Kleine Twingo s worden Honda CBR 600RR puur gemaakt voor snelheid Hybride techniek Lexus LS 600h perfectie nabij VW Passat Bluemotion vanaf heden leverbaar Nieuwe Mazda 2 is juist lichter dan voorganger Lancia en Momo werken samen aan sport-Ypsilon Nu bij ons te bewonderen.. PZC Vrijdag 29 juni 2007 1 5 Honda had iets goed te ma ken vanwege de snelle jon gens van onder meer Ya maha en Suzuki. Want de 6oo cc-racers accelereerden letterlijk en figuurlijk weg van de lichte CBR. Honda's antwoord is een nieuwe 6oo cc-machine. Ten opzichte van zijn voorganger is de Honda stevig afgevallen, nog maar 155 kilo schoon aan de haak. Een lichtge wicht in vergelijking met de con currentie. Het blok (vloeistofgekoelde vier- in-lijn motor, 120 pk, 66 Nm) is compleet vernieuwd. Alles is ge bouwd op pure snelheid (top: 265 kilometer per uur). Van een af standje oogt de motor erg klein. Dat komt vooral door het erg smal le stuur en het minuscule scherm pje, waar je je heel erg klein achter moet maken om uit de wind te blijven. De zitting is ook erg kort, waardoor je nog meer het gevoel hebt met je neus op het voorspat bord te zitten. Toch zit deze Hon da voor een supersport redelijk comfortabel. Vanaf 6.000 toeren wordt het allemaal leuk. De brede, hoge uitlaatmond produceert dan nog een vriendelijk racegeluid. Me de door het lage gewicht laat de CBR zich kinderlijk eenvoudig van wang op wang leggen. Het rood begint pas bij 13.000 toeren, en dan is het vriendelijke racege luid inmiddels veranderd in een ijskoud gegil. Wat moet je met zo'n 'racemotor' op de openbare weg? Natuurlijk kun je er ook ge woon mee rijden. De vering is nog al sportief, dus hard. Klinkerwe gen kun je daarom beter mijden, als je tenminste niet van een Spartaanse massage houdt. Het schakelen gaat soepel en lekker sportief Alleen als je voor een ver keerslicht snel moet afremmen en terugschakelen, laat de bak soms steken vallen. Het kan eraan liggen dat de testmotor nog weinig kilo meters had gedraaid. Van de nieuwe 600 heeft Honda er voor Nederland 280 besteld. De prijs ligt op 12.190 euro. De Honda CBR 600RR is stevig afgevallen. foto GPD Dikker kan voorlopig niet. Een auto van ruim 2.000 kilogram en een prijs van 136.600 euro. We reden met een propvol techniek gestopte Lexus LS 6ooh door en rond Berlijn. Bij het topmerk van Toyota zijn ze op zoek naar de ideale auto in het topsegment. Rijdt hem en baadt in onvoorstelbare, fluisterstille luxe. Besef tegelijkertijd dat bewus ter rijden niet mogelijk is. In deze klasse tenminste. Deze top-Lexus heeft onder zijn meterslange motorkap een hybri desysteem. De auto werkt met een 5.0 V8 die er 394 pk uitperst. De krachtbron krijgt op overtuigende wijze assistentie van een compacte elektromotor, zodat de vereende krachten 445 pk naar de voor- en achteras duwen. De LS 6ooh is de eerste auto ter wereld met zo'n hy bride V8-aandrijflijn. Rijden met zo'n superslee - hij is 16.000 euro duurder dan de Lexus 460 die het met 'slechts' de V8 mo tor doet - geeft het idee met een technisch hoogstandje op pad te zijn, dat pretendeert van een V12 te zijn voorzien. Op het dashboard kan de oplettende chauffeur zien of de verbrandingsmotor werkt, of dat hij het overlaat aan het elektro nische gedeelte. Haast? De hybride Lexus sprint in 6.3 seconde met ogenschijnlijk gemak van 0 naar 100 kilometer per uur. Verbazingwekkend is ook het brandstofverbruik. Een rit van en kele honderden kilometers leverde een gemiddelde van 1:11 op. Heel netjes voor zo'n loodzware limo. Lexus staat - dankzij Toyota - een zaam aan de top bij de hybride techniek. Voor de 6ooh blijft het echter niet bij die bijzondere krachtbron: ook de uitrusting is puik. Neem bijvoorbeeld de pre ventieve actieve en passieve veilig heidssystemen die aanrijdingen voorkomen en het intelligente par keersysteem dat de auto zelf kan la ten parkeren. Intussen meet een infrarood systeem op de achter bank hoe het met de lichaams warmte van de passagier(s) is ge steld en past daar de airconditio ning op aan. Veel gekker moet het niet worden. Volkswagen kan zijn zuinige Pas sat BlueMotion vanaf nu leveren als sedan en stationwagon. De prijs begint bij 32.590 euro. De Pas sat is uitgerust met een 1.9 TDI mo tor met 105 