terug naar Zeeland
Ik heb het hier altijd naar mijn zin gehad
logistieke kansenkaart Vlaamse havens samen
i
Erik Bakker wil na zijn
studie in Nijmegen
terug naar Zeeland.
KPN lost problemen op
bij InternetPlusBellen
Nieuwe Albert Heijn
breidt assortiment uit
ANWB en Adac kraken
veiligheid Chinese auto
Energiedebat
uitgesteld
Havenvoorzitter
Oostende wil fusie met
Zeebrugge.
PZC Vrijdag 22 juni 2007 35
Erik Bakker vindt de voordelen van Zeeland opwegen tegen de nadelen; hij wil graag in de provincie aan de slag. foto Camile Schelstraete
door Jeffrey Kutterink
Elke week treint Erik Bakker
(23) heen en weer van Ter-
neuzen naar de Radboud
Universiteit in Nijmegen. Dit na
jaar rondt hij de studie bedrijfswe
tenschappen af En dan? Dan wil
hij het liefst aan de slag. In Zee
land.
„Via de universiteit kun je natuur
lijk in contact komen met tal van
bedrijven. Maar ik was juist be
nieuwd of ik met mijn opleiding
ook aan de slag zou kunnen in
Zeeland. Een loopbaan in het bui
tenland ambieer ik niet. En waar
om zou ik niet naar Zeeland terug
keren? Mijn familie en vrienden
wonen er. Ik sport er. En ik heb
het er altijd naar mijn zin gehad."
Erik kwam op dat idee door de en
quête van Veli Eryürük van het Re
gionaal Platform Arbeidsmarktbe
leid Zeeland. Erik wilde wel.
„Maar op de voorwaarde dat ik
een leuke afstudeeropdracht kon
vinden. Ik wist niet wat Zeeland
op dat gebied te bieden had." Veli
- ook werkzaam bij Vedior - weet
dat wel. Hij vogelde uit dat Bakker
kon afstuderen bij de gemeente
'Je kunt wel degelijk
ook in Zeeland
carrière maken'
Terneuzen. „Ik heb ook andere op
drachten aangeboden gekregen,
maar die heb ik afgeslagen. Deze is
veel leuker. Terneuzen is net als
veel andere gemeenten bezig met
de vraag hoe ze efficiënter en flexi
beler kan werken; vergelijkbaar
met het bedrijfsleven. De onder
zoeksvraag sluit precies aan bij
mijn studie."
Erik hoopt in september of okto
ber zijn studie af te ronden. „Daar
na wil ik graag in Zeeland blijven
werken." Hij is al voorzichtig her
en der aan het informeren. „Je
kunt wel degelijk ook in Zeeland
carrière maken. Voordeel is dat er
weinig universitair afgestudeerden
zijn. Bovendien vind ik de voorde
len van Zeeland opwegen tegen de
nadelen. Je kunt hier sneller aan
een huis komen. Mocht het toch
niet lukken? Dan ben je zo met de
auto in Rotterdam of Breda."
DEN HAAG - Telecombedrijf KPN
heeft de problemen rond Internet
PlusBellen grotendeels opgelost.
Dat maakte het bedrijf gisteren be
kend. Eind vorig jaar kondigde
KPN maatregelen aan die nu
vruchten beginnen af te werpen.
In het eerste kwartaal van dit jaar
kostten de problemen KPN 25 tot
30 miljoen euro en groeide het
aantal abonnees minder snel. KPN
voorziet dat de problemen geen ge
volgen hebben voor de resultaten.
OEGSTGEEST - Hogere schappen,
meer producten, betere informatie
en warme kleuren. Dat zijn de ken
merken van de vernieuwde Albert
Heijn in Oestgeest, die gisteren is
geopend. Slaagt het concept, dan
wordt het ook elders toegepast. De
nieuwe winkel heeft een opper
vlakte van circa 1200 vierkante me
ter, net als de meeste supers van
Albert Heijn. Maar het assorti
ment in Oegstgeest telt 2500 pro
ducten meer.
DEN HAAG - De ANWB en zijn
Duitse zusterorganisatie ADAC
hebben er bij de Chinese fabrikant
van de auto Brilliance op aange
drongen meer aandacht te beste
den aan de veiligheid. Dat meldde
de ANWB gisteren. Bij een proef
van ANWB en ADAC van de Brilli
ance BS6 bleek dat inzittenden
een groot risico op letsel lopen bij
ongevallen. De auto kreeg slechts
een van de in totaal vijf sterren die
bij deze test te verdienen zijn.
