Vochtige ogen RUDEN R1EMENS FOTOGRAFIE tweesprong Marjan Berk j v7 PZC Zaterdag 30 juni 2007 In 1951, ik was zojuist aangenomen als leerling verpleegster in het Stads en Academisch Zie kenhuis in Utrecht, bracht ik mijn vrije dag door op mijn smalle kamer in het zusterhuis boven de zogenaamde 'neuroloog'. Zo heette het gebouw in de Nicolaas Beetsstraat in de volks mond en het herbergde de afdelingen neurologie, neuro-chirurgie en psychiatrie. Het was 1951, mijn moeder was nog maar net gestorven en ik was be gonnen aan mijn zelfstandige leven in de verple ging van neurologische en psychiatrische patiën ten. Ik was te jong voor de opleiding voor het zo genaamde 'witte kruis', daarvoor moest je negen tien zijn, ik was achttien en dan werd je wel ge schikt geacht om de psychiatrische verpleging in te gaan! De wereldberoemde professor Rümke zwaaide op psychiatrie de scepter, op neurologie was profes sor Sillevis Smit de baas. In 1951 verdiende je als eerstejaars leerling achtenveertig gulden in de maand plus kost en inwoning. Ik had een kamer met uitzicht op de blinde muur van het Histolo- gisch Laboratorium, gemeubileerd met een smal bed, een kleine tafel en een stoel. Daarnaast stond de hutkoffer van mijn grootvader, die eind negen tiende eeuw in Transvaal in de Boerenoorlog te gen de Engelsen had gevochten, in die koffer za ten mijn schamele bezittingen, voornamelijk be staande uit fotoalbums en boeken. In die tijd had je één vrije dag per week, die ik meestal lezend doorbracht. Uit de bakelieten Ra dio-distributie, waarop je vier zenders kon beluis teren, klonk de aankondiging van de opera Pelléas et Melisande, van Debussy. Ik legde mijn boek weg, ging languit op bed liggen en werd vanaf de eerste maten totaal bevangen door de wonderlijk mooie muziek van Debussy. Op pianoles had ik 'La fille au cheveux de lin' gespeeld, ik had door het muziekleven bij ons thuis tamelijk getrainde oren, maar wat ik nu hoorde was van een andere orde. Die muziekervaring is mij mijn leven lang bijgebleven. Toen ik dus bij het Concertgebouw de aankondiging zag van de uitvoering door het Orchestre National de France onder leiding van Bernard Haitink wist ik niet hoe snel ik kaartjes moest halen. Het was een rib uit mijn financiële lijf, maar de herinnering aan die eerste keer dat ik de opera hoorde is mij atijd bijgebleven; nu kreeg ik een herkansing! Een van mijn musicizoons zou meegaan en zo zaten wij daar in het Concertge bouw en kregen een concertante uitvoering te ho ren van deze magistrale opera, met een hemels door Magdalena Kozena gezongen Mélisande om van de rest maar te zwijgen en een orkest dat on der de baton van Bernard Haitink de sterren van de hemel speelde. Naast mij zat een mevrouw uit Norg, Drente, die in het wilde weg een kaartje had besteld, die dacht dat ze ergens anders heen ging, maar die ontzettend gelukkig was dat ze dit mocht horen, min of meer per ongeluk. In de laatste acte, wanneer Mélisande het loodje legt, liepen mijn oogranden over van langzame tra nen. Ik ben niet zo'n jankert, maar de muziek liet mijn ogen overstromen, niets aan te doen. Mijn zoon en ik waren nog lang totaal onthutst door de ze ongelofelijke muzikale ervaring. En nu ga ik ach ter de cd aan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 107