Autonavigatie 'Eva' leidt je zonder stress 1 2 Zaterdag 30 juni 2007 PZC Bijna 30 procent van de mensen die dit weekeinde met de auto op vakantie gaat, maakt gebruik van een navigatiesysteem, in de volksmond beter bekend als de 'tomtom'. Het populaire apparaatje is inmiddels veel meer dan een simpele vervanger van landkaart en plattegrond. door Joep Trommelen foto Gerard Til /Hollandse Hoogte Eva, want zo heet de stem van TomTóm, zegt: 'Over 300 meter rechtsaf. Op het beeld schermpje tegen de voor ruit is ook nog eens te zien hoe de route verloopt. De rij-instructeur zwijgt en maakt slechts aanteke ningen. Hij moet ook zwijgen, want anders maakt hij Eva het les geven onmogelijk en leidt hij de chauffeur af. Hij trapt nog wel zelf op de rem als het nodig is. Wie les neemt bij de ANWB-rij- school in Eindhoven, krijgt voortaan les van Eva. Het is nog een proef, maar als die slaagt, zul len alle ANWB-rijscholen voortaan met Eva gaan lessen. De ANWB denkt dat mensen zo zelf standiger en dus beter leren rij den. Volgens Hans Hendriks, manager verkeerseducatie van de ANWB, wil het CBR navigatiesystemen gaan gebruiken bij de examens, maar dan alleen als de examenkan didaat dat zelf wil. Wie zijn rijbe wijs bij de ANWB haalt, kan in de ANWB-winkel met 30 euro kor ting een TomTom kopen. „Kruisbe stuiving, daar doen we ook aan", zegt Hendriks droogjes. Zo is toe ristische informatie van de ANWB ook al toegankelijk voor TomTom-gebruikers. Autonavigatie is big business. En het verhaal is nog maar net begon nen. Zo'n 20 procent van de bijna 7,3 miljoen auto's in Nederland heeft een autonavigatiesysteem aan boord. Joost van der Made, pro- duct-line-manager van TomTom, voorspelt dat autonavigatie wel- 'We moeten af van het idee dat autorijden de ultieme vrijheid is' eens net zo gewoon kan worden als het mobieltje. „Wij geven men sen mobiliteit door hen om te la ten gaan met situaties die niet op te lossen zijn, zoals fdes." Want de nieuwste TomTom-mo- dellen herkennen niet alleen je stem die opdracht geeft een route uit te stippelen. Als er een file staat, vertelt Eva (of wie je ook uit het kastje laat spreken) hoe je moet omrijden. Via MapShare kunnen Tom- Tom-gebruikers zelf aan andere ge bruikers veranderingen melden. En desgewenst leidt TomTom je ook onderweg naar de dichtstbij zijnde tandarts. Het aantal toepas singen lijkt oneindig. In het Verenigd Koninkrijk gaat TomTom volgend jaar samenwer ken met Vodafone. Wie met een mobieltje op zak in de auto stapt, laat TomTom weten waar de auto heengaat. Miljoenen autorijders moeten zo een accuraat beeld ge ven van de verkeerstromen. En die informatie kan TomTom vervol gens weer verkopen. „Het is eng als we moeten gaan be talen voor dat soort informatie", zegt Ruud Hornman, docent dyna misch verkeersmanagement aan de Nationale Hogeschool voor Toe risme en Verkeer in Breda. „Het Verkeers Centrum Nederland ver zamelt alle verkeersinformatie. Soms wordt die gratis weggegeven en soms moeten marktpartijen daar voor betalen. De overheid wil zich daar niet mee bemoeien en moet dat denk ik ook niet doen. Ik hoop echter dat adverteerders de kosten gaan betalen, zoals nu al ge beurt op allerlei gratis toegankelij ke websites. Want dit soort infor matie moet voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk zijn." Van der Made zegt dat MapShare voor TomTom een manier is om gratis aan informatie te komen. „De trend op internet is dat men sen zowel produceren als consume ren. Daar sluiten wij bij aan." Hornman voorspelt dat auto's in de toekomst allemaal een geïnte greerd navigatiesysteem krijgen. Zo'n systeem communiceert niet alleen met de bestuurder maar ook met de auto zelf en de auto's van anderen. En schakelt bijvoorbeeld zelf de hulpdiensten in als de navigatie- computer een seintje krijgt dat de airbag bij een crash uitklapt. De ambulance-chauffeur weet dankzij het apparaat dan ook precies waar het ongeluk is gebeurd. Het grote pluspunt van autonaviga tie is volgens de docent 'dat de stress-factor' uit het autorijden ver dwijnt. „Autorijden wordt daar door leuker en veiliger. Een naviga tiesysteem kan nu al aangeven wat de maximum snelheid op een weg is. Het is dan nog maar een kleine stap naaf intelligente snelheidsaan passing, waarbij de auto zelf af remt als je te hard dreigt te gaan rijden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 12