Meningen Stations worden stadshart met allure PZC Zaterdag 14 juli 2007 13 Zes steden worden knooppunten waar al het vervoer samenkomt. door Dylan de Cruijl DEN HAAG - De NS en ProRail bou- wen de komende jaren in zes ste den 'wereldstations'. De megapro jecten worden knooppunten waar al het openbaar vervoer samen komt, inclusief de hogesnelheidst- t rein. „Het worden plekken met veel allure." Nadat hij het model van het toe komstige station Utrecht Centraal in Madurodam heeft onthuld, denkt Nederlandse Spoorwe gen-topman Aad Veenman even na over een typering van zijn be drijf Hoe zou hij de recente ontwikke ling van de Nederlandse Spoorwe- 'De beleving van het reizen met de trein is minder geweest. Dat komt nu terug' gen (NS) schetsen? Na een korte pauze, komt hij met deze welover wogen zin: „De beleving van het reizen met de trein is lange tijd minder geweest. Maar dat zie je nu terugkomen. Stations worden ontmoetingsplaatsen in een ge haaste wereld, plekken met veel al lure." De Nederlandse Spoorwegen en spoor- en stationsbeheerder Pro- Rail geven tot 2013 zes grote sta tions een gigantische facelift. De centraal stations van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Arnhem en Breda worden knoop punten waar alle vormen van openbaar vervoer samenkomen, inclusief de hogesnelheidstreinen naar België, Frankrijk en Duits land. Daarnaast wordt station Delft on der handen genomen in verband met de spoortunnel van 2,3 kilo meter die onder de stad wordt ge graven. Het Rijk trekt 1,2 miljard euro uit voor de bouw van al die megaprojecten. De NS steekt 137,5 miljoen euro in de aankleding met onder meer horeca, winkels en an dere voorzieningen. Het verstilde station met een loket annex kaartjesautomaat en een res tauratie is straks definitief achter haald. Met Schiphol Plaza als voor beeld droomt de NS van een sta Aad Veenman bij een model van het toekomstige station Utrecht Centraal in Madurodam. foto Henriette Cuest tion als bruisend stadshart waar bezoekers winkelen, eten, een bio- scoopje pakken, internetten, fitnes sen, naar de kapper gaan, hun kle ding afleveren bij de stomerij of hun kinderen bij de kinderopvang. Een aantal vragen aan Aad Veen man: Vergeet u de treinreiziger niet? „Het station zal altijd en in eerste plaats onlosmakelijk zijn verbon den met de trein. Maar waar bij ons een hele tijd de zakelijkheid voorop stond, zie je nu, met de ontwikkeling van de mobiliteit, dat de behoefte aan het station als plek voor recreatie en ontmoeting weer meer ruimte krijgt." Moet de NS niet gewoon op tijd rij den in plaats van allure uitstralen? „Zonder een goede basis kunnen wij het wel vergeten. Als onze klanten niet tevreden zijn, maken we dat niet goed met een mooi sta tion. Reizigers blijven altijd de bo ventoon voeren. Het zou treurig met ons zijn gesteld, als dat niet zo zou zijn." Wat bieden de nieuwe wereldsta tions? „Dat varieert per station, maar het is een combinatie van winkelen, horeca en recreatie. Het wordt een bestemming voor reizigers en een plek waar gemak centraal staat, want tijd wordt alleen maar schaar ser voor reizigers. Daarnaast zie je op het model van Utrecht Cen traal bijvoorbeeld ook media staan. Dat kan een bioscoop zijn, een theater of gewoon een boek handel." De NS gaat uit van jaarlijks 5 pro cent reizigersgroei. Verwacht u dat ook van de klandizie in stations? „We verwachten dat het aantal mensen dat op een stations iets koopt ongeveer anderhalf keer zo snel groeit. Daar is ruimte genoeg voor. Van de 1,1 miljoen reizigers maakt nu tien procent gebruik van winkels of horeca. Er zijn dus nog ruim 600.000 mensen reizigers die géén gebruik maken van een facili teit. Er hoeven