O AutoTrack.nl
8 1 Dinsdag 3 juli 2007 PZC
LEZERS SCHRIJVEN
Brieven richten aan:
Lezersredacteur PZC
Postbus 31
4460 AA Goes
0113-315660
lezersredacteur@pzc.nl
WCT
De PZC van 29 juni 2007 opende
met de kop 'WCT gaat in de
wachtkamer'. Gaat dan eindelijk
het gezonde verstand zegevieren.
Door blunders van onderzoeker
Fon ten Thije kregen Zeeland
Seaport en de Zeeuwse politici
weer hoop dat alsnog de WCT ge
realiseerd kan worden, ondanks de
vernietigende uitspraak van de
Raad van State.
Echter Martin Verbrugge haalde
een konijn uit de hoge hoed met
de VCT. Wat bleek, grote contai
nerschepen kunnen wel degelijk
aanmeren in de Quarleshaven.
Ook de werkgelegenheid van de
VCT is aanzienlijk beter dan die
van de WCT.
Verder blijkt de zandsuppletie ten
behoeve van de estuarine duinen
complexer te verlopen dan het Wa
terloopkundig Laboratorium te
Delft aangaf Een pluim op de
hoed van Redt de Kaloot voorzit
ter Freddy van Nieulande.
Naar ik hoop kan binnenkort het
boek geschreven worden over de
WCT met als titel 'De opkomst en
ondergang van een prestige pro
ject'.
Peter H. de Dreu
Ruigendijk 10, Driewegen
WCT 2
Een verstandig besluit om de
WCT in de wachtkamer te zetten.
De provincie hoort bij dit soort
projecten niet als ondernemer te
opereren. Scoringsdrift van vroege
re gedeputeerden zonder rekening
te houden met het belang van Zee
land.
De gevolgen van het plan had
men niet goed voor ogen. De aan
blik op locatie had men niet in
beeld, evenals de overlast voor om
wonenden en het imagoverlies
voor Zeeland als aantrekkelijk
woon- en vakantieprovincie. Het
transport door Brabant stuit ook
op verzet. Maar je hebt niets meer
in te brengen als de dure kade er
eenmaal zou liggen.
Toenemende internationale con
currentie en onder druk staande
prijzen maken dat de greep op wat
in Zeeland gebeurt afhankelijk
wordt van de noodzaak winst te
maken.
De Chinezen die achter Hesse
Noord Natie staan hebben echt
geen oog voor de andere kant van
Zeeland. Een heel slechte zaak om
dat het plan voor de werkgelegen
heid helemaal niet nodig is.
Hester M.van Rees
Marktveld 7, Kloetinge
Ziekenhuizen
Vertrek spoedeisende hulp uit Vlis-
singen (PZC 29 juni 2007). Ik ben
zeer benieuwd wat de raden van
bestuur van Ziekenhuis Walche
ren en Oosterscheldeziekenhuizen
met de 'brandbrief van de drie
Walcherse colleges van B en W
gaan doen.
Het is echt van de zotte om de in
tensive care, de hartafdeling en het
traumacentrum in Goes onder te
brengen. Zeker gezien het feit dat
Walcheren het dichtstbevolkte ge
bied beslaat van Zeeland. Waar
zijn ze toch mee bezig daar in het
bestuur van genoemde ziekenhui
zen?
Moeten er echt eerst ernstige za
ken gebeuren? Je hebt spoedeisen
de hulp nodig en je woont op Wal
cheren... sorry mevrouw, mijnheer
u moet nog even een half uurtje
wachten voordat we in het zieken
huis zijnhou nog even vol... dat
is toch te gek!!! Zijn de mensen
van het bestuur van de ziekenhui
zen nou bezig met de mensen die
spoedeisende hulp nodig hebben
bezig of met eigen belang!
N. Marteijn
Van Bourgondiëlaan 32, Veere
Gemeenten
Uitlating Siersema (CDA) over één
Zeeuws-Vlaamse gemeente (PZC
30/6) was géén proefballonnetje.
