Opening expo sluit Artie Picnic af Elk nummer ontvouwt weer een andere, onvermoede wereld Zestien enorme foto's herinneren aan festival van kunst Zonnemaire. Overdonderend concert Louis Sclavis tijdens jazzcruise Veerse Meer. PZC Maandag 25 juni 2007 37 Een van de zestien foto's op PVC-doek van de 'drive-by' fototenstoonstelling. foto Marijke Folkertsma door Ali Pankow en Ton van den Nouweland ZONNEMAIRE - „Het was een gigan tische logistieke onderneming. Achttien plekken met op maat ge maakte kunst, is niet niks," zo blikt organisator Jaap Verseput te rug op het gisteren in Zonnemaire afgesloten Artie Picnic, het 'heden daags fietsfestival op Schou- wen-Duiveland.' Een weekeinde vol beeldende kunst, theater, verhalen, discussie, muziek, dans, fotografie, video en film. Het was mooi en vooral veel. Verseput: „De reacties van het pu bliek waren ook dat men het alle maal wel ingewikkeld vond. De mensen willen toch gewoon om tien uur dit en om elf uur dat gaan zien. Daar moesten we maar eens over nadenken." Als hoogtepunten van Artie Picnic noemt Verseput - met excuus aan de andere kunstvormen - twee muziekacts. „Limoncella, vier vrou wen met zang, viool, bas en tap- dance, is toch een bijzondere groep. En jazzgitarist Anton Goud- 'De mensen willen toch gewoon om tien uur dit en om elf uur dat gaan zien' smit. Daar gaan we nog heel veel van horen." Zaterdagavond hadden de jazzlief hebbers dan ook geen aanmoedi ging nodig om een tweede toegift af te dwingen van gitarist Goud- mit en zijn makkers Trujillo, Vier dag en Vink. Het concert was een grandioze afsluiter van de eerste dag, waarop Versput moeilijke mo menten had. Om tien uur zaterda gochtend bijvoorbeeld toen toen de eerste bui losbarstte en de hele festival in het water dreigde te val len. Weer speelde in veel gevallen een rol. Tenslotte golden de weers omstandigheden als belangrijke in spiratiebron voor de kunstenaars die gedurende een jaar bij toer beurt in een caravan op het erf bij Verseput aan de Schapenweg in Zonnemaire vertoefden. De resul taten waren dit weekend her en der langs de Schouwse dreven te vinden. Bij de watergang aan de Verseputsweg bijvoorbeeld, nam Maurice Meewisse zijn bezoekers letterlijk in de boot om met hen een aardige einde te roeien naar de regeninstallatie verderop. Verscholen tussen het gras aan de Dreischorsche dijk prijkten de brommers en pony's van Sander Zweerts de Jong omlijst met een geluidsdecor van ingetogen klassie ke muziek. Rineke Kraaij ontving de bezoe kers in Noordgouwe op het erf bij de meestoof van impresario Hans Kik om uitgebreid over het weer te praten. Artie Picnic werd gistermiddag af gesloten met de opening van de 'drive-by'-fototentoonstelling langs de Schapenweg Zestien fo to's van drie bij vier meter op PVC-doek, alle met een relatie tot het landschap waarin ze staan. Bij wijze van openingsact zou de Ant werpse fanfare Think of One in hun bus/boot langsrijden. Maar ge zien de nattigheid vond de ope ning plaats in de schuur van Verse put. Het fotoproject Agri-Cult is nog tot 25 augustus te zien. Louis Sclavis (links) en Francesco Bearzatti. foto Cerda Schnell door Rolf Bosboom VEERE - In de sluizen van Veere wachtte een verrassing. Op de ka de stonden acht leden van het Nieuw Trombone Collectief klaar, gekleed in witte pakken, en ver welkomden de jazzliefhebbers met de eerste twee delen van het verstilde Music for a wilderness la ke van de Canadese componist R. Murray Shaeffer. De trombones klonken soms als misthoorns in het landschap; het geluid kwam door de verspreide opstelling van de spelers van alle kanten, octofo- nisch als het ware. De koeien in de nabijgelegen wei namen welis waar de wijk, maar het merendeel van de schepelingen hoorde het ademloos aan. De neiging bestaat om bijzondere gebeurtenissen te herhalen, met het risico dat het daardoor minder bijzonder wordt. Muziekpodium Zeeland durfde, na het succes van vorig jaar, wel een tweede editie van de jazzcruise Bateau Ivre aan. De rondvaartboot Lady Madeleine vertrok gistermiddag vanuit thuis haven Middelburg voor een vaar tocht van bijna vijf uur over het Veerse Meer, met onderweg in to taal vier concerten. Organisator Willem Kniknie had alle vertrouwen in een succesvolle herhaling, want het - lang niet ge makkelijke - programma kon wed ijveren met dat van vorig jaar. Toen stond saxofonist Ravi Coltra- ne prominent op het affiche; deze keer was de Frans saxofonist en klarinettist Louis Sclavis de grote naam. Minder vertrouwen had Kniknie in het weer. Na de inscheping be kende hij dat hij dagenlang 'neuro tisch' naar de buienradar had ge tuurd. Voor de zekerheid was het programma in zijn geheel naar be neden verplaatst. Deze keer dus helaas geen charmant verwaaien de klanken op het bovendek, maar de liefde voor de muziek is niet iedereen een nat pak waard. Een. hachelijke safari door de muziek, tot ver over de grenzen van de jazz De boot was nauwelijks vertrok ken of Guus Janssen zette zich ach ter het klavecimbel, door Kniknie 'hét jazzinstrument par excellen ce' genoemd. Janssen geselde op karakteristieke wijze het klavier en liet, ondanks de kale klank van het instrument, een veelheid aan stijlen horen, inclusief zelfs een blues die al snel ontspoorde in de richting van onder meer een boo gie woogie, zonder dat het ont aardde in een klankenbrij. Elke noot bleef te onderscheiden in de muzikale waterval die Janssen keer op keer liet ontspringen. Halverwege de middag was het de beurt aan Tetzepi: een bigband, maar dan anders. Het enorme col lectief ('bigtet' noemen ze zich zelf) - veertien man, en dan was dirigent Wouter Hakhoff niet eens meegekomen - speelt even onalledaags als overtuigend, vol blaasgeweld. Saxofoniste Esmée Olthuis noem de het spelen op een varend po dium 'een extra dimensie'. Zij trok de vergelijking met het nieu we Bimhuis, waar het Amsterdam se stadsgewoel als achtergrond fun geert. „Dit heeft ook iets bijzon ders." Was Tetzepi's muziek al avontuur lijk te noemen, die van de bemin nelijke Louis Sclavis was dat in het kwadraat. Het begon al overdonde rend en de anderhalf uur die volg de was een hachelijke safari door de muziek, tot ver over de gren zen van de jazz, van een ingeto gen ballade over het leven aan de waterkant tot en met trommel- vliestreiterende rockritmes. Naast zijn begeleidingsband had Sclavis als gast de Italiaanse tenorsaxofo nist Francesco Bearzatti meege bracht. Die toonde zich, gepassio neerd spelend, een volwaardige sparringpartner. Met elk nieuw nummer ontvouw de Sclavis weer een andere, onver moede wereld. De opvarenden lie ten zich gewillig meevoeren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 39