Zeeland werkgelegenheid én voor de natuur Klant kan kiezen uit meerdere aanbieders collectief vervoer Hulp bij voortgang Axelsedam Hulster bijdrage methadonpost Bewoners zijn hoge gras op zeedijk beu Nieuwe Europese aanbesteding WMO-vervoer. 'Aanjaagteam' moet schot brengen in ontwikkeling. Ergernis over maaien op zeewering in Terneuzen komt jaarlijks terug. Z PZC Donderdag 28 juni 2007 27 Nu nog een weiland in een onooglijke stadshoek, over een paar jaar een vooral voor schippers met kinderen geschikte jachthaven. foto Peter Nicolai door Eugène Verstraeten TERNEUZEN - Inwoners van Zeeuws-Vlaanderen die gebruik maken van het collectief vervoer kunnen vanaf volgend jaar waar schijnlijk kiezen uit meerdere taxi bedrijven. Alle vervoerders die aan de voorwaarden voldoen en voor i de nog vast te stellen prijs willen rijden, mogen straks namelijk het I WMO-vervoer in de streek gaan I verzorgen. Met die insteek gaat het Samen- 1 werkingsverband Collectief Ver voer Zeeuws-Vlaanderen een nieu we Europese aanbesteding organi seren. „We gaan een bestek maken waarbij we het tarief voor het WMO-vervoer vastzetten", zegt voorzitter Co van Schaik. „Ieder een die voor dat bedrag wil rijden en aan alle voorwaarden voldoet mag het vervoer verzorgen." Dat betekent dat klanten straks kunnen kiezen uit meerdere be drijven. „Vergelijk het met de zorg", zegt Van Schaik. „Daar kun nen mensen in Zeeuws-Vlaande ren ook kiezen uit negen aanbie ders." De prijs die het Samenwerkings verband wil neerzetten, is nog niet bekend. „Maar ons uitgangs punt is dat we iets goedkoper wil len uit zijn dan nu", zegt Van Schaik. De nieuwe werkwijze houdt in dat taxibedrijven elkaar niet beconcurreren op de prijs, maar naar de gunst van de klant Alle taxibedrijven die voor een bepaalde prijs willen rijden mo gen vanaf 2008 het collectief ver voer in Zeeuws-Vlaanderen ver zorgen. dingen door kwaliteit te leveren. „We verwachten dan ook dat er een hoog niveau van kwaliteit gele verd zal worden." Het dagelijks bestuur van het Sa menwerkingsverband gaat nu snel aan de slag met het opstellen van een aanbestedingsbestek. Na de zo mervakantie wordt de aanbeste dingsprocedure gestart. Het nieu we systeem moet dan per januari 2008 in gaan. Het leerlingenvervoer wordt aanbe steed per 'kavel'. Dat is een bepaal de route die gebaseerd is op het type school en het type leerling dat vervoerd moet worden. In to taal zijn er vier routes die apart aanbesteed worden. De goedkoop ste inschrijver per kavel mag vanaf volgend jaar het vervoer gaan doen. Tot eind dit jaar blijft de huidige vervoerder Taxicom het WMO- en leerlingenvervoer verzorgen. door Sheila van Doorsselaer HULST - De gemeente Hulst trekt eenmalig 25.000 euro uit als bijdra ge aan de methadonpost in Ter- neuzen. Hulst heeft hiertoe op aan raden van de WMO-raad en de commissie Samenleving besloten, omdat ze zeer tevreden is over de ze nieuwe manier van methadon- verstrekking. Het POOZ (Project Opiaat Onderhoudsbehandeling Zeeuws-Vlaanderen) is nu geves tigd in het Regionaal Gezondheids centrum bij het ziekenhuis in de Vlietstraat in Terneuzen. Een hele verbetering in vergelijking met het noodlokaal aan de Beneluxweg. Anderzijds maken ook verslaafden uit de gemeente Hulst gebruik van het POOZ. De gemeente Sluis geeft de methadonpost ook een fi nanciële impuls op basis van een verdeelsleutel die onder de drie ge meenten is afgesproken. Ongeveer vijftig verslaafden ma ken gebruik van de diensten van de methadonpost. door Eugène Verstraeten TERNEUZEN - Het ministerie van Vrom schiet de gemeente Terneu zen te hulp om meer beweging te krijgen in de ontwikkeling van het Masterplan Axelsedam. In samenspraak met het ministe rie en de provincie wordt een zoge naamd 'aanjaagteam' geformeerd om de kansen en bedreigingen, als mede de problemen rond de ont wikkeling van de verschillende deelgebieden in het Masterplan op te lossen. Bij dit proces is ook de betrokkenheid van woningbouw corporaties belangrijk, schrijven burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad. Het initiatief gaat uit van het ministerie en is vooral opgezet om gemeenten be hulpzaam te zijn bij het in uitvoe ring krijgen van projecten. Moeilijke verwervingen en econo mische ontwikkelingen zijn vol gens B en W twee belangrijke rede nen waarom projecten niet snel van de grond komen. In het Mas terplan wordt ingezet op woning bouw, detailhandel en kantoren en een goede verkeersstructuur. B en W trekken projecten vlot waar dat mogelijk is. „Maar duide lijk moet zijn dat projectontwikke laars in de meeste gevallen aan zet zijn en het tempo mede bepalen. Dit tempo baart ons zorgen." door Raymond de Frel TERNEUZEN - De Vereniging van Ei genaren van Scheldeflat I in Ter- neuzen is het spuugzat om tegen een 'verwilderde zeedijk' aan te kij ken. Vrijwel jaarlijks trekken de bewo ners aan de bel, omdat het hoge gras hen een doorn in het oog is. „We zijn al acht jaar bezig, maar we schieten helemaal niets op", zegt voorzitter H. Veraart. Het gedeelte tussen het sluizen- complex tot woontoren Water front wordt 24 keer per jaar ge maaid door de gemeente Terneu zen, omdat dit stuk is aangeduid als 'representatief groen'. De zee wering vanaf Waterfront tot woon wijk Othene wordt 'standaard- groen' genoemd en valt onder be heer van Waterschap Zeeuws- Vlaanderen. Die laat het gras twee tot drie keer per jaar maaien door een landbouwer. Hij gebruikt het gras voor het voeren van zijn vee. Woordvoerster M. van der Pas van het Waterschap weet dat de erger nis van structurele aard is, maar stelt dat het hoge gras bij de flats nu slechts een incident is. „Onze pachter heeft een gedeelte al ge maaid, maar het slechte weer gooit roet in het eten. Zodra het beter weer is, komt het goed."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 57