Zondagmiddagvriendin DE ROEM Irene Moors mm. 1 v13 PZC Zaterdag 30 juni 2007 mmxm ^«r In de zomerserie 'De tol van de roem' komen mensen aan het woord die op hun vakgebied succesvol zijn. Welke prijs betalen ze daar voor? Vandaag aflevering 1: Irene Moors. w at zullen we eten? We lunchen in een restau rant vlakbij haar huis in Heemstede. Voordat de ober de bestelling opneemt, gluurt ze uitgebreid naar de bor den op naburige tafels. Even een idee op doen. Lekker eten zien, is lekkere trek krij gen, weet ze na jaren Life cooking. In het zondagmiddagprogramma dat ze sa men met Carlo Boszhard presenteert, ko men de sausjes, de mixjes en hapjes van Unilever twee uur lang voorbij. Tussen door een luchtig gesprekje, een optreden en weer volop reclame. Een formule met een trouw publiek: iedere week zijn er een miljoen kijkers die kennelijk geen moeite hebben met de commerciële bedding waar in de informatie wordt opgediend. „De sfeer bepaalt alles. We brengen het met een spontane vrolijkheid die écht is. Als ik me aan Carlo irriteer, zég ik dat ge woon voor de camera. Samen gooien we er van alles uit, ook als het politiek niet cor rect is. Die spontaniteit komt over bij de kijker. Dat het uiteindelijk om kijkcijfers en verkoopresultaten draait, daar zit ik niet mee. Als je bijna twintig jaar voor de commerciële tv werkt, wéét je dat iets al leen bestaansrecht heeft als het scoort." Na de middelbare school werkte ze drie jaar als manusje-van-alles bij het weekblad Donald Duck. Een vertrouwde werkplek, bij de tijdschriftenmakers in het Spaarne- stadgebouw, want haar vader werkte er ook. En ook haar moeder had er een baan, voor de kinderen kwamen. Irene is de jongste van vier. Ze was 20 jaar toen ze een screentest deed bij de NCRV. Daar pre senteerde ze een jaar het kinderprogram ma Dit is Disney, waarna ze de overstap maakte naar de commerciële televisie. Voor RTL was ze het gezicht van Telekids, Hitbingo en Eigen huis en tuin. Achter de schermen leerde ze cameraman Barry Kroon kennen. Ze zijn getrouwd en hebben een dochter van 8 en een zoontje van 4 jaar. Die zijn er helemaal aan ge wend dat hun moeder iedere zondag aan het werk is. Want al zeven jaar lang fun geert Life cooking op RTL4 als haar veili ge thuishaven in tv-stormen. Gekoesterde veiligheid, want uitstapjes naar andere pro gramma's lopen niet altijd goed af, leerde ze. Die gaan nog wel eens stuk aan hoge verwachtingen, vooroordelen en kritiek. Praten over de tegenslagen? Best. „Omdat er altijd weer een nieuwe leuke ervaring voor in de plaats kwam." En omdat ze er écht niet mee zit. „Zó belangrijk is het tele visiewereldje nou ook weer niet." Als er thuis iets tegenzit, moet het werk Dat kan nooit, zei kritisch Nederland. Een compleet gesponsord tv-programma? Daar zou geen hond naar kijken. Inmiddels gaat Life cooking al bijna vierhonderd afleveringen mee en is presentatrice Irene Moors al bijna twintig jaar op de televisie. Moeder, ondernemer, tv-gastvrouw en per ongeluk het toonbeeld van degelijkheid. door Jan Vriend foto Ton Kastermans doorgaan. „Bijna vijfjaar geleden werd mijn moeder ziek. Het is heel snel gegaan. Met onze tv-ploeg stonden we voor de kerstuitzending opnamen te maken in de schuur bij Gerard Joling. Het was melig heid ten top, met Gerard en Imca Marina als Jozef en Maria rond de kribbe. Vreselijk lachen. Toen belde mijn moeder op mijn mobieltje. Ze had net te horen gekregen dat haar ziekte vrijwel ongeneeslijk was. Op dat moment moesten we aan dat filmp je nog een vrolijk einde breien. Als ik die uitzending nu terugzie, verbaas ik mezelf Hoe ik daar leuk heb kunnen doen, met dat afschuwelijke bericht in mijn achter hoofd." „In de maanden na het bericht heb ik heel intensief contact met haar gehad. Heel veel praten, heel veel bij elkaar zijn. Tot er een moment kwam dat ze erin berustte. Toen werd ze zo ziek, dat de dood een uit komst bleek. Zo gleed ze geleidelijk uit het leven weg. Ze overleed op een