen de discussie in Zeeland niet meer uitleggen. De afgelopen ja ren hebben veel bedrijven ge wacht op de WCT. Als die er komt, investeren ze in Zeeland. Maar hun geduld is op. Je ziet nu dat verschillende kleinere trafie ken vanuit Zeeland zich naar Rot terdam en Antwerpen verplaat sen." Een bekend dreigement dat het bedrijfsleven al jaren gebruikt. „Het gaat heus niet om de contai nerkades alleen. In verhouding zijn er weinig logistieke bedrijven, waardoor transportkosten in Zee land relatief hoog zijn. Dow Bene lux kan op dat punt niet concurre ren met Basf in Antwerpen, dat wel kan kiezen uit tal van trans portbedrijven. Dat gebrek aan schaalvoordelen gaat de bestaande havenbedrijven in Zeeland tref fen." Jammeren de ondernemers niet als een kind dat zijn zin niet krijgt? „Nee. Je redt de Zeeuwse economie niet met recreatie en toerisme. Voor de overlast kun nen tal van maatregelen worden genomen. Ik ben zelfs bereid om afspraken te maken over de ma ximale hoeveelheid containers dieper spoor, truck en binnen vaart mogen worden ver voerd. Maar als Zeeland niet pro fiteert van containers, zullen de havens dichtslibben. En die econo mische klap komt ze niet te bo ven." ROC's schieten tekort in het klaarstomen van het keukenpersoneel. AMSTERDAM - De opleiding van ho telpersoneel schiet tekort. Volgens 24 Amsterdamse tophotels wordt keukenpersoneel en medewerkers in de bediening opgeleid tot 'het niveau eetcafé'. Ze willen een ei gen opleiding opzetten. De hotels kampen door de gebrek kige opleiding met een chronisch tekort aan personeel. Momenteel hebben de Amsterdamse vier- en vijfsterrenhotels' ruim tweehon derd vacatures waarvoor ze geen medewerkers kunnen vinden. Vooral aan keukenpersoneel is een schreeuwend tekort. „De oplei ding is anders geworden", zegt Pi- vi Hagedoorn van Hotel de L'Euro- pe. „De ROC's leidden op tot het niveau van eetcafé. Ze leren daar nauwelijks nog dagvers te koken. Tachtig procent van de leerlingen eindigt dan ook daar. De rest vol doet vaak niet bij restaurants die dagvers koken." Ook in de bedie ning is het niveau vaak te laag. „Mensen moeten toch basiskennis hebben van de menukaart en de wijnkaart. Ook daar schieten de opleidingen tekort." De hotels overleggen nu met de opleidingen. Zeker aan de oplei ding tot gastheer kan wel wat wor den gedaan. Om te voorkomen dat hotels eikaars personeel afsnoepen hebben de 24 besloten hun vacatu res samen te voegen. ■■■-.. 20 september - 26 september (7 dagen) 24 september - 30 september (7 dagen) Ja, ik ben geïnteresseerd in de reis naar Monaco Cöte d'Azur. Stuur mij geheel vrijblijvend uitgebreide informatie en een boekingsformulier. Naam:O m O v Straat: Huisnr.: Postcode Woonplaats: Telefoon E-mail: Stuur deze volledig ingevulde bon naar Op reis met uw krant, Postbus 500, 7500 AM Enschede. De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. In het colofon van de krant treft u meer informatie aan. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl www.opreismetuwkrant.nl De PZC organiseert deze reizen in samenwerking met Mondial Tours Zwitserland, vestiging Enschede Nederland. U ontvangt de complete reisvoorwaarden bij uw boeking. Kleine wijzigingen in het programma voorbehouden. Meer informatie: Telefoon (053) 484 25 26 maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 17,00 uur Website www.opreismetuwkrant.nl E-mail opreismetuwkrant@wegenerdagbladen.nl Reisprogramma: Dag 1: Heenreis. Dag 2: Weil am Rhein - Diano Marina, (inclusief) Dag 3: San Remo en Dolceacgua. (inclusief) Dag 4: Nice en Cannes, (facultatief) Dag 5: Monaco, (facultatief) Dag 6: Diano Marina - Stresa - Weil am Rhein. (inclusief) Dag 7: Terugreis. Inbegrepen in de reissom: Reis per comfortabele touringcar volgens het programma Twee overnachtingen met halfpension in Weil am Rhein Vier overnachtingen met halfpension in hotel Arc en del of Moresco Stadsbezichtiging San Remo Middagexcursie naar Dolceacgua Plaatselijke, Nederlandstalige reisleiding Speciaal voor onze lezers heeft de PZC voor 2007 een prachtige reis naar Monaco Cöte d'Azur samengesteld. Deze reis kenmerkt zich door uitzonderlijke kwaliteit van vervoer, hotels, maaltijden en Nederlandssprekende reisleidingen. De reis biedt een goede combinatie van gezamenlijke excursies en tijd voor uzelf. Daarnaast komt het reisgezelschap uitsluitend uit uw eigen regio. Kortom; wilt u er eens lekker vertrouwd tussenuit, ga dan op reis met uw krant! Als bij ons de dagen korter worden en de hemel grijs is, kunt u nog een paar dagen heerlijk nazomeren aan de Middellandse Zee. Het bekende Italiaanse badplaatsje Diano Marina, gesticht in 1897, heeft de charme van een kleine stad. Tijdens uw reis bekijkt u San Remo en krijgt u de'gelegenheid het ministaatje Monaco te bezoeken. Gedurende uw verblijf logeert u in het comfortabele hotel Arc en Ciel of in Moresco, naast elkaar gelegen in Diano Marina. Beide hotels staan in een fraai park met pijnbomen en palmen, vlak aan zee. Het sprookjesachtig mooie uitzicht over de baai, van Diano Marina tot aan Cervo, zal u beslist bekoren. Vertrekpunten tindhoven, Tilburg én Oen Bosch Prijs, o.b.v. tweepersoonskamer Insolventieverzekering (vergelijkbaar met SGR) Organisatie:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 17