Dave Eggers en zijn 'lost boy' Thriller als puzzel knap verteld Afstandelijk maar suggestief 40 Donderdag 28 juni 2007 PZC BOEKEN KORT NAGELATEN WERK Susan Sontag (1933-2004) was niet al leen een groot schrijfster, maar ook het geweten van de VS. Zo schreef zij een reeks essays, waarvan een deel nu is gebun deld in Op hetzelfde moment (het eerste deel van haar nagela ten werk). Sontag schrijft onder meer over fotografie en grote schrijvers als Dostojevski, Paster nak en Rilke. Het boeiendst is wellicht haar visie op de aansla gen van 11 september 2001. Zij durft haar opvattingen kritisch te bezien en geeft in haar werk blijk van historisch bewustzijn. Zo vaak komt het niet voor dat een schrijver en de hoofdpersoon van zijn boek samen een interview ge ven. Dave Eggers, Amerikaan, au teur van de grootste literaire sensa tie van 2000: Een hartverscheurend verhaal van duizelingwekkende genialiteit en Valentino Achak Deng uit Sudanees. Wist op miraculeu ze wijze te ontsnappen aan de burgeroorlog in zijn land, die twee miljoen mensen het leven heeft gekost, en kreeg de vluchtelingenstatus in de VS. Dave Eggers: „In 2000 en 2001 verschenen veel artikelen in kranten over hoe de lost boys van Sudan werden opgenomen door de VS. Ik las die verhalen met buitengewone interesse. In 2002 kreeg ik een brief van Mary Williams, hoofd van de Lost Boys Stichting. Ze schreef me dat ze onder meer werkte met een jonge man die als woordvoerder optrad. Wat hij wil de, was zijn levensverhaal opschrijven. Waar schijnlijk had Mary mijn eerste boek gelezen en dacht ze dat Valentino en ik iets gemeen schappelijks hadden. Valentino en ik kwamen aan de praat en bleven praten. We spraken tien uur. Aan het eind van het weekend zeiden we dat we wellicht samen konden werken. Klopt dat zo ongeveer?" Valentino Achak Deng: „Helemaal. Ik ben geen schrijver. Ik had het idee, maar ik had iemand anders nodig om het op te tekenen. Ik wilde het hele verhaal van de gruwelijke oorlog in Zuid-Sudan erin hebben. Om het voor de eeu wigheid vast te leggen. Zo kwam ik bij Mary te recht. Dave leek mij helemaal geen schrijver, maar ik vertrouwde hem meteen. We hadden eerst een goed gesprek van mens tot mens." Eggers: „We wisten niet welke vorm we moes ten kiezen. Ik ben geïnteresseerd in orale ge schiedenis. Bij mijn uitgeverij McSweeney's wa ren we net begonnen met het uitgeven van boeken met mondeling overgeleverde verhalen. Ik dacht dat dit verhaal daar wellicht in zou pas sen. Daarom beloofde ik Valentino ook dat zijn Met Wat is de Wat schreef Dave Eggers het aangrijpende levensverhaal van Valentino Achak Deng, een van de 'lost boys' die aan de oorlog in Zuid-Sudan wisten te ontsnappen en in Amerika terecht konden. „Ik vertrouwde Dave meteen." door Theo Hakkert foto Maartje Blijdenstein Schrijver Dave Eggers en Valentino Achak Deng, basseerd. verhaal binnen een jaar in druk zou verschij nen. Toen we een deel klaar hadden, zaten er witte vlekken in. Ik moest die opvullen, aanvul len. Ik schreef het als journalist, maar ook dat was de vorm niet. Ik was te veel aanwezig. Ik wilde niet in het verhaal zijn. Rond 2005 kreeg ik het idee het in de eerste persoon te doen, met de stem van Valentino, zodat ik kon ver dwijnen en het verhaal aan Valentino kon ge ven." „Het komt het dichtst bij een biografie van een levend persoon. We hebben het ook al vergele ken met een filmer die een documentaire over iemand maakt. Maar waren we te dicht bij een documentaire gebleven, dan had ik geen dialo gen kunnen gebruiken, niet het stadje kunnen beschrijven vóór de oorlog. Daar had ik de mid delen van de fictie voor nodig." Deng: „Sudan heeft geleden onder zo veel tra gedies. Wat ik vraag van de mensen is dat ze druk blijven uitoefenen op zowel de Sudanese regering als de rebellen om te onderhandelen in plaats van te vechten. Het gevaar is dat men- vluchteling op wiens verhaal Eggers' boek is ge- sen economisch afhankelijk worden van oor log. De rebellen overvallen dorpen, stelen het vee en nemen de mensen mee voor goedkope arbeid. Oorlog als inkomstenbron. Dat moet stoppen." Eggers: „Alle inkomsten van het boek gaan naar de stichting van Valentino. Vertel het zelf!" Deng: „We gaan terug naar mijn stad Ma- rial Bai. We bouwen er een middelbare school, een bibliotheek en een gemeenschapshuis. We zorgen voor eerstehulpposten, maar belangrijk is ook vrouwenemancipatie. We zullen ook on dernemerschap stimuleren, waarbij we ons spe cifiek richten op de vele weduwen van Soedan. We moeten nu vooruitkijken. Ik ga overal lezin gen geven en de opbrengst gaat naar Marial Bai. Zo kan ik mijn stad helpen opbouwen." Dave Eggers: Wot is de Wat. De autobiografie van Val- ention Achak Deng. Vertaling: Wim Scherpenisse en Cerda Baardman. 