pk en dieselroetfilter. De auto kan toe met 5,1 liter diesel per 100 kilometer en stoot 136 gram CO2 per kilometer uit. Mazda heeft een nieuwe 2. De au to is - tegen de trend in -100 kilo lichter dan zijn voorganger, maar dan ook 4 centimeter korter. Met de 1.3 benzinemotor weegt hij 930 kg. Vanaf de herfst is de Mazda 2 er met twee benzinemotoren, een t-3/75 pk of 86 pk en een 1.5/103 pk. In 2008 volgt een 1.4 diesel. Lancia en Momo, twee Italiaanse designgrootheden, introduceren de Lancia Ypsilon Sport MomoDe- sign. De auto heeft onder meer 16 inch lichtmetalen wielen en een donker getinte achterruit. De Lan cia Ypsilon Sport MomoDesign is er vanaf 1 juli met de 95 pk sterke 1.4 i6v motor voor 17.795 euro. Lancia mikt met de Ypsilon Sport MomoDesign op vrouwen, foto GPD bak bijvoorbeeld - als u wilt - een make-up-beker. Net zoals de ko mende concurrent, de Fiat 500, die een tikkeltje duurder wordt dan de Twingo. De eenvoudigste versie van de nieuwe Twingo heeft twee airbags, maar voor elektrische ruitbedie- ning, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling met afstandbedie ning en in hoogte verstelbaar stuur (dat kon bij de vorige nog niet) moet je een Authentique aan schaffen. Het onderstel is geleend van de Clio II, en dat voldoet prima. Ook het elektrisch bekrachtig de stuur doet het beter dan in de Clio. De voorkant staat op veerpoten met schroefveren, de achterkant doet het met een torsie-as. De prijs varieert van 8.495 tot ruim 15.000 euro. Voorlo pig zijn in Nederland alleen de uitvoering Dynamique met 75 pk en de GT met 100 turbopk's lever baar. Hij is niet zo karakteristiek als de vorige. Dat komt deels door het gegroeide formaat. De Renault Twingo was een compacte mpv, nu is het een gewone, ruime, moderne, kleine auto geworden. door Rien van der Steen Renault heeft sinds april 1993 meer dan 2,4 mil joen Twingo's verkocht. In september komt de nieuwe en op de eerste foto's viel hij niet mee. Was de Twingo een koddig autootje met kikkeroog jes en een verdraaid handige inrichting, het nieuwe mo del is vooral modern. De achterkant is geleend van de grotere Renault Modus, het design van de voorkant is gedic teerd door koele inge nieurs. Weg met de grappige oogjes en frivo le achterkant. Design is ook niet zo belangrijk meer, liet een ontwerper van de Franse firma zich tij dens de introductie van het autoo tje ontvallen. Kwaliteit, dat is wat Renault na De nieuwe Renault Twingo is 17 centimeter langer en 75 kilo zwaarder dan zijn frivolere voorganger. foto's GPD ten voorzien zijn, komt de diesel ongetwijfeld ook naar Nederland. Renault heeft het de sign bewust wat vlak gehouden om een bre der publiek aan te spreken, niet meer uit sluitend Vrouwen. Er is zelfs een GT. De Twin go heeft vier separate, ver schuifbare stoelen, maar wie wil, kan achterin ook een bankje krij gen. Het volume van de koffer ruimte varieert van 165 tot 285 li ter. Als de achterstoelen plat wor den gelegd, wordt dat 959 liter. Renault biedt kopers de kans de auto persoonlijker te maken met decoratieve elementen. De tweedeurs dreumes heeft in plaats van een as streeft. Niet zo dom trouwens, want daar mankeerde het de laat ste jaren vaak dramatisch aan. Dat design komt volgens de ontwerper pas op de zevende plaats van be langrijkheid. Hoewel, je zou zeg gen dat het juist bij kleine auto's geweldig van belang is hoe hij er uit ziet. Zie de Twingo I, zouden we willen zeggen, maar goed, voortschrijdend inzicht bepaalt an ders. In september staat \daar de nieuwe Twingo, gebouwd op de bodem van de Clio, in een fabriek in Novo Mesto in de buurt van Llubljana, de hoofdstad van Slovenië. Hij rijdt beter dan zijn voorganger. Er is een nieuwe ben zinemotor met 100 pk, (het begint gewoon met een eenvoudige 1.2/60 pk en een 1.2 i6v met 75 pk op benzine), en een diesel. Die die sel komt niet meteen naar Neder land, omdat er hier 'straftax' op ge heven wordt, wat zou betekenen dat de zelfontbrander circa 17 mille zou gaan kosten. Teveel, oordeelt men nu, maar als de andere mark wie anders De nieuwe VW Golf Variant Temeuzen Tel. (0115) 647333 Vlissingen Tel, (0118)424000 Hulst Tel! (0114) 370100 AUTO POPPE showroom te Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15