Zeeland
werkgelegenheid én voor de natuur
Klant kan kiezen uit meerdere
aanbieders collectief vervoer
Hulp bij
voortgang
Axelsedam
Hulster bijdrage
methadonpost
Bewoners zijn
hoge gras op
zeedijk beu
Nieuwe Europese
aanbesteding
WMO-vervoer.
'Aanjaagteam' moet
schot brengen
in ontwikkeling.
Ergernis over maaien op
zeewering in Terneuzen
komt jaarlijks terug.
Z PZC Donderdag 28 juni 2007 27
Nu nog een weiland in een onooglijke stadshoek, over een paar jaar een vooral voor schippers met kinderen geschikte jachthaven. foto Peter Nicolai
door Eugène Verstraeten
TERNEUZEN - Inwoners van
Zeeuws-Vlaanderen die gebruik
maken van het collectief vervoer
kunnen vanaf volgend jaar waar
schijnlijk kiezen uit meerdere taxi
bedrijven. Alle vervoerders die aan
de voorwaarden voldoen en voor
i de nog vast te stellen prijs willen
rijden, mogen straks namelijk het
I WMO-vervoer in de streek gaan
I verzorgen.
Met die insteek gaat het Samen-
1 werkingsverband Collectief Ver
voer Zeeuws-Vlaanderen een nieu
we Europese aanbesteding organi
seren. „We gaan een bestek maken
waarbij we het tarief voor het
WMO-vervoer vastzetten", zegt
voorzitter Co van Schaik. „Ieder
een die voor dat bedrag wil rijden
en aan alle voorwaarden voldoet
mag het vervoer verzorgen."
Dat betekent dat klanten straks
kunnen kiezen uit meerdere be
drijven. „Vergelijk het met de
zorg", zegt Van Schaik. „Daar kun
nen mensen in Zeeuws-Vlaande
ren ook kiezen uit negen aanbie
ders."
De prijs die het Samenwerkings
verband wil neerzetten, is nog
niet bekend. „Maar ons uitgangs
punt is dat we iets goedkoper wil
len uit zijn dan nu", zegt Van
Schaik. De nieuwe werkwijze
houdt in dat taxibedrijven elkaar
niet beconcurreren op de prijs,
maar naar de gunst van de klant
Alle taxibedrijven die voor een
bepaalde prijs willen rijden mo
gen vanaf 2008 het collectief ver
voer in Zeeuws-Vlaanderen ver
zorgen.
dingen door kwaliteit te leveren.
„We verwachten dan ook dat er
een hoog niveau van kwaliteit gele
verd zal worden."
Het dagelijks bestuur van het Sa
menwerkingsverband gaat nu snel
aan de slag met het opstellen van
een aanbestedingsbestek. Na de zo
mervakantie wordt de aanbeste
dingsprocedure gestart. Het nieu
we systeem moet dan per januari
2008 in gaan.
Het leerlingenvervoer wordt aanbe
steed per 'kavel'. Dat is een bepaal
de route die gebaseerd is op het
type school en het type leerling
dat vervoerd moet worden. In to
taal zijn er vier routes die apart
aanbesteed worden. De goedkoop
ste inschrijver per kavel mag vanaf
volgend jaar het vervoer gaan
doen.
Tot eind dit jaar blijft de huidige
vervoerder Taxicom het WMO-
en leerlingenvervoer verzorgen.
door Sheila van Doorsselaer
HULST - De gemeente Hulst trekt
eenmalig 25.000 euro uit als bijdra
ge aan de methadonpost in Ter-
neuzen. Hulst heeft hiertoe op aan
raden van de WMO-raad en de
commissie Samenleving besloten,
omdat ze zeer tevreden is over de
ze nieuwe manier van methadon-
verstrekking. Het POOZ (Project
Opiaat Onderhoudsbehandeling
Zeeuws-Vlaanderen) is nu geves
tigd in het Regionaal Gezondheids
centrum bij het ziekenhuis in de
Vlietstraat in Terneuzen. Een hele
verbetering in vergelijking met het
noodlokaal aan de Beneluxweg.
Anderzijds maken ook verslaafden
uit de gemeente Hulst gebruik van
het POOZ. De gemeente Sluis
geeft de methadonpost ook een fi
nanciële impuls op basis van een
verdeelsleutel die onder de drie ge
meenten is afgesproken.
Ongeveer vijftig verslaafden ma
ken gebruik van de diensten van
de methadonpost.
door Eugène Verstraeten
TERNEUZEN - Het ministerie van
Vrom schiet de gemeente Terneu
zen te hulp om meer beweging te
krijgen in de ontwikkeling van het
Masterplan Axelsedam.
In samenspraak met het ministe
rie en de provincie wordt een zoge
naamd 'aanjaagteam' geformeerd
om de kansen en bedreigingen, als
mede de problemen rond de ont
wikkeling van de verschillende
deelgebieden in het Masterplan op
te lossen. Bij dit proces is ook de
betrokkenheid van woningbouw
corporaties belangrijk, schrijven
burgemeester en wethouders aan
de gemeenteraad. Het initiatief
gaat uit van het ministerie en is
vooral opgezet om gemeenten be
hulpzaam te zijn bij het in uitvoe
ring krijgen van projecten.
Moeilijke verwervingen en econo
mische ontwikkelingen zijn vol
gens B en W twee belangrijke rede
nen waarom projecten niet snel
van de grond komen. In het Mas
terplan wordt ingezet op woning
bouw, detailhandel en kantoren
en een goede verkeersstructuur.
B en W trekken projecten vlot
waar dat mogelijk is. „Maar duide
lijk moet zijn dat projectontwikke
laars in de meeste gevallen aan zet
zijn en het tempo mede bepalen.
Dit tempo baart ons zorgen."
door Raymond de Frel
TERNEUZEN - De Vereniging van Ei
genaren van Scheldeflat I in Ter-
neuzen is het spuugzat om tegen
een 'verwilderde zeedijk' aan te kij
ken.
Vrijwel jaarlijks trekken de bewo
ners aan de bel, omdat het hoge
gras hen een doorn in het oog is.
„We zijn al acht jaar bezig, maar
we schieten helemaal niets op",
zegt voorzitter H. Veraart.
Het gedeelte tussen het sluizen-
complex tot woontoren Water
front wordt 24 keer per jaar ge
maaid door de gemeente Terneu
zen, omdat dit stuk is aangeduid
als 'representatief groen'. De zee
wering vanaf Waterfront tot woon
wijk Othene wordt 'standaard-
groen' genoemd en valt onder be
heer van Waterschap Zeeuws-
Vlaanderen. Die laat het gras twee
tot drie keer per jaar maaien door
een landbouwer. Hij gebruikt het
gras voor het voeren van zijn vee.
Woordvoerster M. van der Pas van
het Waterschap weet dat de erger
nis van structurele aard is, maar
stelt dat het hoge gras bij de flats
nu slechts een incident is. „Onze
pachter heeft een gedeelte al ge
maaid, maar het slechte weer
gooit roet in het eten. Zodra het
beter weer is, komt het goed."