Economie
Zeeuwse bouwers zijn
Nieuwe schelpdierkotter
SCHOOL
Barclays geeft geen garanties
Bedankt!!!!!
Maaskant bouwt schip
voor mossel- en
kokkelvisbedrijf Kik.
34 I Vrijdag 29 juni 2007 PZC
SCHEURWATER
VRAGEN AAN
Personeel van Arkema en Invista in Vlissin-
gen is faliekant tegen versoepeling van het
ontslagrecht. Ze boden gisteravond een peti
tie aan bij de gemeenteraad in Borsele.
Naam: Johan Scheurwater
Woonplaats: 's-Heerenhoek
Leeftijd: 51
Beroep: meetregeltechnicus bij chemisch be
drijf Arkema in Vlissingen-Oost.
door Jeffrey Kutterink
Wat is er mis met een versoepeling van het ontslagrecht?
„Het kabinet en de werkgevers denken dat het smeerolie zal zijn in de
vaderlandse economie. Het zou de doorstroming op de arbeidsmarkt be
vorderen. Wij denken er anders over. Als je als oudere wordt ontslagen
en elders aan een baan komt, begin je weer van voren af aan. Je begint
met een schone lei. En als je er een tijdje werkt, kun je zo weer worden
ontslagen. Je wordt een ping-pong-bal."
Zijn regels voor werkgevers niet te star om mensen te ontslaan?
„Als er aanwijsbare redenen zijn dat iemand niet functioneert, biedt de
wet voldoende mogelijkheden voor werkgevers om mensen te kunnen
ontslaan.Werkgevers hebben genoeg handvatten, zeker als mensen
moedwillig de boel verstieren."
Spelen de reorganisaties bij Arkema en Invista een rol bij die mening?
Het idee om tegen de verspoeling van het ontslagrecht te protesteren be
stond al voordat de reorganisaties waren aangekondigd.
Het personeel bij beide bedrijven is erg maatschappelijk betrokken en
discussieert veel over wat er in het nieuws is. De aankondiging van de
reorganisaties hebben wel het idee versterkt er snel wat aan te gaan
doen."
Wat doen jullie er dan aan?
We geven aan de plaatselijke vertegenwoordigers van de regeringspar
tijen een petitie. We vinden dat we bij hen moeten beginnen en niet
bijvoorbeeld bij de provincie. De lokale volksvertegenwoordigers moe
ten weten wat er in hun dorp speelt."
Wat staat er in de petitie?
We roepen er de regeringspartijen in op af te zien van hun plannen om
aan het ontslagrecht te morrelen."
Wat kunnen lokale politici er dan aan doen?
„Ze moeten op zijn minst kennis nemen van onze argumenten. We
gaan ervan uit dat zij ervoor zorgen dat ons geluid breder wordt uitge
dragen. De vakbonden zijn ook fel tegenstander van versoepeling. Sa
men proberen we versoepeling tegen te houden."
Van buiten ziet de oude
sluis in het Limburgse
Born er niet florissant
onderhouden uit. Maar
in de afgelopen twee jaar is de
techniek om hem te bedienen en
de schepen te navigeren volledig
vernieuwd. Deze week is het pro
ject opgeleverd.
Het was een Zeeuws feestje deze
week in het land der vlaaien.
Want het Vlissingse Istimewa elek
tra droeg het 8 miljoen euro kost
ende project over aan Eric Marte-
ijn, directeur water en scheepvaart
van Rijkswaterstaat Limburg. Een
Zeeuw. Geboren in IJzendijke en
wonend in Biervliet. Al heeft hij
voor door de week een apparte
ment in Maastricht.
De oude sluis - of westsluis - in
Born stamt uit 1931 en was nodig
aan renovatie toe. Istimewa elek
tra schreef zich samen met Mou-
rik Limburg in en hengelden de
opdracht in 2005 binnen.
De renovatie van de sluizen in
Maasbracht en Bom staat niet op
zichzelf Rijkswaterstaat Limburg
is bezig de vaarwegen langs de
Maasroute over een afstand van
200 kilometer te vergroten en ge
schikt te maken voor grotere bin
nenvaartschepen. Er varen niet al
leen meer schepen over de Maas,
maar ook steeds grotere. Die doen
onder meer de containerterminal
in Born aan. Tot 2019 worden nieu
we sluizen gebouwd en bestaande
verdiept, verbreed en verlengd. De
sluiscomplexen in Maasbracht en
Born bestaan uit drie sluiskolken
met een maximaal verval van
ruim 20 meter; het grootste verval
in Nederland.
„We hebben de centrale bediening
en de technische installaties onder
gebracht in nieuw gebouwde ruim
tes", vertelt projectleider Peter Bu-
sé tijdens een rondleiding. „Alle
kabels zijn vervangen en de slui
zen zijn uitgerust met geavanceer
de video- en geluidsinstallaties.
Sluiswachters kunnen schepen nu
van verre zien aankomen en er al
lerlei informatie over opvragen.
