Meningen
Stations worden stadshart met allure
PZC Zaterdag 14 juli 2007 13
Zes steden worden
knooppunten waar al
het vervoer samenkomt.
door Dylan de Cruijl
DEN HAAG - De NS en ProRail bou-
wen de komende jaren in zes ste
den 'wereldstations'. De megapro
jecten worden knooppunten waar
al het openbaar vervoer samen
komt, inclusief de hogesnelheidst-
t rein. „Het worden plekken met
veel allure."
Nadat hij het model van het toe
komstige station Utrecht Centraal
in Madurodam heeft onthuld,
denkt Nederlandse Spoorwe
gen-topman Aad Veenman even
na over een typering van zijn be
drijf
Hoe zou hij de recente ontwikke
ling van de Nederlandse Spoorwe-
'De beleving van het reizen
met de trein is minder
geweest. Dat komt nu terug'
gen (NS) schetsen? Na een korte
pauze, komt hij met deze welover
wogen zin: „De beleving van het
reizen met de trein is lange tijd
minder geweest. Maar dat zie je
nu terugkomen. Stations worden
ontmoetingsplaatsen in een ge
haaste wereld, plekken met veel al
lure."
De Nederlandse Spoorwegen en
spoor- en stationsbeheerder Pro-
Rail geven tot 2013 zes grote sta
tions een gigantische facelift. De
centraal stations van Amsterdam,
Rotterdam, Den Haag, Utrecht,
Arnhem en Breda worden knoop
punten waar alle vormen van
openbaar vervoer samenkomen,
inclusief de hogesnelheidstreinen
naar België, Frankrijk en Duits
land.
Daarnaast wordt station Delft on
der handen genomen in verband
met de spoortunnel van 2,3 kilo
meter die onder de stad wordt ge
graven. Het Rijk trekt 1,2 miljard
euro uit voor de bouw van al die
megaprojecten. De NS steekt 137,5
miljoen euro in de aankleding met
onder meer horeca, winkels en an
dere voorzieningen.
Het verstilde station met een loket
annex kaartjesautomaat en een res
tauratie is straks definitief achter
haald. Met Schiphol Plaza als voor
beeld droomt de NS van een sta
Aad Veenman bij een model van het toekomstige station Utrecht Centraal
in Madurodam. foto Henriette Cuest
tion als bruisend stadshart waar
bezoekers winkelen, eten, een bio-
scoopje pakken, internetten, fitnes
sen, naar de kapper gaan, hun kle
ding afleveren bij de stomerij of
hun kinderen bij de kinderopvang.
Een aantal vragen aan Aad Veen
man:
Vergeet u de treinreiziger niet?
„Het station zal altijd en in eerste
plaats onlosmakelijk zijn verbon
den met de trein. Maar waar bij
ons een hele tijd de zakelijkheid
voorop stond, zie je nu, met de
ontwikkeling van de mobiliteit,
dat de behoefte aan het station als
plek voor recreatie en ontmoeting
weer meer ruimte krijgt."
Moet de NS niet gewoon op tijd rij
den in plaats van allure uitstralen?
„Zonder een goede basis kunnen
wij het wel vergeten. Als onze
klanten niet tevreden zijn, maken
we dat niet goed met een mooi sta
tion. Reizigers blijven altijd de bo
ventoon voeren. Het zou treurig
met ons zijn gesteld, als dat niet zo
zou zijn."
Wat bieden de nieuwe wereldsta
tions?
„Dat varieert per station, maar het
is een combinatie van winkelen,
horeca en recreatie. Het wordt een
bestemming voor reizigers en een
plek waar gemak centraal staat,
want tijd wordt alleen maar schaar
ser voor reizigers. Daarnaast zie je
op het model van Utrecht Cen
traal bijvoorbeeld ook media
staan. Dat kan een bioscoop zijn,
een theater of gewoon een boek
handel."
De NS gaat uit van jaarlijks 5 pro
cent reizigersgroei. Verwacht u dat
ook van de klandizie in stations?
„We verwachten dat het aantal
mensen dat op een stations iets
koopt ongeveer anderhalf keer zo
snel groeit. Daar is ruimte genoeg
voor. Van de 1,1 miljoen reizigers
maakt nu tien procent gebruik van
winkels of horeca. Er zijn dus nog
ruim 600.000 mensen reizigers die
géén gebruik maken van een facili
teit. Er hoeven niet alleen mensen
van buiten naar de stations te ko
men om onze ambitie te halen."
