edia Radiolab denktank voor 'nieuwe radio' IYHëICëë PZC Donderdag 28 juni 2007 I 19 Is er nog toekomst voor het gesproken woord op de radio? Moet Radio 1, bij uitstek da radiozender van het gesproken woord, weer op de schop? Of hebben luisteraars toch nog belangstelling voor documentaires en achtergrondreportages? door Herman Spinhof foto Radiolab 2007 Komende dinsdag, 3 juli, heeft er in het Van Abbe- museum in Eindhoven een unieke radio-uitzen ding plaats. Deelnemers aan het Radiolab presenteren dan hun plannen voor een radioprogram ma, waar zij vijf maanden op heb ben gebroed. „In het Radiolab krij gen radiomakers en kunstenaars de gelegenheid te reflecteren op hun eigen medium, ideeën uit te werken en die met anderen te be spreken", aldus Bertien Minco, een van de begeleiders. Het Stimuleringsfonds Nederland se Culturele Omroepproducties on dersteunt met circa 70.000 euro het Radiolab, dat dit jaar zijn ze vende jaargang beleeft. Veel juweel tjes en ook onderscheiden radio producties komen er uit voort, zo als vorig jaar het radiodocument over de flamboyante componiste en pianiste Henriëtte Bosmans (1895-1952). Maar is er voldoende belangstel ling voor? En heeft het zin om 'als een soort voorhoede', zoals Minco het zegt, steeds opnieuw genera ties programmamakers op te lei den voor deze vorm van radio? Minco vindt van wel. „Radio ver vlakt. Mensen moeten snel bijge praat worden over het nieuws, dat steeds weer herhaald wordt. In kor te reportages niet langer dan drie, vier minuten. Niet dat dat niét moet, maar er moet ook ruimte blijven voor de langere documen taires. Ruimte om te experimente ren en na te denken over nieuwe vormen van radioprogramma's." Tegelijkertijd maken beleidsadvi- seurs in Hilversum zich zorgen over de 'leegloop' van de nieuws- en sportzender Radio 1, bij uitstek de zender van het gesproken woord. Eén van die adviseurs van de Pu blieke Omroep, Nanne Adriaans, ontdekte dat Radio 1 in de loop der jaren luisteraars heeft verloren. De luistercijfers zijn naar een 'his torisch dieptepunt' gedaald. Hij vraagt zich af of de ochtend wel het meest geschikte moment is om het journalistieke zwaartepunt van de zender te laten horen. In het programma De Ochten den van 9 tot 11.30 uur, verzor gen EO en VPRO op doorde weekse dagen langere achtergrond reportages en radiodocumentaires voor gemiddeld 450.000 luiste raars. Met het onderzoeksprogram ma Argos in De Ochtenden op Ra dio 1, het geschiedenisprogramma O.V.T. op zondagochtend van 10 tot 12 uur (400.000 luisteraars) en Nachtvluchten (met tussen 6 en 7 uur uur zaterdagochtend zo'n 125.000 luisteraars) en De Avonden (Radio 6) is de VPRO nog steeds dé hofleverancier van de achter- Van bajesradio tot dromenvangers Elf radiomakers, kunstenaars en theatermensen hebben het afgelopen half jaar aan negen radioprogrammavoorstellen gewerkt in het Radiolab. De voorstellen variëren van bajesradio tot dromenvangers. Tijdens de presentatie kunnen bezoekers kijken naar straatbeelden alsof ze in een auto zitten, en luisteren naar een live-uitzending over de ten toonstelling in het Van Abbemuseum. Na afloop is er gelegenheid met de programmamakers te discussiëren. Van Abbemuseum, 3 juli, van twee tot half vijf, Bilderdijkstraat 10, 5611 NH Eindhoven. grond-, de documentaireprogram ma's en de buitenlandreportages op de radio. Kees Schaepman, coördinator VPRO-radio: „Strijdig met alle radiowetten zenden wij de Marathon-interviews uit. Een interview met één persoon. Drie uur achter elkaar. We krijgen daar veel positieve reacties op van luis teraars. De lengte van een radiore portage is nooit een absoluut crite rium. Het gaat erom de aandacht van de luisteraar vast te houden." Schaepman meent dat je als om roep absoluut moet specialiseren. De VPRO doet dat op het gebied van wetenschap, geschiedenis, bui tenland en onderzoeksjournalis tiek. „Pure radioredacties zullen over pakweg vijfjaar niet meer be staan. Gespecialiseerde redacties werken dan voor zowel radio, kran ten, televisie als internet", ver wacht hij. Voor het zoeken naar nieuwe vormen van radiojournalis- tiek ondersteunt de VPRO dan ook van harte het Radiolab. Een van de deelnemers aan het Ra diolab is Sander't Sas (1975), jaren lang radioverslaggever voor de AVRO en sinds 2005 werkzaam voor de televisieactualiteitenru briek EênVandaag. „]e werkt en denkt volgens een bepaald stra mien, als je de hele dag in het Hil- versumse rondloopt. Het is echter een fundamentele denkfout dat je luisteraars wint door onderwer pen af te wisselen met muziek. Dat is te simpel. Je moet nieuwe originele onderwerpen op een ver frissende manier aanpakken." 