Autonavigatie
'Eva' leidt je zonder stress
1 2 Zaterdag 30 juni 2007 PZC
Bijna 30 procent van de
mensen die dit weekeinde
met de auto op vakantie
gaat, maakt gebruik van een
navigatiesysteem, in de
volksmond beter bekend als
de 'tomtom'. Het populaire
apparaatje is inmiddels veel
meer dan een simpele
vervanger van landkaart en
plattegrond.
door Joep Trommelen
foto Gerard Til /Hollandse Hoogte
Eva, want zo heet de
stem van TomTóm,
zegt: 'Over 300 meter
rechtsaf. Op het beeld
schermpje tegen de voor
ruit is ook nog eens te zien hoe de
route verloopt. De rij-instructeur
zwijgt en maakt slechts aanteke
ningen. Hij moet ook zwijgen,
want anders maakt hij Eva het les
geven onmogelijk en leidt hij de
chauffeur af. Hij trapt nog wel zelf
op de rem als het nodig is.
Wie les neemt bij de ANWB-rij-
school in Eindhoven, krijgt
voortaan les van Eva. Het is nog
een proef, maar als die slaagt, zul
len alle ANWB-rijscholen
voortaan met Eva gaan lessen. De
ANWB denkt dat mensen zo zelf
standiger en dus beter leren rij
den.
Volgens Hans Hendriks, manager
verkeerseducatie van de ANWB,
wil het CBR navigatiesystemen
gaan gebruiken bij de examens,
maar dan alleen als de examenkan
didaat dat zelf wil. Wie zijn rijbe
wijs bij de ANWB haalt, kan in de
ANWB-winkel met 30 euro kor
ting een TomTom kopen. „Kruisbe
stuiving, daar doen we ook aan",
zegt Hendriks droogjes. Zo is toe
ristische informatie van de
ANWB ook al toegankelijk voor
TomTom-gebruikers.
Autonavigatie is big business. En
het verhaal is nog maar net begon
nen.
Zo'n 20 procent van de bijna 7,3
miljoen auto's in Nederland heeft
een autonavigatiesysteem aan
boord. Joost van der Made, pro-
duct-line-manager van TomTom,
voorspelt dat autonavigatie wel-
'We moeten af van
het idee dat autorijden
de ultieme vrijheid is'
eens net zo gewoon kan worden
als het mobieltje. „Wij geven men
sen mobiliteit door hen om te la
ten gaan met situaties die niet op
te lossen zijn, zoals fdes."
Want de nieuwste TomTom-mo-
dellen herkennen niet alleen je
stem die opdracht geeft een route
uit te stippelen. Als er een file
staat, vertelt Eva (of wie je ook uit
het kastje laat spreken) hoe je
moet omrijden.
Via MapShare kunnen Tom-
Tom-gebruikers zelf aan andere ge
bruikers veranderingen melden.
En desgewenst leidt TomTom je
ook onderweg naar de dichtstbij
zijnde tandarts. Het aantal toepas
singen lijkt oneindig.
In het Verenigd Koninkrijk gaat
TomTom volgend jaar samenwer
ken met Vodafone. Wie met een
mobieltje op zak in de auto stapt,
laat TomTom weten waar de auto
heengaat. Miljoenen autorijders
moeten zo een accuraat beeld ge
ven van de verkeerstromen. En die
informatie kan TomTom vervol
gens weer verkopen.
„Het is eng als we moeten gaan be
talen voor dat soort informatie",
zegt Ruud Hornman, docent dyna
misch verkeersmanagement aan
de Nationale Hogeschool voor Toe
risme en Verkeer in Breda. „Het
Verkeers Centrum Nederland ver
zamelt alle verkeersinformatie.
Soms wordt die gratis weggegeven
en soms moeten marktpartijen
daar voor betalen. De overheid wil
zich daar niet mee bemoeien en
moet dat denk ik ook niet doen. Ik
hoop echter dat adverteerders de
kosten gaan betalen, zoals nu al ge
beurt op allerlei gratis toegankelij
ke websites. Want dit soort infor
matie moet voor zoveel mogelijk
mensen toegankelijk zijn."
Van der Made zegt dat MapShare
voor TomTom een manier is om
gratis aan informatie te komen.
„De trend op internet is dat men
sen zowel produceren als consume
ren. Daar sluiten wij bij aan."
Hornman voorspelt dat auto's in
de toekomst allemaal een geïnte
greerd navigatiesysteem krijgen.
Zo'n systeem communiceert niet
alleen met de bestuurder maar
ook met de auto zelf en de auto's
van anderen.
En schakelt bijvoorbeeld zelf de
hulpdiensten in als de navigatie-
computer een seintje krijgt dat de
airbag bij een crash uitklapt. De
ambulance-chauffeur weet dankzij
het apparaat dan ook precies waar
het ongeluk is gebeurd.
Het grote pluspunt van autonaviga
tie is volgens de docent 'dat de
stress-factor' uit het autorijden ver
dwijnt. „Autorijden wordt daar
door leuker en veiliger. Een naviga
tiesysteem kan nu al aangeven wat
de maximum snelheid op een weg
is. Het is dan nog maar een kleine
stap naaf intelligente snelheidsaan
passing, waarbij de auto zelf af
remt als je te hard dreigt te gaan
rijden.