Olijven van het Noorden v42 I Zaterdag 30 juni 2007 PZC TUINEN door Romke van de Kaa Vanaf mijn werktafel kijk ik uit op een rij knotwilgen. Ze zijn nog niet zo oud, maar hun stammen zijn al dik en doorgroefd. Met hun kwikzilveren blad doen de wil gen me aan olijfbomen denken. Als je een boomgaard van wilgen zou planten, dan zouden die van een afstand voor olijfbomen kunnen doorgaan. Alleen hebben die een andere groeiwijze - minder steil dan een wilg. Een ander belangrijk verschil is natuurlijk dat een wilg in twin tig jaar bereikt waar een olijf tweehonderd jaar over doet: de suggestie van ouderdom. Dan is er nog het prijsverschil: knotwilgen krijg je bijkans voor niets, maar voor een doorleefde olijfboom tel je al gauw zon 400 euro neer. Ik ruik handel: als ik nu eens in oude knot wilgen ging? Die worden nergens aangeboden. Knotwilgenko ning Van de Kaa, schatrijk geworden met klompenhout. Als we straks een strenge winter krijgen - er zal er heus nog wel eens een komen - dan vriezen al die dure olijven dood en lopen in het voorjaar alleen de door mij geleverde wilgen uit. Plant een knotwilg - de olijf van het Noorden. Wilgen hebben grote toepassingsmogelijkheden in de tuin, maar ze hebben hun imago tegen. Ze worden geassocieerd met klompen en poldersloten, maar in borders zijn ze goed te gebruiken. Dat komt doordat veel wilgen op iedere gewenste hoogte kunnen worden geknot, zodat ze ook in ieder gewenst formaat kunnen worden gedwongen. In de zomer vormen knotwil gen met hun zilvergrijze blad een goede achtergrond voor an dere planten. Om een concreet voorbeeld te geven: een groep blauwe riddersporen op de voor ste rij, daarachter een paar roze rozen 'Bonica', en die twee samen tegen een achtergrond van de knotwilg Salix alba Chermesina die op anderhalve meter hoogte geknot is. Of, op droge grond: rode papavers en geel groene wolfsmelk, met als achtergrond het lintvormige grijze blad van de droogteminnende wilg Salix exigua. Niet alleen 's zomers, maar ook in de winter kun je lol hebben van wilgen. Er bestaan honderden soorten wilgen, van de 2 centimeter hoge Salix reticulata uit de poolstreken, tot de reus achtige treurwilg Salix babylonica die zulke afmetingen kan be reiken dat hij eigenlijk niet in tuinen, maar alleen in parken is toe te passen. Die treurwilg is wel een voorbeeld van een boom waarvan ook 's winters te genieten valt, als de hangende geelgroene twijgen glanzen in het licht van de laagstaande zon. Maar er zijn ook kleinere soorten, die om hun winterhout worden aan geplant. De wilg die ik hierboven in mijn voorbeeld aanhaal de, Salix alba Chermesina, is een wilg die op elke gewenste hoogte geknot kan worden. De takken van deze wilg zijn 's winters gloeiend oranjerood, die van de variëteit 'Vitellina' zijn dan dooiergeel. De takken van Salix daphnoides zijn paars, overdekt met een laag witte rijp. Een combinatie van deze drie soorten is een hartverwarmend gezicht op een winterse dag. Lelijke wilgen zijn er niet, hoewel er wel soorten zijn die op een lelijke manier kunnen worden toegepast. Het kleine minitreurwilgje Salix caprea Kilmarnock dat je vaak in voortuinen ziet staan, Ik ruik handel: als ik nu eens in oude knotwilgen ging? Salix alba Chermesina in de win ter. foto CPD vraagt eigenlijk om het ge zelschap van een tuinka bouter,en helemaal ko misch wordt het als de han gende takken kennelijk te lang worden en de grond raken en daarom zijn opge- snoeid tot een soort douchekopmodel. Het is een prachtige wilg, die 'Kil marnock', met grote zilve ren katjes in het voorjaar, maar hij wordt misbruikt door hem op een veel te korte bezemsteel te enten. Een wilg die vooral popu lair is bij bloemschikkers is de kronkelwilg, die de laat ste jaren ook als 'paaswilg' furore maakt. Waarom be schilderde eieren nu juist aan kronkelende takken moeten hangen in plaats van aan rechte, is mij overi gens een raadsel. Het gelijljvan de Bloemetjesbehang en meubilair gestoffeerd Tnet bloemenpatronen overspoelden vorig jaar de Nederlandse woonwinkels. De Nederlandse ontwerper Tord Boontje staat aan de basis van die trend. Over zijn korte, maar invloedrijke carrière is onlangs een boek verschenen. door Paul Ceerts foto's CPD Tord Boontje Ontwerper Tord Boontje is in 1968 in Enschede geboren. Sinds 1995 woont en werkt hij in Zuid-Frankrijk. - Boontje studeerde in 1991 af aan de Design Academy in Eindhoven. Daarna vertrok hij naar Londen om zijn masters te