In de raadzaal verbazing, behalve
bij enkele raadsleden die begin
juni het congres van de Vereniging
Nederlandse Gemeenten bezoch
ten.
Jarenlang beijverde Remkes zich
voor minder gemeentes, nu 443
naar ca. 200 vanaf 60.000 inwo
ners. Van Aartsen gaat nog verder:
ri
hij wil een gemeentelijk auto
noom belastinggebied. Hiertoe
worden zelfs grondwetswijzigin
gen voorbereid en in september
behandeld.
Feit is dat de VNG voor aspiraties
van het Rijk 1,1 miljard euro heeft
binnengehaald tot 2011: fusies
gaan er stellig komen. Wat levert
dat op? Het ambitieuze dienst
verleningsplan zou beter kunnen
worden ingevoerd: één loket voor
alle overheidsvragen. Veel 'stille'
raadsleden verdwijnen.
Intussen gaat Terneuzen het stad
huis grootschalig verbouwen en
Sluis wil een nieuw, zonder dak
van stro, gedachtig aan wethouder
Wille. Gemeentelijk regeren is na
melijk niet willen vooruitzien.
T.z.t. komt er namelijk 'gewoon'
opnieuw een splinternieuw stad
huis. Van uw belastinggeld, natuur
lijk.
Cees Freeke
Rivierenpark 54, Terneuzen
Zeeuwse lobby
Deze (PZC 29 juni) zal hard moe
ten werken om in den Haag het be
lang van een schoon rustig en toe-
ristvriendelijk Zeeland te beplei
ten.
De 'Provincie' is er tdch voor de
bevolking en niet om zonder enig
belang voor de inwoners, een rege
ling van uit den Haag te laten op
dringen.
De kwaliteit van de vis uit de Wes-
terschelde. is niet uitzonderlijk
slecht, maar wel zo slecht dat je
het beter niet kan eten. Mossels
willen er nog niet groeien, maar
die hebben dan ook schoon water
nodig.
Hoe dichter bij Belgiëhoe slech
ter de kwaliteit van het water.
Moeten wij niet eerst eens van on
ze zuiderburen eisen dat het water
kwaliteit krijgt, zodat er werkelijk
van natuur en natuurherstel spra
ke kan zijn.
Wat de beloofde aqua-cultuur
voor de boeren betekent,dat is twij
felachtig, men zal het door de
slechte kwaliteit van het water
ook beter niet kunnen eten. Als
eenmaal de kwaliteit van het wa
ter goed is komen de felbegeerde
trekvogels vanzelf wel.
J. Buijs
Prelaatweg 5, Aagtekerke
Brede school
In de PZC van 30 juni staat dat de
bouw van de brede school wordt
afgeblazen.
Volgens Dhr de Jong voldoet het
O.B.S gebouw niet meer aan de ei
sen van tegenwoordig, allemaal
best, dat oordeel is niet aan mij.
Maar spreekt hierbij wel dat ook
het verenigingsgebouw 'De Uit
komst' te klein en versleten is.
Weet de heer de long dat geen en
kele vereniging daar weg wil, met
uitzondering van de muziekvereni
ging (bergruimte)?
Ik heb nooit een klacht gehad van
de tien verenigingen en particulie
ren die met plezier gebruik maken
van dit gebouw, dat regelmatig on
derhouden wordt door de gemeen
te Sluis.
De heer de long weet niet waar
over hij spreekt en is niet op de
hoogte, hij hoeft dan ook niet te
oordelen over een gebouw dat
hem niet aangaat en ook niet te
spreken over de rug van andere
verenigingen.
namens Beheerder Stichting 'De Uit
komst'
j. Steijaert
Violierstraat 12, Breskens
De betrouwbaarste check. AutoTrack
Maak altijd een proefrit.
Een auto kopen van een oud vrouwtje lijkt aantrekkelijk.
Maar als zij nooit harder dan 80 heeft gereden, dan zal de auto
niet graag meer I00 rijden. Maak daarom altijd een proefrit.