Opnieuw kijkcijferkanon Henny Huisman DE ROEM I v9 PZC Zaterdag 7 juli 2007 In de zomerserie 'De tol van de roem' komen mensen aan het woord die op hun vakgebied succesvol zijn. Welke prijs betalen ze daar voor? Vandaag aflevering 2: Henny Huisman Henny Huisman (56) is weer terug als kijkcijferkanon. Met het EO-programma Ko renslag had hij de afgelopen maanden het best bekeken programma op de donderdagavond. In de korencompetitie was hij als vanouds thuis in zijn rol tussen deelnemers, jury en de kijkers thuis die via de telefoon hun stem uitbrachten. Eigenlijk kwamen alle elementen van de Soundmixshow weer terug. Met misschien wel als grootste verschil dat hij niet langer onderdak heeft bij RTL. Want die zender zette hem na een verjongingskuur na der tien jaar aan de kant Hij vond meteen plaats in de veilige her berg van de EO. Met Henny zoekt God en Huize Huisman had hij daar verdiepende programma's die geen groot publiek trok ken. Lang niet het succes dat hij gewend was, lang niet het succes dat hem welvaart bracht. In de tijd dat de commerciële om roep hem bij de KRO wegtrok, was een presentator met een groot publiek goud waard. Zijn landhuis in de duinen bij Bakkum is sprookjesachtig groot. Achter de tuin met de enorme vijvers staat een stal met spring paarden. Hij koestert zijn strandhuis op Bo naire en bezit links en rechts onroerend goed. Kort gezegd: over geld hoeft hij zich geen zorgen meer te maken. De tol van de roem schuilt in de vooroor delen die hem naar het hoofd werden ge slingerd. Henny Huisman was naar de EO gevlucht omdat hij zo nodig op de tv wil de blijven. „Natuurlijk wilde ik op televisie blijven. Ik was net 50 toen mijn contract bij RTL afliep. Dan ben je toch niet rijp om niks te doen? Ik wilde zélf het mo ment bepalen waarop ik afscheid van mijn publiek zou nemen. Dat ik naar de EO was gegaan om op het scherm te blijven, is on zin. Nadat de EO vergelijkbare series had gemaakt met Marco Borsato en Catherine Keyl, hadden ze me al een paar keer ge vraagd voor Henny zoekt God, maar ik had er nooit tijd voor. Toen mijn contract met RTL afliep, kon ik het doen. De EO bleek een warm nest te zijn. Ik heb de EO om armd, de EO omarmde mij. De verdiepen de programma's die ik voor ze maakte, hadden niet de kijkcijfers die ik gewend was, maar dat moet je ook niet verwach ten als je zware kost brengt. Het publiek loopt sneller warm voor amusement als de Soundmixshow dan voor een serie gesprek ken met gehandicapte kinderen. „Ik heb er helemaal geen spijt van dat ik die programma's heb gemaakt. Nu ik terug kijk, zie ik dat het tussenstappen zijn ge weest. Had ik die niet gezet, dan had ik nu niet het succes met Korenslag." Hij moest zo nodig. Op school lukte het niet met Henny Huisman. Een vaste baan werd niks en in de muziek liep hij op een dood spoor. „Televisie was mijn manier om te laten zien dat ik tóch iets kon." Dat lukte, met de Soundmixshow. De tijd daarna - zonder publiekstrekker op tv - maakte hem onzeker. „Ik had het gevoel dat ik als mens minder was." door Jan Vriend Het valse van de showbusiness. Als je pro gramma scoort, heb je vrienden. „Ver schrikkelijk is dat. In de tijd dat ik met de Soundmixshow miljoenen kijkers trok, kreeg ik een artiestenkorting bij het kopen van een auto en waren er elke dag wel ver zoeken om winkels te openen en presenta ties in het land te doen. Toen ik even wat minder in beeld was, begon de auto-impor teur moeilijk te doen over de korting. Er kwamen meteen stekelige vragen. Zo van: Wat doet u eigenlijk nog op de tv? „Nu ik met Korenslag opnieuw een hit heb, biedt de dealer me uit zichzelf weer een korting aan en regent het verzoeken om korendagen te komen presenteren. Het tv-succes is voor mij altijd een ultiem doel geweest. Iets om de wereld te laten zien dat ik ook ergens goed in ben. „Op school pestten ze me omdat ik ner gens in uitblonk. Met gym werd ik altijd als laatste in de sportploeg gekozen. Op mijn 16e kwam ik