iuitersland
EU doet luchtvaart
Indonesië in de ban
BOUWPLANNEN?
BEZOEK ONZE OPEN DAG
Landing toestel Angola
eindigt in woning
Oudgedienden in
kabinet van Brown
■IBI
ÊIBJ FRAJ
Reissector baalt van ban
op luchtvaart Indonesië
Zelfs Garuda op zwarte
lijst van onveilige
vliegmaatschappij en.
Schade niet vergoed
door Garantie- en
Calamiteitenfonds.
KWALITEIT MAAKT ONDERSCHEID!
David Miliband nieuwe
minister van
Buitenlandse Zaken.
ZATERDAG 30
TARÏNESTRAAT 18
1 saMEDORP
8 Vrijdag 29 juni 2007 PZC
door Hans Gertsen
en Gerard Chel
BRUSSEL - De Europese Commissie
heeft alle 51 Indonesische lucht
vaartmaatschappijen, waaronder
de vroegere nationale trots Garu
da, gisteren op de 'zwarte lijst' ge
zet. Dat betekent niet alleen dat zij
niet meer op Europese luchtha
vens mogen vliegen - wat ze sinds
2005 al niet meer doen -, het heeft
vooral gevolgen voor binnenland
se Indonesische vluchten. Reizi
gers uit een EU-land wordt geadvi
seerd die niet meer te nemen.
De Amerikaanse overheid raadde
zijn burgers in april al af om met
een Indonesische maatschappij te
vliegen. Snel daarop volgde ook de
Australische regering.
De Europese Commissie nam het
vergaande besluit wegens gebrek
De Europese Commissie maakte
gisteren bekend dat alle 51 Indo
nesische vliegmaatschappijen op
de nieuwe versie van de zwarte
lijst voor de luchtvaart staan.
aan vertrouwen in de Indonesi
sche burgerluchtvaartautoriteit,
die toeziet op de veiligheid van al
le in Indonesië geregistreerde
maatschappijen en hun vliegtui
gen. „Ze konden ons niet eens zeg
gen hoeveel maatschappijen er pre
cies een vergunning hebben en
om hoeveel vliegtuigen het gaat",
aldus een bron bij de commissie.
Indonesië heeft begin dit jaar te
maken gehad met een aantal vlieg
tuigongelukken, waarbij in totaal
123 mensen om het leven kwa
men. Uit onderzoek van de rege
ring in maart bleek dat geen van
de 21 grote vliegmaatschappijen in
Indonesië voldeed aan de interna
tionale veiligheidstandaard. De
luchtvaartmaatschappijen beloof
den beterschap en afgelopen maan
dag liet de Indonesische regering
weten dat Garuda na het aanscher
pen van zijn veiligheidsnormen
volledig voldoet aan de eisen.
Ari Sapari, vicepresident bij Garu
da, is dan ook verbaasd dat zijn
maatschappij op de lijst staat. Hij
vraagt zich af waarop de EU zijn
onderzoek baseert. „Misschien
moeten ze eerst eens komen kij
ken bij Garuda, ik heb hier nie
mand van de EU gezien."
Na de deregulering van de lucht
vaartsector in de jaren negentig
schoten luchtvaartmaatschappijen
in Indonesië als paddenstoelen uit
de grond. De problemen komen
vooral door een tekort aan materi
eel, goed personeel en toezicht.
De zwarte lijst
De EU houdt een zwarte lijst
bij om de veiligheid van lucht-
vaartverkeer binnen de unie te
waarborgen en om Europese
burgers te informeren over de
veiligheid van vluchten buiten
Europa.
Cisteren presenteerde de Euro
pese Commissie de jongste ver
sie van de zwarte lijst.
Behalve alle 51 Indonesische
luchtvaartmaatschappijen wer
den de Angolese maatschappij
TAAG en de Oekraïense maat
schappij Volare in de ban ge
daan.
Een flink aantal maatschappijen
uit Pakistan, Rusland, Bulgarije
en Moldavië ontsnapte maar
net aan de zwarte lijst. Zij zijn
wel onderhevig aan bepaalde
beperkingen.
door Hans Gertsen en Gerard Chel
DEN HAAG - Als het aan 'Brussel'
ligt doet een toerist er verstandig
aan vanaf volgende week niet
meer te vliegen met Indonesische
maatschappijen. Maar wat moet je
als je vanuit Jakarta naar Ambon,
Flores, Timor of Sulawesi wil. Ne
derlandse reisorganisatoren breken
zich het hoofd over alternatieve
vervoersmogelijkheden.
Europese touroperators zijn ver
plicht te melden dat een vliegbe
drijf op de zwarte lijst staat. Toeris
ten kunnen geboekte binnenland
se vluchten in Indonesië annule
ren met een beroep op die lijst. De
touroperators zijn verplicht reizi
gers desgevraagd over te boeken
naar een maatschappij die niet op
de zwarte lijst staat, of om hen
schadeloos te stellen. Pakken reizi
gers toch zo'n vlucht, dan heeft
dat overigens voor hun verzeke
ring geen gevolgen, zegt een
woordvoerder van verzekerings
maatschappij De Europeesche.
