Economie Zeeuwse bouwers zijn Nieuwe schelpdierkotter SCHOOL Barclays geeft geen garanties Bedankt!!!!! Maaskant bouwt schip voor mossel- en kokkelvisbedrijf Kik. 34 I Vrijdag 29 juni 2007 PZC SCHEURWATER VRAGEN AAN Personeel van Arkema en Invista in Vlissin- gen is faliekant tegen versoepeling van het ontslagrecht. Ze boden gisteravond een peti tie aan bij de gemeenteraad in Borsele. Naam: Johan Scheurwater Woonplaats: 's-Heerenhoek Leeftijd: 51 Beroep: meetregeltechnicus bij chemisch be drijf Arkema in Vlissingen-Oost. door Jeffrey Kutterink Wat is er mis met een versoepeling van het ontslagrecht? „Het kabinet en de werkgevers denken dat het smeerolie zal zijn in de vaderlandse economie. Het zou de doorstroming op de arbeidsmarkt be vorderen. Wij denken er anders over. Als je als oudere wordt ontslagen en elders aan een baan komt, begin je weer van voren af aan. Je begint met een schone lei. En als je er een tijdje werkt, kun je zo weer worden ontslagen. Je wordt een ping-pong-bal." Zijn regels voor werkgevers niet te star om mensen te ontslaan? „Als er aanwijsbare redenen zijn dat iemand niet functioneert, biedt de wet voldoende mogelijkheden voor werkgevers om mensen te kunnen ontslaan.Werkgevers hebben genoeg handvatten, zeker als mensen moedwillig de boel verstieren." Spelen de reorganisaties bij Arkema en Invista een rol bij die mening? Het idee om tegen de verspoeling van het ontslagrecht te protesteren be stond al voordat de reorganisaties waren aangekondigd. Het personeel bij beide bedrijven is erg maatschappelijk betrokken en discussieert veel over wat er in het nieuws is. De aankondiging van de reorganisaties hebben wel het idee versterkt er snel wat aan te gaan doen." Wat doen jullie er dan aan? We geven aan de plaatselijke vertegenwoordigers van de regeringspar tijen een petitie. We vinden dat we bij hen moeten beginnen en niet bijvoorbeeld bij de provincie. De lokale volksvertegenwoordigers moe ten weten wat er in hun dorp speelt." Wat staat er in de petitie? We roepen er de regeringspartijen in op af te zien van hun plannen om aan het ontslagrecht te morrelen." Wat kunnen lokale politici er dan aan doen? „Ze moeten op zijn minst kennis nemen van onze argumenten. We gaan ervan uit dat zij ervoor zorgen dat ons geluid breder wordt uitge dragen. De vakbonden zijn ook fel tegenstander van versoepeling. Sa men proberen we versoepeling tegen te houden." Van buiten ziet de oude sluis in het Limburgse Born er niet florissant onderhouden uit. Maar in de afgelopen twee jaar is de techniek om hem te bedienen en de schepen te navigeren volledig vernieuwd. Deze week is het pro ject opgeleverd. Het was een Zeeuws feestje deze week in het land der vlaaien. Want het Vlissingse Istimewa elek tra droeg het 8 miljoen euro kost ende project over aan Eric Marte- ijn, directeur water en scheepvaart van Rijkswaterstaat Limburg. Een Zeeuw. Geboren in IJzendijke en wonend in Biervliet. Al heeft hij voor door de week een apparte ment in Maastricht. De oude sluis - of westsluis - in Born stamt uit 1931 en was nodig aan renovatie toe. Istimewa elek tra schreef zich samen met Mou- rik Limburg in en hengelden de opdracht in 2005 binnen. De renovatie van de sluizen in Maasbracht en Bom staat niet op zichzelf Rijkswaterstaat Limburg is bezig de vaarwegen langs de Maasroute over een afstand van 200 kilometer te vergroten en ge schikt te maken voor grotere bin nenvaartschepen. Er varen niet al leen meer schepen over de Maas, maar ook steeds grotere. Die doen onder meer de containerterminal in Born aan. Tot 2019 worden nieu we sluizen gebouwd en bestaande verdiept, verbreed en verlengd. De sluiscomplexen in Maasbracht en Born bestaan uit drie sluiskolken met een maximaal verval van ruim 20 meter; het grootste verval in Nederland. „We hebben de centrale bediening en de technische installaties onder gebracht in nieuw gebouwde ruim tes", vertelt projectleider Peter Bu- sé tijdens een rondleiding. „Alle kabels zijn vervangen en de slui zen zijn uitgerust met geavanceer de video- en geluidsinstallaties. Sluiswachters kunnen schepen nu van verre zien aankomen en er al lerlei informatie over opvragen. Door