zonder diploma van school. Ik werkte nog een tijdje in een pla tenzaak, maar daar lag mijn hart niet. Ook als etaleur en drummer had ik niet het suc ces waar ik van droomde. Daarom was ik zo verschrikkelijk blij toen ik als discjockey en presentator later tóch voet aan de grond kreeg. Eindelijk was er erkenning. Henny Huisman stelde wat voor! „Je kunt je niet voorstellen hoe pijnlijk het is als iemand in een groot omroepkantoor dan zomaar beweert dat het voorbij is met je. Ik heb getwijfeld aan mezelf Ik dacht: ben ik het kwijt? Weet ik niet meer hoe het moet? Zonder eigen tv-show had ik het gevoel alsof ik als mens minder was. Op mijn slechtste dagen was ik al blij dat iemand gedag zei als ik door het bos liep. Dan dacht ik: toch nog iemand die me her kent. „Misschien lag het ook wel aan mezelf dat het voorbij was. De laatste jaren met de Soundmixshow werd alles een beetje voor spelbaar. Ik deed er ook mijn best niet meer zo voor als in de begintijd. De gretig heid was eraf Ik werd te dik en nam lange vakanties. In de studio verloor ik mijn be langstelling voor de kandidaten. Ik had er te veel gezien. „Door mijn nieuwe kans met Korenslag kwam de gretigheid weer. Ik deed er alles voor om terug te komen, 's Avonds laat een filmpje opnemen? Geen probleem. Desnoods draafde ik zondagochtend om vijf uur op. „In mijn begintijd had ik een manager die rijk van me probeerde te worden. Geluk kig hoefik sinds ik bij Joop van den Ende zit, nooit meer een cent na te tellen. Later was er die zogenaamde producent die graag met me wilde samenwerken. Ik gaf haar alle vertrouwen, nam haar in mijn fa milie op en regelde zelfs een baantje voor haar bij Endemol. Later bleek dat ze me had bedonderd op een manier waar de honden geen brood van lusten. Ik heb er van geleerd dat ik selectiever moet zijn met mensen en dat ik alleen met anderen in zee moet gaan als het om de uitvoering van mijn eigen idee gaat Want als je een bekende naam hebt, denken anderen al gauw dat er wat te halen is. „Met de roddelpers heb ik geen slechte er varingen. Ik ben ook altijd open over mijn privéleven. Ik ben niet verslaafd, ik ga niet vreemd en niet failliet. Van mij mag ieder een weten hoe gek ik ben op mijn Lia. Over mij is niks negatiefs te melden. Dus kunnen ze alleen maar aardige dingen over me schrijven. Bij RTL Boulevard heb ik soms mijn twijfels. Het is goed gemaakt, daar niet van. De manier waarop ze flauwe kul opkloppen, is bij mij altijd goed voor een glimlach. Want hun snelle en luchtige aanpak bewijst natuurlijk vakmanschap. Het venijnige van Albert gaat mij soms te ver. Dat stiekeme natrappen in de studio is niet mijn stijl. Zijn redactie belde me een keer met wat vragen. Of ze een came raploeg langs konden sturen om mijn ant woorden op te nemen. Zodra het filmpje erop stond, hielp ik een geluidsmeisje nog even om een standaard en een statief naar de auto te sjouwen. Gewoon, uit beleefd heid. „Wat denk je dat Albert's avonds aan zijn kijkers vertelt? 'Henny Huisman wil nog zó graag op de televisie dat hij zelfs bereid is de apparatuur van de stagiaire te dra gen'. Zoiets doet zeer en je doet het ook nooit goed. Als ik had gezegd dat ik geen trek had in hun cameraploeg, hadden ze weer in beeld geroepen dat Henny Huis man te arrogant is om voor de camera te reageren." Hij droomt nog altijd van een da gelijkse talkshow. Maar Korens lag bewijst dat het publiek hem het liefst ziet tussen kandi daten, een jury en muziek. „Is dat zo erg dan? Ik ben blij dat de tv-kij- ker me graag in die oude vertrouwde rol ziet Nu ik weer in de running ben, voel ik me weer net zo gelukkig als in de begintijd van mijn tv-succes. Het oude gevoel is weer helemaal terug. Misschien kan dat weer de basis zijn voor een nieuw pro gramma. Die vijfjaar zonder grote show heeft mijn belangstelling voor anderen al leen maar vergroot. Ik ben een stuk aardi ger dan toen." foto Dick Breddels

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 89