Opnieuw kijkcijferkanon
Henny Huisman
DE ROEM
I v9
PZC Zaterdag 7 juli 2007
In de zomerserie 'De tol van de roem' komen
mensen aan het woord die op hun vakgebied
succesvol zijn. Welke prijs betalen ze daar
voor?
Vandaag aflevering 2: Henny Huisman
Henny Huisman (56) is weer
terug als kijkcijferkanon.
Met het EO-programma Ko
renslag had hij de afgelopen
maanden het best bekeken
programma op de donderdagavond. In de
korencompetitie was hij als vanouds thuis
in zijn rol tussen deelnemers, jury en de
kijkers thuis die via de telefoon hun stem
uitbrachten.
Eigenlijk kwamen alle elementen van de
Soundmixshow weer terug. Met misschien
wel als grootste verschil dat hij niet langer
onderdak heeft bij RTL. Want die zender
zette hem na een verjongingskuur na der
tien jaar aan de kant
Hij vond meteen plaats in de veilige her
berg van de EO. Met Henny zoekt God en
Huize Huisman had hij daar verdiepende
programma's die geen groot publiek trok
ken. Lang niet het succes dat hij gewend
was, lang niet het succes dat hem welvaart
bracht. In de tijd dat de commerciële om
roep hem bij de KRO wegtrok, was een
presentator met een groot publiek goud
waard.
Zijn landhuis in de duinen bij Bakkum is
sprookjesachtig groot. Achter de tuin met
de enorme vijvers staat een stal met spring
paarden. Hij koestert zijn strandhuis op Bo
naire en bezit links en rechts onroerend
goed. Kort gezegd: over geld hoeft hij zich
geen zorgen meer te maken.
De tol van de roem schuilt in de vooroor
delen die hem naar het hoofd werden ge
slingerd. Henny Huisman was naar de EO
gevlucht omdat hij zo nodig op de tv wil
de blijven. „Natuurlijk wilde ik op televisie
blijven. Ik was net 50 toen mijn contract
bij RTL afliep. Dan ben je toch niet rijp
om niks te doen? Ik wilde zélf het mo
ment bepalen waarop ik afscheid van mijn
publiek zou nemen. Dat ik naar de EO was
gegaan om op het scherm te blijven, is on
zin. Nadat de EO vergelijkbare series had
gemaakt met Marco Borsato en Catherine
Keyl, hadden ze me al een paar keer ge
vraagd voor Henny zoekt God, maar ik had
er nooit tijd voor. Toen mijn contract met
RTL afliep, kon ik het doen. De EO bleek
een warm nest te zijn. Ik heb de EO om
armd, de EO omarmde mij. De verdiepen
de programma's die ik voor ze maakte,
hadden niet de kijkcijfers die ik gewend
was, maar dat moet je ook niet verwach
ten als je zware kost brengt. Het publiek
loopt sneller warm voor amusement als de
Soundmixshow dan voor een serie gesprek
ken met gehandicapte kinderen.
„Ik heb er helemaal geen spijt van dat ik
die programma's heb gemaakt. Nu ik terug
kijk, zie ik dat het tussenstappen zijn ge
weest. Had ik die niet gezet, dan had ik nu
niet het succes met Korenslag."
Hij moest zo nodig. Op school lukte het niet met Henny Huisman.
Een vaste baan werd niks en in de muziek liep hij op een dood
spoor. „Televisie was mijn manier om te laten
zien dat ik tóch iets kon."
Dat lukte, met de Soundmixshow.
De tijd daarna - zonder publiekstrekker op tv - maakte hem
onzeker. „Ik had het gevoel dat ik als mens minder was."
door Jan Vriend
Het valse van de showbusiness. Als je pro
gramma scoort, heb je vrienden. „Ver
schrikkelijk is dat. In de tijd dat ik met de
Soundmixshow miljoenen kijkers trok,
kreeg ik een artiestenkorting bij het kopen
van een auto en waren er elke dag wel ver
zoeken om winkels te openen en presenta
ties in het land te doen. Toen ik even wat
minder in beeld was, begon de auto-impor
teur moeilijk te doen over de korting. Er
kwamen meteen stekelige vragen. Zo van:
Wat doet u eigenlijk nog op de tv?
„Nu ik met Korenslag opnieuw een hit
heb, biedt de dealer me uit zichzelf weer
een korting aan en regent het verzoeken
om korendagen te komen presenteren.
Het tv-succes is voor mij altijd een ultiem
doel geweest. Iets om de wereld te laten
zien dat ik ook ergens goed in ben.
