naar de costa 'Als alle auto's een door navigatie aangestuurde snelheidsbegrenzer hebben, kun je meteen alle verkeersdrempels weghalen. Daar mogen ze van mij morgen mee beginnen. 'Ruud Horman, docent dynamisch verkeersmanagement NHTV PZC Zaterdag 30 juni 2007 I 1 3 Navigatie maakt autorijden veiliger, schoner en goedkoper Kennisinstituut TNO heeft in opdracht van TomTom, Delta Lloyd, Aon en Athlon Car Lease onderzocht of navigatiesystemen het verkeer veiliger maken. Automobilisten zonder navigatiesysteem claimen 12 procent meer scha des bij hun verzekeraar dan mensen met navigatie. Van de gebruikers zegt 62 procent dat ze hun aandacht dankzij het sys teem beter bij de weg kunnen houden. Bijna tweederde voelt minder stress, 78 procent beweert alles beter onder controle te hebben, 45 pro cent beweert alerter te zijn in het verkeer. Wie een onbekende omgeving de juiste weg moet vinden, rijdt met een navigatiesysteem in de auto 16 procent minder kilometers. In een TNO-experiment legden zij met een systeem gemiddeld 18,1 kilometer af terwijl mensen zonder apparaat gemiddeld 21,5 kilometer aflegden. iSuppli: markt zal tot 2012 drie keer zo groot worden TomTom is wereldwijd 'marktleider in persoonlijke navigatie'. Het Neder landse bedrijf bestaat al sinds 1991 (toen het nog Palmtop heette) maar is enorm gegroeid sinds het vier jaar geleden draagbare autonavigatiesys temen op de markt bracht. TomTom heeft volgens marktonderzoeker iSuppli wereldwijd 37 procent marktaandeel. Het Amerikaanse Carmin heeft 25 procent en het Taiwane se MiTAC 20 procent. iSuppli denkt dat de markt voor draagbare autona- vigatie tot 2012 zal groeien van 19,8 miljoen stuks in 2006 naar ruim 65 miljoen. De 'grote drie' doen het op hun eigen thuismarkt het beste. Telefonie-providers roeren zich ook: KPN biedt met OpWeg navigatie per mobiele telefoon. Dat geeft niet alleen routes maar ook bijvoorbeeld ver keersinformatie. Op een nieuwe gsm van Nokia zijn landkaarten op te roe pen met routebegeleiding. De volgende stap is volgens KPN-woordvoer- der Stephen Hufton dat navigatie ook buiten de auto wordt gebruikt, bij voorbeeld voor wandelroutes of om te weten waar je dichtbij kunt pin nen. Er werken nu ongeveer vijfhonderd mensen bij TomTom, de omzet be draagt 1,364 miljard euro (2006) en TomTom maakte vorig jaar 222 mil joen euro winst. Sinds 2005 is TomTom genoteerd op de Eurolist en is een jaar later opge nomen in de AEX van Euronext in Amsterdam. Marktonderzoeksbureau GfK Benelux stelde vast dat er vorig jaar in Ne derland 516.000 mensen een draagbaar autonavigatie-apparaat kochten. Dat was 157 procent meer dan het jaar daarvoor. GfK denkt dat er dit jaar 830.000 over de toonbank zullen gaan. TomTom wil niet zeggen hoeveel apparaten er in Nederland zijn verkocht. Wel stelt het bedrijf de helft van alle Europese navigatiesystemen te verko pen. Wereldwijd zijn er tot nu toe 10 miljoen TomToms verkocht. Draagbare navigatie-apparaten worden steeds goedkoper. Vorig jaar zakte de prijs al met een kwart tot gemiddeld 394 euro. Eenvoudige apparaten kosten nu al 150 tot 200 euro; Niels Versantvoort van Jakajima BV, dat onder andere het vakblad autoConnect publiceert, verwacht zelfs dat de prijs van een apparaat zonder veel toeters en bellen nog dit jaar in de richting van de 100 euro gaat. Minder ruzie dankzij' onfeilbare route Ook al maakt 30 procent van de autovakantiegangers deze zomer gebruik van autonavigatie, de ouderwetse kaart is met 53 procent nog steeds het populairst, blijkt uit een peiling van autoverhuurder Holiday Cars. De kaart is volgens 40 procent van de respondenten de grootste bron van ruzie. Gedrag van de