Zondagmiddagvriendin
DE ROEM
Irene Moors
mm.
1 v13
PZC Zaterdag 30 juni 2007
mmxm
^«r
In de zomerserie 'De tol van de roem' komen
mensen aan het woord die op hun vakgebied
succesvol zijn. Welke prijs betalen ze daar
voor?
Vandaag aflevering 1: Irene Moors.
w
at zullen we eten? We
lunchen in een restau
rant vlakbij haar huis
in Heemstede. Voordat
de ober de bestelling
opneemt, gluurt ze uitgebreid naar de bor
den op naburige tafels. Even een idee op
doen. Lekker eten zien, is lekkere trek krij
gen, weet ze na jaren Life cooking.
In het zondagmiddagprogramma dat ze sa
men met Carlo Boszhard presenteert, ko
men de sausjes, de mixjes en hapjes van
Unilever twee uur lang voorbij. Tussen
door een luchtig gesprekje, een optreden
en weer volop reclame. Een formule met
een trouw publiek: iedere week zijn er een
miljoen kijkers die kennelijk geen moeite
hebben met de commerciële bedding waar
in de informatie wordt opgediend.
„De sfeer bepaalt alles. We brengen het
met een spontane vrolijkheid die écht is.
Als ik me aan Carlo irriteer, zég ik dat ge
woon voor de camera. Samen gooien we
er van alles uit, ook als het politiek niet cor
rect is. Die spontaniteit komt over bij de
kijker. Dat het uiteindelijk om kijkcijfers
en verkoopresultaten draait, daar zit ik
niet mee. Als je bijna twintig jaar voor de
commerciële tv werkt, wéét je dat iets al
leen bestaansrecht heeft als het scoort."
Na de middelbare school werkte ze drie
jaar als manusje-van-alles bij het weekblad
Donald Duck. Een vertrouwde werkplek,
bij de tijdschriftenmakers in het Spaarne-
stadgebouw, want haar vader werkte er
ook. En ook haar moeder had er een baan,
voor de kinderen kwamen. Irene is de
jongste van vier. Ze was 20 jaar toen ze
een screentest deed bij de NCRV. Daar pre
senteerde ze een jaar het kinderprogram
ma Dit is Disney, waarna ze de overstap
maakte naar de commerciële televisie.
Voor RTL was ze het gezicht van Telekids,
Hitbingo en Eigen huis en tuin.
Achter de schermen leerde ze cameraman
Barry Kroon kennen. Ze zijn getrouwd en
hebben een dochter van 8 en een zoontje
van 4 jaar. Die zijn er helemaal aan ge
wend dat hun moeder iedere zondag aan
het werk is. Want al zeven jaar lang fun
geert Life cooking op RTL4 als haar veili
ge thuishaven in tv-stormen. Gekoesterde
veiligheid, want uitstapjes naar andere pro
gramma's lopen niet altijd goed af, leerde
ze. Die gaan nog wel eens stuk aan hoge
verwachtingen, vooroordelen en kritiek.
Praten over de tegenslagen? Best. „Omdat
er altijd weer een nieuwe leuke ervaring
voor in de plaats kwam." En omdat ze er
écht niet mee zit. „Zó belangrijk is het tele
visiewereldje nou ook weer niet."
Als er thuis iets tegenzit, moet het werk
Dat kan nooit, zei kritisch Nederland. Een compleet gesponsord
tv-programma? Daar zou geen hond naar kijken. Inmiddels gaat Life
cooking al bijna vierhonderd afleveringen mee en is presentatrice
Irene Moors al bijna twintig jaar op de televisie. Moeder,
ondernemer, tv-gastvrouw en per ongeluk het toonbeeld van
degelijkheid.
door Jan Vriend foto Ton Kastermans
doorgaan. „Bijna vijfjaar geleden werd
mijn moeder ziek. Het is heel snel gegaan.
Met onze tv-ploeg stonden we voor de
kerstuitzending opnamen te maken in de
schuur bij Gerard Joling. Het was melig
heid ten top, met Gerard en Imca Marina
als Jozef en Maria rond de kribbe. Vreselijk
lachen. Toen belde mijn moeder op mijn
mobieltje. Ze had net te horen gekregen
dat haar ziekte vrijwel ongeneeslijk was.
Op dat moment moesten we aan dat filmp
je nog een vrolijk einde breien. Als ik die
uitzending nu terugzie, verbaas ik mezelf
Hoe ik daar leuk heb kunnen doen, met
dat afschuwelijke bericht in mijn achter
hoofd."
„In de maanden na het bericht heb ik heel
intensief contact met haar gehad. Heel
veel praten, heel veel bij elkaar zijn. Tot er
een moment kwam dat ze erin berustte.
