Sport
Stoner een wonder op wielen
Ronde van Colombia is vijftien
dagen zwoegen in hitte en kou
Oude tijden
herleven
voor Ducati
r ri 11 11^
CINOPEC
d
hai 2C
Italiaans motormerk
kan Japanse hegemonie
in Assen doorbreken.
Australiër kan in TT van
Assen voor eerste zege
van Ducati zorgen.
Zuid-Amerikaanse race
is zwaarste wielerronde
ter wereld, vindt Botero.
Stoner kraakt
TT-circuit af
42 I Donderdag 28 juni 2007 PZC
ASSEN - Ducati mag dan een onbe
schreven blad zijn op de erelijst
van de TT, dat neemt niet weg dat
fabrieksfietsen van Italiaanse make
lij in het grijze verleden een heer
sende rol hebben gespeeld. Vanaf
1949, het jaar dat de races de offi-
ciële status van wereldkampioen
schap kregen, domineerden de
merken Gilera en MV Agusta. Nel-
lo Pagani (Gilera) was in dat jaar
de eerste op de lange lijst overwin
ningen op Italiaans materiaal in de
500cc, tot 2002 de koningsklasse
van het WK wegrace.
Illustere namen passeren daarbij
de revue. De Brit Geoff Duke won
op Gilera in de jaren '53 tot en met
'55 drie keer op rij.
Een mooie succesreeks, die in de
daaropvolgende vier jaar werd
overtroffen door John Surtees op
MV Agusta.
De hegemonie van MV Agusta en
Gilera zou voortduren tot halver
wege de jaren zestig. Mike Hail-
wood was op Honda in 1965 de
eerste die met een Japans merk de
TT in de soocc won. Vanaf 1968
echter was Giacomo Agostini op
MV Agusta lange tijd ongenaak
baar. 'Ago' won vijf keer achtereen
de TT. De laatste die succesvol was
op een Italiaanse machine, was
Phil Read. Hij won in 1973. Daarna
werden de hoofdprijzen verdeeld
onder de Japanse fabrikanten.
Casey Stoner
Geboren: 16-10-1985
Geboorteplaats: Southport
Nationaliteit: Australische
Woonplaats: Monaco
Burgerlijke staat: gehuwd met
Adriana
Lengte: 171 cm
Gewicht: 58 kg
k- Eerste race: 2000
Eerste Grand Prix: 2001 (GB
125cc)
Eerste Grand Prix-zege: 2003
(Valencia 125cc)
Aantal Grand Prix-zeges: 18
(5 MotoGP)
door Jaap van Brummelen
ASSEN - Ducati heeft een magische
klank in de motorsport. De TT
idem dito. Maar Ducati en de TT,
die gaan niet samen. De vuurrode
Italiaanse motoren hebben nog
nooit gewonnen in Assen. De
kans dat met die traditie wordt ge
broken, is nooit eerder zo groot ge
weest als zaterdag. Dankzij Casey
Stoner.
Terug naar 9 juni 2000. Valentino
Rossi wint op het circuit van Do-
nington Park zijn eerste Grand
Prix in de koningsklasse. Casey Sto
ner, dan 14 jaar jong, heeft datzelf
de doel voor ogen. Hij is niet veel
eerder met zijn ouders in Enge
land neergestreken om zijn eerste
stapjes te zetten in zijn wegrace
loopbaan. Vanaf zijn dertiende
schilderde hij huizen. Met het geld
dat hij daarmee verdiende, droeg
hij zelf zijn steentje bij in het dek
ken van de hoge kosten. De Sto-
ners verkochten huis om de reis
naar Europa en de start van Ca
sey's loopbaan mogelijk te maken.
Zoonlief wordt in Spanje gespot
door Alberto Puig. De voormalig
Grand-Prixwinnaar ontfermt zich
over Stoner en diens ouders, die
in een oude autobus heen en weer
pendelen tussen Engeland en
Spanje. Puig zorgt ervoor dat Sto
ner snel kan doorstromen naar de
Grand Prix. Daar bouwt hij zelf
een twijfelachtige reputatie op als
coureur die met de regelmaat van
de klok van zijn motor tuimelt.
Het levert hem de bijnaam Rolling
Stoner op. In 2004 dwingt hij bij
KTM een vet contract af, waar hij
in één klap de hele investering die
vader Colin in hem heeft gedaan,
mee kan afbetalen. In 2006 keert
stapt hij over naar het Honda LCR
Team waar hij zijn MotoGP de
buut kan maken. Het is een wissel
vallig jaar, maar de Grote Prijs van
Portugal luidt de ommekeer in.
Stoner valt daar weer eens, maar
dat weerhoudt Ducati manager Li-
vio Suppo er niet van hem te bena
deren. De coureur is allesbehalve
zeker van zijn zaak. „De meest ris
kante beslissing van mijn leven",
noemt hij het. „Mijn hart wil blij
ven bij Honda, maar mijn hoofd
zegt: ga weg! Bij Ducati ga ik er fi
nancieel enorm op vooruit en bij
Honda is geen zicht op een betere
moto. In de pikorde van Honda
was ik de vierde man en dat zou ik
ook blijven."