„Op school pestten ze me omdat ik ner
gens in uitblonk. Met gym werd ik altijd
als laatste in de sportploeg gekozen. Op
mijn 16e kwam ik zonder diploma van
school. Ik werkte nog een tijdje in een pla
tenzaak, maar daar lag mijn hart niet. Ook
als etaleur en drummer had ik niet het suc
ces waar ik van droomde. Daarom was ik
zo verschrikkelijk blij toen ik als discjockey
en presentator later tóch voet aan de
grond kreeg. Eindelijk was er erkenning.
Henny Huisman stelde wat voor!
„Je kunt je niet voorstellen hoe pijnlijk het
is als iemand in een groot omroepkantoor
dan zomaar beweert dat het voorbij is met
je. Ik heb getwijfeld aan mezelf Ik dacht:
ben ik het kwijt? Weet ik niet meer hoe
het moet? Zonder eigen tv-show had ik
het gevoel alsof ik als mens minder was.
Op mijn slechtste dagen was ik al blij dat
iemand gedag zei als ik door het bos liep.
Dan dacht ik: toch nog iemand die me her
kent.
„Misschien lag het ook wel aan mezelf dat
het voorbij was. De laatste jaren met de
Soundmixshow werd alles een beetje voor
spelbaar. Ik deed er ook mijn best niet
meer zo voor als in de begintijd. De gretig
heid was eraf Ik werd te dik en nam lange
vakanties. In de studio verloor ik mijn be
langstelling voor de kandidaten. Ik had er
te veel gezien.
„Door mijn nieuwe kans met Korenslag
kwam de gretigheid weer. Ik deed er alles
voor om terug te komen, 's Avonds laat
een filmpje opnemen? Geen probleem.
Desnoods draafde ik zondagochtend om
vijf uur op.
„In mijn begintijd had ik een manager die
rijk van me probeerde te worden. Geluk
kig hoefik sinds ik bij Joop van den Ende
zit, nooit meer een cent na te tellen. Later
was er die zogenaamde producent die
graag met me wilde samenwerken. Ik gaf
haar alle vertrouwen, nam haar in mijn fa
milie op en regelde zelfs een baantje voor
haar bij Endemol. Later bleek dat ze me
had bedonderd op een manier waar de
honden geen brood van lusten. Ik heb er
van geleerd dat ik selectiever moet zijn
met mensen en dat ik alleen met anderen
in zee moet gaan als het om de uitvoering
van mijn eigen idee gaat Want als je een
bekende naam hebt, denken anderen al
gauw dat er wat te halen is.
„Met de roddelpers heb ik geen slechte er
varingen. Ik ben ook altijd open over mijn
privéleven. Ik ben niet verslaafd, ik ga niet
vreemd en niet failliet. Van mij mag ieder
een weten hoe gek ik ben op mijn Lia.
Over mij is niks negatiefs te melden. Dus
kunnen ze alleen maar aardige dingen
over me schrijven. Bij RTL Boulevard heb
ik soms mijn twijfels. Het is goed gemaakt,
daar niet van. De manier waarop ze flauwe
kul opkloppen, is bij mij altijd goed voor
een glimlach. Want hun snelle en luchtige
aanpak bewijst natuurlijk vakmanschap.
Het venijnige van Albert gaat mij soms te
ver. Dat stiekeme natrappen in de studio is
niet mijn stijl. Zijn redactie belde me een
keer met wat vragen. Of ze een came
raploeg langs konden sturen om mijn ant
woorden op te nemen. Zodra het filmpje
erop stond, hielp ik een geluidsmeisje nog
even om een standaard en een statief naar
de auto te sjouwen. Gewoon, uit beleefd
heid.
„Wat denk je dat Albert's avonds aan zijn
kijkers vertelt? 'Henny Huisman wil nog
zó graag op de televisie dat hij zelfs bereid
is de apparatuur van de stagiaire te dra
gen'. Zoiets doet zeer en je doet het ook
nooit goed. Als ik had gezegd dat ik geen
trek had in hun cameraploeg, hadden ze
weer in beeld geroepen dat Henny Huis
man te arrogant is om voor de camera te
reageren."
Hij droomt nog altijd van een da
gelijkse talkshow. Maar Korens
lag bewijst dat het publiek
hem het liefst ziet tussen kandi
daten, een jury en muziek.
„Is dat zo erg dan? Ik ben blij dat de tv-kij-
ker me graag in die oude vertrouwde rol
ziet Nu ik weer in de running ben, voel ik
me weer net zo gelukkig als in de begintijd
van mijn tv-succes. Het oude gevoel is
weer helemaal terug. Misschien kan dat
weer de basis zijn voor een nieuw pro
gramma. Die vijfjaar zonder grote show
heeft mijn belangstelling voor anderen al
leen maar vergroot. Ik ben een stuk aardi
ger dan toen."
foto Dick Breddels