het volgen van een groot stuk van de vaarweg zorgen ze er voor dat schepen zo min mogelijk hoeven te wachten." De oude sluis maakt ge bruik van deuren die verti caal omhoog en omlaag gaan. Een bijzondere constructie waarbij deuren niet mogen wor den scheefgetrokken. Want door vuil kunnen ze scheef gaan lopen en kan er grote schade ontstaan. Dankzij twee nieuwe motoren worden afwijkingen automatisch gecorrigeerd. „Een gigantische klus om dat aan te leggen", zegt Busé. „Tien mensen hebben er de afgelo pen jaren continu aan gewerkt." Voor directeur Marteijn van Rijks waterstaat is het een mijlpaal in het gigantische project om de Maasroute te verbeteren. „Tot twee jaar geleden was er weinig geld voor onderhoud voor sluizen en kolkwanden. Onder druk van de Tweede Kamer is er extra geld beschikbaar gesteld om de Maas route te verbeteren. Dit is een gro te stap in de goede richting." Waar Zeeland al een heel eind mee op streek is, staat Limburg nog mee aan het begin: het vanaf een centrale plek bedienen van sluizen en bruggen. Het is de be doeling vanaf eind 2010 de sluizen op een deel van de Maasroute cen traal vanuit Maasbracht te bedie nen. Het gaat over een stuk van honderd kilometer. Dat betekent dat de net nieuw geopende bedie ningshuisjes al weer dicht gaan. Marteijn: „Met minder mensen kunnen we de sluizen langer be dienen. Vergelijk het met verkeers lichten; hier is dan geen sprake van een groene, maar een blauwe golf Schepen kunnen dan zonder oponthoud doorvaren." HOOFDDORP - De Britse bank Bar clays sluit gedwongen ontslagen niet uit als het zijn Nederlandse branchegenoot ABN Amro over neemt. Dat meldden de vakbon den gisteren na een gesprek met Barclays. De Britse bank geeft wel aan gedwongen ontslagen zo veel mogelijk te vermijden en zich te binden aan de huidige ontslagrege ling van ABN Amro. Bij een over name van het Nederlandse smal deel van ABN Amro door Fortis vallen geen gedwongen ontslagen. De Korczakschool bedankt hierbij alle Zeeuwse Bedrijven die zich dit schooljaar weer belangeloos in hebben gezet voor onze leerlingen door het bieden van stageplaatsen. Hiermee hebben ze een grote rol gespeeld in het werken aan de toekomst van onze leerlingen! Namens de afdeling VSO van de Korczakschool: Sylvia de Bree, Carel de Beer, Bert Rijk, Stagebegeleiding. door Jeffrey Kutterink BRUINISSE - Scheepswerf Maaskant Bruinisse levert een schelpdierkot ter voor Mossel- en kokkelvisbe drijf Kik in dezelfde plaats. De opdrachtgevers, de neven Ger- rit en Gert Kik, beschikken voor het nieuwe vaartuig over vergun ningen voor de mossel, strand schelpen- en kokkelvisserij in de Nederlandse kustwateren en Oos- terschelde. De opdracht werd in november 2006 aan Maaskant gegund. Het in het Poolse Gdansk gebouwde cas co is een zusterschip van de huidi ge YE-55 (welke in 2000 werd op geleverd als YE-16). De Bru-33 Dol fijn, zoals het nieuwe schip is gere gistreerd, is 42,68 meter lang en 10 meter breed. Door de ruimvloerhoogte te veran deren kan meer brandstof en drinkwater worden meegenomen. In het voor- en achterschip zijn constructies aangebracht, waar door ook aan de sterkte-eisen van de Ierse en Engelse autoriteiten wordt voldaan. De kotter is uitge rust met vier roeren. De accommo datie is ontworpen voor zes be- Hfll De Bruinisser schelpdiervloot heeft er een nieuwe kotter bij. Maaskant levert een nieuw vaar tuig aan Mossel- en kokkelvisbe drijf Kik. manningsleden. Zij leven in vier luxueuze hutten, voorzien van gro te kooien, kasten, banken, bu reaus, wasbakken en afzonderlijk bedienbare airco-units. De kombuis/messroorïi is voorzien van alle noodzakelijke huishoude lijke gemakken zoals vriezer, koel kast, vaatwasser, magnetron en elektrische kookplaat. Ook is er een 32-inch flatscreen-tv met satel lietantenne. Scheepswerf Maaskant Bruinisse is gespecialiseerd in het ontwer pen en bouwen van schepen voor de zee- en kustvisserij, zoals oes ter- en mosselkotters. Het bedrijf ontstond in 1948. Piet Maaskant en zijn twee zoons richtten zich als reparatiebedrijf op de Bruinis ser mossel- en garnalenvloot. De sluizen bij Bom.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 36