Scheepvaart aan banden bij vlootsbow Schoon, zuinig én voordelig koken s pzc Donderdag 5 juli 2007 31 Nautisch commando houdt veiligheid strak in de gaten. door Marcel Modde vlissincen - Niets wordt aan het toeval overgelaten. Iedere bewe ging van de 24 schepen grote vloot die morgen onder de Walcherse kust de Westerschelde opstoomt, is door de marine en Rijkswater staat in een nauwgezet draaiboek vastgelegd. Om ongelukken te voorkomen, wordt de overige scheepvaart aan banden gelegd. De hoofdroute door het Oostgat en de Sardijngeul is zowel voor de beroeps- als de recreatievaart tus sen half elf en drie uur tot verbo den gebied verklaard. Voor de vrachtvaarders zit er volgens Eric Adan, assistent-districtshoofd Wes terschelde, niets anders op dan 1,5 uur om te varen via de vaargeul voor Zeebrugge. De grote rede rijen en de belangrijkste havens in het gebied zijn geïnformeerd over de overlast. Ook de recreatievaart wordt via de gebruikelijke kanalen op de hoogte gebracht van de tijde lijke maatregel, aldus Adan. Politie, rijkswaterstaat, marechaus see en de strandwacht zijn met zes tien vaartuigen ter plaatste om te waken over een veilige afstand tus sen de marineschepen en het ove rig verkeer. De pleziervaart mag in de Wielingen-Noord ankeren om de show van dichtbij mee te ma ken. Daarbij moet wel rekening worden gehouden met de sterke stroming en mogelijke last van har de wind, waarschuwt Adan. De vloot verzamelt morgenoch tend op zo'n dertig kilometer uit de kust voor Westkapelle. Daar krijgen de 24 schepen een loods aan boord en varen ze in zogehe ten kiellinie naar Vlissingen. Ter hoogte van de stad buigen ze even zeewaarts af richting Cadzand, om vervolgens in een haakse bocht naar binnen te varen. In het Schel de Coördinatiecentrum wordt een nautisch commando ingesteld, met vertegenwoordigers van alle toezichthoudende instanties. De normale verkeersbegeleiding houdt daarnaast het oog gericht op de beroeps- en recreatievaart. Rijkswaterstaat en de marine heb ben 1,5 jaar voorbereiding gesto ken in een vlekkeloze intocht van het internationale flottielje ter ere van Michiel de Ruyter. Daarbij kwam onder meer aan het licht dat drie schepen (De Ruyter, de Walrus, de Chatham (GB) te lang zijn of te diep steken om door de Hoofdroute van vlootschouw voor Walcherse kust wordt tot verboden gebied verklaard voor overige scheepvaart tussen half elfen drie uur. sluis te kunnen voor de bezich tiging op zaterdag. Zij meren na de vlootschouw af in de Buitenhaven van Vlissingen, waar het publiek eveneens terecht kan. Een vierde deelnemer, de Mahan, gaat om veiligheidsreden ten anker op de rede van Vlissingen. Rond dit Amerikaanse schip geldt een ver boden zone van vijfhonderd me ter. De Johan de Wit vertrekt di rect weer. De afVaart is aanzienlijk minder strak geregeld en gelden er geen be perkingen voor de overige scheep vaart, aldus Adan. De schepen ver trekken zaterdagavond en zondag op verschillende tijden in uiteenlo pende richtingen. Twan Csonka, student van de Hogeschool Zeeland, probeert het kookkacheltje uit. Drie studenten helpen Roskam bij de ontwikkeling van de kachel. foto Lex de Meester Piet Roskam maakt rookvrij kacheltje voor derdewereldlanden. door Cornelleke Blok VLISSINCEN - Het ziet eruit als een verfblik op pootjes. Toch is dit kookkacheltje veel meer dan dat. Het kan veel levens redden én gro te hoeveelheden hout besparen. Piet Roskam uit Meliskerke is de maker van het kacheltje. Hij wil mensen in derdewereldlanden de kans bieden om schoner te koken. In derdewereldlanden sterven jaar lijks 1,6 miljoen mensen, voorna melijk vrouwen en kinderen, door giftige dampen en rook uit zelfge maakte kacheltjes. Roskam: „Tach tig procent van de wereldhoutpro- ductie verdwijnt bovendien in de kacheltjes." Roskam heeft het met eigen ogen gezien. Hij doet sinds 1992 vrijwilligers- en advieswerk in Kenia en Uganda. Onlangs bracht Philips een kachel tje op de markt, dat bijna geen gif tige gassen vrijgeeft en veel min der hout verbruikt. „Het apparaat kost vijftig euro, maar dat kunnen die mensen nooit betalen. Als ze één euro per dag verdienen, dan is het veel." Roskam probeerde een goedkoper 'De mensen daar moeten het kacheltje straks zelf kunnen maken.' exemplaar te maken van eenvou digere materialen. „De mensen daar moeten het zelf kunnen ma ken. Dit kacheltje kost ongeveer vijftien dollar. Ik ben aan de slag gegaan met een stel verfblikken." Eenvoud is de kracht van het ka cheltje: een elektrische ventilator zorgt ervoor dat de verbranding nagenoeg zonder koolmonoxide verloopt. „Ik heb te weinig midde len om het te optimaliseren. Een rookgasmeting kost veel geld." Daarom riep Roskam de hulp in van drie studenten van de Hoge school Zeeland. „We zijn twee da gen naar de EPZ geweest om tes ten te doen", vertelt Jan-Willem Oortwijn, die de engineer-oplei- ding volgt. Uit de testen bleek dat het kacheltje inderdaad aanmerke lijk minder giftige gassen afgeeft en 75 procent minder hout ver bruikt. „We willen het kacheltje nog verder ontwikkelen", geeft HZ-docent A. Temmink aan. Zo is er nog een oplossing nodig voor de stroombron, want de ventilator werkt nu alleen met elektriciteit. Roskam hoopt daarom subsidie te krijgen voor zijn project. „Als een ling ben ik niet sterk genoeg om het van de grond te tillen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 37