terug naar Zeeland Ik heb het hier altijd naar mijn zin gehad logistieke kansenkaart Vlaamse havens samen i Erik Bakker wil na zijn studie in Nijmegen terug naar Zeeland. KPN lost problemen op bij InternetPlusBellen Nieuwe Albert Heijn breidt assortiment uit ANWB en Adac kraken veiligheid Chinese auto Energiedebat uitgesteld Havenvoorzitter Oostende wil fusie met Zeebrugge. PZC Vrijdag 22 juni 2007 35 Erik Bakker vindt de voordelen van Zeeland opwegen tegen de nadelen; hij wil graag in de provincie aan de slag. foto Camile Schelstraete door Jeffrey Kutterink Elke week treint Erik Bakker (23) heen en weer van Ter- neuzen naar de Radboud Universiteit in Nijmegen. Dit na jaar rondt hij de studie bedrijfswe tenschappen af En dan? Dan wil hij het liefst aan de slag. In Zee land. „Via de universiteit kun je natuur lijk in contact komen met tal van bedrijven. Maar ik was juist be nieuwd of ik met mijn opleiding ook aan de slag zou kunnen in Zeeland. Een loopbaan in het bui tenland ambieer ik niet. En waar om zou ik niet naar Zeeland terug keren? Mijn familie en vrienden wonen er. Ik sport er. En ik heb het er altijd naar mijn zin gehad." Erik kwam op dat idee door de en quête van Veli Eryürük van het Re gionaal Platform Arbeidsmarktbe leid Zeeland. Erik wilde wel. „Maar op de voorwaarde dat ik een leuke afstudeeropdracht kon vinden. Ik wist niet wat Zeeland op dat gebied te bieden had." Veli - ook werkzaam bij Vedior - weet dat wel. Hij vogelde uit dat Bakker kon afstuderen bij de gemeente 'Je kunt wel degelijk ook in Zeeland carrière maken' Terneuzen. „Ik heb ook andere op drachten aangeboden gekregen, maar die heb ik afgeslagen. Deze is veel leuker. Terneuzen is net als veel andere gemeenten bezig met de vraag hoe ze efficiënter en flexi beler kan werken; vergelijkbaar met het bedrijfsleven. De onder zoeksvraag sluit precies aan bij mijn studie." Erik hoopt in september of okto ber zijn studie af te ronden. „Daar na wil ik graag in Zeeland blijven werken." Hij is al voorzichtig her en der aan het informeren. „Je kunt wel degelijk ook in Zeeland carrière maken. Voordeel is dat er weinig universitair afgestudeerden zijn. Bovendien vind ik de voorde len van Zeeland opwegen tegen de nadelen. Je kunt hier sneller aan een huis komen. Mocht het toch niet lukken? Dan ben je zo met de auto in Rotterdam of Breda." DEN HAAG - Telecombedrijf KPN heeft de problemen rond Internet PlusBellen grotendeels opgelost. Dat maakte het bedrijf gisteren be kend. Eind vorig jaar kondigde KPN maatregelen aan die nu vruchten beginnen af te werpen. In het eerste kwartaal van dit jaar kostten de problemen KPN 25 tot 30 miljoen euro en groeide het aantal abonnees minder snel. KPN voorziet dat de problemen geen ge volgen hebben voor de resultaten. OEGSTGEEST - Hogere schappen, meer producten, betere informatie en warme kleuren. Dat zijn de ken merken van de vernieuwde Albert Heijn in Oestgeest, die gisteren is geopend. Slaagt het concept, dan wordt het ook elders toegepast. De nieuwe winkel heeft een opper vlakte van circa 1200 vierkante me ter, net als de meeste supers van Albert Heijn. Maar het assorti ment in Oegstgeest telt 2500 pro ducten meer. DEN HAAG - De ANWB en zijn Duitse zusterorganisatie ADAC hebben er bij de Chinese fabrikant van de auto Brilliance op aange drongen meer aandacht te beste den aan de veiligheid. Dat meldde de ANWB gisteren. Bij een proef van ANWB en ADAC van de Brilli ance BS6 bleek dat inzittenden een groot risico op letsel lopen bij ongevallen. De auto kreeg slechts een van de in totaal vijf sterren die bij deze test te verdienen zijn. DEN HAAG - De Tweede