nog lang geen plaatje nd zonnetje 1001 IDEEEN VOOR UW TUIN v37 PZC Zaterdag 14 juli 2007 ETALAGE delijke ochtendritueel. TNS/Nipo kreeg de opdracht onderzoek te doen onder vijfhon derd Nederlanders in de leeftijd van 25 tot 45 jaar. Vier van de tien Nederlanders blij ken zich 's morgens nog slaperig te voelen en vermoeide ogen te hebben. Ook klagen ze over een gebrek aan energie. Een op de drie mensen heeft min of meer een och tendhumeur, kan zich moeilijk concentre ren en is niet alert. Er zijn ook onafhankelijke studies ge daan naar het effect van het simuleren van een zonsopkomst. „De resultaten daarvan tonen aan dat licht de zintuigen prikkelt en stimuleert. Daardoor krijgen we minder energie en voelen we ons minder slaperig en sloom", zegt marketing-direc- teur Sebastian de Vries. „Dat verklaart ook waarom we in de zomer makkelijker wak ker worden dan in de winter." De proef op de som hebben we helaas niet kunnen ne men. Daarvoor is het 's morgens simpelweg niet donker genoeg. Dat moeten we uitstel len tot pakweg september. Niet toevallig brengt Philips dan de Wake-up Light op de markt. De lichttoeterwekker moet 99 euro kosten. De luxere variant met FM-radio en twee natuurlijke geluidjes extra komt op 139 euro. Lekker wakker worden heeft zo zijn prijs. Opmerkelijk detail: de wekker heeft een ouderwetse gloeilamp. Terwijl Philips die juist wil doven om het energieverbruik we reldwijd terug te dringen. Maar in de jaren lange ontwikkeling van de Wake-up Light is nog uitgegaan van de oude gloeilamp, zegt een woordvoerster. punt van toetsing is creativiteit: „Het gaat vooral om hoe een ont werper met de wensen van de con sument omgaat", legt ze uit. „Doet hij precies wat de consument vraagt? Voert hij zijn eigen plan door of gaat hij in gesprek? Ik schrok er wel van dat de eerste ont werpers niet door de toetsing heen kwamen." Ze onderschreven wel het nut. „Volgend jaar willen ze weer worden getoetst." Gecertificeerde ontwerpers mogen zich 'kwaliteitontwerper' noemen. Hendriksen denkt dat de consu ment er baat bij heeft. Omdat hij zich nu vaak afvraagt waar hij een goede ontwerper moet zoeken. „Bij de kwaliteitontwerper zijn de werkzaamheden nauwkeurig vast gelegd, de tarieven zijn duidelijk en mocht er iets misgaan, dan kan de consument terugvallen op een garantieregeling. Een of twee keer per jaar kan de consument boven dien met de ontwerper door zijn tuin lopen om noodzakelijke aan passingen te bespreken." De consument kan contact leggen met de ontwerper via de site kwaliteitontwer- per.nl, maar ook via de Nederland se Vereniging van Makelaars. „Con sumenten die een huis kopen of huren via een NVM-makelaar kun nen kostenloos tuinadvies krij gen." De organisatie is ook betrok ken bij de ontwikkeling van nieuwbouw. „Vaak rennen kopers van een nieuwbouwwoning direct naar een bouwmarkt of tuincen trum en zetten ze tijdelijk houten tuinhekjes neer. Dat kan anders." Wat is haar voornaamste drijf veer? „We willen de consument helpen bij het bewust worden van de eigen buitenruimte. We probe ren ook makelaars en ontwerpers warm te krijgen voor schoonheid. De consument moet eigenlijk meer krijgen dan hij verlangt." Om dat te verwezenlijken heeft Hendriksen ook de Tuinacademie opgericht. Daar kunnen zowel ont werpers als consumenten cursus sen volgen. „Ontwerpers leren daar niet hoe ze een tuin moeten tekenen, maar hoe je een ruimte beter kunt beleven." De Wake-up Light