Saab put moed uit opgefriste 9-3
Luxe Rexton
vlaggenschip
XVT nieuw
SsangYong
OnRoute toeren met
auto-navigatiesystemen
AutoTeam
Kleinere motor met
turbo in Skoda Octavia
Toyota verkoopt miljoen
hybride's wereldwijd
Fiat heeft sterke diesel
met dubbele turbo
Met een Chevrolet komt u er wel!
Bekijk morgen onze advertentie in deze krant!
CHEVROLET
Chevrolet, lt s a big plus
uni 2007 1 5
Saab heeft zijn 9-3 van een
nieuw uiterlijk voorzien.
Voor het eerst komt er
bovendien een 9-3 met
vierwielaandrijving.
De diesels, van Italiaanse
komaf, hebben voortaan een
tweetraps turbo.
door Rien van der Steen
Bij Saab heerst weer iets
van zelfverzekerdheid.
Hoewel het kleine merk
het lastig heeft en in de ei-
eigen fabriek gedwongen wordt Ca
dillacs in elkaar te zetten, mag het
van moeder GM fourwheeldri-
vesystemen ontwikkelen voor het
hele concern. De 9-3 is de eerste
die daarvan profiteert.
Het zogenaamde Haldex-systeem
werkt met een compacte unit, die
vroeger pas in actie kwam als een
aangedreven voorwiel slipte. Nu
zorgt de elektronica ervoor dat dat
in een oogwenk gebeurt. Saab
noemt zijn 4wd's straks xwd, uit
gesproken als cross wheel drive.
Uniek aan het systeem is het elek
tronisch gestuurde sperdifferen-
tieel op de achteras. Het werkt fa
buleus, zoals we op een Saab-cir-
cuitje mochten vaststellen.
Het nieuwe, dikke front van de 9-3
SsangYong, onderdeel van
het Chinese Saic maar af
komstig uit Zuid-Korea,
heeft een nieuw vlaggenschip: de
Rexton XVT. De SUV heeft een au
tomaat, permanente vierwie
laandrijving, vier airbags, airco, le
deren bekleding, elektronische sta-
biliteitsbewaking, cruise control,
een regensensor en grote lichtme
talen wielen. Hij doet zijn werk
met een motor van Mercedes-hui-
ze, een 2.7 vijfcilinder diesel die in
de XVT 186 pk en een trekkracht
van 402 Nm ievert.
De luxe SUV is getekend door de
Italiaanse designstudio van Giu-
giaro. Er is plek voor vijf mensen,
maar eventueel kan een bankje
extra achterin aan twee personen
een zitplaats bieden. Het dash
boardkastje is wel erg miniem van
afmeting en de stabiliteitsbewa-
king grijpt erg snel in. Verder ge-
heeft trekjes van de Saab Aero X
concept. Het bredere oppervlak
zorgt er zelfs voor, dat de auto in
Nederland een gunstiger milieula-
bel krijgt.
Het motorenaanbod bestaat uit
een 1.9 liter diesel met tweetraps-
turbo en 180 pk, een tot 280 pk op
gefokte 2.8 liter V6 benzinemotor
met turbo en een nieuwe BioPo-
wer-versie op basis van de 2.ot/i75
pk, die met E8s-brandstof 200 pk
levert. In Nederland is het nog
draagt de auto zich tamelijk com
fortabel.
De Rexton XVT kost 55.495 euro,
16 mille meer dan een gewone Rex
ton, als die tenminste via internet
besteld is. Want dan geeft Ssang
Yong, dann Nederland jaarlijks
nog geen'duizend auto's verkoopt,
een korting van 3.000 euro.
SsangYong brengt met de Actyon
Sports ook een pick-up, die de con
currentie aangaat met onder meer
de Mitsubishi L300 en de Nissan
Navara. De achter- of vierwielaan-
gedreven auto kost (via internet)
28.000 euro. De motorisering
komt voor rekening van een 2.0
diesel met 141 pk en 310 Nm. Een
viertraps automaat behoort tot de
mogelijkheden. De laadbak is
1,28 m lang en mag 817 kilo dra
gen. Twee airbags, airco, centrale
vergrendeling en elektrisch bedien
de zijruiten zijn standaard.
niks met die bio-Saabs. Een liter
E85 kost hier 1,90 euro, 40 cent
meer dan een liter euro 95. Boven
dien is de biobenzine hier maar
bij vijf pompen te krijgen. Ander
heikel punt is dat E85 minder ener
gie levert dan benzine, en je er dus
meer van nodig hebt. In de prak
tijk verbruikt een Bio-Saab 25 pro
cent meer brandstof. Als je dus
meer naar de pomp moet en die
pomp bovendien heel ver weg ligt
en je ook nog eens meer moet be-
Iedereen die een navigatie
systeem in de auto heeft, kent
inmiddels de vele voordelen er
van. Nu is er een leuke uitbreiding
bijgekomen. Auto OnRoute heet
het, en het is speciaal voor toeris
tische rijders.
