'Vliegen is nog steeds erg vervuilend. Maar soms wordt er ook overdreven.'
Hans Heerkens, docent luchtvaartindustrie aan TU Twente
■■Mi' _m|
WÊÊÊÊ
- v -assp&wi
$gm
PZC Dinsdag 10 juli 2007 I 11
vlucht
trendbreuk komt. Vliegen zal weer
duurder worden. We moeten af
van het idee dat er constant sprake
moet zijn van groei. Zon baas van
Ryanair die zegt dat elke burger
recht heeft op vliegen, dat is ape
kool, pure flauwekul."
Slingerland ziet de innovaties van
de 787 als de grootste in jaren. Hij
verwacht niet dat er al snel nog
iets nieuws komt. „De ontwikke
ling in de luchtvaart gaat lang
zaam. Veiligheid en betrouwbaar
heid staan voorop. Tijdens mijn
studie, 25 jaar geleden, werd ge
zegd dat composietmateriaal niet
lang op zich zou laten wachten.
Maar zo snel gaat dat dus niet."
Boeing neemt wel een zeker risico
met de Dreamliner, vindt Slinger
land. Niemand weet nog hoe de
vliegtuigen van composietmateri
aal zich precies zullen houden na
25 jaar intensief vliegen. „Er is na
tuurlijk veel getest, maar het blijft
toch afwachten. Mocht er toch iets
gebeuren, dan zit er gelijk een flin
ke scheur in dit succesverhaal. Ik
bewonder Boeing echt voor de
stap die ze hebben genomen."
Wie een retourtje naar
Rome boekt, zorgt vol
gens Green Seat voor
0,6 ton C02. Voor 7,97 euro is dat
te compenseren door het aan
planten van bomen die CO, op
nemen. Vliegen is milieuvervui
lend, maar er wordt aan ge
werkt. De Europese Unie trekt
800 miljoen euro uit om moto
ren te ontwikkelen die nog scho
ner zijn dan die van de 787. Voor
al bedoeld voor de opvolgers
van de Boeing 737 en de Airbus
A320, toestellen die een maatje
kleiner zijn dan de 787.
De 'prop fan', een straalmotor
met veel extra propellers, kan
voor een doorbraak gaan zor
gen. Een geared turbo fan' heeft
een 'versnellingsbak' die turbi
ne en propellers beter op elkaar
afstemt en zuiniger maakt.
Er wordt ook geëxperimenteerd
met alternatieve brandstof. Zo
koos in de VS onlangs een oude
B52 bommenwerper het lucht
ruim met 10 procent biobrand
Boeing 787 Dreamliner
Het nieuwste lange-afstands passagiersvliegtuig van Boeing, de 'Dreamliner',
is waarschijnlijk het milieuvriendelijkste tot nu toe. Gebouwd van lichtge
wicht composietmateriaal gebruikt het toestel 20% minder brandstof dan
vergelijkbare
Ramen zijn grootste
in passagiers
vliegtuigen:
48 cm
Straalmotoren
Zeer efficiënte General Electric
GEnx- turbofans, of
Rolls-Royce Trent 1000-
motoren.
Lengte: 56,72 m
Vleugelwijdte: 60 m
Cabinebreedte:
5,72 m
De rompdelen uit één stuk van koolstofvezel zijn
de grootste ooit gemaakt van dit materiaal voor
vliegtuigen met een drukcabine. Ze vervangen 1200
platen aluminium en 40.000 klinknagels.
Materialen
De 787 Dreamliner is voor
50% vervaardigd uit
versterkte composietvezels.
■i Koolstoflaminaat
EE3 Koolstofsandwich
EU Ander composietmateriaal
ES Aluminium
EE3 Titanium
Composiet fanbladen en
motorgondels vragen
minder onderhoud.
Door gebruik van composietmaterialen kunnen cabinedruk en luchtvochtigheid hoger
zijn. LED-verlichting past zich aan, aan de overgang van licht en donker.
stof door de kerosine. Het pro
bleem is dat sommige brandstof
fen op grote hoogte bevriezen.
Waterstof is volgens deskundi
gen dé brandstof van de toe
komst. De grootte van de tanks
is bij waterstof echter een pro
bleem. Als er al vliegtuigen op
waterstof gaan vliegen, zullen
die er heel anders uitzien dan
nu.
De TU Delft weet zeker dat
'groene' vliegtuigen radicaal an
ders van vorm worden. Sinds
dit jaar werken wetenschappers
aan het project CleanEra. Bin
nen vier jaar moet er een ont
werp liggen van een 'ultra
groen vliegtuig'. Er zijn creatie
ve ideeën. Zoals het weglaten
van het staartstuk of een vlieg
tuig dat zonder verkeersleider
zelf zijn weg vindt. Rustiger vlie
gen is schoner vliegen. Nu dalen
toestellen als ze landen nog 'in
etappes', waarbij er telkens flink
gas wordt gegeven. Een gestage
glijvlucht scheelt veel brandstof
Markt voor vliegtuigen
Alle luchtvaartmaatschappijen samen
kopen de komende twintig jaar naar
schatting 28.600 nieuwe vliegtuigen.
Boeing voorziet een markt van 2,8
triljoen dollar (18 nullen) als gevolg
van de toename van het vliegverkeer.
Verkopen (2007-2026): 28.600
Enkel gangpad, 90-240 stoelen 17.650
Dubbel gangpad, 200-400 stoelen 6.290
Minder dan 90 stoelen 3.700
Meer dan 400 stoelen 960
Boeing 787 Dreamliner: Passagiers: 250-300.
Bereik: 15.200 km. Eerste vlucht september
Orders: 677
Airbus A3 80:
Passagiers: 555-853.
Bereik: 15.000 km. Beschikbaar in oktober 2007
Orders: 156
Vliegtuigen afgebeeld op schaal
tnfographic GN.JD/bron Bronnen SBAC, Airbus. Boeing