Economie ete" Vieze vrachtwagens nog in stad S3 SkyTeam bundelt krachten Invoering van nieuw Europees betaalsysteem in Nederland vertraagd. Vooruitzicht economie Nederland is 'zomers' INC verkoopt deel Belgische activiteiten Zeer groot vertrouwen in economie van EU Air France-KLM wil fiat van Verenigde Staten voor prijsafspraken. Wij geven u de helft cadeau! Met een NVM-aankoopmakelaar koopt u nooit een kat in de zak. Goed gevoel NVM PZC Zaterdag 30 juni 2007 1 5 Nog zeker drie jaar pinpas door Dolf Rogmans DEN HAAG - De pinpas en acceptgi ro blijven nog tot zeker 2013 be staan. De Nederlandse banken trekken op zijn minst drie jaar extra uit voor de invoering van een nieuw Europees betaalsys teem, genaamd Sepa. Vanaf 2009 zullen beide systemen enkele jaren naast elkaar functione ren. Dat hebben de gezamenlijke banken gisteren laten weten. Met de komst van Sepa verandert er veel in het Nederlandse betaal systeem voor bedrijven en particu lieren. Niet alleen verdwijnen de pinpas en de acceptgiro, ook krijgt iedereen een langer bankrekening nummer, wordt de chipknip afge schaft en verdwijnt de overstap- service voor mensen die van bank wisselen. Slechts 8 procent van het huidige betaalverkeer blijft ongewijzigd. De invoering in Nederland wordt vertraagd, omdat er met name bij bedrijven en winkeliers grote be zwaren bestaan tegen het nieuwe Europese systeem. De onderne mers vrezen dat Sepa yeel duurder wordt, vooral omdat de goedkope Wl Met de komst van Sepa veran- dert er veel. De pinpas, de acceptgiro en de chipknip ver dwijnen. Ook krijgt iedereen een langer bankrekeningnummer. pinpas wordt vervangen door een duurdere Europese pas. Bij de pin pas betaalt de winkelier ongeveer 5 eurocent per transactie en bij de nieuwe kaart een percentage van de omzet. De extra tijd wordt nu gebruikt om verder te onderhandelen over de tarieven en ook om onderne mers meer tijd te geven hun appa ratuur te vervangen. Wanneer Se pa volledig wordt ingevoerd, is nu onduidelijk. Het duurt zeker tot 2013, maar mo gelijk nog langer. De banken heb ben nu afgesproken in 2009 te kij ken wanneer de definitieve invoe ring een feit wordt. Het Europese systeem wordt inge voerd als vervolg op de komst van de euro, zodat ook voor het girale geld in Europa dezelfde regels gel den. Nu zijn er tussen landen nog enorme verschillen in het beta lingsverkeer. De langere overgangs periode in Nederland zal leiden tot extra kosten bij de banken. Hoeveel is niet bekend. DEN HAAG - Het is en blijft zomer in de Nederlandse economie. De sterke economische groei zorgt echter wel voor spanning op de ar beidsmarkt en opwaartse druk op de lonen. Dit blijkt uit nieuwe eco nomische voorspellingen van het Centraal Planbureau (CPB). Het CPB handhaaft zijn verwach tingen voor de economische groei in 2007 en 2008. In beide jaren is de groeiverwachting 2,75 procent. AMSTERDAM - Bankverzekeraar ING verkoopt een deel van de Bel gische verzekeringsactiviteiten aan P8cV Verzekeringen. De verkoop prijs is 750 miljoen euro. De boek winst voor ING komt op zo'n 425 miljoen euro. Het gaat om het deel van de verzekeringsactiviteiten in België die via tussenpersonen ver lopen. Via de bankkantoren van ING België blijft het concern verze keringen aanbieden. DEN HAAG - Banken moeten klan ten van wie de persoonsgegevens zijn verwerkt, inzicht geven in de opgeslagen informatie. Dit bleek gisteren uit een uitspraak van de Hoge Raad in de Dexia-zaak. De Hoge Raad voegde hieraan toe dat er geen misbruik van mag wor den gemaakt en het mag niet lei den tot een 'disproportionele belas ting' van de verantwoordelijke bank. BRUSSEL - Het vertrouwen van Eu ropeanen in de economie is zeer groot. Het gemiddelde vertrouwen van producenten, consumenten en handelaren kwam in juni net onder het niveau van de voorgaan de maand, toen het hoogste ni veau van de laatste zes jaar werd bereikt. De indicator kwam uit op 114,9 punten, zeer