14 HUIZENMARKT aast er ook maar bij. oor de kids. :iewoning van ruim twee kleinigheidje voor het woordt. Tja." „Natuurlijk zit er prijsverschil in recreatiewoningen die direct aan de kust liggen en de panden die verder het land in staan. Dat is niet alleen in Zeeland zo, maar in alle kustplaatsen. Maar het gaat soms om prijzen... Men fluistert dat er in Domburg appartemen ten voor meer dan twee miljoen verkocht zijn. Dan heb je over een gigantische vierkante meterprijs. Hoger dan aan het Leidseplein in Amsterdam en veel hogër dan aan de Vlissingse boulevard." Luxe graag, maar zwembaden bij de luxe stulpjes zijn niet echt po pulair. „Ik denk dat dat te lastig is, te veel werk. Je moet het water verwarmen en schoonhouden. Wij hebben hier ook niet echt een zwembadencultuur zoals in bij voorbeeld Frankrijk op Spanje. Je merkt dat de tweede-woningbezit ter met geld alles zo makkelijk mo gelijk wil. Die wil zeker geen slaaf zijn van z'n bezit. Dus een tuin man voor het grove werk en ie mand die het onderhoud aan de woning pleegt. Verhuren gebeurt ook niet zo veel. Vrijheid is belang rijk, dat hoort onlosmakelijk bij die luxe. De eigenaar wil zelf bepa len wanneer hij wel of niet in zijn woning zit. Je ziet heel duidelijk dat de particulier over het alge meen niet meer koopt om rende ment uit zo'n woning te halen. Het is puur voor eigen gebruik." Met een 'tent' voor de kids door Annemarie Zevenbergen Doe die tent hiernaast er ook maar bij, Da's leuk voor de kids. 'Die tent' is een re creatiewoning van ruim twee ton, maar dat is een kleinigheidje voor het echtpaar uit de Randstad. Het stel was voor nemens een tweede huisje te ko pen aan de Zeeuwse kust. Al snel vond makelaar Niek Zwaan een ge schikte woning. Dat het pand er naast ook te koop stond, bleek voor het paar een bijkomend voor deel. Dus twee 'tenten' in één keer verkocht. Zwaan verbaast zich daar niet eens meer over. Hij constateert dat er 'veel, heel veel geld onder de mensen zit'. „Na tuurlijk niet bij een grote groep, maar als ik zie hoe makkelijk pan den van door het miljoen gekocht worden..." Veel kopers in het luxe segment komen uit het westen van het land. „Soest, Naarden, Rotter- dam-Kralingen en veel Braban ders kopen hier een tweede huis. De 55-plussers vormen ook en gro te groep. Ze hebben geld en tijd." Grijnzend: „Een prima combina tie." De Walcherse makelaar ziet een ontwikkeling naar groter, duurder en luxueuzer. „Je kunt grofweg ge zegd drie categorieën onderschei den binnen die recreatiehuizen markt. De eenvoudige chalets, tot een ton zeg maar, daarna de 'leu ke huisjes' van anderhalf tot drie ton en dan het dure segment. Daar zie je steeds meer de trend van 'het moet net zo luxe zijn als thuis'. Dus een tweede badkamer moet er op z'n minst wel inzitten. Een douchehokje met Wc naast de voordeur kan echt niet meer. De keuken moet ruim zijn en voor zien van alle apparatuur. Een tegel vloer is vaak gewenst, het liefst met vloerverwarming. En een ga rage erbij, dat is steeds vaker een vereiste. Die old-timer of Porsche staat een deel van het jaar bij dat tweede huis, maar moet dan wel binnen geparkeerd kunnen wor den. Anders is het toch zonde." „In die luxe markt maakt een ton meer of minder niet eens veel uit. Men heeft graag extra geld over voor een mooie ligging bijvoor beeld. Of voor net dat persoonlij ke element. Als dat er niet is, wordt er verbouwd. Want ook daar gaat veel geld naartoe. Bunga lows uit de jaren zeventig bijvoor beeld, worden compleet gereno veerd. Nieuw dak, dubbele begla zing, isolatie, ander sanitair, keu ken verbouwd. Noem maar op. Er zijn ook echt dure woningen ver kocht, en dan heb ik het over be dragen van meer dan een miljoen, die vervolgens zijn gesloopt om plaats te maken voor iets dat meer aan de smaak van de koper beant

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 102