14 I Zaterdag 14 juli 2007 PZC Volop keus voor Met de vergrijzing voor de boeg zien veel startende ondernemers kansen in de uitvaartbranche. De gevestigde bedrijven ontvangen de nieuwkomers met argwaan. „Ik ben er vijf dagen voor de familie en nabestaanden. Dat is een service die de grote jongens niet kunnen leveren." door Gert van Harskamp foto Dolph Cantrijn Hij deed al vijf begrafe nissen in de week. Zijn werkgever be sloot ook nog eens te fuseren met de grote uitvaartorganisatie Monuta. Van persoonlijke begeleiding van familie en nabestaanden was geen sprake meer. „Voor het regelen van de kist kwam één van ons, en voor de begrafenis zelf kwam weer i een ander", zegt Iwan van Don gen. Dat was het moment dat Van Don gen besloot ontslag te nemen en voor zichzelf te beginnen. „Zo wil de ik niet meer verder. De grote ondernemingen zeggen wel alle maal dat zij persoonlijke begelei ding geven, maar ik doe nu geen vijf uitvaarten in de week. Ik ben er vijf dagen voor de familie en na bestaanden. Dat is een service die de grote jongens niet kunnen leve ren." Het aantal startende uitvaartonder nemers is in tien jaar tijd met 50 procent gestegen tot ruim zeven honderd. Branche-organisaties denken dat die trend nog wel even aanhoudt. Mede door de aanko mende vergrijzing, zien velen kan sen in deze sector. De vraag is of het optimisme terecht is, want de echte piek voor de uitvaart branche wordt pas in 2025 ver wacht. Voorlopig blijft het aantal sterfge vallen zelfs dalen. Dus neemt de concurrentie toe. Vooral de grote uitvaartorganisaties als Yarden en Monuta merken duidelijk dat het minder druk wordt. „Het is evident dat als het sterfte cijfer daalt, het aantal uitvaarten ook afneemt", zegt Monique Kaste lein van Monuta. „Regionaal zijn de startende begrafenisonderne mers erg sterk. Het is geen vanzelf sprekendheid meer om de uitvaart te laten regelen door Monuta." De gevestigde orde waarschuwt dat de kwaliteit van begrafenis- en crematieplechtigheden door de ex plosie van eenmansbedrijven om laag gaat. „Die kleine eenmansza ken willen vaak profiteren van de vergrijzing", zegt Jan Hoekman van brancheorganisaties Nuvu. „Ik zie steeds meer starters die zonder kennis of opleiding de uitvaartver zorging ingaan. Dan zie je mensen rondlopen die minder goed kun nen organiseren. Het gaat dan fout in de begeleiding van familie en nabestaanden, of tijdens de uit vaart zelf." Maar starters zeggen dat die klach ten van de gevestigde bedrijven vooral voortkomen uit frustratie. De nieuwkomers kunnen dingen regelen die bij hen ondenkbaar zijn. „Onlangs heb ik nog twintig kerstbomen geleverd. De overlede ne wilde graag dat die bomen ge sponsord werden en dat de op brengst naar een goed doel ging. Bij heel veel andere uitvaartonder nemers zijn dat soort wensen vaak niet in te willigen", zegt Esther van Harlingen. Drie jaar geleden begon zij uitvaartwinkel De Vlinder. Familie en na bestaanden kunnen er grafdecoraties voor hun overleden dierbaren kopen, maar de klant kan er ook terecht voor complete uitvaartplechtigheden. Toch zetten ook nieuwkomers Van Dongen en Van Harlingen hun vraagtekens bij de populari teit van de uitvaartbranche. Van Harlingen: „Toen ik mijn oplei ding uitvaartverzorger aan de Sti- vu startte, dacht ik al: moeten al deze mensen in de uitvaart gaan werken?" De opleiding heeft enige tijd een intakegesprek ingevoerd, zodat er aan de poort kon worden geselecteerd. Voor dit jaar heeft het opleidingsinstituut de toela tingstoets weer afgeschaft. De school voor uitvaartverzorgers zegt zo de toegang voor mbo'ers tot de opleiding te willen verge makkelijken. De concurrentie in de uitvaartwe- reld heeft nog niet geleid tot een prijzenoorlog. Dat komt deels om dat de verzekering vaak voor de kosten opdraait en ook vanwege het persoonlijke karakter van een uitvaart, waardoor aan iedere plechtigheid een eigen prijskaartje hangt. Wel heeft de toegenomen concurrentie uitvaartonderne ming Yarden genoopt de polisvoor waarden van de crematie- en begrafenisverzekeringen te verso beren. Dat heeft geleid tot woeden de reacties van senioren die inmid dels een advocaat in de arm heb ben genomen. In uitvaartwinkel De Vlin der verkoopt Esther van Harlingen uiteenlopende attributen die graven kun nen opsieren. foto Roland de Bruin/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 14