463 pagina's, 22,95 euro. (geb.) Rothschild Bach. de Susan Sontag - Op hetzelfde mo ment. De Bezige Bij, 19,90. EILAND Whisky en romantiek vormen de belangrijkste be standdelen van De wijze van Stornoway, het romandebuut van de Schotse dichter Kevin MacNeil. Het boek speelt op een ruig eiland, dat behoort tot de Hebriden, eilanden die steeds meer van hun eigenheid moeten prijsgeven door het op rukkende toerisme. Een jonge Schot protesteert tegen de te loorgang van de eilandcultuur. Maar bovenal is De wijze van Stornaway een boek over grote gevoelens en gemiste kansen. [^1 Kevin MacNeil - De wijze van Stor- N— noway. Prometheus, 19,95 euro. In het jaar dat eindelijk het laatste boek van de in 2001 overleden Ludlum uit kwam, verscheen zojuist num mer 4 van zijn (betere) opvol ger, Allan Folsom: De dag van sa menzwering. Diens drie eerdere politieke thrillers droegen alle het woord 'dag' in hun titel en vertonen overeenkomsten met de spannende boeken van Lud lum. In De dag van samenzwe ring krijgt Folsoms hoofdperso nage bij de bestrijding van een geheim genootschap, dat a la Machiavelli streeft naar de we reldheerschappij, hulp van de ook in gevaar verkerende Ameri kaanse president. Allan Folsom - De dag van samen zwering. De Boekerij. 19,95 euro Kate Atkinson Een goede daad Uitgeverij Atlas 19,90 euro door Fred Monsma Ongewoon is de literai re thriller Een goede daad van Kate Atkin son. Wat heel even een sim pel verkeersongeluk lijkt, ont aardt bij haar in een puzzel achtig verhaal. Alle betrokke nen bij de botsing tussen een Peugeot en een Honda raken verwikkeld in gebeurtenissen die bijna met geen pen te be schrijven lijken. Gefascineerd volgt de lezer wat Atkinson de door haar tot leven gewek te, kleurrijke personages alle maal doet meemaken. Zoals een schrijver van mis daadromans genaamd Alex Blake (pseudoniem!) die on gewild betrokken raakt bij het wel en wee van een man die zich ontpopt als huur moordenaar. Of een voormali ge privé-detective, politieman en militair die opgepakt wordt nadat hij de hond van de bestuurder van de Honda zou hebben 'vermoord'. Het lijkt wellicht een wat warrig verhaal, maar Atkinson brengt met humor, ironie en vooral inzicht in de menselij ke geest razendknap alle ver haallijntjes bij elkaar. Een goe de daad is dan misschien geen pure misdaad, maar kent wel een onverwachte en bijzondere ontknoping. Goed voor enkele uurtjes aange naam leeswerk. Aardig bijkomend aspect: fans kennen één van de hoofdrolspelers reeds uit de vorige Kate Atkinson, Oude zaken (uit 2005). Jackson Bro- die figureerde hierin al als pri vé-detective. Aan diens werk herinnert Atkinson in deze nieuwe literaire thriller meer maals. Ter gelegenheid van het verschijnen van de nieu we Atkinson is daarvan een goedkope editie (10 euro) uit gebracht. rri Dirk Ayelt Kooiman Oefenen in ontsnappen Uitgeverij De Harmonie 16,50 euro door Theo Hakkert Voordat Dirk Ayelt Kooi man (61) in 1982 met de baanbrekende docu mentaire-roman Montyn zijn succesvolste boek publiceer de, stond hij bekend als een schrijver met een koele, af standelijke stijl. In romans als De grote stilte en De vertellin gen van een verloren dag was het of zijn schrijverspen fun geerde als een registrerende camera. Het werken aan Montyn, over een Nederlander die vocht bij de SS, greep hem zo aan dat hij jarenlang niet kon schrij ven. Nog altijd lijkt Kooiman op kousenvoeten door de lite ratuur te stappen. Ongeveer zo bedachtzaam als hij door Amsterdam pleegt te wande len. Maar zijn koele, afstandelijke stijl is hij nooit kwijtgeraakt en die werkt ook altijd nog heel goed. In de verhalenbun del Oefenen in ontsnappen weet hij telkens weer die re gistrerende camera zo sugges tief langs de gebeurtenissen te laten pannen dat de span ning hoog oploopt. De personages in de vier ver halen oefenen inderdaad, alle op eigen wijze, in ontsnap pen. Een frauderend echtpaar vlucht het land uit en laat de kinderen achter, maar het is juist het kroost dat hierdoor lijkt te ontsnappen. Een alco holist houdt zichzelf tijdelijk voor de gek dat het 'm zal luk ken een andere weg in te slaan dan die naar zijn stam kroeg. Apocalyptisch is De do dendans, over het einde der tijden. Hier moet het de lezer niet ontgaan dat Kooiman, door te schrijven 'stelt hij zich voor', de finale zich laat afspelen in het verwarde brein van een oude, achterge laten man. Zo subtiel ligt het. KATE ATKINSON

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 42