Kleine
Twingo s worden
Honda CBR 600RR puur
gemaakt voor snelheid
Hybride techniek Lexus
LS 600h perfectie nabij
VW Passat Bluemotion
vanaf heden leverbaar
Nieuwe Mazda 2 is juist
lichter dan voorganger
Lancia en Momo werken
samen aan sport-Ypsilon
Nu bij ons te
bewonderen..
PZC Vrijdag 29 juni 2007 1 5
Honda had iets goed te ma
ken vanwege de snelle jon
gens van onder meer Ya
maha en Suzuki. Want de 6oo
cc-racers accelereerden letterlijk en
figuurlijk weg van de lichte CBR.
Honda's antwoord is een nieuwe
6oo cc-machine. Ten opzichte van
zijn voorganger is de Honda stevig
afgevallen, nog maar 155 kilo
schoon aan de haak. Een lichtge
wicht in vergelijking met de con
currentie.
Het blok (vloeistofgekoelde vier-
in-lijn motor, 120 pk, 66 Nm) is
compleet vernieuwd. Alles is ge
bouwd op pure snelheid (top: 265
kilometer per uur). Van een af
standje oogt de motor erg klein.
Dat komt vooral door het erg smal
le stuur en het minuscule scherm
pje, waar je je heel erg klein achter
moet maken om uit de wind te
blijven. De zitting is ook erg kort,
waardoor je nog meer het gevoel
hebt met je neus op het voorspat
bord te zitten. Toch zit deze Hon
da voor een supersport redelijk
comfortabel. Vanaf 6.000 toeren
wordt het allemaal leuk. De brede,
hoge uitlaatmond produceert dan
nog een vriendelijk racegeluid. Me
de door het lage gewicht laat de
CBR zich kinderlijk eenvoudig
van wang op wang leggen. Het
rood begint pas bij 13.000 toeren,
en dan is het vriendelijke racege
luid inmiddels veranderd in een
ijskoud gegil. Wat moet je met
zo'n 'racemotor' op de openbare
weg? Natuurlijk kun je er ook ge
woon mee rijden. De vering is nog
al sportief, dus hard. Klinkerwe
gen kun je daarom beter mijden,
als je tenminste niet van een
Spartaanse massage houdt. Het
schakelen gaat soepel en lekker
sportief Alleen als je voor een ver
keerslicht snel moet afremmen en
terugschakelen, laat de bak soms
steken vallen. Het kan eraan liggen
dat de testmotor nog weinig kilo
meters had gedraaid.
Van de nieuwe 600 heeft Honda
er voor Nederland 280 besteld. De
prijs ligt op 12.190 euro.
De Honda CBR 600RR is stevig afgevallen.
foto GPD
Dikker kan voorlopig niet.
Een auto van ruim 2.000
kilogram en een prijs van
136.600 euro. We reden met een
propvol techniek gestopte Lexus
LS 6ooh door en rond Berlijn.
Bij het topmerk van Toyota zijn ze
op zoek naar de ideale auto in het
topsegment. Rijdt hem en baadt
in onvoorstelbare, fluisterstille
luxe. Besef tegelijkertijd dat bewus
ter rijden niet mogelijk is. In deze
klasse tenminste.
Deze top-Lexus heeft onder zijn
meterslange motorkap een hybri
desysteem. De auto werkt met een
5.0 V8 die er 394 pk uitperst. De
krachtbron krijgt op overtuigende
wijze assistentie van een compacte
elektromotor, zodat de vereende
krachten 445 pk naar de voor- en
achteras duwen. De LS 6ooh is de
eerste auto ter wereld met zo'n hy
bride V8-aandrijflijn.
Rijden met zo'n superslee - hij is
16.000 euro duurder dan de Lexus
460 die het met 'slechts' de V8 mo
tor doet - geeft het idee met een
technisch hoogstandje op pad te
zijn, dat pretendeert van een V12
te zijn voorzien. Op het dashboard
kan de oplettende chauffeur zien
of de verbrandingsmotor werkt, of
dat hij het overlaat aan het elektro
nische gedeelte. Haast? De hybride
Lexus sprint in 6.3 seconde met
ogenschijnlijk gemak van 0 naar
100 kilometer per uur.
Verbazingwekkend is ook het
brandstofverbruik. Een rit van en
kele honderden kilometers leverde
een gemiddelde van 1:11 op. Heel
netjes voor zo'n loodzware limo.
Lexus staat - dankzij Toyota - een
zaam aan de top bij de hybride
techniek. Voor de 6ooh blijft het
echter niet bij die bijzondere
krachtbron: ook de uitrusting is
puik. Neem bijvoorbeeld de pre
ventieve actieve en passieve veilig
heidssystemen die aanrijdingen
voorkomen en het intelligente par
keersysteem dat de auto zelf kan la
ten parkeren. Intussen meet een
infrarood systeem op de achter
bank hoe het met de lichaams
warmte van de passagier(s) is ge
steld en past daar de airconditio
ning op aan. Veel gekker moet het
niet worden.
Volkswagen kan zijn zuinige Pas
sat BlueMotion vanaf nu leveren
als sedan en stationwagon. De
prijs begint bij 32.590 euro. De Pas
sat is uitgerust met een 1.9 TDI mo
tor met 105 pk en dieselroetfilter.
