naar de costa
'Als alle auto's een door navigatie aangestuurde snelheidsbegrenzer hebben, kun je meteen alle verkeersdrempels
weghalen. Daar mogen ze van mij morgen mee beginnen. 'Ruud Horman, docent dynamisch verkeersmanagement NHTV
PZC Zaterdag 30 juni 2007 I 1 3
Navigatie maakt autorijden veiliger, schoner en goedkoper
Kennisinstituut TNO heeft in opdracht van TomTom, Delta Lloyd, Aon en
Athlon Car Lease onderzocht of navigatiesystemen het verkeer veiliger
maken.
Automobilisten zonder navigatiesysteem claimen 12 procent meer scha
des bij hun verzekeraar dan mensen met navigatie.
Van de gebruikers zegt 62 procent dat ze hun aandacht dankzij het sys
teem beter bij de weg kunnen houden. Bijna tweederde voelt minder
stress, 78 procent beweert alles beter onder controle te hebben, 45 pro
cent beweert alerter te zijn in het verkeer.
Wie een onbekende omgeving de juiste weg moet vinden, rijdt met een
navigatiesysteem in de auto 16 procent minder kilometers. In een
TNO-experiment legden zij met een systeem gemiddeld 18,1 kilometer
af terwijl mensen zonder apparaat gemiddeld 21,5 kilometer aflegden.
iSuppli: markt zal tot 2012 drie keer zo groot worden
TomTom is wereldwijd 'marktleider in persoonlijke navigatie'. Het Neder
landse bedrijf bestaat al sinds 1991 (toen het nog Palmtop heette) maar
is enorm gegroeid sinds het vier jaar geleden draagbare autonavigatiesys
temen op de markt bracht.
TomTom heeft volgens marktonderzoeker iSuppli wereldwijd 37 procent
marktaandeel. Het Amerikaanse Carmin heeft 25 procent en het Taiwane
se MiTAC 20 procent. iSuppli denkt dat de markt voor draagbare autona-
vigatie tot 2012 zal groeien van 19,8 miljoen stuks in 2006 naar ruim 65
miljoen. De 'grote drie' doen het op hun eigen thuismarkt het beste.
Telefonie-providers roeren zich ook: KPN biedt met OpWeg navigatie per
mobiele telefoon. Dat geeft niet alleen routes maar ook bijvoorbeeld ver
keersinformatie. Op een nieuwe gsm van Nokia zijn landkaarten op te roe
pen met routebegeleiding. De volgende stap is volgens KPN-woordvoer-
der Stephen Hufton dat navigatie ook buiten de auto wordt gebruikt, bij
voorbeeld voor wandelroutes of om te weten waar je dichtbij kunt pin
nen.
Er werken nu ongeveer vijfhonderd mensen bij TomTom, de omzet be
draagt 1,364 miljard euro (2006) en TomTom maakte vorig jaar 222 mil
joen euro winst.
Sinds 2005 is TomTom genoteerd op de Eurolist en is een jaar later opge
nomen in de AEX van Euronext in Amsterdam.
Marktonderzoeksbureau GfK Benelux stelde vast dat er vorig jaar in Ne
derland 516.000 mensen een draagbaar autonavigatie-apparaat kochten.
Dat was 157 procent meer dan het jaar daarvoor. GfK denkt dat er dit
jaar 830.000 over de toonbank zullen gaan.
TomTom wil niet zeggen hoeveel apparaten er in Nederland zijn verkocht.
Wel stelt het bedrijf de helft van alle Europese navigatiesystemen te verko
pen. Wereldwijd zijn er tot nu toe 10 miljoen TomToms verkocht.
Draagbare navigatie-apparaten worden steeds goedkoper. Vorig jaar zakte
de prijs al met een kwart tot gemiddeld 394 euro.
Eenvoudige apparaten kosten nu al 150 tot 200 euro; Niels Versantvoort
van Jakajima BV, dat onder andere het vakblad autoConnect publiceert,
verwacht zelfs dat de prijs van een apparaat zonder veel toeters en bellen
nog dit jaar in de richting van de 100 euro gaat.
Minder ruzie dankzij' onfeilbare route
Ook al maakt 30 procent van de autovakantiegangers deze zomer gebruik
van autonavigatie, de ouderwetse kaart is met 53 procent nog steeds
het populairst, blijkt uit een peiling van autoverhuurder Holiday Cars.
