Saab put moed uit opgefriste 9-3 Luxe Rexton vlaggenschip XVT nieuw SsangYong OnRoute toeren met auto-navigatiesystemen AutoTeam Kleinere motor met turbo in Skoda Octavia Toyota verkoopt miljoen hybride's wereldwijd Fiat heeft sterke diesel met dubbele turbo Met een Chevrolet komt u er wel! Bekijk morgen onze advertentie in deze krant! CHEVROLET Chevrolet, lt s a big plus uni 2007 1 5 Saab heeft zijn 9-3 van een nieuw uiterlijk voorzien. Voor het eerst komt er bovendien een 9-3 met vierwielaandrijving. De diesels, van Italiaanse komaf, hebben voortaan een tweetraps turbo. door Rien van der Steen Bij Saab heerst weer iets van zelfverzekerdheid. Hoewel het kleine merk het lastig heeft en in de ei- eigen fabriek gedwongen wordt Ca dillacs in elkaar te zetten, mag het van moeder GM fourwheeldri- vesystemen ontwikkelen voor het hele concern. De 9-3 is de eerste die daarvan profiteert. Het zogenaamde Haldex-systeem werkt met een compacte unit, die vroeger pas in actie kwam als een aangedreven voorwiel slipte. Nu zorgt de elektronica ervoor dat dat in een oogwenk gebeurt. Saab noemt zijn 4wd's straks xwd, uit gesproken als cross wheel drive. Uniek aan het systeem is het elek tronisch gestuurde sperdifferen- tieel op de achteras. Het werkt fa buleus, zoals we op een Saab-cir- cuitje mochten vaststellen. Het nieuwe, dikke front van de 9-3 SsangYong, onderdeel van het Chinese Saic maar af komstig uit Zuid-Korea, heeft een nieuw vlaggenschip: de Rexton XVT. De SUV heeft een au tomaat, permanente vierwie laandrijving, vier airbags, airco, le deren bekleding, elektronische sta- biliteitsbewaking, cruise control, een regensensor en grote lichtme talen wielen. Hij doet zijn werk met een motor van Mercedes-hui- ze, een 2.7 vijfcilinder diesel die in de XVT 186 pk en een trekkracht van 402 Nm ievert. De luxe SUV is getekend door de Italiaanse designstudio van Giu- giaro. Er is plek voor vijf mensen, maar eventueel kan een bankje extra achterin aan twee personen een zitplaats bieden. Het dash boardkastje is wel erg miniem van afmeting en de stabiliteitsbewa- king grijpt erg snel in. Verder ge- heeft trekjes van de Saab Aero X concept. Het bredere oppervlak zorgt er zelfs voor, dat de auto in Nederland een gunstiger milieula- bel krijgt. Het motorenaanbod bestaat uit een 1.9 liter diesel met tweetraps- turbo en 180 pk, een tot 280 pk op gefokte 2.8 liter V6 benzinemotor met turbo en een nieuwe BioPo- wer-versie op basis van de 2.ot/i75 pk, die met E8s-brandstof 200 pk levert. In Nederland is het nog draagt de auto zich tamelijk com fortabel. De Rexton XVT kost 55.495 euro, 16 mille meer dan een gewone Rex ton, als die tenminste via internet besteld is. Want dan geeft Ssang Yong, dann Nederland jaarlijks nog geen'duizend auto's verkoopt, een korting van 3.000 euro. SsangYong brengt met de Actyon Sports ook een pick-up, die de con currentie aangaat met onder meer de Mitsubishi L300 en de Nissan Navara. De achter- of vierwielaan- gedreven auto kost (via internet) 28.000 euro. De motorisering komt voor rekening van een 2.0 diesel met 141 pk en 310 Nm. Een viertraps automaat behoort tot de mogelijkheden. De laadbak is 1,28 m lang en mag 817 kilo dra gen. Twee airbags, airco, centrale vergrendeling en elektrisch bedien de zijruiten zijn standaard. niks met die bio-Saabs. Een liter E85 kost hier 1,90 euro, 40 cent meer dan een liter euro 95. Boven dien is de biobenzine hier maar bij vijf pompen te krijgen. Ander heikel punt is dat E85 minder ener gie levert dan benzine, en je er dus meer van nodig hebt. In de prak tijk verbruikt een Bio-Saab 25 pro cent meer brandstof. Als je dus meer naar de pomp moet en die pomp bovendien heel ver weg ligt en je ook nog eens meer moet be- Iedereen die een navigatie systeem in de auto heeft, kent inmiddels de vele voordelen er van. Nu is er een leuke uitbreiding bijgekomen. Auto OnRoute heet het, en het is speciaal voor toeris tische rijders. Ook op vakantie kan een navigatie systeem van groot nut zijn. Maar er een leuke toeristische route mee volgen, was tot dusver bij de meeste systemen moeilijk. Snelwe gen vermijden lukte nog wel, maar dan ging de