'Vliegen is nog steeds erg vervuilend. Maar soms wordt er ook overdreven.' Hans Heerkens, docent luchtvaartindustrie aan TU Twente ■■Mi' _m| WÊÊÊÊ - v -assp&wi $gm PZC Dinsdag 10 juli 2007 I 11 vlucht trendbreuk komt. Vliegen zal weer duurder worden. We moeten af van het idee dat er constant sprake moet zijn van groei. Zon baas van Ryanair die zegt dat elke burger recht heeft op vliegen, dat is ape kool, pure flauwekul." Slingerland ziet de innovaties van de 787 als de grootste in jaren. Hij verwacht niet dat er al snel nog iets nieuws komt. „De ontwikke ling in de luchtvaart gaat lang zaam. Veiligheid en betrouwbaar heid staan voorop. Tijdens mijn studie, 25 jaar geleden, werd ge zegd dat composietmateriaal niet lang op zich zou laten wachten. Maar zo snel gaat dat dus niet." Boeing neemt wel een zeker risico met de Dreamliner, vindt Slinger land. Niemand weet nog hoe de vliegtuigen van composietmateri aal zich precies zullen houden na 25 jaar intensief vliegen. „Er is na tuurlijk veel getest, maar het blijft toch afwachten. Mocht er toch iets gebeuren, dan zit er gelijk een flin ke scheur in dit succesverhaal. Ik bewonder Boeing echt voor de stap die ze hebben genomen." Wie een retourtje naar Rome boekt, zorgt vol gens Green Seat voor 0,6 ton C02. Voor 7,97 euro is dat te compenseren door het aan planten van bomen die CO, op nemen. Vliegen is milieuvervui lend, maar er wordt aan ge werkt. De Europese Unie trekt 800 miljoen euro uit om moto ren te ontwikkelen die nog scho ner zijn dan die van de 787. Voor al bedoeld voor de opvolgers van de Boeing 737 en de Airbus A320, toestellen die een maatje kleiner zijn dan de 787. De 'prop fan', een straalmotor met veel extra propellers, kan voor een doorbraak gaan zor gen. Een geared turbo fan' heeft een 'versnellingsbak' die turbi ne en propellers beter op elkaar afstemt en zuiniger maakt. Er wordt ook geëxperimenteerd met alternatieve brandstof. Zo koos in de VS onlangs een oude B52 bommenwerper het lucht ruim met 10 procent biobrand Boeing 787 Dreamliner Het nieuwste lange-afstands passagiersvliegtuig van Boeing, de 'Dreamliner', is waarschijnlijk het milieuvriendelijkste tot nu toe. Gebouwd van lichtge wicht composietmateriaal gebruikt het toestel 20% minder brandstof dan vergelijkbare Ramen zijn grootste in passagiers vliegtuigen: 48 cm Straalmotoren Zeer efficiënte General Electric GEnx- turbofans, of Rolls-Royce Trent 1000- motoren. Lengte: 56,72 m Vleugelwijdte: 60 m Cabinebreedte: 5,72 m De rompdelen uit één stuk van koolstofvezel zijn de grootste ooit gemaakt van dit materiaal voor vliegtuigen met een drukcabine. Ze vervangen 1200 platen aluminium en 40.000 klinknagels. Materialen De 787 Dreamliner is voor 50% vervaardigd uit versterkte composietvezels. ■i Koolstoflaminaat EE3 Koolstofsandwich EU Ander composietmateriaal ES Aluminium EE3 Titanium Composiet fanbladen en motorgondels vragen minder onderhoud. Door gebruik van composietmaterialen kunnen cabinedruk en luchtvochtigheid hoger zijn. LED-verlichting past zich aan, aan de overgang van licht en donker. stof door de kerosine. Het pro bleem is dat sommige brandstof fen op grote hoogte bevriezen. Waterstof is volgens deskundi gen dé brandstof van de toe komst. De grootte van de tanks is bij waterstof echter een pro bleem. Als er al vliegtuigen op waterstof gaan vliegen, zullen die er heel anders uitzien dan nu. De TU Delft weet zeker dat 'groene' vliegtuigen radicaal an ders van vorm worden. Sinds dit jaar werken wetenschappers aan het project CleanEra. Bin nen vier jaar moet er een ont werp liggen van een 'ultra groen vliegtuig'. Er zijn creatie ve ideeën. Zoals het weglaten van het staartstuk of een vlieg tuig dat zonder verkeersleider zelf zijn weg vindt. Rustiger vlie gen is schoner vliegen. Nu dalen toestellen als ze landen nog 'in etappes', waarbij er telkens flink gas wordt gegeven. Een gestage glijvlucht scheelt veel brandstof Markt voor vliegtuigen Alle luchtvaartmaatschappijen samen kopen de komende twintig jaar naar schatting 28.600 nieuwe vliegtuigen. Boeing voorziet een markt van 2,8 triljoen dollar (18 nullen) als gevolg van de toename van het vliegverkeer. Verkopen (2007-2026): 28.600 Enkel gangpad, 90-240 stoelen 17.650 Dubbel gangpad, 200-400 stoelen 6.290 Minder dan 90 stoelen 3.700 Meer dan 400 stoelen 960 Boeing 787 Dreamliner: Passagiers: 250-300. Bereik: 15.200 km. Eerste vlucht september Orders: 677 Airbus A3 80: Passagiers: 555-853. Bereik: 15.000 km. Beschikbaar in oktober 2007 Orders: 156 Vliegtuigen afgebeeld op schaal tnfographic GN.JD/bron Bronnen SBAC, Airbus. Boeing

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 11