De kaart is volgens 40 procent van de respondenten de grootste bron van
ruzie. Gedrag van de kinderen op de achterbank wordt slechts door 7 pro
cent genoemd. Een Brits onderzoek in 2005 leverde eveneens op dat 40
procent van de ruzies in de auto over de kaartroute gaan.
Verkeersdeskundigen en -psychologen veronderstellen dat het geruzie in
de auto afneemt dankzij de opkomst van autonavigatiesystemen.
In de nieuwste modellen kunnen mensen zelf een stem inspreken. Ook
zijn er via internet stemmen van bekende Nederlanders te downloaden.
Die van pornoster Kim Holland is het populairst. Zij wint het van onder
anderen Frans Bauer, Oboema en Emile Ratelband.
„In Tilburg is een proef gehouden
met acht auto's met zo'n systeem.
Van tevoren waren de automobilis
ten erg negatief over deze vorm
van bemoeizucht. Na afloop wa
ren ze ineens erg positief Ze von
den rijden erg relaxed en hoefden
niet meer bang te zijn voor een
flitskast."
Volgens Hornman kan autonaviga
tie er voor gaan zorgen dat men
sen anders gaan rijden. „We moe-
ten af van het hardnekkige idee
dat autorijden de ultieme vrijheid
is. De auto is een vervoermiddel.
Wie rijdt, neemt als het ware deel
aan een groot gezelschapsspel.
Daarbij heb je nu eenmaal regels
nodig. Mensen vinden nog te vaak
dat regels wel voor anderen, maar
niet voor henzelf hoeven te gel
den. Dat stoort me enorm.
„Je kunt autonavigatie gebruiken
om dat te veranderen. De automo
bilist moet vrij zijn om de kleur,
de temperatuur en de muziek in
de auto te kiezen. Maar buiten de
auto is het geen privé-domein
meer. Het zal moeilijk zijn dat te
veranderen maar tot dusver probe
ren we het niet eens."
Het toverwoord is belonen, legt
Hornman uit. Want straffen werkt
niet. Mensen veranderen hun ge
drag sneller als ze daar winst in
zien. „Daar moet je elektronica bij
inschakelen. Als je mensen bijvoor
beeld laat weten dat ze alleen
maar groene verkeerslichten tegen
komen als ze een bepaalde snel
heid aanhouden, zullen ze hun
snelheid maar al te graag aanpas
sen. Je kunt er van alles bij beden
ken. Als alle auto's een door navi
gatie aangestuurde snelheidsbe-
'ln plaats van zo makkelijk
mogelijk nu zo snel
mogelijk van a naar b'
grenzer hebben, kun je meteen al
le verkeersdrempels weghalen.
Daar mogen ze van mij morgen
mee beginnen. En niet alleen van
mij!"
Joost van der Made van TomTom:
„Toen drie, vier jaar geleden de eer
ste draagbare apparaatjes op de
markt kwamen, ging het er om
mensen zo makkelijk mogelijk van
a naar b te brengen. De ambitie
ligt inmiddels iets hoger: mensen
zo snel mogelijk van a naar b
brengen. Op een zo veilig mogelij
ke manier bovendien. Met Map-
Share en onze website TomTom
Home zijn wij de spin in het web
om informatie bij de gebruikers
op te halen en weer naar hen toe
te brengen. Op internet is de trend
dat gebruikers zowel produceren
als consumeren, daar sluiten wij
bij aan. Een TomTom is steeds
meer voor daily use. Want ook al
rijd je bijna iedere dag hetzelfde
traject, dan nog is het handig als je
onderweg allerlei voor jou relevan
te informatie ontvangt."
Hornman wijst er op dat de Euro
pese navigatiesystemen momen
teel nog afhankelijk zijn van gps,
het Amerikaanse satellietsysteem.
„Dat wordt gecontroleerd door het
leger. Mochten we ooit ruzie krij
gen met de Amerikanen, dan kun
nen zij TomTom en de anderen
met één druk op de knop mond
dood maken. We moeten ons af
vragen of we daar afhankelijk van
willen zijn. Persoonlijk ben ik dan
ook een groot voorstander van Ga
lileo, het eigen Europese satelliet
systeem. Dat is bovendien veel
nauwkeuriger. Want die Amerika
nen hebben gps voor ons al zo af
gesteld dat de nauwkeurigheid een
meter of 15 is. Dat kan veel beter."
WOK IA s=»
«73 W