10 I Dinsdag 10 juli 2007 PZC Supermodern en 'groen'. Boeing presenteerde zondag zijn nieuwste vliegtuig, de Dreamliner. Volgens deskundigen een flinke stap voorwaarts. Maar vliegen blijft vervuilend. door Miriam van den Brand en Joep Trommelen foto Boeing N ee, hij gaat niet gelijk een ticket kopen als de nieuwe Boeing 787, de Dreamliner, gaat vliegen. „Ik wil mijn geld verantwoorder beste den." Maar als Ronald Slingerland, uni versitair docent aan de Technische Universiteit Delft, de kans krijgt het vliegtuig in een hangar van binnen en van buiten uitgebreid te bestuderen, grijpt hij die met bei de handen aan. „Als passagier zit je dichtbij de techniek, maar je kunt er niet bij. Dat is het dus net niet."- Slingerland is enthousiast over het nieuwe vliegtuig van Boeing. „Het is een geweldig vliegtuig. Ik had ja ren minder respect voor Boeing. Het bedrijf borduurde alleen voort op oude modellen, was niet ver nieuwend. Ze probeerden het wel. Zo kwamen ze met de Sonic Crui ser, die vlak onder de geluidsgrens zou vliegen. Dat werd een misluk king, te duur. Airbus was wel inno vatief bezig. Die rollen zijn omge draaid, Airbus probeert nu voort te borduren en Boeing maakt, inge geven door concurrentie, een gro te sprong voorwaarts." Airbus zal moeite hebben de strijd met Boeing te winnen, voorspelt Slingerland. „Ze moeten nu ook wel mee in de vernieuwingen. Dat komt ze ontzettend slecht uit, er is geen geld meer. Ze hebben al ge probeerd huidige modellen te ver kopen met alleen nieuwe moto ren. De luchtvaartmaatschappijen wezen Airbus steeds terug, die vonden het niet genoeg. Door de presentatie van de 787 hebben ze echt het deksel op de neus gekre gen. Het nieuwe vliegtuig van Air bus, dat gepland staat voor 2013, moet nu wel de vernieuwingen van Boeing gebruiken en natuur lijk een stap verder gaan." Airbus krijgt daarbij in ieder geval de steun van de Europese Unie. De 800 miljoen die de Europese Unie investeert in de ontwikkeling van schonere straalmotoren, is vol gens Hans Heerkens, docent lucht vaartindustrie aan TU Twente, een verkapte subsidie aan Airbus, de Europese concurrent van Boeing. „Maar de Amerikanen doen niet anders. Waar ik me wel zorgen over maak, is dat de Amerikanen veel offensiever zijn. Ze zijn zo slim hun subsidie niet meteen te koppelen aan de fabrikant maar aan de NASA en hebben Europa vanwege de EU-subsidie voor de Boeings droon wereldhandelsorganisatie WTO ge daagd. Europa zou een plan B klaar moeten hebben voor het ge val de Amerikanen die zaak win nen. Europa heeft Amerika trou wens ook voor de WTO gedaagd. De deskundigen op dit gebied die ik spreek, denken dat beide par tijen ongelijk krijgen. Dat betekent dat ze hun subsidie in een andere jas moeten gaan steken of er mee moeten stoppen. Maar er zijn denk ik altijd manieren te vinden om subsidie te verstrekken." 'Airbus moet nu ook wel mee in de vernieuwingen. Dat komt ze slecht uit' Bij de Dreamliner wordt in de pro motie vooral veel aandacht be steed aan het nieuwe composiet materiaal waarvan het vliegtuig is gemaakt. Volgens Slingerland heeft Boeing, samen met de NA SA, sinds 1995 aan de ontwikke ling ervan gewerkt. Een groot deel van de buitenkant van de 787 bestaat uit composietve zels. Dit is koolstof waaraan lijm en plastic is toegevoegd. „Het is heel sterk en lichter dan metaal. Het moet worden gebakken in een oven. Dat betekent een heel nieu we manier van produceren." Het geeft ook nieuwe mogelijkheden, zoals meer gebogen vleugels. De Dreamliner verbruikt 20 pro cent minder brandstof, meldt de Amerikaanse vliegtuigbouwer. Het nieuwe materiaal draagt daar wel wat, maar niet het meeste aan bij, legt Slingerland uit. „Het zorgt voor 3 procent minder verbruik. De zuinigere motoren zorgen voor een besparing van 8 procent. De andere winst wordt gehaald uit on der meer aërodynamica en andere boordsystemen die minder ener gie verbruiken." Volgens Hans Heerkens doen we er verstandig aan de halleluja-ver halen van Boeing over 'groen' vlie gen met een korreltje zout te ne men. „Vliegen blijft nu eenmaal vervuilend, net als elke andere vorm van transport. Maar soms wordt er ook overdreven. Zeker op de heel lange afstand is vliegen met een vol vliegtuig - en de mees te toestellen op de lange afstand zitten vol - al een beetje schoner dan rijden met de auto. Het pro bleem zit 'm in de onstuimige groei van het vliegverkeer en in de uitstoot van kooldioxide en stik stofoxiden, die op zo'n grote hoog te een heel andere uitwerking heb ben dan op de grond. Zo tasten stikstofoxiden de ozonlaag aan en beïnvloedt de waterdamp uit de motoren de wolkenvorming." Eenvijfde minder brandstoftfer- bruik betekent niet gelijk eenvijfde minder milieuschade, benadrukt ook Slingerland. „Het betekent wel 20 procent minder CO,-uitstoot. Maar de uitstoot van andere stof fen pleegt erger te worden als mo toren zuiniger worden. Daar wordt hard aan gewerkt door de motorfabrikanten." De 787 is door het composietmate riaal een stuk goedkoper in onder houd. Minder brandstofverbruik, minder onderhoud, de luchtvaart maatschappijen spinnen garen bij de innovaties. Vliegen zou goedko per kunnen worden, waardoor er meer gebruik van het vervoermid del kan worden gemaakt. Heerken gelooft daar niet in. Vol gens hem is het einde van de onge breidelde groei van de luchtvaart in zicht. „Luchtvaart is als vorm van openbaar vervoer nog nooit echt winstgevend geweest. Heel veel luchtvaartmaatschappijen ba lanceren op het randje. Sinds de Tweede Wereldoorlog is constant sprake geweest van een vlucht naar voren. Schaalvergroting om 'Ik denk dat er een trendbreuk komt. Vliegen zal weer duurder worden' de kosten te drukken, steeds grote re vliegtuigen, steeds goedkopere tickets. De groei van de burger luchtvaart is anderhalf tot twee keer zo groot geweest als de groei van de wereldeconomie. Dat hou den we niet vol, zeker als we nu ook nog eens in het milieu willen investeren. Ik denk dat er een

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 10