dicht bij de piek van 115,0 punten in mei. In Neder land daalde het vertrouwen licht. DEN HAAG - Vieze vrachtwagens zijn voorlopig de binnensteden nog niet uit. De bedoeling was de meest vervuilende vrachtwagens vanaf maandag niet meer toe te la ten in de centra van tien steden. Dat verbod wordt nu alleen van kracht in Utrecht en Eindhoven. Vorig jaar sloot het bedrijfsleven met tien gemeenten een conve nant om de luchtkwaliteit in de steden te verbeteren. Daarvoor werden milieuzones in gesteld waar de meest vervuilende vrachtwagens - classificatie Euro I - vanaf juli niet langer mochten ko men. Vrachtwagens met motoren uit de Euro II en III klasse mogen alleen de centra in als zij een roetfilter hebben. Tot nu toe heeft alleen de gemeen te Utrecht een akkoord bereikt met het bedrijfsleven. In de ande re gemeenten wordt nog druk overleg gevoerd over de grenzen van de milieuzone. „Bedrijfsleven, vervoerders en ge meente moeten er samen uit ko men", aldus Peter van der Sterre, beleidsadviseur bij de EVO, de or ganisatie van verladers. „Dat is no dig, want anders gaat elke gemeen te eigen eisen stellen en daar kun nen de transporteurs niet mee wer ken. Dan mag een vrachtwagen in de ene stad wel naar binnen en in de andere niet. Of vrachtwagens mogen overal alleen tussen dezelf de tijdstippen de binnenstad in. Bovendien hebben gemeenten de neiging om de milieuzones heel groot te maken." Eindhoven begint maandag eenzij dig een milieuzone. De EVO en de transporteurs hebben bij de Co- missie Stedelijke Distributie be zwaar aangetekend tegen dat be sluit. Die commissie moet bemiddelen. „Die zone is veel te groot", aldus Van der Sterre. „Daardoor worden veel industrieën getroffen die hele maal niet in de binnenstad liggen, maar op industrieterreinen." Til burg begint in september met een milieuzone. door Richard Mooyman SCHIPHOL - Air France-KLM wil nauw gaan samenwerken met de Amerikaanse vliegmaatschappijen Delta Air Lines en Northwest Airli nes in de alliantie SkyTeam. De Amerikaanse autoriteiten is toe stemming gevraagd om gezamenlij ke route- en prijsafspraken te ma ken op vliegroutes over de Atlan tische Oceaan. KLM werkt al tien jaar samen met Northwest Airlines, waarmee de inkomsten op de routes tussen Eu ropa en de Verenigde Staten wor den gedeeld. Air France heeft Del ta Air Lines als partner. Door de groep samen te voegen, ontstaat een sterker blok binnen de interna tionale luchtvaartwereld. Het Sky Team bestaat naast Air Fran ce-KLM uit Delta, Northwest, Ali talia en het Tsjechische CSA. Sky Team wil een voorsprong nemen op de concurrerende Star Alliance (van Lufthansa, United en US Air ways) en Oneworld (van British Airways en American Airlines). De aanvraag werd in 2004 ook al eens gedaan, maar werd ingetrok ken toen bleek dat de Amerikaan se kartelwaakhond geen toestem ming wilde geven. Air Fran ce-KLM verwacht nu wel groen licht omdat er onlangs een nieuw, geliberaliseerd luchtvaartverdrag is gesloten tussen de Verenigde Sta ten en de Europese Unie. Verder lijkt de ergste crisis in de Amerikaanse luchtvaartwereld voorbij. Na de aanslagen van 11 september 2001 leed de vlieg- branche er miljardenverliezen. Spaar mee voor 50% korting op vier exclusieve serviezen van Johnson Brothers, één van de merken van Wedgwood. Spaarkaarten kunt u downloaden via onze website www.pzc.nl/spaaractie. U kunt ze ook afhalen bij onze klantenbalie. Met een abonnement spaart u sneller! Bel 0800-0231231. het alfabet van Zeeland De meeste mensen worden verliefd op hun droomhuis. En letten dan niet zo goed op de kwaliteit en prijs ervan. Zo kunt u voor onverwachte kosten komen te staan. Met een NVM-aankoopmakelaar kunt u dit heel eenvoudig voorkomen. Hij kan niet alleen de juiste prijs inschatten, maar u ook verzekeren tegen verborgen gebreken. Zo betaalt u niets teveel. Kijk voor meer informatie op www.nvm.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15