niet alleen mensen van buiten naar de stations te ko men om onze ambitie te halen." Verwachtingen Amsterdam Centraal: bouw gestart in 1997, gereed in 2013. Verwacht aantal reizigers op een werkdag in 2020: 300.000. Arnhem: bouw dit jaar gestart, gereed in 2010. Verwacht aan tal reizigers op een werkdag in 2020: 110.000. Breda: bouw start volgend jaar, gereed in 2011Verwacht aan tal reizigers op een werkdag in 2020: 60.000. Delft: bouw start volgend jaar, gereed in 2011Verwacht aan tal reizigers op een werkdag in 2020: 40.000. Den Haag Centraal: bouw start volgend jaar, gereed in 2011Verwacht aantal reizigers op een werkdag in 2020: 250.000. Rotterdam Centraal: bouw dit jaar gestart, gereed in 2011. Verwacht aantal reizigers op een werkdag in 2025: 320.000. Utrecht Centraal: bouw start volgend jaar, gereed in 2013. Verwacht aantal reizigers op een werkdag in 2025: 360.000. LEZERS SCHRIJVEN Brieven richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 31 4460 AA Goes 0113-315660 lezersredacteur@pzc.nl Ambtelijke puinhoop (3) Goed zo, mw. van Dam-Engberts. Helemaal mee eens, die Van Reste ren hoort een dikke aanklacht te krijgen van alle betrokkenen. (PZC 12-07-07). De hele chaos op het stadhuis heeft een diepe im pact op de thuiszittende en wer kende ambtenaren. De veroorza kers weten niet hoeveel..., zij laten zich niet zien op de werkvloer!! Ook voor hun een aanklacht voor de manier waarop mensen naar huis gestuurd zijn? J. Vermeule-Vinke Groenewoud 20, Vlissingen Ambtelijke puinhoop (4) Van Resteren haalt zijn (weinige) informatie hoofdzakelijk uit de re gionale media. Hij is al heel lang - wellicht bovengemiddeld - begaan met het reilen en zeilen van de ge meente Vlissingen én haar bur gers. Ik verzoek mevrouw A. van Dam-Engberts goede nota te ne men van de betreffende artikelen in PZC (12 juli pagina's 1, 2 en 3) en dan vooral het commentaar (Onvermogen). Reeds eerder ge bruikte termen als: 'deskundig heid van buiten is gehaald omdat die intern niet aanwezig is' en 'de vraag of betreffende ambtenaren nog wel terug kunnen keren' ma ken mij alert! Wij zijn toch bezig met grote bedragen aan gemeen schapsgeld nietwaar? Ook moge ik ervan uitgaan dat het - zware - be sluit tot buitengewoon verlof niet lichtvaardig is genomen... Mocht in de nabije toekomst uit onder zoek blijken dat er 'niets loos' blijkt te zijn en een ieder zijn werk goed heeft gedaan dan zal ik zeker ruiterlijk het boetekleed aan trekken en mijn openbare veront schuldigingen aanbieden... Geheimzinnigheid in dezen is fnui kend... Geert B.L. van Resteren Boul.Bankert 584, Vlissingen N 57 Hup, opzouten met die molen naar een onbewoond eiland (PZC 12 juli). Ophouden met al dat ge- protesteer vervelende vent! Aanleg gen die nieuwe N57 en wel snel. Want nu rijden er steeds meer vrachtwagens dag en nacht langs mijn huisje en dat vind ik niet leuk. Ons was beloofd dat er een andere weg zou komen. Woord houden RWS! Kortom, alle voorstanders van de Nieuwe N57 erkennen dat er steeds meer vrachtverkeer op de N57 komt en...het eigenbelang telt gewoon zwaar. Nimby dus! Feit is dat Platform N57, Groen- Links en Molen de Hoop door de Raad van State in het gelijk zijn ge steld. En dat hoogste rechtscollege doet dat niet voor niets. Ons gaat het om het Algemeen Belang. De leefbaarheid van Walcheren en een oplossing voor Middelburg. Ook ik woon langs de N57 en of die nu voorlangs of opzij loopt maakt mij niets uit. De voorstanders zijn uitgenodigd voor een kop koffie of iets sterkers. Joep Vergroesen Vrouwenpoldersweg 55a, Serooskerke Skihal Lonink plaatst vraagtekens bij ren tabiliteit van skihal Vlissingen (PZC 12/7). Bij mij rijst de vraag of in Vlissingen