route via een an dere kortste weg van A naar B. Auto OnRoute is een programma waarmee op de computer mooie routes zijn te maken, die de gebrui ker vervolgens kan uitprinten of in de navigator kan laden. Na het invoeren van een startpunt plus de opties 'toertocht' en 'voorkeur landschappelijk mooie wegen' geeft het programma een mooie route, die onderweg overigens nog aan te passen is. Daarnaast be talen voor een volle tank, laat je het wel uit je hoofd milieuvriende lijker te gaan rijden. In Scandina vië is de overheid rijden op een mengsel van ethanol en benzine (E85) wel erg gunstig gezind. Saab-directeur Kees van den Berg vindt dat de overheid die bio brandstof moet stimuleren. Nu wordt het ontmoedigd, meent hij. „Misschien dat er bpm-korting voor bio-auto's komt. Ik reken op Prinsjesdag", hoopt Van den Berg. schikt het systeem over een groot aantal kant en klare routes en rondritten. Nog leuker is om zelf een route te bedenken. Dat wil zeg gen, het systeem bedenkt de rou te, nadat zijn baas heeft aangege ven waar te starten en eindigen en hoeveel kilometers de route mag beslaan. OnRoute kan ook zoeken naar be zienswaardigheden, wandelgebie den of leuke locaties voor kinde ren en de route daar langs laten voeren. Ook aardig is dat de route eerst bekeken kan worden via Google Earth. De gebruiker 'vliegt' dan als het ware over de route. OnRoute is geschikt voor syste men van Mio, Garmin, TomTom, Becker en Navigon. Het program ma is onder meer te koop bij de ANWB en Waypoint. Prijzen va riërend van 50 tot 135 euro, afhan kelijk van de gekozen aanbieding. www.auto.onroute.nl Wordt moeilijk, want met zo'n BioPower Saab kun je ook gewoon op benzine rijden. Een gisse Ne derlander zou dan minder bpm be talen en ondertussen gewoon op goedkopere benzine rondtuffen. Saab blijft in een moeilijk parket zitten. Het merk heeft maar drie modellij nen en een daarvan houdt volgend jaar op te bestaan. Het is de 9-7, de SUV van de Zweden. Vreemd eigenlijk, dat een merk dat net als landgenoot Volvo veel aan praktische bruikbaarheid deed en een naam vestigde met mooie estates, zo verschrikkelijk lang wachtte niet uitbreiding van het modelaanbod. Deels is dat natuurlijk noodge dwongen, door geldgebrek. Maar waar Mercedes te ver ging - dat merk verzuipt in de verschillende modellen - heeft Saab het aflaten weten. Vooral nu er problemen zijn in de verkoop van auto's in het D-segment (de grote midden klasse, waar Saab het van moet hebben), juist vanwege de run op 'hoogzitters' (SUV's in alle soor ten en maten). Saab gaat nog altijd en terecht prat op zijn uitnemen de cabrio, die internationaal goed verkoopt, maar zal antwoorden moeten verzinnen op steeds lasti ger vragen uit de markt. De nieuwe 9-3 komt in september als Sport Sedan (vanaf 30.500 eu ro) en als 1.800 euro duurdere Sport Kombi (stationwagon). De nieuwe cabrio wordt 3 procent duurder dan het huidige model. Er is een trend gaande van kleine re motorinhoud met turbovulling. Zo vervangt de 1.8 TSI viercilinder turbomotor de 2.0 FSI in de Skoda Octavia. Die 2.0 FSI blijft wel in de Octavia 4x4 en bij de versies met automaat. De 1.8 heeft meer ver mogen en koppel. De auto wordt er ook 290 euro duurder van. Toyota heeft wereldwijd een mil joen hybride auto's verkocht. Circa 750.000 verkoopcontracten betref fen de Toyota Prius. Door de toe nemende vraag naar dat model is begin dit jaar het productievolume met 40 procent verhoogd. Toyota wil vanaf 2010 jaarlijks een mil joen hybrides verkopen. Fiat heeft net als Saab een nieuwe diesel met dubbele turbo: de 1.9 JTD TWin Stage Turbo. Hij komt beschikbaar in twee versies: t8o en 190 pk, beide met 400 Nm. Fiat le vert de 180 pk versie vanaf juli dit jaar, de 190 pk variant komt in juni 2008. Bij Saab komt de nieu we diesel volgend jaar pas. Nieuwste dieseltechniek: circa 100 pk per liter motorinhoud. foto CPD Het topmodel van SsangYong, de Rexton XVT. foto GPD Volg toeristische route met Auto OnRoute op je navigatiesysteem, foto GPD Saab heeft de stootstrips van bumpers en deuren gehaald om de vernieuwde 9-3 strakker te maken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 15