Verwachtingen
Amsterdam Centraal: bouw
gestart in 1997, gereed in
2013. Verwacht aantal reizigers
op een werkdag in 2020:
300.000.
Arnhem: bouw dit jaar gestart,
gereed in 2010. Verwacht aan
tal reizigers op een werkdag in
2020: 110.000.
Breda: bouw start volgend jaar,
gereed in 2011Verwacht aan
tal reizigers op een werkdag in
2020: 60.000.
Delft: bouw start volgend jaar,
gereed in 2011Verwacht aan
tal reizigers op een werkdag in
2020: 40.000.
Den Haag Centraal: bouw
start volgend jaar, gereed in
2011Verwacht aantal reizigers
op een werkdag in 2020:
250.000.
Rotterdam Centraal: bouw dit
jaar gestart, gereed in 2011.
Verwacht aantal reizigers op
een werkdag in 2025: 320.000.
Utrecht Centraal: bouw start
volgend jaar, gereed in 2013.
Verwacht aantal reizigers op
een werkdag in 2025: 360.000.
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 31
4460 AA Goes
0113-315660
lezersredacteur@pzc.nl
Ambtelijke puinhoop (3)
Goed zo, mw. van Dam-Engberts.
Helemaal mee eens, die Van Reste
ren hoort een dikke aanklacht te
krijgen van alle betrokkenen.
(PZC 12-07-07). De hele chaos op
het stadhuis heeft een diepe im
pact op de thuiszittende en wer
kende ambtenaren. De veroorza
kers weten niet hoeveel..., zij laten
zich niet zien op de werkvloer!!
Ook voor hun een aanklacht voor
de manier waarop mensen naar
huis gestuurd zijn?
J. Vermeule-Vinke
Groenewoud 20, Vlissingen
Ambtelijke puinhoop (4)
Van Resteren haalt zijn (weinige)
informatie hoofdzakelijk uit de re
gionale media. Hij is al heel lang -
wellicht bovengemiddeld - begaan
met het reilen en zeilen van de ge
meente Vlissingen én haar bur
gers.
Ik verzoek mevrouw A. van
Dam-Engberts goede nota te ne
men van de betreffende artikelen
in PZC (12 juli pagina's 1, 2 en 3)
en dan vooral het commentaar
(Onvermogen). Reeds eerder ge
bruikte termen als: 'deskundig
heid van buiten is gehaald omdat
die intern niet aanwezig is' en 'de
vraag of betreffende ambtenaren
nog wel terug kunnen keren' ma
ken mij alert! Wij zijn toch bezig
met grote bedragen aan gemeen
schapsgeld nietwaar? Ook moge ik
ervan uitgaan dat het - zware - be
sluit tot buitengewoon verlof niet
lichtvaardig is genomen... Mocht
in de nabije toekomst uit onder
zoek blijken dat er 'niets loos'
blijkt te zijn en een ieder zijn
werk goed heeft gedaan dan zal ik
zeker ruiterlijk het boetekleed aan
trekken en mijn openbare veront
schuldigingen aanbieden...
Geheimzinnigheid in dezen is fnui
kend...
Geert B.L. van Resteren
Boul.Bankert 584, Vlissingen
N 57
Hup, opzouten met die molen
naar een onbewoond eiland (PZC
12 juli). Ophouden met al dat ge-
protesteer vervelende vent! Aanleg
gen die nieuwe N57 en wel snel.
Want nu rijden er steeds meer
vrachtwagens dag en nacht langs
mijn huisje en dat vind ik niet
leuk. Ons was beloofd dat er een
andere weg zou komen. Woord
houden RWS!
Kortom, alle voorstanders van de
Nieuwe N57 erkennen dat er
steeds meer vrachtverkeer op de
N57 komt en...het eigenbelang telt
gewoon zwaar. Nimby dus!
Feit is dat Platform N57, Groen-
Links en Molen de Hoop door de
Raad van State in het gelijk zijn ge
steld. En dat hoogste rechtscollege
doet dat niet voor niets. Ons gaat
het om het Algemeen Belang. De
leefbaarheid van Walcheren en
een oplossing voor Middelburg.
Ook ik woon langs de N57 en of
die nu voorlangs of opzij loopt
maakt mij niets uit.
De voorstanders zijn uitgenodigd
voor een kop koffie of iets sterkers.
