Psychologie Het knellende ritme van de zomerblues The Secret leert je bergen te verzetten SI PZC Donderdag 5 juli 2007 19 Zomer is de tijd van 'wegens vakantie gesloten'. Buurthuis dicht, verenigingsleven plat, familie en vrienden weg. Dan kan de zomerblues ongenadig hard toeslaan. door Patricia van der Zalm illustratie Helen van Vliet Bij zomer horen zonlicht, barbecuewalmen, midda gen aan zee, lanterfanten. Maar niet iedereen associ eert dit seizoen met vrolijkheid. Zij die geen geld hebben, geen ge schikte reisgenoot of een gezond heid die op vakantie gaan niet toe laat, moeten zichzelf vermaken. Lastig, zeker als je al neigt naar somberheid. Of als je ontregeld raakt van warm weer. De zomerde- pressie - of de lichtere variant zo merblues - ligt dan op de loer. Naar schatting 0,1 procent van de Nederlanders lijdt aan deze vorm van depressie, één op de duizend mensen. Epidemiologisch onder zoek naar seizoensgebonden de pressies in de vier noordelijke pro vincies, uitgevoerd door onderzoe kers van het Universitair Medisch Centrum in Groningen, toonde dat aan. De tegenhanger, winterde pressie, komt bij zo'n drie procent van de bevolking voor en is daar door beter bekend. „Die kenmerkt zich door veel slapen en veel eten", zegt klinisch psycholoog dr. Ybe Meesters, hoofd polikliniek Seizoensgebonden depressies van het UMC Groningen. „Bij zomer- depressie horen lusteloosheid en somberheid, soms zo erg dat men sen suïcidaal worden. In die zin lijkt zomerdepressie, meer dan zijn winterse tegenhanger, op een gewone depressie. Maar omdat het weinig voorkomt, is er naar de oor zaken amper onderzoek gedaan." Op grond van het onderzoek kan Meesters geen conclusies trekken over oorzaken. „Daarvoor was het aantal deelnemers te klein. Maar kennelijk zit er in bepaalde seizoe nen iets dat gevoelens van onlust veroorzaakt. Komt het door de hoeveelheid licht, de temperatuur. Spelen sociaal-culturele omstandig heden een rol? Het blijft gissen." Volgens Meesters, die promoveer de op het onderwerp seizoensge bonden depressies, meldden zich bij zijn polikliniek nog geen men sen met een zomerdepressie. Wel ke behandeling soelaas biedt, is dus niet bekend. „In Amerika pro beerden onderzoekers of het hielp mensen in het donker te zetten, of koude douches te laten nemen. Dat hielp wel even, maar bleek geen blijvend goede remedie." Feit is, zegt hij, dat mensen met een winterdepressie gebaat zijn bij lichttherapie en het aanleren van structuur: slapen, op tijd opstaan, in actie komen. „Lichamelijke acti viteit en afleiding zoeken is altijd goed. Vaak is de combinatie af doende. Maar soms zijn verdere be handeling en medicatie nodig." Jonge ouderen en echte senioren die tegen de zomer opzien, kun nen sinds vorig jaar terecht bij In digo Preventie (voorheen Altrecht, de Utrechtse ggz-instelling) voor een cursus 'Optimistisch de zomer in'. „Zomerdips lijken vooral voor te komen bij 55-plussers", zegt Ti ny van Hees, trainer en sociaal-psy chiatrisch verpleegkundige. „De da gelijkse structuur komt op de hel ling. Het ritme valt weg. Dat kan vooral opspelen als je ouder bent." Van Hees is nu bezig met werving van kandidaten voor de nieuwe cursus in juli. „Zij vinden de leegte in de zo mer moeilijk, zeker als ze al last hebben van somberheid. Die kan verergeren in een periode waarin activiteiten stoppen, de kinderen weg zijn en zij zich beperkt voelen door de warmte." De deelnemers kampen niet met zware klachten, waarmee ze naar de hulpverlening moeten. „Onder zomerdepressie verstaan wij lichte tot matige somberheid: ik zit niet lekker in m'n vel, geniet niet meer, voel me niet zo fit. Misschien kun je beter spreken van zomerdip dan van depressie. Hoewel de klachten kunnen verergeren als je er niets aan doet. Want bij somberheid hoort vaak ook angst; om erop uit te trekken, iets te ondernemen, aan het verkeer deel te nemen." De reacties op de vorige training waren positief. Van Hees: „We be steedden ook aandacht aan bewe ging, voeding. Mensen sloten vriendschappen. Ze voelden zich na afloop aanzienlijk vrolijker, ook door het besef dat ze niet de eni gen waren. Met speciale tips kun nen ze uit de voeten bij een som bere bui. Bel iemand op. Ga op pad of neem tijd voor jezelf" En jongeren met de zomerblues, hebben die pech? „Zij kunnen meedoen aan de digitale