Toen werd ze zo ziek, dat de dood een uit
komst bleek. Zo gleed ze geleidelijk uit het
leven weg. Ze overleed op een vrijdag. De
zondag daarop was de enige van de inmid
dels 280 uitzendingen van Life cooking
die ik heb afgebeld. Toch voelde het toen
alsof ik wel had kunnen werken. Omdat
we het in de familie zo waardig hadden af
gesloten, was ik er sterk genoeg voor. Het
was natuurlijk toch veel beter die zondag
thuis te blijven. Als iedereen me in de stu
dio was gaan condoleren, was ik ter plekke
toch gebroken."
Na het jarenlange succes met Life
cooking leek de tijd rijp om
het duo Moors en Boszhard
een grote zaterdagavondshow
te laten presenteren. Bij vooraankondigin
gen pakte RTL groot uit. Met de Carlo en
Irene Show zouden de tijden van Willem
Ruis en Mies Bouwman herleven, maar de
reacties waren negatief en de kijkcijfers vie
len tegen. Na zeven uitzendingen viel het
doek. „Achteraf gezien was het allemaal
wat overmoedig. Iedereen vond dat we op
dat moment geweldig bezig waren. Dus
dit zouden we ook wel even tot een groot
succes maken! Voor Life cooking zaten
we iedere zondag een paar uur achter een
tafel met een losse presentatie die het pu
bliek aanspreekt. Daarom zouden we die
twee uur op de zaterdagavond moeiteloos
vullen, dachten we. Niet dus. Zodra we
achter die beschermende tafel vandaan
kwamen en in een glamourdecor stonden,
werd het wat krampachtig, allemaal. We
probeerden het hele showgedoe nog met
een knipoog te brengen, maar dat werd
niet altijd begrepen."
„Voor het publiek ben ik die vriendin van
de zondagmiddag. Een gewoon type, met
gewone kleding. Dan moet je dus niet op
zaterdagavond opeens met een galajurk in
een glitterdecor de showtrap afkomen. Dat
werkt blijkbaar niet. Misschien was die te
genslag wel goed om ons weer op aarde te
klaten neerdalen. Op dat moment stonden
we op het hoogtepunt van onze populari
teit. Het kón niet op. Dat moest natuurlijk
een keer fout gaan."
Met haar eigen productiebedrijf The Hou
se of Television maakte ze het programma
Er is Meer over paranormale verschijnse
len, met medium Robbert van den Broeke.
De recensies waren niet mals. Het woord
'kijkersbedrog' viel.
„Op het moment dat zo'n lawine van kri
tiek over je heen waait, kun je maar het
beste stil blijven zitten, is mijn ervaring.
Dan waait de storm wel weer over. Dat
het uitgerekend het eerste programma van
mijn eigen productiemaatschappij was,
maakte het extra wrang. Even dacht ik: dit
is dus het einde van mijn bedrijfje. Geluk
kig kwamen er daarna toch weer goede op
drachten binnen voor bedrijfsfilms."
Ze is blijkbaar het gezellige meisje dat voor
al op zondagmiddag tussen de sausjes en
de sfeer moet blijven presenteren. En be
ter niks anders kan gaan doen. „Graag zou
ik nog van alles naast die zondagmiddag
willen proberen. Ik durf dat ook best aan.
Door die veiligheid van Life cooking gaat
mijn kop er niet af als er op een zijpad een
keer iets misgaat. Ik kan heel schattig zeg
gen: Jammer, volgende keer beter."
„'Life' zie ik als basis. Ik denk dat ik oud
kan worden met dit programma. Mijn con
tract bij RTL loopt tot 2009, maar ik kan
me niet voorstellen dat er een einde komt.
Een programma dat zo goed scoort, haal je
toch niet van de buis? Ik maak me er ook
niet ongerust over. Televisie is leuk, maar
het is maar werk. Beslissingen in omroep
land zijn soms niet te volgen. De zender
baas die knopen moet doorhakken, houdt
écht geen rekening met mijn hypotheek.
Ik relativeer graag. Mocht het fout gaan?
Dan gaan we toch kleiner wonen?"
Eigenlijk hoort ze er maar half bij, in show-
land. Ze is zelden bij premières en gla-
mourpartijtjes. „Daar ben ik geen type
voor. Zonde van mijn tijd. Het kost me
een halve dag om me op te tutten en de
goede jurk te kiezen. Terwijl ik van tevo
ren weet dat ik tóch met de verkeerde crea
tie kom aanzetten. Dan gebruik ik mijn
tijd liever om iets met mijn kinderen te
doen. Op hun school ben ik voorleesmoe-
der en overblijfmoeder. Dat vind ik net
even belangrijker dan een Gooise party."
ÜLfl»
V*