van Phi lips helpt bij het wakker worden met natuurgeluid- jes en licht schijnsel. Wastafel van Antonio Citterio, ont worpen voor Keramag. foto's CPD Als sanitairprodu- centen het zelf niet meer weten, doen ze maar al te graag een be roep op topontwerpers. Zo ook Keramag. Dat bedrijf heeft de Italiaanse designer Antonio Cit terio in de arm genomen. Hij te kende twee series voor het be drijf. Emani (Italiaans voor uit straling) oogt sober en heeft een natuurlijk, tijdloze uitstra ling. Ook bij de serie 500 is een- voud het steekwoord. Bij het ontwerpen is Citterio uitgegaan van een maatvoering van 500 millimeter, zodat alle onderde len gemakkelijk te combineren zijn. www.keramag.nl De cover van '1001 ideeën voor uw tuin'. 1001 TUiNIDEEEN Zelf de tuin onder handen nemen? Dan zijn de tips van een professional wel zo handig. Die zijn te vinden in 1001 ideeën voor uw tuin, een boek dat onlangs verschenen is bij uitgeverij Terra Lannoo. Het is geschreven door tuinontwer per Robin Williams die onder andere heeft meegewerkt aan verschillende tuinprogramma's voor de BBC. Het boek belicht het volledige ontwerproces. Aan bod komen bijvoorbeeld ver schillende bouwsels zoals prieel tjes, fonteinen en schuttingpane len. De prijs van het boek: 24,95 euro. WOONBRANCHE PIEKT Moch ten er nog twijfels zijn over het economisch klimaat in de woon- branche, het vakblad van de Centrale Branchevereniging Wo nen (CBW) neemt ze allemaal weg. In 2006 gaf de Nederlan der zo'n 8 miljard uit aan meubi lair, vloerbedekking, keukens, raambekleding en bedtextiel. Dat is een stijging van 4,3 pro cent ten opzichte van 2005. Gaat het om meubelen, dan werd het meest geïnvesteerd in het bankstel. Daaraan gaven we met z'n allen 3,4 miljard euro uit. Per huishouden is dat 476 euro. ■m www.brawo.nl www.tuinacademie.nl www.kwaliteitontwerper.nl Verschillende grassoorten spelen een hoofdrol in dit ontwerp van Frank Stegers. pers aangesloten. Hoog op de agen da staat uitwisseling van informa tie. „Ontwerpers kunnen op die manier bij elkaar over het hekje kij ken en van elkaar leren", aldus Hendriksen. Ze wil de kloof tus sen tuinarchitecten en hoveniers dichten. Gaat de één uit van creati viteit, bij de ander is puur de aan leg de belangrijkste drijfveer. „Ze moeten elkaar leren begrijpen. Communicatie is de sleutel. Uitein delijk profiteert vooral de consu ment daarvan." Met praten en het uitwisselen van informatie alleen kom je er vol gens haar niet. Ontwerpers heb ben een extra zetje nodig. Dus ont wikkelde ze eveneens een keur merk op basis waarvan ontwer pers jaarlijks worden getoetst. Be drijfsvoering, creatief ontwerpen en educatie worden beoordeeld door een onafhankelijke com missie met een docent, een tuin- en landschaparchitect, een marketingdeskundige en een kunstenaar. Opvallend worden: de brancheorganisatie voor vormgevers en ontwerpers van buitenruimten. Ze weet dat tuinarchitecten (NVTL) en hove niers (VHG) al onder dak zijn. Toch is Bravvo volgens haar niet de zoveelste club. „In Ne derland werken zo'n 1.500 ontwer pers zonder titel. De ontwerpers die zich melden zijn van verschil lend pluimage. Er is geen ballota ge. Architecten, stedenbouwkundi gen, kunstenaars, zelfstandigen, bureaus, maar ook de huisvrouw die een ontwerpcursus volgde bij de LOI, is welkom. De één is niet min der dan de ander." Er zijn al ruim hon derd ontwer-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 125