cursus 'Grip op je dip', ontwikkeld door het Trimbos-instituut. Via een ge sloten chatbox kunnen zij in acht sessies vragen stellen aan hulpver leners van ggz-instellingen. Maar de meeste jongeren hebben 's zo mers bijbanen of zijn net afgestu deerd en gaan gewoon op reis." Tips tegen je dip Ga dagelijks fietsen, wandelen of onderneem een andere lichamelijke activiteit. Ga twee keer per week echt sporten. Krop je gevoelens niet op. Erover praten lucht op. Ga op tijd naar bed, slaap voldoende, rust op vaste momenten, eet op vaste tijden, sta op een gewone tijd op. Kortom: regelmaat helpt. Maak bewuste keuzes. Dan voel je dat jij de touwtjes in handen hebt in je leven. Probeer niet steeds alles perfect te doen. Dat kan leiden tot ontevreden gevoelens en dwangmatigheid. Blijf contact houden met andere mensen. Anders dan je misschien denkt, hoefje je voor je somberheid niet te scha men. Doe ontspanningsoefeningen. - Blijf leuke, ontspannende dingen doen. Je somberheid zal niet overgaan als je thuis blijft. www.gripopjedip.nl www.indigodirect.nl Een vrije parkeerplaats, een leuke nieuwe baan of zelfs genezen van een enge ziekte: met The Secret worden dromen werkelijkheid. Oprah Winfrey zweert erbij. door Lindy Jense Sonja Bakker mag wel op passen: exemplaren van The Secret vliegen zowat harder de winkel uit dan die van de Noord-Hollandse dieet- koningin. Nederland raakt in de ban van een nieuwe hype. Oplet tende coaches organiseren zelfs al The Secret-workshops. 'Het Geheim' is een ontdekking van de Australische Rhonda Byr nes, een ondernemende tante die in 1994 haar eigen tv-productiebe- drijf begon, Prime Time Produc tions. Tien jaar later zat ze op dood spoor, maar werd als bij toverslag gered door een myste rieus oud boekje met de titel The science of getting rich (De weten schap van het vergaren van rijk dom). Byrnes ontdekte Het Ge heim van rijkdom, succes, geluk en liefde. Wat doe je dan als tv- producente? )e maakt een film waarin succesvolle mensen uitleg gen hoe jij net zo goed kunt wor den. Byrnes verzamelde onderne mers, marketingspecialisten, perso nal coaches en psychologen uit di verse landen. Ze maakte in 2005 een film die in Amerika insloeg als een bom. In Nederland is The Se cret alleen op dvd te krijgen. De filosofie achter The Secret doet bekend aan. Het concentreert zich op geld, relatie, gezondheid: onder delen van het leven die iedereen optimaal wil hebben. Het komt neer op 'je kunt alles krijgen, als je 't maar echt wil'. Byrnes formu leert het als de Wet van de Aan trekkingskracht. Als je gedachten krachtig en uitsluitend focust op datgene wat je wilt, trek je het als een magneet aan. Wie liefde wilt, krijgt liefde, wie geld wilt, vergaart rijkdom, wie wilt afslanken, be reikt z'n ideale gewicht. The Secret leert je af het woordje 'niet' te gebruiken. Al het negatie ve waar je aan denkt, krijg je vol gens de Wet van de Aantrekkings kracht op je bord. 'Ik wil niet de griep krijgen', betekent dat je ziek wordt. 'Ik wil geen ruzie', geeft aan dat er een conflict nadert. 'De enige reden waarom mensen niet krijgen wat ze willen, is dat ze meer denken aan wat ze niet wil len dan aan wat ze wél willen', stelt The Secret, niet onterecht. The Secret neemt ook de kleinste ergernissen weg, als je jezelf maar The Secret. herprogrammeert tot mentale win naar. „Mensen verbazen zich dat ik haast altijd een parkeerplek vind", zegt beleggingsadviseur Da vid Schirmer in The Secret. „Vanaf het moment dat ik 'Het Geheim' begreep, doe ik het volgende. Ik vi sualiseer een vrije plek waar ik die wil, rijd erheen, en 95 procent van de tijd kan ik mijn auto kwijt." The Secret leert je baas van je eigen leven te worden, maar vliegt hier en daar flink uit de bocht. Dan worden onuitputtelijke rijkdom, spontane genezing van kanker en droomrelaties beloofd. Maar dat zal niet de enige reden zijn waar om Oprah Winfrey er dol op is. In een uitzending over startende on dernemers, jubelde een vrouw die feestelijke vlaggen voor aan raam- luiken wil produceren: 'Ik las The Secret en dacht: je moet je dromen waarmaken.' The Secret had z'n werk gedaan: het gaf haar het zelf vertrouwen dat ze nodig had. The Secret, Rhonda Byrne Nederland se editie, Uitgeverij Kosmos, 17,95. n www.thesecret.tv

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 19