Scheepvaart aan banden bij vlootshow
Onderzoek naar visstand
SPECTACULAIRE
ZOMEROPRUIMING
20% - 50%
korting
ft»
VERBURG2Z
Schoon, zuinig én
voordelig koken
op kacheltje
NU EXTRA LAAG GEPRIJSD
op de hele collectie.
Vele merkschoenen, zowel in
dames-, heren- als
kinderschoenen
modeschoenen
Grote Markt 9 GoesI
PZC Donderdag 5 juli 2007 31
Nautisch commando
houdt veiligheid strak
in de gaten.
door Marcel Modde
VLISSINGEN - Niets wordt aan het
toeval overgelaten. Iedere bewe
ging van de 24 schepen grote vloot
die morgen onder de Walcherse
kust de Westerschelde opstoomt,
is door de marine en Rijkswater
staat in een nauwgezet draaiboek
vastgelegd. Om ongelukken te
voorkomen, wordt de overige
scheepvaart aan banden gelegd.
De hoofdroute door het Oostgat
en de Sardijngeul is zowel voor de
beroeps- als de recreatievaart tus
sen half elf en drie uur tot verbo
den gebied verklaard. Voor de
vrachtvaarders zit er volgens Eric
Adan, assistent-districtshoofd Wes
terschelde, niets anders op dan 1,5
uur om te varen via de vaargeul
voor Zeebrugge. De grote rede
rijen en de belangrijkste havens in
het gebied zijn geïnformeerd over
de overlast. Ook de recreatievaart
wordt via de gebruikelijke kanalen
op de hoogte gebracht van de tijde
lijke maatregel, aldus Adan.
Politie, rijkswaterstaat, marechaus
see en de strandwacht zijn met zes
tien vaartuigen ter plaatste om te
waken over een veilige afstand tus
sen de marineschepen en het ove
rig verkeer. De pleziervaart mag in
de Wielingen-Noord ankeren om
de show van dichtbij mee te ma
ken. Daarbij moet wel rekening
worden gehouden met de sterke
stroming en mogelijke last van har
de wind, waarschuwt Adan.
De vloot verzamelt morgenoch
tend op zo'n dertig kilometer uit
de kust voor Westkapelle. Daar
krijgen de 24 schepen een loods
aan boord en varen ze in zogehe
ten kiellinie naar Vlissingen. Ter
hoogte van de stad buigen ze even
zeewaarts af richting Cadzand, om
vervolgens in een haakse bocht
naar binnen te varen. In het Schel
de Coördinatiecentrum wordt een
nautisch commando ingesteld,
met vertegenwoordigers van alle
Havenbedrijf neemt
voorbereiding Tweede
Maasvlakte serieus.
door Ton van den Nouweland
ZIERIKZEE - Het Havenbedrijf Rot
terdam gaat grondig te werk bij de
voorbereidingen van de Tweede
Maasvlakte. Momenteel wordt de
stand van jonge vis gemeten tot
vijftig kilometer uit de kust van
Den Helder ter Vlissingen.
Voor de aanleg van de nieuwe
Maasvlakte worden vanaf volgend
jaar enorme hoeveelheden zand
opgespoten. Daarbij komt slib vrij
dat mogelijk het water vervuilt. Bij
de aanvraag van de vergunning
voor het opspuiten is afgesproken
dat het havenbedrijf tal van onder
zoeken doet naar de effecten hier
van op natuur en ecologie. Het on
derzoek naar de conditie van jon
ge vis is er één van. Het gaat om
een zogenoemde nul-meting. Er
wordt gekeken waar de vis zit, hoe
veel vis er zit en hoe de conditie
van de vis is. Als het werk aan de
Tweede Maasvlakte is begonnen,
toezichthoudende instanties. De
normale verkeersbegeleiding
houdt daarnaast het oog gericht
op de beroeps- en recreatievaart.
Rijkswaterstaat en de marine heb
ben 1,5 jaar voorbereiding gesto
ken in een vlekkeloze intocht van
het internationale flottielje ter ere
van Michiel de Ruyter. Daarbij
kwam onder meer aan het licht
dat drie schepen (De Ruyter, de
Walrus, de Chatham (GB) te lang
zijn of te diep steken om door de
sluis te kunnen voor de bezichti
ging op zaterdag. Zij meren na de
vlootschouw af in de Buitenhaven
van Vlissingen, waar het publiek
eveneens terecht kan. Een vierde
deelnemer, de Mahan, gaat om vei
ligheidsreden ten anker op de rede
van Vlissingen. Rond dit Am
erikaanse schip geldt een verbo
den zone van vijfhonderd meter.
