iuitersland EU doet luchtvaart Indonesië in de ban BOUWPLANNEN? BEZOEK ONZE OPEN DAG Landing toestel Angola eindigt in woning Oudgedienden in kabinet van Brown ■IBI ÊIBJ FRAJ Reissector baalt van ban op luchtvaart Indonesië Zelfs Garuda op zwarte lijst van onveilige vliegmaatschappij en. Schade niet vergoed door Garantie- en Calamiteitenfonds. KWALITEIT MAAKT ONDERSCHEID! David Miliband nieuwe minister van Buitenlandse Zaken. ZATERDAG 30 TARÏNESTRAAT 18 1 saMEDORP 8 Vrijdag 29 juni 2007 PZC door Hans Gertsen en Gerard Chel BRUSSEL - De Europese Commissie heeft alle 51 Indonesische lucht vaartmaatschappijen, waaronder de vroegere nationale trots Garu da, gisteren op de 'zwarte lijst' ge zet. Dat betekent niet alleen dat zij niet meer op Europese luchtha vens mogen vliegen - wat ze sinds 2005 al niet meer doen -, het heeft vooral gevolgen voor binnenland se Indonesische vluchten. Reizi gers uit een EU-land wordt geadvi seerd die niet meer te nemen. De Amerikaanse overheid raadde zijn burgers in april al af om met een Indonesische maatschappij te vliegen. Snel daarop volgde ook de Australische regering. De Europese Commissie nam het vergaande besluit wegens gebrek De Europese Commissie maakte gisteren bekend dat alle 51 Indo nesische vliegmaatschappijen op de nieuwe versie van de zwarte lijst voor de luchtvaart staan. aan vertrouwen in de Indonesi sche burgerluchtvaartautoriteit, die toeziet op de veiligheid van al le in Indonesië geregistreerde maatschappijen en hun vliegtui gen. „Ze konden ons niet eens zeg gen hoeveel maatschappijen er pre cies een vergunning hebben en om hoeveel vliegtuigen het gaat", aldus een bron bij de commissie. Indonesië heeft begin dit jaar te maken gehad met een aantal vlieg tuigongelukken, waarbij in totaal 123 mensen om het leven kwa men. Uit onderzoek van de rege ring in maart bleek dat geen van de 21 grote vliegmaatschappijen in Indonesië voldeed aan de interna tionale veiligheidstandaard. De luchtvaartmaatschappijen beloof den beterschap en afgelopen maan dag liet de Indonesische regering weten dat Garuda na het aanscher pen van zijn veiligheidsnormen volledig voldoet aan de eisen. Ari Sapari, vicepresident bij Garu da, is dan ook verbaasd dat zijn maatschappij op de lijst staat. Hij vraagt zich af waarop de EU zijn onderzoek baseert. „Misschien moeten ze eerst eens komen kij ken bij Garuda, ik heb hier nie mand van de EU gezien." Na de deregulering van de lucht vaartsector in de jaren negentig schoten luchtvaartmaatschappijen in Indonesië als paddenstoelen uit de grond. De problemen komen vooral door een tekort aan materi eel, goed personeel en toezicht. De zwarte lijst De EU houdt een zwarte lijst bij om de veiligheid van lucht- vaartverkeer binnen de unie te waarborgen en om Europese burgers te informeren over de veiligheid van vluchten buiten Europa. Cisteren presenteerde de Euro pese Commissie de jongste ver sie van de zwarte lijst. Behalve alle 51 Indonesische luchtvaartmaatschappijen wer den de Angolese maatschappij TAAG en de Oekraïense maat schappij Volare in de ban ge daan. Een flink aantal maatschappijen uit Pakistan, Rusland, Bulgarije en Moldavië ontsnapte maar net aan de zwarte lijst. Zij zijn wel onderhevig aan bepaalde beperkingen. door Hans Gertsen en Gerard Chel DEN HAAG - Als het aan 'Brussel' ligt doet een toerist er verstandig aan vanaf volgende week niet meer te vliegen met Indonesische maatschappijen. Maar wat moet je als je vanuit Jakarta naar Ambon, Flores, Timor of Sulawesi wil. Ne derlandse reisorganisatoren breken zich het hoofd over alternatieve vervoersmogelijkheden. Europese touroperators zijn ver plicht te melden dat een vliegbe drijf op de zwarte lijst staat. Toeris ten kunnen geboekte binnenland se vluchten in Indonesië annule ren met een beroep op die lijst. De touroperators zijn verplicht reizi gers desgevraagd over te boeken naar een maatschappij die niet op de zwarte lijst staat, of om hen schadeloos te stellen. Pakken reizi gers toch zo'n vlucht, dan heeft dat overigens voor hun verzeke ring geen gevolgen, zegt een woordvoerder van