De auto kan toe met 5,1 liter diesel
per 100 kilometer en stoot 136
gram CO2 per kilometer uit.
Mazda heeft een nieuwe 2. De au
to is - tegen de trend in -100 kilo
lichter dan zijn voorganger, maar
dan ook 4 centimeter korter. Met
de 1.3 benzinemotor weegt hij 930
kg. Vanaf de herfst is de Mazda 2
er met twee benzinemotoren, een
t-3/75 pk of 86 pk en een 1.5/103
pk. In 2008 volgt een 1.4 diesel.
Lancia en Momo, twee Italiaanse
designgrootheden, introduceren
de Lancia Ypsilon Sport MomoDe-
sign. De auto heeft onder meer 16
inch lichtmetalen wielen en een
donker getinte achterruit. De Lan
cia Ypsilon Sport MomoDesign is
er vanaf 1 juli met de 95 pk sterke
1.4 i6v motor voor 17.795 euro.
Lancia mikt met de Ypsilon Sport
MomoDesign op vrouwen, foto GPD
bak bijvoorbeeld - als u wilt - een
make-up-beker. Net zoals de ko
mende concurrent, de Fiat 500,
die een tikkeltje duurder wordt
dan de Twingo.
De eenvoudigste versie van de
nieuwe Twingo heeft twee airbags,
maar voor elektrische ruitbedie-
ning, stuurbekrachtiging, centrale
vergrendeling met afstandbedie
ning en in hoogte verstelbaar
stuur (dat kon bij de vorige nog
niet) moet je een Authentique aan
schaffen.
Het onderstel is geleend van de
Clio II, en dat voldoet prima.
Ook het elektrisch bekrachtig
de stuur doet het beter dan in
de Clio. De voorkant staat op
veerpoten met schroefveren,
de achterkant doet het met
een torsie-as.
De prijs varieert van 8.495
tot ruim 15.000 euro. Voorlo
pig zijn in Nederland alleen de
uitvoering Dynamique met 75 pk
en de GT met 100 turbopk's lever
baar.
Hij is niet zo karakteristiek
als de vorige. Dat komt
deels door het gegroeide
formaat. De Renault Twingo
was een compacte mpv, nu
is het een gewone, ruime,
moderne, kleine auto
geworden.
door Rien van der Steen
Renault heeft sinds april
1993 meer dan 2,4 mil
joen Twingo's verkocht.
In september komt de
nieuwe en op de eerste foto's viel
hij niet mee. Was de Twingo een
koddig autootje met kikkeroog
jes en een verdraaid handige
inrichting, het nieuwe mo
del is vooral modern.
De achterkant is geleend
van de grotere Renault
Modus, het design van
de voorkant is gedic
teerd door koele inge
nieurs. Weg met de
grappige oogjes en frivo
le achterkant. Design is
ook niet zo belangrijk
meer, liet een ontwerper
van de Franse firma zich tij
dens de introductie van het autoo
tje ontvallen.
Kwaliteit, dat is wat Renault na
De nieuwe Renault Twingo is 17 centimeter langer en 75 kilo zwaarder dan zijn frivolere voorganger. foto's GPD
ten voorzien zijn, komt de
diesel ongetwijfeld ook
naar Nederland.
Renault heeft het de
sign bewust wat vlak
gehouden om een bre
der publiek aan te
spreken, niet meer uit
sluitend Vrouwen. Er is
zelfs een GT. De Twin
go heeft vier separate, ver
schuifbare stoelen, maar wie wil,
kan achterin ook een bankje krij
gen. Het volume van de koffer
ruimte varieert van 165 tot 285 li
ter. Als de achterstoelen plat wor
den gelegd, wordt dat 959 liter.
Renault biedt kopers de kans de
auto persoonlijker te maken met
decoratieve elementen. De
tweedeurs dreumes heeft
in plaats van een as
streeft. Niet zo dom trouwens,
want daar mankeerde het de laat
ste jaren vaak dramatisch aan. Dat
design komt volgens de ontwerper
pas op de zevende plaats van be
langrijkheid. Hoewel, je zou zeg
gen dat het juist bij kleine auto's
geweldig van belang is hoe hij er
uit ziet. Zie de Twingo I, zouden
we willen zeggen, maar goed,
voortschrijdend inzicht bepaalt an
ders.
In september staat
\daar de nieuwe
Twingo, gebouwd
op de bodem van de Clio, in een
fabriek in Novo Mesto in de buurt
van Llubljana, de hoofdstad van
Slovenië. Hij rijdt beter dan zijn
voorganger. Er is een nieuwe ben
zinemotor met 100 pk, (het begint
gewoon met een eenvoudige
1.2/60 pk en een 1.2 i6v met 75 pk
op benzine), en een diesel. Die die
sel komt niet meteen naar Neder
land, omdat er hier 'straftax' op ge
heven wordt, wat zou betekenen
dat de zelfontbrander circa 17 mille
zou gaan kosten. Teveel, oordeelt
men nu, maar als de andere mark
wie anders
De nieuwe
VW Golf Variant
Temeuzen
Tel. (0115) 647333
Vlissingen
Tel, (0118)424000
Hulst
Tel! (0114) 370100
AUTO POPPE
showroom te Vlissingen