HUIZENMARKT 1 5 Internet of'echt mens? Makelen of fietsen? Geen phats voor wouwen? De make Naam: Sonja Boogaard Beroep: Registermakelaar en taxateur Studie: MEAO, VBO vastgoedopleiding. Geboren: 10-11 1972 in Grijpskerke Bijzonderheid: fanatiek op de racefiets door Annemarie Zevenbergen Ze draait haar hand niet om voor drie- tot vierhonderd kilometer per week op de racefiets. En onein dig veel bezichtigingen voordat een huis wordt verkocht brengen haar ook niet van haar a propos. Haar enthousiasme is haast spreek woordelijk. Registermakelaar en een dame blijkt te zijn. Sonja Boog aard: „Ik kwam laatst ergens in het land zo'n snelle jongen tegen. Toen ik hem vroeg wat hij zo leuk vond aan het vak, antwoordde hij 'het geld, de auto van de zaak en het mooie pak'. Maar niets over het vak zelf Dat begrijp ik dus ge woon niet. Het klopt dat hier in de regio niet heel veel zelfstandige „Internet is een grote vergaarbak, waarin de consument zijn weg moet zien te vinden, je kunt door de bomen het bos niet meer zien. Prima om informatie te verzamelen, maar de rest moet je aan de makelaar overlaten. Die heeft de kennis en ervaring. Dan kom je niet voor onverwachte en vervelende verrassingen te staan. Ieder zijn vak." taxateur Sonja Boogaard (34) uit Middelburg weet wat ze wil en 'gaat daar voor'. Of dat nu op de ra cefiets is of in haar vak. De Middelburgse begon drie jaar geleden haar eigen makelaardij en dat loopt 'lekker'. „Zo goed dat ik voorzichtig al plannen maak om verder uit te bouwen." Het werken met mensen, de bevre diging van het vinden van een pas send huis, het oplossen van proble men; allemaal elementen die het vak voor haar boeiend maken. „Het is een cliché, maar geen dag is het zelfde. Het is iedere keer weer totaal anders. Maar wat er ook gebeurt, ik blijf altijd mezelf Ik heb er geen behoefte aan me zelf te verkopen. Het is duidelijk wat ik doe en hoe ik dat doe, en dat moet voldoende zijn. Eerlijk heid staat bij mij voorop. Tenslotte bouw je een vertrouwensband op met je klanten." Een vrouw redt zich prima binnen de makelaarswereld, die in Neder land toch lange tijd een mannen- club is geweest. Er komen steeds vrouwen bij en weinig klanten kij ken er nog van op als de makelaar vrouwelijke makelaars zijn. Maar vrouwen zijn wel in opmars. Als je kijkt naar andere plaatsen, bijvoor beeld Amersfoort, Amsterdam, Rotterdam, daar zie je ze wel meer. En in Amerika zijn make laars over het algemeen vrouwen." „De dames die ik in Zeeland ken, draaien goed. Het is ook vaak een kwestie van wennen. Veel mensen verwachten nog een man. Man nen worden meer in verband ge bracht met de juridische en bouw kundige aspecten die aan het ma kelaarsvak kleven. Ik denk niet dat er veel verschil in aanpak zit tus sen mannen en vrouwen. Mis schien dat vrouwen iets meer van uit gevoel en emotie werken. Ik merk bij mezelf dat het me raakt als iemand in de problemen raakt bij de verkoop of koop van een wo ning. Ik voel me echt betrokken bij mijn opdrachtgevers." Makelen en Tietsen vormt voor Sonja Boogaard een uitgelezen combinatie. „Je kunt wel zeggen dat ik een fanatiek wielrenster ben. Als het even kan, train ik zo'n drie- tot vierhonderd kilometer per week. Ik ben nu aan het oefe- Het één is voor mij onlosmakelijk verbonden met het ander. Op de fiets doe ik energie op.En als ik een lange werkdag heb gehad is fietsen een lekkere uitlaatklep. Registermakelaar en taxateur Sonja Boogaard: „Ik blijf altijd mezelf. foto foto Mechteld Jansen „Echt zo'n cliché. Het gaat niet om het driedelig pak, het gaat om je vakkennis, om je betrouwbaarheid." nen voor Nice-Goes, een tocht voor het goede doel. Zo'n 1400 ki lometer. De opbrengst gaat naar ge handicapten. We gaan op pad met een groep van 45 wielerliefheb- bers." Het wieler-cv van de sportieve ma kelaar vermeldt verder de Amstel Goldrace en de Steven Rooks Clas sic. „Mijn vriend en ik hebben ook meegedaan aan twee clinics van Henk Lubberding op Lanzarote. Ach, het zit in de familie. Mijn va der fietste altijd. Mijn vriend ook, dus ik ben maar mee gaan doen. Nu kan ik niet meer zonder." Die gedrevenheid karakteriseert Sonja Boogaard. Ze ziet de toe komst van de makelaardij, zeker die van haarzelf, dan ook zonnig in. „Makelaars blijven nodig. Het Internet is geen vervanging. De doe-het-zelf-makelaar was een jaar of anderhalf geleden erg in, maar heeft zijn langste tijd gehad. Natuurlijk worden wel panden on dershands verkocht. Als een huis te koop staat en iemand uit de straat wil het graag kopen, gaat dat gewoon zonder tussenkomst van een makelaar. Prijsonderhandelen kan iedereen maar ook daar kan veel mis gaan, dan verwordt het tot een principekwestie. Dat de verkoper het pand letterlijk niet meer gunt aan de biedende partij omdat die te veel gezeurd heeft. Ik heb meegemaakt dat bij een huis van een ton of vier, alles afketste op duizend euro. Duizend euro op vierhonderdduizend euro... Toen ik werd ingeschakeld is dat huis verkocht, aan een ander en voor ongeveer dezelfde verkoopprijs." „Mijn taak is ondermeer koper en verkoper tot elkaar te brengen op een goede en verantwoorde ma nier. Het kopen van een huis is puur emotie. Ik ben dan de objec tieve derde mét kennis van alle ele menten. Dat is mijn vak. De echte, gecertificeerde makelaar heeft de kennis en ervaring. Je gaat toch ook niet zelf aan je tanden prut sen." De herkomst van het woord make laar heeft overigens alles te maken met die 'koppelftmctie'. De etymo logie van makelaar is verrassend. Het woord is afgeleid van makreel. Volgens het volksgeloof volgde de makreel de scholen jonge haring om de mannetjes en de vrouwtjes bijelkaar te brengen. Het oud- Franse maquerel betekent koppe laarster. De Middelburgse moet glimlachen - om die verklaring. „Dat is nieuw voor me, maar er zit eigenlijk wel wat in. Dat samenbrengen van par tijen blijft boeiend."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 103