Stoner maakt snel een eind aan de
twijfels. De 8oocc Ducati Desmose-
De Australische motorcoureur
Casey Stoner lijkt hard op weg
om de Italiaan Valentino Rossi de
wereldtitel in de MotoGP te ont-
dici GP7 blijkt hem op het lijf ge
schreven. De man die in 2006 ze
ventien keer valt, verbijstert
vriend en vijand. Valentino Rossi
voorop. „Een fantastische rivaal.
Hij rijdt als een jonge god", prijst
Rossi Stoner na de GP van Catalu-
nya de hemel in. Drie keer vech
ten beide rivalen om de winst.
Steeds wint Stoner.
„Stoner is een genie", stamelt Du-
cati-manager Suppo na de Grand
Prix van Engeland. Stoner heeft
dan al een contract voor 2008 gete
kend. Rossi moet zo langzamer
hand vrezen voor zijn kansen op
herovering van de wereldtitel.
Waar Rossi zijn slag wilde slaan,
heeft Stoner dat gedaan met de al
lure van een groot kampioen. Bar
celona en Donington heeft ie al ge
wonnen. Voegt hij daar dit week
einde Assen aan toe, dan zorgt hij
voor een uniek wapenfeit voor Du
cati en neemt hij een voorschot op
de wereldtitel.
door onze sportredactie
DEN HAAG - De zwaarste wieler
koers ter wereld wordt deze zomer
niet in Frankrijk verreden, maar in
Colombia. De Vuelta a Colombia
is een vijftiendaagse beproeving
door vochtige jungles, zuurstofar-
me hoogtes en langs gewapende
milities.
De klimmers in de Ronde van Co
lombia komen honderden meters
hoger dan die in de Tour. De
zwaarste etappe is nummer acht,
van Ibegua naar Armenia. De rit
begint in een klam, tropisch regen
woud, leidt via een 21 kilometer
lange beklimming over een 3315
meter hoge pas en eindigt met een
levensgevaarlijke afdaling terug de
jungle in. Behalve door de kuiten-
slopende beklimmingen, worden
de coureurs geplaagd door loslo
pende ezels en omleidingen van-
De wielerronde van Colombia be
gint volgende maand. De renners
rijden er tussen uitersten voor
een habbekrats. De winnaar
krijgt 7400 euro.
wege modderlawines. En dan zijn
er ook nog de linkse rebellen die
in de bossen in hinderlaag kun
nen liggen.
Al deze omstandigheden maken
renners uit Europa en Noord-Ame-
rika kopschuw voor de Colombi
aanse Vuelta, die op 28 juli in Bar-
ranquilla begint. De karige prijzen-
pot helpt daar ook niet aan mee.
De uitputtingsslag levert de win
naar 7400 euro op. De winnaar
van de Tour de France krijgt
450.000 euro overgemaakt.
Vorig jaar haalden 83 van de 133
deelnemers de finish van de laat
ste etappe. Maar voor sommigen
begint de slag al voordat ze aan de
start verschijnen. Ze klussen bij op
het boerenland of organiseren lote
rijen om het startgeld bijeen te
brengen. En alle renners moeten
eerst met hun fiets langs de plaat
selijke kerk voor een zegening.
Dit jaar is Santiago Botero een van
de favorieten. De oud-renner van
Kelme, T-Mobile en Phonak is een
van de renners die in opspraak
kwam bij Operacion Puerto. Het is
voor het eerst in tien jaar dat de
ex-wereldkampioen tijdrijden de
ronde in zijn vaderland rijdt. „Dit
is de zwaarste wedstrijd ter we
reld", aldus Botero.
ASSEN - Casey Stoner, de fiere lei
der in het WK MotoGP, kraakt
het TT-circuit tot op het bot af
De Australiër vindt het vernieuw
de circuit een ramp. „Waarom heb
ben ze zo'n prachtig circuit om
zeep geholpen?", liet hij zich ont
vallen een dag voor de eerste trai
ningen op de Drentse asfaltbaan.
Assen is de afgelopen jaren gron
dig gerenoveerd. Om extra parkeer
plaatsen, tribunes en een evene
mentencentrum mogelijk te ma
ken, is de noordlus afgehakt. De to
tale lengte van het circuit is terug
gebracht van ruim 6 naar 4,555 ki
lometer.
„Het oude circuit was briljant.
Maar sinds die veranderingen is er
geen lol meer aan. Mijn favoriete
bochten zijn er allemaal uit."
foto Michael Reynolds
Casey Stoner viert zijn zege in de GP van China. „Mijn ouders hebben er altijd in geloofd dat ik het zou gaan maken."