halen aan het Royal College of Arts (RCA, 1992-1994). Tijdens die opleiding leerde hij zijn huidige partner Emma Wof- fenden kennen. Boontje geeft tegenwoordig nog colleges aan de RCA. - In 2003 breekt Boontje interna tionaal door met Carland Light. Deze lange, metalen bloemenslinger kan in een handomdraai om een peertje heen gewikkeld worden. Meest opvallend aan het he dendaagse werk van Boontje zijn de befaamde bloemen en krullen in zijn ontwerpen. Het vroegere werk van Boontje past eerder in de traditie van dutch design: sober van vorm en met gebruik van gerecy cled materiaal. Twee exemplaren van de lamp Midsummer tijdens de expositie Happy Ever After in de showroom van Moroso, Milaan 2004. De door Boontje ont worpen lamp maakt deel uit van de collectie van Artenica. Na drie dagen zwerven door Milaan en de buik vol van strak, soms fantasieloos meubilair is de verras sing groot. De showroom van Moroso in het centrum van Mil aan oogt april 2004 als een sprook je. Bij binnenkomst openbaart zich een feest van kleuren, van bloemen en dieren. Hier voeren niet de overblijfselen van het minimalisme, of een iets te gretig teruggrijpen op ontwerp stijlen van weleer de boventoon. Nee, in het door de Nederlandse ontwerper Tord Boontje (1968) ge creëerde wereldje - door hem beti teld als Happy Ever After - draait al les om fantasie. Om een sfeer die in de verte doet denken aan het sprookjespark van de Efteling. Ro mantisch, maar tegelijkertijd voor uitstrevend. Met sommige ontwerpers gaat het snel. Ze studeren af, slingeren hun ontwerpen de wereld in en weten meteen de aandacht op zich ge richt. Zo niet Tord Boontje, de Ne derlandse designer die in 1991 af studeert aan de Design Academy in Eindhoven. De in Enschede geboren Boontje schreeuwt het niet van de daken, maar vergaart in plaats daarvan nog meer kennis aan het Royal College of Art (RCA) in Londen. Daarna valt het stil, zo lijkt het. Sa men met zijn huidige partner Em ma Woffenden - die hij tijdens zijn opleiding aan het RCA leert kennen - werkt hij eind jaren ne gentig in Londen aan een beschei den oeuvre. In zijn collectie Rough-and-Ready kiest hij voor re cycling, mede als reactie op het ge likte meubilair dat Boontje aan treft tijdens de Internationale Meu belbeurs in Milaan. Ondanks een expositie in Tate Mo dern blijft het sappelen voor de twee. Ook na hun huwelijk, de ge boorte van hun dochter en een kortstondig verblijf in de buurt van Stockholm, woonplaats van de Zweedse moeder van Boontje. Toch lijkt er daar iets te verande ren. Boontje en Woffenden heb ben hun wilde haren verloren. Ze laten het lonkende uitgaansleven van Londen voor wat het is en dui ken op hun werk. Op uitnodiging van galerie Window in Praag maakt Boontje de collectie Wednes day die onder meer bestaat uit va zen en lampen. Boontje gaat - on der leiding van ontwerper Ron Arad - lesgeven aan het RCA. Dan komen de opdrachten. Bedrij ven als Swarovski, Moroso en Au- thentics dingen naar zijn hand en de studio in Londen verandert in een goed geoliede machine. De prijzen stromen binnen. Van het Design Museum iri Londen krijgt hij de Design OfThe Year-prijs, het tijdschrift Elle Decoration roept hem uit tot de belangrijkste ontwerper van 2003. De echte doorbraak van Boontje volgt in Milaan, als designliefheb bers uit de hele wereld kennisma- ken met zijn boeiende ontwerpen in de galerie van Moroso. Dan staat de ontwerper ook in Neder land ineens op de kaart. Al duurt het nog ruim een jaar voordat hij tijdens Woonbeurs Amsterdam in de Rai de Woonbeurspin krijgt op gespeld, een prijs voor een per soon die een positieve invloed heeft gehad op het beeld van de woonbranche. Voor wie er niet bij was: het boeiende verhaal van Boontje is sinds kort te lezen in een lijvig boekwerk dat onlangs is versche nen bij uitgeverij Terra Lannoo. Naast het verhaal, opgetekend door Martina Margetts, bevat het talloze foto's van zijn werk. Volgens Margetts is Boontje ie mand die het liefst een eigen we reld creëert. Voorin het boek staat een citaat uit Alice in Wonderland. Treffend: met gesloten ogen droomt Alice van een wonderlijke wereld, maar ze weet dat ze zich zodra ze haar ogen opent opnieuw in de saaie realiteit bevindt. Het is de wereld van Boontje in een no tendop. Dat spreekt ook uit zijn opvattin gen. De Nederlander - die sinds 2005 werkt vanuit een oude fa briek in de buurt van Saint-Étien-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 144