Joep Vergroesen
Vrouwenpoldersweg 55a, Serooskerke
Skihal
Lonink plaatst vraagtekens bij ren
tabiliteit van skihal Vlissingen
(PZC 12/7). Bij mij rijst de vraag of
in Vlissingen wél Colruyt en
Dreamland komen die als 'kosten-
dragers' kunnen dienen. Ik kan
vanuit hier niet beoordelen of dat
mogelijk in strijd zou zijn met het
provinciale Omgevingsplan dat
bouw van detailhandel binnen de
kern voorschrijft. Ik denk terug
aan 'Schelderado'. B en W geloof
den vijftien jaar geleden ook heilig
in de rentabiliteit van een te bou
wen Terneuzens subtropisch
zwemparadijs. Behalve de bevol
king.
Na enige jaren werd dit paradijs
voor een appel en een ei aan een
naburige camping verkocht. Bestu
ren van een stad is wat anders dan
economie bedrijven. Blundert een
bestuurder dan gaat ie met wacht
geld gevolgd met pensioen dat nog
wel eens tot 120% van het laatstver
diende loon wil oplopen. Een on
dernemer gaat gewoon failliet.
'Schoenmaker blijf bij je leest', zou
ik zeggen. En rentabiliteitsbeoorde-
ling? De tijd zal het leren.
Cees Freeke
Rivierenpark 54, Terneuzen
Onrechtmatig
De onteigening van de Hedwige-
polder komt dichterbij (PZC 6/7).
Dat blijkt uit een brief van minis
ter Verburg aan de Tweede Kamer.
Dit is hoogst merkwaardig en on
rechtmatig, omdat de Scheldever-
dragen, waardoor mogelijk ontpol-
derd zou moeten worden, nog
niet door de Tweede Kamer behan
deld zijn. Dit is des te meer merk
waardig omdat de milieueffectrap
portage over het natuurpakket in
en rond de Hedwige- en Prosper-
polder nog niet klaar is. Bij de in
spraak van die MER zijn goede al
ternatieven aangereikt. Misschien
moet helemaal niet onteigend wor
den. Bovendien is volgens de laat
ste representatieve enquête 59%
van de Zeeuwen tegen deze plan
nen. Dat minister Verburg dit alle
maal bewust negeert geeft weer
dat de 'dialoog met de samenle
ving', die de regering zo mooi in
de 100-dagen reclamefolder ver
woordt, een loze kreet blijkt te
zijn.
Leendert van Melle
Havenpark 18, Zierikzee
St. Jacobskruid
In de PZC van 10 juli stond het ver
haal over het St. Jacobskruid, dat
paarden en runderen er dood van
kunnen gaan. Tevens staat er dat
sommige honingmonsters ook dui
delijke concentraties bevatten. Ik
wil mijn ervaring hierover kwijt,
want ik geloof daar niets van. In
2004 stond het hier vol met de St.
Jacobsbloemen met duizenden
rupsen en vlindertjes erop. Ook
de dijk tussen Waarde en Kruinin-
gen zag er geel van. Die bloémen
stonden er ook toen er weinig
dracht was voor mijn bijen. Ik heb
nooit honingbijen waargenomen
op de bloemen van het St Ja
cobskruid toen ik daar naar ging
kijken. Verschillende keren heb ik
op verschillende tijden daar spe
ciaal op gelet. Ik heb plusminus 20
kasten bijen vlak in de buurt
staan, dus kan ik rustig stellen dat
bijen er totaal geen belangstelling
voor hebben.
Dit misschien ter geruststelling
van mensen die graag honing
eten.
J. Koeman
Polderweg 5, Kruiningen
Streng en puriteins
Gisteren las ik tot mijn grote verba
zing in de PZC dat ik, net als de
meerderheid van de Belgische
jeugd, intolerant, streng en puri
teins ben. Net als deze jongeren
vind ik het namelijk verwerpelijk
iemand te discrimineren vanwege,
bijvoorbeeld, afkomst of seksuele
voorkeur, dat je als aanstaande
moeder verantwoordelijk bent
voor de gezondheid van je ongebo
ren kind en dat de zorg voor onze
planeet soms strenge maatregelen
vereist. Blijkbaar stoot ik daarmee
een 'tolerante' oudere generatie te
gen de borst die hoogdravende be
grippen als 'zelfbeschikkingsrecht'
hoog in het vaandel heeft staan en
de keuze van wel of geen autogor
del dragen een fundamenteel men
senrecht vindt.
Maar goed, als zorg voor jezelf en
voor anderen ons jonge mensen
het stempel 'streng en puriteins'
oplevert, laten we het dan met
trots dragen.
Floortje Zwigtman
Diamant 28, Middelburg