DEN HAAG - De Tweede Kamer
heeft het debat dat gisteravond
zou plaatsvinden over de Elektrici
teitswet op het laatste moment uit
gesteld tot september.
Dat betekent dat voorlopig niet
wordt gestemd over een motie
waarmee het CDA mogelijk wil
maken dat nieuwe energiecentra
les in Zeeland sneller worden aan
gesloten op het landelijke hoog
spanningsnet. De PvdA steunt het
voorstel, dat daardoor vrijwel ze
ker een meerderheid zal halen.
nale handelsknooppunt van ver
schillende locaties in zuidwest-Ne
derland.
De medewerkers van de onder
zoeksbureaus hebben de concurre
rende terreinen beoordeeld op as
pecten als mulitimodaliteit, ont
sluiting, ligging, omvang en kavel-
kenmerken. Uit deze combinatie
van beoordelingen komt het beeld
naar voren dat alleen Moerdijk en
delen van de havens van Rotter
dam volledig voldoen aan de crite
ria. De Axelse Vlakte heeft wel
veel terreinen beschikbaar die be
reikbaar zijn over het spoor en wa
ter, maar matig over de weg. Het
feit dat het Zeeuws-Vlaamse ha
venterrein meer dan tien kilome
ter van de Expressweg en ruim 25
kilometer van de A58 afligt levert
de Axelse Vlakte weinig pluspun
ten op. Ook het gegeven dat nog
slechts ongeveer tachtig hectare
terrein vrij uitgeefbaar is spreekt
niet in de Vlaktes voordeel.
Vlissingen gooit hogere ogen,
maar komt niet tot een hoog ont-
wikkelingspotentieel, omdat de
verbinding met Vlaanderen (over
weg en spoor) niet bijster goed is.
In het onderzoek, voor Moerdijk
aanleiding om vorige maand in te
stemmen met een uitbreiding van
het havengebied, dragen de onder
zoekers verrassende ontwikke
lingslocaties voor logistieke knoop
punten voor.
Bij de beste tweede keuslocaties
voeren de onderzoekers het bedrij
venterrein Noordland bij Bergen
op Zoom en de Auvernepolder
aan het Schelde-Rijnkanaal bij
Tholen aan.
door Wout Bareman
ZEEBRUGGE - Voorzitter Johan Van-
de Lanotte van de Haven van Oos
tende stuurt aan op een fusie met
'buurman' Zeebrugge. „We wor
den dan groter, kunnen ons sterk
profileren in het buitenland en
hoeven elkaar geen concurrentie
meer aan te doen."
Het fusievoorstel volgt op het geza
menlijke besluit van de Vlaamse
havens nauwer te gaan samenwer
ken. Zeebrugge, Antwerpen, Gent
en Oostende zijn in de Vlaamse
Havenraad akkoord gegaan met
het actieprogramma Flanders Port
Area, dat voorziet in verbetering
van de economische slagkracht.
Daartoe wordt een aantal geza
menlijke projecten opgezet waar
onder een Vlaams kenniscentrum
voor havenlogistiek en -technolo
gie en een overlegplatform voor
havenopleidingen. De Vlaamse re
gering heeft voor het actieprogram
ma 1 miljoen euro uitgetrokken.
De Gentse professor George
Allaert vindt een nauwe samen
werking, uitmondend in een fusie
van de havens van Zeebrugge en
Oostende, onontkoombaar. Eerder
Een nauwe samenwerking, die
leidt tot een fusie, tussen de ha
vens van Oostende en Zeebrug
ge, is volgens de Gentse profes
sor Allaert onontkoombaar.
al toonde het Havenbedrijf van
Zeebrugge belangstelling voor de
exploitatie van de luchthaven in
Oostende. Allaert: „De politieke
neuzen wijzen nog niet in dezelf
de richting als het om een fusie
gaat, maar de nieuwe exploitatie
vorm van de luchthaven kan dit
misschien versnellen."
Professor Allaert is ervan over
tuigd dat een nauwe samenwer
king de rol van beide havens op
Europees niveau kan versterken.
„Met Zeebroos kan schaalvergro
ting worden doorgevoerd op het
gebied van de visserij, de logistiek
en de maritieme activiteiten." Al
laert propageerde jaren geleden
ook de samenwerking tussen Vlis
singen, Terneuzen en Gent. Die
lanceerde hij als Vlistergent.