vrijdag. De zondag daarop was de enige van de inmid dels 280 uitzendingen van Life cooking die ik heb afgebeld. Toch voelde het toen alsof ik wel had kunnen werken. Omdat we het in de familie zo waardig hadden af gesloten, was ik er sterk genoeg voor. Het was natuurlijk toch veel beter die zondag thuis te blijven. Als iedereen me in de stu dio was gaan condoleren, was ik ter plekke toch gebroken." Na het jarenlange succes met Life cooking leek de tijd rijp om het duo Moors en Boszhard een grote zaterdagavondshow te laten presenteren. Bij vooraankondigin gen pakte RTL groot uit. Met de Carlo en Irene Show zouden de tijden van Willem Ruis en Mies Bouwman herleven, maar de reacties waren negatief en de kijkcijfers vie len tegen. Na zeven uitzendingen viel het doek. „Achteraf gezien was het allemaal wat overmoedig. Iedereen vond dat we op dat moment geweldig bezig waren. Dus dit zouden we ook wel even tot een groot succes maken! Voor Life cooking zaten we iedere zondag een paar uur achter een tafel met een losse presentatie die het pu bliek aanspreekt. Daarom zouden we die twee uur op de zaterdagavond moeiteloos vullen, dachten we. Niet dus. Zodra we achter die beschermende tafel vandaan kwamen en in een glamourdecor stonden, werd het wat krampachtig, allemaal. We probeerden het hele showgedoe nog met een knipoog te brengen, maar dat werd niet altijd begrepen." „Voor het publiek ben ik die vriendin van de zondagmiddag. Een gewoon type, met gewone kleding. Dan moet je dus niet op zaterdagavond opeens met een galajurk in een glitterdecor de showtrap afkomen. Dat werkt blijkbaar niet. Misschien was die te genslag wel goed om ons weer op aarde te klaten neerdalen. Op dat moment stonden we op het hoogtepunt van onze populari teit. Het kón niet op. Dat moest natuurlijk een keer fout gaan." Met haar eigen productiebedrijf The Hou se of Television maakte ze het programma Er is Meer over paranormale verschijnse len, met medium Robbert van den Broeke. De recensies waren niet mals. Het woord 'kijkersbedrog' viel. „Op het moment dat zo'n lawine van kri tiek over je heen waait, kun je maar het beste stil blijven zitten, is mijn ervaring. Dan waait de storm wel weer over. Dat het uitgerekend het eerste programma van mijn eigen productiemaatschappij was, maakte het extra wrang. Even dacht ik: dit is dus het einde van mijn bedrijfje. Geluk kig kwamen er daarna toch weer goede op drachten binnen voor bedrijfsfilms." Ze is blijkbaar het gezellige meisje dat voor al op zondagmiddag tussen de sausjes en de sfeer moet blijven presenteren. En be ter niks anders kan gaan doen. „Graag zou ik nog van alles naast die zondagmiddag willen proberen. Ik durf dat ook best aan. Door die veiligheid van Life cooking gaat mijn kop er niet af als er op een zijpad een keer iets misgaat. Ik kan heel schattig zeg gen: Jammer, volgende keer beter." „'Life' zie ik als basis. Ik denk dat ik oud kan worden met dit programma. Mijn con tract bij RTL loopt tot 2009, maar ik kan me niet voorstellen dat er een einde komt. Een programma dat zo goed scoort, haal je toch niet van de buis? Ik maak me er ook niet ongerust over. Televisie is leuk, maar het is maar werk. Beslissingen in omroep land zijn soms niet te volgen. De zender baas die knopen moet doorhakken, houdt écht geen rekening met mijn hypotheek. Ik relativeer graag. Mocht het fout gaan? Dan gaan we toch kleiner wonen?" Eigenlijk hoort ze er maar half bij, in show- land. Ze is zelden bij premières en gla- mourpartijtjes. „Daar ben ik geen type voor. Zonde van mijn tijd. Het kost me een halve dag om me op te tutten en de goede jurk te kiezen. Terwijl ik van tevo ren weet dat ik tóch met de verkeerde crea tie kom aanzetten. Dan gebruik ik mijn tijd liever om iets met mijn kinderen te doen. Op hun school ben ik voorleesmoe- der en overblijfmoeder. Dat vind ik net even belangrijker dan een Gooise party." ÜLfl» V*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 113