't Sas bedacht het afgelopen half jaar met Barbara van Gooi (AVRO-radio) een educatief me- diaprogramma voor middelbare scholieren. „Met bestaand materi aal dat wij hebben opgenomen, moeten scholieren een radio-uit zending in elkaar zetten. Daardoor leren ze dat een journalist nooit neutraal is en altijd keuzes moet maken: in de onderwerpen, de aanpak, de geluidsfragmenten." door Sanne Terlouw en jan Terlouw m i êm u >-• mi w Aflevering 3: Waarin Cees getuige is van een shoot-out Het was een paar avonden later. Cees was met Antoinettes auto naar een vervelend feestje geweest. Nu had hij behoefte aan een sigaret. Hij parkeerde in een rustige laan, stapte uit en stak er een op. Dichtbij sloeg een autodeur dicht. Daarna bedachtzame voetstappen. Om een reden die hij zelf niet had kunnen verwoorden, verontrustten de geluiden hem. De laan kronkelde nogal in dit deel van de stad. Er was weinig licht. De huizen lagen een eind van de weg af Dikke schilferige platanen maakten het zicht extra moeilijk. Bijna automatisch ging Cees achter een boom staan. Zijn ogen begonnen aan het donker te wennen. Een man met een pet, vrij jong nog, de handen in de zakken, kwam de bocht om. Cees wilde net doorlopen, toen uit een zijlaan drie bepaald angstwekkende kerels opdoken. Twee zagen eruit alsof ze het grootste gedeelte van hun tijd in een sportschool doorbrachten. De grootste droeg zelfs een sporttas over zijn schouder alsof hij er net vandaan kwam. De derde'man was wat ouder en tengerder, maar hij was onmiskenbaar de leider van het groepje. De jonge vent met de pet had de kerels ook zien aankomen en ook hij was half achter een boom gaan staan. Cees stond zo dichtbij dat hij alles wat er gebeurde precies kon volgen. Hij zag duidelijk dat allebei de gorilla's een pistool uit hun zak haalden, al deden ze het onopvallend. Ik moet de politie bellen, dacht hij. Maar hij deed niets. 'Het geld,' zei de jonge man bij de boom. 'Kom maar halen,' zei de tengere. 'Kom maar brengen,' zei de jonge. Gelijk heb je, dacht Cees, ik zou die lui ook niet vertrouwen. 'Laat zien Duik,' zei de tengere. De gorilla zette de sporttas neer en schopte hem een eindje naar voren. 'Maak open,' zei de jonge. Cees stond maar enkele meters van hem vandaan. Hij viel bijna ondersteboven toen hij de inhoud van de tas zag. Veel tijd om zich te verbazen had hij overigens niet, want er gebeurde ineens van alles tegelijk. De jongeman trok een groot pistool, zo'n ding met een geluiddemper, en schoot snel achter elkaar een aantal keren op het groepje. De drie waren net zo verrast als Cees en vielen als lappenpoppen over elkaar heen. Daarna bewogen ze niet meer. De man met de pet sprong naar voren, greep de tas, en wilde wegrennen, maar in een van de bodybuilders bleek toch nog leven te zitten. Hij wist zelfs zijn pistool nog te richten en hij schoot. Ook hij had een geluiddemper. Er klonk een doffe plop en ook de jongen viel prompt voorover op de straat. Uit zijn achterhoofd stroomde bloed. Er moest een kogel dwars door zijn hoofd zijn gegaan. Een kind kon zien dat hij morsdood was. Cees stond als versteend achter zijn boom. Daarvandaan probeerde hij te ontdekken hoe de drie slachtoffers van de man met de pet er aan toe waren. Was degene die terug had geschoten nu ook dood? En de andere twee? Was het mogelijk dat die vent die het eerste had geschoten drie mensen had gedood? De stilte was griezelig. En gapend als een nijlpaard lag daar midden op straat intussen ook nog steeds de sporttas waar bankbiljetten uitpuilden. De tas deed op een bepaalde manier ook denken aan een kerstboom uit Cees z'n jeugd. Hij was een jaar of vijf geweest. De aantrekkingskracht van de kerstboom was niet uit te houden geweest. Niet aankomen, had zijn moeder voortdurend geroepen, pas op, straks maak je iets stuk, maar Cees kon het niet laten, deed op een kwaad moment een greep naar een zilveren trompetje, struikelde, zocht houvast, aan het snoer van de lampjes, aan een tak, en kreeg het hele gevaarte over zich heen. De ravage was natuurlijk vreselijk en Cees' moeder woedend. Er kwam dat jaar geen nieuwe kerstboom meer. En nu brandde die tas op straat met hetzelfde verleidelijke vuur. Cees wachtte. De mannen op straat waren dood. Er kwam geen politie. Mafftageld, zei hij bij zichzelf Maffiageld. Dat wordt niet aangegeven natuurlijk. Daar kraait geen haan naar. Niemand die kan navertellen wat hier vanavond is gebeurd. Voor zijn gevoel stond hij wel een uur achter de boom te dubben. De volgende dag stond de schietpartij natuurlijk in de kranten. Althans het resultaat ervan. Twee doden, twee zwaar gewonden. Een afrekening, meende de politie. Een executie. Vreemd dat moord dan ineens zo werd genoemd. Alsof het om een rechtvaardige zaak ging. Diezelfde week kreeg Antoinette een ernstig probleem met haar assistente Klaartje - een probleem dat haar problemen thuis volkomen in de schaduw zette. Morgen aflevering 4. Klaartje speelt gevaarlijk spel SSPfe'IÖ -Vl onder leiding van Lotte Meijer (staand) solderen de deelnemers aan het Radiolab aan een eigen transistorradio. Van Jan Terlouw en Sanne Terlouw zijn eerder verschenen De charmeur en Venijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 19