Economie
ete" Vieze vrachtwagens nog in stad
S3
SkyTeam bundelt krachten
Invoering van nieuw
Europees betaalsysteem
in Nederland vertraagd.
Vooruitzicht economie
Nederland is 'zomers'
INC verkoopt deel
Belgische activiteiten
Zeer groot vertrouwen
in economie van EU
Air France-KLM wil fiat
van Verenigde Staten
voor prijsafspraken.
Wij geven u
de helft cadeau!
Met een NVM-aankoopmakelaar koopt u
nooit een kat in de zak.
Goed gevoel
NVM
PZC Zaterdag 30 juni 2007 1 5
Nog zeker drie jaar pinpas
door Dolf Rogmans
DEN HAAG - De pinpas en acceptgi
ro blijven nog tot zeker 2013 be
staan. De Nederlandse banken
trekken op zijn minst drie jaar
extra uit voor de invoering van
een nieuw Europees betaalsys
teem, genaamd Sepa.
Vanaf 2009 zullen beide systemen
enkele jaren naast elkaar functione
ren. Dat hebben de gezamenlijke
banken gisteren laten weten.
Met de komst van Sepa verandert
er veel in het Nederlandse betaal
systeem voor bedrijven en particu
lieren. Niet alleen verdwijnen de
pinpas en de acceptgiro, ook krijgt
iedereen een langer bankrekening
nummer, wordt de chipknip afge
schaft en verdwijnt de overstap-
service voor mensen die van bank
wisselen.
Slechts 8 procent van het huidige
betaalverkeer blijft ongewijzigd.
De invoering in Nederland wordt
vertraagd, omdat er met name bij
bedrijven en winkeliers grote be
zwaren bestaan tegen het nieuwe
Europese systeem. De onderne
mers vrezen dat Sepa yeel duurder
wordt, vooral omdat de goedkope
Wl Met de komst van Sepa veran-
dert er veel. De pinpas, de
acceptgiro en de chipknip ver
dwijnen. Ook krijgt iedereen een
langer bankrekeningnummer.
pinpas wordt vervangen door een
duurdere Europese pas. Bij de pin
pas betaalt de winkelier ongeveer
5 eurocent per transactie en bij de
nieuwe kaart een percentage van
de omzet.
De extra tijd wordt nu gebruikt
om verder te onderhandelen over
de tarieven en ook om onderne
mers meer tijd te geven hun appa
ratuur te vervangen. Wanneer Se
pa volledig wordt ingevoerd, is nu
onduidelijk.
Het duurt zeker tot 2013, maar mo
gelijk nog langer. De banken heb
ben nu afgesproken in 2009 te kij
ken wanneer de definitieve invoe
ring een feit wordt.
Het Europese systeem wordt inge
voerd als vervolg op de komst van
de euro, zodat ook voor het girale
geld in Europa dezelfde regels gel
den. Nu zijn er tussen landen nog
enorme verschillen in het beta
lingsverkeer. De langere overgangs
periode in Nederland zal leiden
tot extra kosten bij de banken.
Hoeveel is niet bekend.
DEN HAAG - Het is en blijft zomer
in de Nederlandse economie. De
sterke economische groei zorgt
echter wel voor spanning op de ar
beidsmarkt en opwaartse druk op
de lonen. Dit blijkt uit nieuwe eco
nomische voorspellingen van het
Centraal Planbureau (CPB).
Het CPB handhaaft zijn verwach
tingen voor de economische groei
in 2007 en 2008. In beide jaren is
de groeiverwachting 2,75 procent.
AMSTERDAM - Bankverzekeraar
ING verkoopt een deel van de Bel
gische verzekeringsactiviteiten aan
P8cV Verzekeringen. De verkoop
prijs is 750 miljoen euro. De boek
winst voor ING komt op zo'n 425
miljoen euro. Het gaat om het deel
van de verzekeringsactiviteiten in
België die via tussenpersonen ver
lopen. Via de bankkantoren van
ING België blijft het concern verze
keringen aanbieden.
DEN HAAG - Banken moeten klan
ten van wie de persoonsgegevens
zijn verwerkt, inzicht geven in de
opgeslagen informatie. Dit bleek
gisteren uit een uitspraak van de
Hoge Raad in de Dexia-zaak.
De Hoge Raad voegde hieraan toe
dat er geen misbruik van mag wor
den gemaakt en het mag niet lei
den tot een 'disproportionele belas
ting' van de verantwoordelijke
bank.
BRUSSEL - Het vertrouwen van Eu
ropeanen in de economie is zeer
groot. Het gemiddelde vertrouwen
van producenten, consumenten
en handelaren kwam in juni net
onder het niveau van de voorgaan
de maand, toen het hoogste ni
veau van de laatste zes jaar werd
bereikt. De indicator kwam uit op
114,9 punten, zeer dicht bij de piek
van 115,0 punten in mei. In Neder
land daalde het vertrouwen licht.