kinderen op de achterbank wordt slechts door 7 pro cent genoemd. Een Brits onderzoek in 2005 leverde eveneens op dat 40 procent van de ruzies in de auto over de kaartroute gaan. Verkeersdeskundigen en -psychologen veronderstellen dat het geruzie in de auto afneemt dankzij de opkomst van autonavigatiesystemen. In de nieuwste modellen kunnen mensen zelf een stem inspreken. Ook zijn er via internet stemmen van bekende Nederlanders te downloaden. Die van pornoster Kim Holland is het populairst. Zij wint het van onder anderen Frans Bauer, Oboema en Emile Ratelband. „In Tilburg is een proef gehouden met acht auto's met zo'n systeem. Van tevoren waren de automobilis ten erg negatief over deze vorm van bemoeizucht. Na afloop wa ren ze ineens erg positief Ze von den rijden erg relaxed en hoefden niet meer bang te zijn voor een flitskast." Volgens Hornman kan autonaviga tie er voor gaan zorgen dat men sen anders gaan rijden. „We moe- ten af van het hardnekkige idee dat autorijden de ultieme vrijheid is. De auto is een vervoermiddel. Wie rijdt, neemt als het ware deel aan een groot gezelschapsspel. Daarbij heb je nu eenmaal regels nodig. Mensen vinden nog te vaak dat regels wel voor anderen, maar niet voor henzelf hoeven te gel den. Dat stoort me enorm. „Je kunt autonavigatie gebruiken om dat te veranderen. De automo bilist moet vrij zijn om de kleur, de temperatuur en de muziek in de auto te kiezen. Maar buiten de auto is het geen privé-domein meer. Het zal moeilijk zijn dat te veranderen maar tot dusver probe ren we het niet eens." Het toverwoord is belonen, legt Hornman uit. Want straffen werkt niet. Mensen veranderen hun ge drag sneller als ze daar winst in zien. „Daar moet je elektronica bij inschakelen. Als je mensen bijvoor beeld laat weten dat ze alleen maar groene verkeerslichten tegen komen als ze een bepaalde snel heid aanhouden, zullen ze hun snelheid maar al te graag aanpas sen. Je kunt er van alles bij beden ken. Als alle auto's een door navi gatie aangestuurde snelheidsbe- 'ln plaats van zo makkelijk mogelijk nu zo snel mogelijk van a naar b' grenzer hebben, kun je meteen al le verkeersdrempels weghalen. Daar mogen ze van mij morgen mee beginnen. En niet alleen van mij!" Joost van der Made van TomTom: „Toen drie, vier jaar geleden de eer ste draagbare apparaatjes op de markt kwamen, ging het er om mensen zo makkelijk mogelijk van a naar b te brengen. De ambitie ligt inmiddels iets hoger: mensen zo snel mogelijk van a naar b brengen. Op een zo veilig mogelij ke manier bovendien. Met Map- Share en onze website TomTom Home zijn wij de spin in het web om informatie bij de gebruikers op te halen en weer naar hen toe te brengen. Op internet is de trend dat gebruikers zowel produceren als consumeren, daar sluiten wij bij aan. Een TomTom is steeds meer voor daily use. Want ook al rijd je bijna iedere dag hetzelfde traject, dan nog is het handig als je onderweg allerlei voor jou relevan te informatie ontvangt." Hornman wijst er op dat de Euro pese navigatiesystemen momen teel nog afhankelijk zijn van gps, het Amerikaanse satellietsysteem. „Dat wordt gecontroleerd door het leger. Mochten we ooit ruzie krij gen met de Amerikanen, dan kun nen zij TomTom en de anderen met één druk op de knop mond dood maken. We moeten ons af vragen of we daar afhankelijk van willen zijn. Persoonlijk ben ik dan ook een groot voorstander van Ga lileo, het eigen Europese satelliet systeem. Dat is bovendien veel nauwkeuriger. Want die Amerika nen hebben gps voor ons al zo af gesteld dat de nauwkeurigheid een meter of 15 is. Dat kan veel beter." WOK IA s=» «73 W

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 13