Kamer heeft het debat dat gisteravond zou plaatsvinden over de Elektrici teitswet op het laatste moment uit gesteld tot september. Dat betekent dat voorlopig niet wordt gestemd over een motie waarmee het CDA mogelijk wil maken dat nieuwe energiecentra les in Zeeland sneller worden aan gesloten op het landelijke hoog spanningsnet. De PvdA steunt het voorstel, dat daardoor vrijwel ze ker een meerderheid zal halen. nale handelsknooppunt van ver schillende locaties in zuidwest-Ne derland. De medewerkers van de onder zoeksbureaus hebben de concurre rende terreinen beoordeeld op as pecten als mulitimodaliteit, ont sluiting, ligging, omvang en kavel- kenmerken. Uit deze combinatie van beoordelingen komt het beeld naar voren dat alleen Moerdijk en delen van de havens van Rotter dam volledig voldoen aan de crite ria. De Axelse Vlakte heeft wel veel terreinen beschikbaar die be reikbaar zijn over het spoor en wa ter, maar matig over de weg. Het feit dat het Zeeuws-Vlaamse ha venterrein meer dan tien kilome ter van de Expressweg en ruim 25 kilometer van de A58 afligt levert de Axelse Vlakte weinig pluspun ten op. Ook het gegeven dat nog slechts ongeveer tachtig hectare terrein vrij uitgeefbaar is spreekt niet in de Vlaktes voordeel. Vlissingen gooit hogere ogen, maar komt niet tot een hoog ont- wikkelingspotentieel, omdat de verbinding met Vlaanderen (over weg en spoor) niet bijster goed is. In het onderzoek, voor Moerdijk aanleiding om vorige maand in te stemmen met een uitbreiding van het havengebied, dragen de onder zoekers verrassende ontwikke lingslocaties voor logistieke knoop punten voor. Bij de beste tweede keuslocaties voeren de onderzoekers het bedrij venterrein Noordland bij Bergen op Zoom en de Auvernepolder aan het Schelde-Rijnkanaal bij Tholen aan. door Wout Bareman ZEEBRUGGE - Voorzitter Johan Van- de Lanotte van de Haven van Oos tende stuurt aan op een fusie met 'buurman' Zeebrugge. „We wor den dan groter, kunnen ons sterk profileren in het buitenland en hoeven elkaar geen concurrentie meer aan te doen." Het fusievoorstel volgt op het geza menlijke besluit van de Vlaamse havens nauwer te gaan samenwer ken. Zeebrugge, Antwerpen, Gent en Oostende zijn in de Vlaamse Havenraad akkoord gegaan met het actieprogramma Flanders Port Area, dat voorziet in verbetering van de economische slagkracht. Daartoe wordt een aantal geza menlijke projecten opgezet waar onder een Vlaams kenniscentrum voor havenlogistiek en -technolo gie en een overlegplatform voor havenopleidingen. De Vlaamse re gering heeft voor het actieprogram ma 1 miljoen euro uitgetrokken. De Gentse professor George Allaert vindt een nauwe samen werking, uitmondend in een fusie van de havens van Zeebrugge en Oostende, onontkoombaar. Eerder Een nauwe samenwerking, die leidt tot een fusie, tussen de ha vens van Oostende en Zeebrug ge, is volgens de Gentse profes sor Allaert onontkoombaar. al toonde het Havenbedrijf van Zeebrugge belangstelling voor de exploitatie van de luchthaven in Oostende. Allaert: „De politieke neuzen wijzen nog niet in dezelf de richting als het om een fusie gaat, maar de nieuwe exploitatie vorm van de luchthaven kan dit misschien versnellen." Professor Allaert is ervan over tuigd dat een nauwe samenwer king de rol van beide havens op Europees niveau kan versterken. „Met Zeebroos kan schaalvergro ting worden doorgevoerd op het gebied van de visserij, de logistiek en de maritieme activiteiten." Al laert propageerde jaren geleden ook de samenwerking tussen Vlis singen, Terneuzen en Gent. Die lanceerde hij als Vlistergent.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 37