Veel reisorganisatoren bieden rond
reizen aan, meestal per vliegtuig.
„De zwarte lijst betekent dat we
geen enkele binnenlandse vlucht
met een Indonesisch bedrijf meer
kunnen maken", zegt Saskia Griep
van Sawadee. „We kijken naar al
ternatieven als bus, boot of trein.
De reistijd wordt daardoor langer
en routes moeten worden omge
gooid." Een woordvoerster van
VNC Asian Travel, dat op verzoek
'reizen op maat' naar Indonesië
aanbiedt: „Ik vraag me ook af of
bus, boot en trein daar veiliger
zijn dan het vliegtuig."
En het is maar de vraag of de klant
genoegen neemt met het alterna
tief Volgens de ANVR-voorwaar-
den moet een klant een 'geringe
wijziging' accepteren, zoals een
iets langere reistijd. Krijgt hij een
'Ik vraag me af of bus, boot
en trein in Indonesië veiliger
zijn dan het vliegtuig'
totaal ander reisprogramma, dan
mag hij dat weigeren en zijn geld
terugvragen. „Maar", zegt Walter
Schut van de ANVR, „het is in dit
geval duidelijk dat de reisorganisa
tor er ook niets aan kan doen, dus
moet je in dit soort situaties van
beide kanten redelijkheid betrach
ten." Eventuele financiële schade
kan in dit geval niet op het Garan
tie- of Calamiteitenfonds worden
verhaald: niemand ging failliet en
er deed zich geen ramp voor.
LUANDA - In het noorden van An
gola is gisteren een vliegtuig met
78 passagiers tijdens de landing
neergestort. Tenminste zes men
sen zijn daarbij om het leven geko
men. Het ongeluk met een Boeing
737 van de nationale luchtvaart
maatschappij van Angola, TAAG,
gebeurde op de luchthaven van
M'banza Congo, 300 kilometer ten
noorden van de hoofdstad Luan
da. TAAG is een van de luchtvaart
maatschappijen die de Europese
Unie gisteren op de zwarte lijst
had gezet van onveilige maatschap
pijen en die niet in het EU-lucht-
ruim mogen vliegen.
Het Angolese toestel landde halver
wege de landingsbaan en stuiterde
vervolgens omhoog. Daarop ver
loor de piloot de controle over het
vliegtuig en ramde een huis.
LONDEN - De nieuwe Britse pre
mier en Labour-politicus Gordon
Brown is gisteren begonnen met
het samenstellen van zijn kabinet.
Hij benoemde David Miliband tot
minister van Buitenlandse Zaken.
Met 41 jaar is Miliband de jongste
bewindspersoon op deze post
sinds de 38-jarige David Owen in
1977-
Miliband is de opvolger van Marga
ret Beckett. Hij was eerder minis
ter van Milieu. Tegen verslaggevers
zei Miliband gisteren dat diploma
tie vandaag de dag 'geduldig en
doelgericht' moet zijn en moet
'luisteren zowel als de toon zet
ten'.
De prestigieuze post van minister
van Financiën gaat naar Alistair
Darling. De 53-jarige Darling was
onder Blair minister van Handel
en Industrie. Hij is een vertrouwe
ling van Brown die zelf jarenlang
leiding gaf aan het ministerie van
Financiën.
Waarnemers verwachten dat Dar
ling het economische beleid van
Brown voortzet.
Wellicht de grootste verrassing is
de benoeming van Jacqui Smith
tot minister van Binnenlandse Za
ken. Zij is de eerste vrouw die ooit
op die post is benoemd.
Oudgediende Jack Straw wordt de
nieuwe minister van Justitie en Hi
lary Benn gaat leiding geven aan
het ministerie van Milieu. Des
Browne blijft op zijn post als mi
nister van Defensie.
Browns voorganger Tony Blair be
gint direct aan zijn nieuwe functie
als gezant van het Kwartet voor
het Midden-Oosten.
Dat heeft Blair gezegd in een inter
view waarvan de inhoud gisteren
bekend is gemaakt. De voormalige
premier sprak van een 'enorme uit
daging'.
ZATERDAG 30 JUNI a s houden wij OPEN DAG in één van onze
Multi-Woningen aan de Tarwestraat 18 in iewedorp.
Vanaf 10.00 lot 15.00 uur bent u van harte welkom om deze riante,
kwalitatief hoogwaardige en perfect
afgewerkt woning te bezichtigen en u te
laten informeren over de vele mogelijkheden
die wij u bieden om ook uw bouwplannen
te realiseren.
Tevens bieden wij u te koop aan:
3 bouwkavels te Lewedorp. Meer info
tijdens de Open Dag of via onze website
www.fraanje.com
Nieuwe Kraaijertsedijk 37 Lewedorp tel. 0113 61 5500
contactpersoon jan Vos - E-mail: info@fraanje.com