Door het volgen van een groot
stuk van de vaarweg zorgen ze er
voor dat schepen zo min mogelijk
hoeven te wachten."
De oude sluis maakt ge
bruik van deuren die verti
caal omhoog en omlaag
gaan. Een bijzondere constructie
waarbij deuren niet mogen wor
den scheefgetrokken. Want door
vuil kunnen ze scheef gaan lopen
en kan er grote schade ontstaan.
Dankzij twee nieuwe motoren
worden afwijkingen automatisch
gecorrigeerd. „Een gigantische klus
om dat aan te leggen", zegt Busé.
„Tien mensen hebben er de afgelo
pen jaren continu aan gewerkt."
Voor directeur Marteijn van Rijks
waterstaat is het een mijlpaal in
het gigantische project om de
Maasroute te verbeteren. „Tot
twee jaar geleden was er weinig
geld voor onderhoud voor sluizen
en kolkwanden. Onder druk van
de Tweede Kamer is er extra geld
beschikbaar gesteld om de Maas
route te verbeteren. Dit is een gro
te stap in de goede richting."
Waar Zeeland al een heel eind
mee op streek is, staat Limburg
nog mee aan het begin: het vanaf
een centrale plek bedienen van
sluizen en bruggen. Het is de be
doeling vanaf eind 2010 de sluizen
op een deel van de Maasroute cen
traal vanuit Maasbracht te bedie
nen. Het gaat over een stuk van
honderd kilometer. Dat betekent
dat de net nieuw geopende bedie
ningshuisjes al weer dicht gaan.
Marteijn: „Met minder mensen
kunnen we de sluizen langer be
dienen. Vergelijk het met verkeers
lichten; hier is dan geen sprake
van een groene, maar een blauwe
golf Schepen kunnen dan zonder
oponthoud doorvaren."
HOOFDDORP - De Britse bank Bar
clays sluit gedwongen ontslagen
niet uit als het zijn Nederlandse
branchegenoot ABN Amro over
neemt. Dat meldden de vakbon
den gisteren na een gesprek met
Barclays. De Britse bank geeft wel
aan gedwongen ontslagen zo veel
mogelijk te vermijden en zich te
binden aan de huidige ontslagrege
ling van ABN Amro. Bij een over
name van het Nederlandse smal
deel van ABN Amro door Fortis
vallen geen gedwongen ontslagen.
De Korczakschool bedankt hierbij alle
Zeeuwse Bedrijven
die zich dit schooljaar weer belangeloos
in hebben gezet voor onze leerlingen
door het bieden van stageplaatsen.
Hiermee hebben ze een grote rol gespeeld
in het werken aan de toekomst
van onze leerlingen!
Namens de afdeling VSO van de Korczakschool:
Sylvia de Bree, Carel de Beer,
Bert Rijk, Stagebegeleiding.
door Jeffrey Kutterink
BRUINISSE - Scheepswerf Maaskant
Bruinisse levert een schelpdierkot
ter voor Mossel- en kokkelvisbe
drijf Kik in dezelfde plaats.
De opdrachtgevers, de neven Ger-
rit en Gert Kik, beschikken voor
het nieuwe vaartuig over vergun
ningen voor de mossel, strand
schelpen- en kokkelvisserij in de
Nederlandse kustwateren en Oos-
terschelde.
De opdracht werd in november
2006 aan Maaskant gegund. Het in
het Poolse Gdansk gebouwde cas
co is een zusterschip van de huidi
ge YE-55 (welke in 2000 werd op
geleverd als YE-16). De Bru-33 Dol
fijn, zoals het nieuwe schip is gere
gistreerd, is 42,68 meter lang en 10
meter breed.
Door de ruimvloerhoogte te veran
deren kan meer brandstof en
drinkwater worden meegenomen.
In het voor- en achterschip zijn
constructies aangebracht, waar
door ook aan de sterkte-eisen van
de Ierse en Engelse autoriteiten
wordt voldaan. De kotter is uitge
rust met vier roeren. De accommo
datie is ontworpen voor zes be-
Hfll De Bruinisser schelpdiervloot
heeft er een nieuwe kotter bij.
Maaskant levert een nieuw vaar
tuig aan Mossel- en kokkelvisbe
drijf Kik.
manningsleden. Zij leven in vier
luxueuze hutten, voorzien van gro
te kooien, kasten, banken, bu
reaus, wasbakken en afzonderlijk
bedienbare airco-units. De
kombuis/messroorïi is voorzien
van alle noodzakelijke huishoude
lijke gemakken zoals vriezer, koel
kast, vaatwasser, magnetron en
elektrische kookplaat. Ook is er
een 32-inch flatscreen-tv met satel
lietantenne.
Scheepswerf Maaskant Bruinisse
is gespecialiseerd in het ontwer
pen en bouwen van schepen voor
de zee- en kustvisserij, zoals oes
ter- en mosselkotters. Het bedrijf
ontstond in 1948. Piet Maaskant
en zijn twee zoons richtten zich
als reparatiebedrijf op de Bruinis
ser mossel- en garnalenvloot.
De sluizen bij Bom.