op zwembadmarkt duiken v43 PZC Zaterdag 7 juli 2007 ETALAGE Een zwembad met een door snede van bijna 2,5 meter voor nog geen 35 euro. Dat klinkt verleidelijk. De aan bieding uit de brochure van Praxis staat niet op zich. Bouwmarkt, tuincentrum, speelgoedwinkel, overal duiken ineens goedkope zwembaden op. Ze zien er degelijk uit, maar schijn bedriegt volgens Ricardo Verhoe ven van specialist Tropical Recrea tie. Om maar eens een cliché te noemen: het ene zwembad is het andere niet. Het verschil wordt me de bepaald door de folie waarvan de zwembaden zijn gemaakt. Hoe dikker die folie, hoe steviger en sta bieler het zwembad. Maar de ontwikkeling is helder. Steeds meer bedrijven bieden goedkope (opblaasbare) zwemba den aan. Of om in de woorden van Verhoeven te spreken: „Er zijn nogal wat prijsvechters." Volgens hem hangt dat samen met een hy pe. De markt voor sauna's, whirl pools en dus ook zwembaden barst uit zijn voegen. „Dat heet met een mooi woord wellness." Tel dat op bij de populariteit van de tuin en de tropisch hete dagen waaronder Nederland deze jaren met enige regelmaat gebukt gaat en de conclusie is snel getrokken: aan zwembaden is geld te verdie nen. Daar springen de prijsvech ters handig op in. „Iedereen pro beert een graantje mee te pikken", aldus Verhoeven. De lage prijs is volgens hem wel verklaarbaar. „Er komt veel rom mel uit China." Daarmee verwijst hij naar de inferieure kwaliteit van de baden die onder andere bij de verschillende bouwmarkten ver krijgbaar zijn. Volgens inkoper Bart Braak huis van Praxis is kwaliteit een rekbaar begrip. „Daar kunnen we drie dagen over discus siëren." Voor een verdere toelich ting verwijst hij naar de afdeling voorlichting. Maar die geeft niet thuis. Dat doen ze volgens Verhoeven ook niet bij klanten die verhaal ko men halen als bijvoorbeeld de bij geleverde pomp niet deugt. „Want Gezamenlijk ontwerp van Studio Job en Bisazza. foto Paolo Veclani Als een kuikentje dat voor het eerst de vleugels uit slaat. Zo ziet de nieuwe roestvrij stalen pan Neo uit de gelijkna mige collectie van Iittala eruit. Voordeel van de 'open' handvat ten is dat de pan gemakkelijk is op te tillen, ook als deze vol is. Neo is ontworpen door ontwer perdrietal Claesson Koivisto Ru ne en verkrijgbaar in drie ma ten: 2,4, 4,3 en 6,8 liter. Prijzen vanaf 89 euro. www.littala.com De nieuwe toiletbril in trendy zwart en wit van Tiger. foto GPD Enorme vazen en spiegels belegd met honderden glanzen tegeltjes van het Itali aanse Bisazza. De Nederlandse ontwerpstudio Studio Job pre senteerde deze indrukwek kende producten april jongstle den tijdens de Internationale Meubelbeurs in Milaan. Tot 23 september zijn ze ook dichterbij huis te zien. Vijf van de acht ontwerpen worden dan tentoon gesteld in galerie Z33, Zuivel- markt 33 in Hasselt, België. Hoe wel de ontwerpen aanschurken tegen kunst, bestempelt Job Smeets van Studio Job ze toch als design. p^| www.z33.be Zwart en wit zijn momenteel de trendkleu- ren in het interieur. Met wc-bril Ornament maakt producent Ti ger het gemakkelijk om die trend door te voeren in het toi let. De zitting is verkrijgbaar in twee kleurstellingen: wit met zwarte print of zwart met witte print. Het trendy zitje kost 31,50 euro. Q www.tiger.nl len pan van Iittala. foto GPD inky is een bad van producent Zodiac, een bedrijf dat ook reddingsboten oor de marine produceert. Prijs: 2876 euro (inclusief pomp). ■Fjj www.proefzwemmen.nl www.tropical-recreatie.nl www.zwembadplein.nl een zwembad vereist toch onder houd." Dat weet ook Inge van der Walle van Adéquat Zwembad 8c Recrea tie. „We krijgen heel vaak mensen aan de lijn met ineens groen water in hun zwembad." De verklaring daarvoor is volgens haar simpel. „De zwembadpomp die de bouw markt verkoopt, is niet toerei kend." Dat is ook de ervaring van Verhoeven. „Wie zich vooraf een beetje op de markt oriënteert, zal zich afvragen hoe het kan dat een zwembad mét pomp nog geen 40 euro kost. Het verschil zit onder meer in de kwaliteit van die pomp en het filtersysteem. Als blijkt dat die zaken niet werken, komen ze hier. Dan pakt het uiteindelijk toch nog duurder uit." Bij de prijsvechters ontbreekt ade quate voorlichting, vindt Verhoe ven. „Dat is niet gek. Bij de bouw markt verkopen ze duizenden pro ducten. Je kunt van het personeel niet verwachten dat ze van al die producten weten hoe ze werken." Verhoeven adviseert dan ook om vooraf goed uit te zoeken wat er al lemaal te koop is. Van der Walle onderschrijft dat advies. „Let op het materiaal en wat bijgeleverd wordt, bijvoorbeeld een pomp en een trapje." Toch hoeft ook bij de zwembad specialist een bad volgens haar niet echt duur te zijn. Voor een paar honderd euro is al een pool compleet met toebehoren verkrijg baar. „Dergelijke baden gaan een aantal jaren mee", benadrukt Ver hoeven. „Maar als je om het jaar een nieuw bad wil kopen, dan kun je ook terecht bij de bouw markt."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 125