verzekerings maatschappij De Europeesche. Veel reisorganisatoren bieden rond reizen aan, meestal per vliegtuig. „De zwarte lijst betekent dat we geen enkele binnenlandse vlucht met een Indonesisch bedrijf meer kunnen maken", zegt Saskia Griep van Sawadee. „We kijken naar al ternatieven als bus, boot of trein. De reistijd wordt daardoor langer en routes moeten worden omge gooid." Een woordvoerster van VNC Asian Travel, dat op verzoek 'reizen op maat' naar Indonesië aanbiedt: „Ik vraag me ook af of bus, boot en trein daar veiliger zijn dan het vliegtuig." En het is maar de vraag of de klant genoegen neemt met het alterna tief Volgens de ANVR-voorwaar- den moet een klant een 'geringe wijziging' accepteren, zoals een iets langere reistijd. Krijgt hij een 'Ik vraag me af of bus, boot en trein in Indonesië veiliger zijn dan het vliegtuig' totaal ander reisprogramma, dan mag hij dat weigeren en zijn geld terugvragen. „Maar", zegt Walter Schut van de ANVR, „het is in dit geval duidelijk dat de reisorganisa tor er ook niets aan kan doen, dus moet je in dit soort situaties van beide kanten redelijkheid betrach ten." Eventuele financiële schade kan in dit geval niet op het Garan tie- of Calamiteitenfonds worden verhaald: niemand ging failliet en er deed zich geen ramp voor. LUANDA - In het noorden van An gola is gisteren een vliegtuig met 78 passagiers tijdens de landing neergestort. Tenminste zes men sen zijn daarbij om het leven geko men. Het ongeluk met een Boeing 737 van de nationale luchtvaart maatschappij van Angola, TAAG, gebeurde op de luchthaven van M'banza Congo, 300 kilometer ten noorden van de hoofdstad Luan da. TAAG is een van de luchtvaart maatschappijen die de Europese Unie gisteren op de zwarte lijst had gezet van onveilige maatschap pijen en die niet in het EU-lucht- ruim mogen vliegen. Het Angolese toestel landde halver wege de landingsbaan en stuiterde vervolgens omhoog. Daarop ver loor de piloot de controle over het vliegtuig en ramde een huis. LONDEN - De nieuwe Britse pre mier en Labour-politicus Gordon Brown is gisteren begonnen met het samenstellen van zijn kabinet. Hij benoemde David Miliband tot minister van Buitenlandse Zaken. Met 41 jaar is Miliband de jongste bewindspersoon op deze post sinds de 38-jarige David Owen in 1977- Miliband is de opvolger van Marga ret Beckett. Hij was eerder minis ter van Milieu. Tegen verslaggevers zei Miliband gisteren dat diploma tie vandaag de dag 'geduldig en doelgericht' moet zijn en moet 'luisteren zowel als de toon zet ten'. De prestigieuze post van minister van Financiën gaat naar Alistair Darling. De 53-jarige Darling was onder Blair minister van Handel en Industrie. Hij is een vertrouwe ling van Brown die zelf jarenlang leiding gaf aan het ministerie van Financiën. Waarnemers verwachten dat Dar ling het economische beleid van Brown voortzet. Wellicht de grootste verrassing is de benoeming van Jacqui Smith tot minister van Binnenlandse Za ken. Zij is de eerste vrouw die ooit op die post is benoemd. Oudgediende Jack Straw wordt de nieuwe minister van Justitie en Hi lary Benn gaat leiding geven aan het ministerie van Milieu. Des Browne blijft op zijn post als mi nister van Defensie. Browns voorganger Tony Blair be gint direct aan zijn nieuwe functie als gezant van het Kwartet voor het Midden-Oosten. Dat heeft Blair gezegd in een inter view waarvan de inhoud gisteren bekend is gemaakt. De voormalige premier sprak van een 'enorme uit daging'. ZATERDAG 30 JUNI a s houden wij OPEN DAG in één van onze Multi-Woningen aan de Tarwestraat 18 in iewedorp. Vanaf 10.00 lot 15.00 uur bent u van harte welkom om deze riante, kwalitatief hoogwaardige en perfect afgewerkt woning te bezichtigen en u te laten informeren over de vele mogelijkheden die wij u bieden om ook uw bouwplannen te realiseren. Tevens bieden wij u te koop aan: 3 bouwkavels te Lewedorp. Meer info tijdens de Open Dag of via onze website www.fraanje.com Nieuwe Kraaijertsedijk 37 Lewedorp tel. 0113 61 5500 contactpersoon jan Vos - E-mail: info@fraanje.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 8