Ook op vakantie kan een navigatie
systeem van groot nut zijn. Maar
er een leuke toeristische route
mee volgen, was tot dusver bij de
meeste systemen moeilijk. Snelwe
gen vermijden lukte nog wel,
maar dan ging de route via een an
dere kortste weg van A naar B.
Auto OnRoute is een programma
waarmee op de computer mooie
routes zijn te maken, die de gebrui
ker vervolgens kan uitprinten of
in de navigator kan laden. Na het
invoeren van een startpunt plus
de opties 'toertocht' en 'voorkeur
landschappelijk mooie wegen'
geeft het programma een mooie
route, die onderweg overigens nog
aan te passen is. Daarnaast be
talen voor een volle tank, laat je
het wel uit je hoofd milieuvriende
lijker te gaan rijden. In Scandina
vië is de overheid rijden op een
mengsel van ethanol en benzine
(E85) wel erg gunstig gezind.
Saab-directeur Kees van den Berg
vindt dat de overheid die bio
brandstof moet stimuleren. Nu
wordt het ontmoedigd, meent hij.
„Misschien dat er bpm-korting
voor bio-auto's komt. Ik reken op
Prinsjesdag", hoopt Van den Berg.
schikt het systeem over een groot
aantal kant en klare routes en
rondritten. Nog leuker is om zelf
een route te bedenken. Dat wil zeg
gen, het systeem bedenkt de rou
te, nadat zijn baas heeft aangege
ven waar te starten en eindigen en
hoeveel kilometers de route mag
beslaan.
OnRoute kan ook zoeken naar be
zienswaardigheden, wandelgebie
den of leuke locaties voor kinde
ren en de route daar langs laten
voeren. Ook aardig is dat de route
eerst bekeken kan worden via
Google Earth. De gebruiker 'vliegt'
dan als het ware over de route.
OnRoute is geschikt voor syste
men van Mio, Garmin, TomTom,
Becker en Navigon. Het program
ma is onder meer te koop bij de
ANWB en Waypoint. Prijzen va
riërend van 50 tot 135 euro, afhan
kelijk van de gekozen aanbieding.
www.auto.onroute.nl
Wordt moeilijk, want met zo'n
BioPower Saab kun je ook gewoon
op benzine rijden. Een gisse Ne
derlander zou dan minder bpm be
talen en ondertussen gewoon op
goedkopere benzine rondtuffen.
Saab blijft in een moeilijk parket
zitten. Het merk heeft maar drie
modellij nen en een daarvan houdt
volgend jaar op te bestaan. Het is
de 9-7, de SUV van de Zweden.
Vreemd eigenlijk, dat een merk
dat net als landgenoot Volvo veel
aan praktische bruikbaarheid deed
en een naam vestigde met mooie
estates, zo verschrikkelijk lang
wachtte niet uitbreiding van het
modelaanbod.
Deels is dat natuurlijk noodge
dwongen, door geldgebrek. Maar
waar Mercedes te ver ging - dat
merk verzuipt in de verschillende
modellen - heeft Saab het aflaten
weten. Vooral nu er problemen
zijn in de verkoop van auto's in
het D-segment (de grote midden
klasse, waar Saab het van moet
hebben), juist vanwege de run op
'hoogzitters' (SUV's in alle soor
ten en maten). Saab gaat nog altijd
en terecht prat op zijn uitnemen
de cabrio, die internationaal goed
verkoopt, maar zal antwoorden
moeten verzinnen op steeds lasti
ger vragen uit de markt.
De nieuwe 9-3 komt in september
als Sport Sedan (vanaf 30.500 eu
ro) en als 1.800 euro duurdere
Sport Kombi (stationwagon). De
nieuwe cabrio wordt 3 procent
duurder dan het huidige model.
Er is een trend gaande van kleine
re motorinhoud met turbovulling.
Zo vervangt de 1.8 TSI viercilinder
turbomotor de 2.0 FSI in de Skoda
Octavia. Die 2.0 FSI blijft wel in de
Octavia 4x4 en bij de versies met
automaat. De 1.8 heeft meer ver
mogen en koppel. De auto wordt
er ook 290 euro duurder van.
Toyota heeft wereldwijd een mil
joen hybride auto's verkocht. Circa
750.000 verkoopcontracten betref
fen de Toyota Prius. Door de toe
nemende vraag naar dat model is
begin dit jaar het productievolume
met 40 procent verhoogd. Toyota
wil vanaf 2010 jaarlijks een mil
joen hybrides verkopen.
Fiat heeft net als Saab een nieuwe
diesel met dubbele turbo: de 1.9
JTD TWin Stage Turbo. Hij komt
beschikbaar in twee versies: t8o en
190 pk, beide met 400 Nm. Fiat le
vert de 180 pk versie vanaf juli dit
jaar, de 190 pk variant komt in
juni 2008. Bij Saab komt de nieu
we diesel volgend jaar pas.
Nieuwste dieseltechniek: circa 100
pk per liter motorinhoud. foto CPD
Het topmodel van SsangYong, de Rexton XVT.
foto GPD
Volg toeristische route met Auto OnRoute op je navigatiesysteem, foto GPD
Saab heeft de stootstrips van bumpers en deuren gehaald om de vernieuwde 9-3 strakker te maken.