wél Colruyt en Dreamland komen die als 'kosten- dragers' kunnen dienen. Ik kan vanuit hier niet beoordelen of dat mogelijk in strijd zou zijn met het provinciale Omgevingsplan dat bouw van detailhandel binnen de kern voorschrijft. Ik denk terug aan 'Schelderado'. B en W geloof den vijftien jaar geleden ook heilig in de rentabiliteit van een te bou wen Terneuzens subtropisch zwemparadijs. Behalve de bevol king. Na enige jaren werd dit paradijs voor een appel en een ei aan een naburige camping verkocht. Bestu ren van een stad is wat anders dan economie bedrijven. Blundert een bestuurder dan gaat ie met wacht geld gevolgd met pensioen dat nog wel eens tot 120% van het laatstver diende loon wil oplopen. Een on dernemer gaat gewoon failliet. 'Schoenmaker blijf bij je leest', zou ik zeggen. En rentabiliteitsbeoorde- ling? De tijd zal het leren. Cees Freeke Rivierenpark 54, Terneuzen Onrechtmatig De onteigening van de Hedwige- polder komt dichterbij (PZC 6/7). Dat blijkt uit een brief van minis ter Verburg aan de Tweede Kamer. Dit is hoogst merkwaardig en on rechtmatig, omdat de Scheldever- dragen, waardoor mogelijk ontpol- derd zou moeten worden, nog niet door de Tweede Kamer behan deld zijn. Dit is des te meer merk waardig omdat de milieueffectrap portage over het natuurpakket in en rond de Hedwige- en Prosper- polder nog niet klaar is. Bij de in spraak van die MER zijn goede al ternatieven aangereikt. Misschien moet helemaal niet onteigend wor den. Bovendien is volgens de laat ste representatieve enquête 59% van de Zeeuwen tegen deze plan nen. Dat minister Verburg dit alle maal bewust negeert geeft weer dat de 'dialoog met de samenle ving', die de regering zo mooi in de 100-dagen reclamefolder ver woordt, een loze kreet blijkt te zijn. Leendert van Melle Havenpark 18, Zierikzee St. Jacobskruid In de PZC van 10 juli stond het ver haal over het St. Jacobskruid, dat paarden en runderen er dood van kunnen gaan. Tevens staat er dat sommige honingmonsters ook dui delijke concentraties bevatten. Ik wil mijn ervaring hierover kwijt, want ik geloof daar niets van. In 2004 stond het hier vol met de St. Jacobsbloemen met duizenden rupsen en vlindertjes erop. Ook de dijk tussen Waarde en Kruinin- gen zag er geel van. Die bloémen stonden er ook toen er weinig dracht was voor mijn bijen. Ik heb nooit honingbijen waargenomen op de bloemen van het St Ja cobskruid toen ik daar naar ging kijken. Verschillende keren heb ik op verschillende tijden daar spe ciaal op gelet. Ik heb plusminus 20 kasten bijen vlak in de buurt staan, dus kan ik rustig stellen dat bijen er totaal geen belangstelling voor hebben. Dit misschien ter geruststelling van mensen die graag honing eten. J. Koeman Polderweg 5, Kruiningen Streng en puriteins Gisteren las ik tot mijn grote verba zing in de PZC dat ik, net als de meerderheid van de Belgische jeugd, intolerant, streng en puri teins ben. Net als deze jongeren vind ik het namelijk verwerpelijk iemand te discrimineren vanwege, bijvoorbeeld, afkomst of seksuele voorkeur, dat je als aanstaande moeder verantwoordelijk bent voor de gezondheid van je ongebo ren kind en dat de zorg voor onze planeet soms strenge maatregelen vereist. Blijkbaar stoot ik daarmee een 'tolerante' oudere generatie te gen de borst die hoogdravende be grippen als 'zelfbeschikkingsrecht' hoog in het vaandel heeft staan en de keuze van wel of geen autogor del dragen een fundamenteel men senrecht vindt. Maar goed, als zorg voor jezelf en voor anderen ons jonge mensen het stempel 'streng en puriteins' oplevert, laten we het dan met trots dragen. Floortje Zwigtman Diamant 28, Middelburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 13