Scheepvaart aan banden bij vlootsbow
Schoon, zuinig én voordelig koken
s
pzc Donderdag 5 juli 2007 31
Nautisch commando
houdt veiligheid strak
in de gaten.
door Marcel Modde
vlissincen - Niets wordt aan het
toeval overgelaten. Iedere bewe
ging van de 24 schepen grote vloot
die morgen onder de Walcherse
kust de Westerschelde opstoomt,
is door de marine en Rijkswater
staat in een nauwgezet draaiboek
vastgelegd. Om ongelukken te
voorkomen, wordt de overige
scheepvaart aan banden gelegd.
De hoofdroute door het Oostgat
en de Sardijngeul is zowel voor de
beroeps- als de recreatievaart tus
sen half elf en drie uur tot verbo
den gebied verklaard. Voor de
vrachtvaarders zit er volgens Eric
Adan, assistent-districtshoofd Wes
terschelde, niets anders op dan 1,5
uur om te varen via de vaargeul
voor Zeebrugge. De grote rede
rijen en de belangrijkste havens in
het gebied zijn geïnformeerd over
de overlast. Ook de recreatievaart
wordt via de gebruikelijke kanalen
op de hoogte gebracht van de tijde
lijke maatregel, aldus Adan.
Politie, rijkswaterstaat, marechaus
see en de strandwacht zijn met zes
tien vaartuigen ter plaatste om te
waken over een veilige afstand tus
sen de marineschepen en het ove
rig verkeer. De pleziervaart mag in
de Wielingen-Noord ankeren om
de show van dichtbij mee te ma
ken. Daarbij moet wel rekening
worden gehouden met de sterke
stroming en mogelijke last van har
de wind, waarschuwt Adan.
De vloot verzamelt morgenoch
tend op zo'n dertig kilometer uit
de kust voor Westkapelle. Daar
krijgen de 24 schepen een loods
aan boord en varen ze in zogehe
ten kiellinie naar Vlissingen. Ter
hoogte van de stad buigen ze even
zeewaarts af richting Cadzand, om
vervolgens in een haakse bocht
naar binnen te varen. In het Schel
de Coördinatiecentrum wordt een
nautisch commando ingesteld,
met vertegenwoordigers van alle
toezichthoudende instanties. De
normale verkeersbegeleiding
houdt daarnaast het oog gericht
op de beroeps- en recreatievaart.
Rijkswaterstaat en de marine heb
ben 1,5 jaar voorbereiding gesto
ken in een vlekkeloze intocht van
het internationale flottielje ter ere
van Michiel de Ruyter. Daarbij
kwam onder meer aan het licht
dat drie schepen (De Ruyter, de
Walrus, de Chatham (GB) te lang
zijn of te diep steken om door de
Hoofdroute van vlootschouw
voor Walcherse kust wordt tot
verboden gebied verklaard voor
overige scheepvaart tussen half
elfen drie uur.
sluis te kunnen voor de bezich
tiging op zaterdag. Zij meren na de
vlootschouw af in de Buitenhaven
van Vlissingen, waar het publiek
eveneens terecht kan. Een vierde
deelnemer, de Mahan, gaat om
veiligheidsreden ten anker op de
rede van Vlissingen. Rond dit
Amerikaanse schip geldt een ver
boden zone van vijfhonderd me
ter. De Johan de Wit vertrekt di
rect weer.
De afVaart is aanzienlijk minder
strak geregeld en gelden er geen be
perkingen voor de overige scheep
vaart, aldus Adan. De schepen ver
trekken zaterdagavond en zondag
op verschillende tijden in uiteenlo
pende richtingen.
Twan Csonka, student van de Hogeschool Zeeland, probeert het kookkacheltje uit. Drie studenten helpen Roskam bij de ontwikkeling van de kachel. foto Lex de Meester
Piet Roskam maakt
rookvrij kacheltje voor
derdewereldlanden.
door Cornelleke Blok
VLISSINCEN - Het ziet eruit als een
verfblik op pootjes. Toch is dit
kookkacheltje veel meer dan dat.
Het kan veel levens redden én gro
te hoeveelheden hout besparen.
Piet Roskam uit Meliskerke is de
maker van het kacheltje. Hij wil
mensen in derdewereldlanden de
kans bieden om schoner te koken.
In derdewereldlanden sterven jaar
lijks 1,6 miljoen mensen, voorna
melijk vrouwen en kinderen, door
giftige dampen en rook uit zelfge
maakte kacheltjes. Roskam: „Tach
tig procent van de wereldhoutpro-
ductie verdwijnt bovendien in de
kacheltjes." Roskam heeft het met
eigen ogen gezien. Hij doet sinds
1992 vrijwilligers- en advieswerk
in Kenia en Uganda.
Onlangs bracht Philips een kachel
tje op de markt, dat bijna geen gif
tige gassen vrijgeeft en veel min
der hout verbruikt. „Het apparaat
kost vijftig euro, maar dat kunnen
die mensen nooit betalen. Als ze
één euro per dag verdienen, dan is
het veel."
Roskam probeerde een goedkoper
'De mensen daar moeten
het kacheltje straks zelf
kunnen maken.'
exemplaar te maken van eenvou
digere materialen. „De mensen
daar moeten het zelf kunnen ma
ken. Dit kacheltje kost ongeveer
vijftien dollar. Ik ben aan de slag
gegaan met een stel verfblikken."
Eenvoud is de kracht van het ka
cheltje: een elektrische ventilator
zorgt ervoor dat de verbranding
nagenoeg zonder koolmonoxide
verloopt. „Ik heb te weinig midde
len om het te optimaliseren. Een
rookgasmeting kost veel geld."
Daarom riep Roskam de hulp in
van drie studenten van de Hoge
school Zeeland. „We zijn twee da
gen naar de EPZ geweest om tes
ten te doen", vertelt Jan-Willem
Oortwijn, die de engineer-oplei-
ding volgt. Uit de testen bleek dat
het kacheltje inderdaad aanmerke
lijk minder giftige gassen afgeeft
en 75 procent minder hout ver
bruikt. „We willen het kacheltje
nog verder ontwikkelen", geeft
HZ-docent A. Temmink aan. Zo is
er nog een oplossing nodig voor
de stroombron, want de ventilator
werkt nu alleen met elektriciteit.
Roskam hoopt daarom subsidie te
krijgen voor zijn project. „Als een
ling ben ik niet sterk genoeg om
het van de grond te tillen."