DEN HAAG - Vieze vrachtwagens
zijn voorlopig de binnensteden
nog niet uit. De bedoeling was de
meest vervuilende vrachtwagens
vanaf maandag niet meer toe te la
ten in de centra van tien steden.
Dat verbod wordt nu alleen van
kracht in Utrecht en Eindhoven.
Vorig jaar sloot het bedrijfsleven
met tien gemeenten een conve
nant om de luchtkwaliteit in de
steden te verbeteren.
Daarvoor werden milieuzones in
gesteld waar de meest vervuilende
vrachtwagens - classificatie Euro I
- vanaf juli niet langer mochten ko
men.
Vrachtwagens met motoren uit de
Euro II en III klasse mogen alleen
de centra in als zij een roetfilter
hebben.
Tot nu toe heeft alleen de gemeen
te Utrecht een akkoord bereikt
met het bedrijfsleven. In de ande
re gemeenten wordt nog druk
overleg gevoerd over de grenzen
van de milieuzone.
„Bedrijfsleven, vervoerders en ge
meente moeten er samen uit ko
men", aldus Peter van der Sterre,
beleidsadviseur bij de EVO, de or
ganisatie van verladers. „Dat is no
dig, want anders gaat elke gemeen
te eigen eisen stellen en daar kun
nen de transporteurs niet mee wer
ken. Dan mag een vrachtwagen in
de ene stad wel naar binnen en in
de andere niet. Of vrachtwagens
mogen overal alleen tussen dezelf
de tijdstippen de binnenstad in.
Bovendien hebben gemeenten de
neiging om de milieuzones heel
groot te maken."
Eindhoven begint maandag eenzij
dig een milieuzone. De EVO en de
transporteurs hebben bij de Co-
missie Stedelijke Distributie be
zwaar aangetekend tegen dat be
sluit.
Die commissie moet bemiddelen.
„Die zone is veel te groot", aldus
Van der Sterre. „Daardoor worden
veel industrieën getroffen die hele
maal niet in de binnenstad liggen,
maar op industrieterreinen." Til
burg begint in september met een
milieuzone.
door Richard Mooyman
SCHIPHOL - Air France-KLM wil
nauw gaan samenwerken met de
Amerikaanse vliegmaatschappijen
Delta Air Lines en Northwest Airli
nes in de alliantie SkyTeam. De
Amerikaanse autoriteiten is toe
stemming gevraagd om gezamenlij
ke route- en prijsafspraken te ma
ken op vliegroutes over de Atlan
tische Oceaan.
KLM werkt al tien jaar samen met
Northwest Airlines, waarmee de
inkomsten op de routes tussen Eu
ropa en de Verenigde Staten wor
den gedeeld. Air France heeft Del
ta Air Lines als partner. Door de
groep samen te voegen, ontstaat
een sterker blok binnen de interna
tionale luchtvaartwereld. Het Sky
Team bestaat naast Air Fran
ce-KLM uit Delta, Northwest, Ali
talia en het Tsjechische CSA. Sky
Team wil een voorsprong nemen
op de concurrerende Star Alliance
(van Lufthansa, United en US Air
ways) en Oneworld (van British
Airways en American Airlines).
De aanvraag werd in 2004 ook al
eens gedaan, maar werd ingetrok
ken toen bleek dat de Amerikaan
se kartelwaakhond geen toestem
ming wilde geven. Air Fran
ce-KLM verwacht nu wel groen
licht omdat er onlangs een nieuw,
geliberaliseerd luchtvaartverdrag is
gesloten tussen de Verenigde Sta
ten en de Europese Unie.
Verder lijkt de ergste crisis in de
Amerikaanse luchtvaartwereld
voorbij. Na de aanslagen van 11
september 2001 leed de vlieg-
branche er miljardenverliezen.
Spaar mee voor 50% korting op vier exclusieve serviezen van Johnson
Brothers, één van de merken van Wedgwood. Spaarkaarten kunt u
downloaden via onze website www.pzc.nl/spaaractie.
U kunt ze ook afhalen bij onze klantenbalie.
Met een abonnement spaart u sneller!
Bel 0800-0231231.
het alfabet van Zeeland
De meeste mensen worden verliefd op hun droomhuis. En letten
dan niet zo goed op de kwaliteit en prijs ervan. Zo kunt u voor
onverwachte kosten komen te staan. Met een NVM-aankoopmakelaar
kunt u dit heel eenvoudig voorkomen. Hij kan niet alleen de juiste
prijs inschatten, maar u ook verzekeren tegen verborgen gebreken.
Zo betaalt u niets teveel. Kijk voor meer informatie op www.nvm.nl.