De Johan de Wit vertrekt direct
weer.
De afvaart is aanzienlijk minder
strak geregeld en gelden er geen be
perkingen voor de overige scheep
vaart, aldus Adan. De schepen ver
trekken zaterdagavond en zondag
op verschillende tijden in uiteenlo
pende richtingen.
Hoofdroute van vlootschouw
voor Walcherse kust wordt tot
verboden gebied verklaard voor
overige scheepvaart tussen half
elfen drie uur.
wordt het onderzoek herhaald en
gekeken of er verschillen zijn opge
treden. Het onderzoek is gegund
aan een Brits instituut dat met een
viskotter de kustwateren bevaart.
Op honderd plaatsen worden
steekproeven genomen. Dat ge
beurt met netten en 'om onder
zoekstechnische redenen' 'snachts.
„De onderzoekers zijn momenteel
bij Schevingen. Ik denk dat ze in
de loop van de volgende week de
Zeeuwse kust hebben bereikt,"
zegt voorlichter S. Poppe van het
havenbedrijf.
Twan Csonka, student van de Hogeschool Zeeland, probeert het kookka-
cheltje uit. foto Lex de Meester
Piet Roskam maakt
rookvrij kookstel voor
derdewereldlanden.
door Cornelleke Blok
VLISSINGEN - Het ziet eruit als een
verfblik op pootjes. Toch is dit
kookkacheltje veel meer dan dat.
Het kan veel levens redden én gro
te hoeveelheden hout besparen.
Piet Roskam uit Meliskerke is de
maker van het kacheltje. Hij wil
mensen in derdewereldlanden de
kans bieden om schoner te koken.
In derdewereldlanden sterven jaar
lijks 1,6 miljoen mensen, voorna
melijk vrouwen en kinderen, door
'De mensen daar moeten
het kacheltje straks zelf
kunnen maken.'
giftige dampen en rook uit zelfge
maakte kacheltjes. Roskam: „Tach
tig procent van de wereldhoutpro-
ductie verdwijnt bovendien in de
kacheltjes." Roskam heeft het met
eigen ogen gezien. Hij doet sinds
1992 vrijwilligers- en advieswerk
in Kenia en Uganda.
Onlangs bracht Philips een kachel
tje op de markt, dat bijna geen gif
tige gassen vrijgeeft en veel min
der hout verbruikt. „Het apparaat
kost vijftig euro, maar dat kunnen
die mensen nooit betalen. Als ze
één euro per dag verdienen, dan is
het veel."
Roskam probeerde een goedkoper
exemplaar te maken van eenvou
digere materialen. „De mensen
daar moeten het zelf kunnen ma
ken. Dit kacheltje kost ongeveer
vijftien dollar. Ik ben aan de slag
gegaan met een stel verfblikken."
Eenvoud is de kracht van het ka
cheltje: een elektrische ventilator
zorgt ervoor dat de verbranding
nagenoeg zonder koolmonoxide
verloopt. „Ik heb te weinig midde
len om het te optimaliseren. Een
rookgasmeting kost veel geld."
Daarom riep Roskam de hulp in
van drie studenten van de Hoge
school Zeeland. „We zijn twee da
gen naar de EPZ geweest om tes
ten te doen", vertelt Jan-Willem
Oortwijn, die de engineer-oplei-
ding volgt. Uit de testen bleek dat
het kacheltje inderdaad aanmerke
lijk minder giftige gassen afgeeft
en 75 procent minder hout ver
bruikt.
„We willen het kacheltje nog ver
der ontwikkelen", geeft HZ-do-
cent A. Temmink aan. Zo is er nog
een oplossing nodig voor de
stroombron, want de ventilator
werkt nu alleen met elektriciteit.
Roskam hoopt daarom subsidie te
krijgen voor zijn project. „Als een
ling ben ik niet sterk genoeg om
het van de grond te tillen."