'Pubers op
fietsen van
iooo euro'
m
„Het is belangrijk dat fietsendiefstal weer eens prioriteit krijgt bij de politie."
Gestolen fiets
vervangen door
gestolen exemplaar.
Markus van Tol, ANWB
PZC Vrijdag 22 juni 2007 1 3
door Michiel van den Broek
Als je fiets is gestolen,
ben je op z'n minst
gepikeerd. Er is je on
recht aangedaan, dus je wilt
genoegdoening. Én een nieu
we fiets natuurlijk. Hoe ver
leidelijk kan het dan zijn om
een gestolen fiets op de kop
te tikken. Voor 20 euro kun
je best aan een oud barrel ko
men of zelfs een prima fiets,
als je de weg kent. Natuurlijk,
je kunt er dan gerust vanuit
gaan dat het om een gestolen
fiets gaat. Maar hoe erg vind
je dat? Je eigen fiets is ook ge
stolen, dus ergens klinkt het
bijna terecht. Daar wil de po
litie iets aan doen: burgers
moeten beseffen dat heling
net zo strafbaar is als diefstal.
Het interesseert de gemiddel
de burger weinig of zijn twee
dehands fiets uit het illegale
circuit komt. Dat merkt bij
voorbeeld Hein Huysson van
't Eurohuys, fietsenhandelaar
in Breda. „Omdat ik mijn vin
gers niet wil branden, regis
treer ik de fietsen die ik op
koop. Ik vraag de verkoper
om een legitimatiebewijs en
een chassisnummer. Als hij
dat niet wil geven, weet ik
voldoende."
Maar het komt dagelijks voor
dat dieven hun waar probe
ren te slijten bij fietsenhan
delaren. Ze komen langs met
fietsen van één of twee jaar
oud, zeggen dat die van hun
oude moeder zijn en vragen
er tweehonderd euro voor.
Als de handelaar niet toe
hapt, zakt de prijs al snel
naar 25 euro. „En daar begin
ik dus niet aan. Maar de ille
gale handel is niet te stop
pen, hoor. Mijn zaak ligt be
paald niet in de beste wijk
van Breda. Ik zie hier con
stant jonge pubers rondrij
den op nieuwe fietsen van
minstens duizend euro. En ik
krijg mijn duurste fietsen
nauwelijks verkocht. Gek
hè?"
Op meerdere manieren
wordt fietsendiefstal in de
hand gewerkt. Bijvoorbeeld
door de techniek. Huysson:
„Ik heb hier een slijptol die
op 220 volt werkt. Maar je
hebt tegenwoordig ook tolle
tjes op t2 volt. Die steek je in
je broekzak en het valt echt
niet op dat je er een slot mee
openslijpt."
Goede en slechte sloten
(T) Uit een test van de Fietsersbond
Blijkt dat dieven zich niet snel wagen aan
de stalen kettingen van Cyclops
Inmiddels zijn veel meer gehard stalen
kettingen op de markt gekomen met
soortgelijke of betere kwaliteit.
Op de tweede plaats staat het
discusslot, waar dieven ook niet aan
beginnen. Het slot biedt weinig
aanknopingspunten om hem open te
breken. Het discusslot staat of valt dan
ook met de ketting. Vuistregel: hoe
dikker de
ketting, hoe
minder slag
ruimte om het
palletje open te
tikken.
In beugelsloten of U-sloten zit een
groot verschil in kwaliteit. Het minst
favoriet onder dieven zijn de Abus
sloten en de Axa Security Plus. Zij
behoren tot de top 3 van de beste
(betaalbare) sloten.
CZB
Zwak punt van een ringslot isdat je
je fiets niet ergens aan vast kunt zetten.
Het extra veiligheidskabeltje dat in de
Axa's SL7 en SL9 gestoken kan worden
en ergens aan vastgelegd, ondervangt
dit niet. Het nieuwste slot van Axa, de
SL9, dat steviger bevestigd is aan het
frame, dwingt bij dieven respect af. De
oudere modellen ringsloten, ook de Axa
582, zijn voor
de dieven
een lachertje
en deze
horen
eigenlijk op
de laatste
plaats thuis.
De dikkere kabelsloten zien er
indrukwekkend uit, maar dat is vaak
maar schijn. Deze sloten zijn makkelijk
open te knippen, zeker de wat dunnere
exemplaren. Als een dief de tijd heeft,
doet hij het desnoods draadje voor
draadje met een klein tangetje.
Het spiraalkabelslot is samen met
het pantserkabelslot en de gewone
kettingen met hangslot het makkelijkst
open te krijgen door
dieven. De techniek
om het
spiraalkabelslot te
openen is
eenvoudig:
openknippen met
betonschaar.
O De ketting met
hangslot is gewoonweg
af te raden. De 'gewone'
kettingen zijn een
geliefd doelwit van
dieven met
betonscharen.
V\
>T
Pantserkabelsloten
zijn de sloten die, samen met de Axa
ringsloten, het meest verkocht worden
vanwege de schappelijke prijs. Het is
echter ook het slot dat alle dieven
aanwezen als waardeloos. Het slot is met
blote handen te
forceren, of
anders wel met
een rondslinge
rende standaard
of steen.
bron: Fietsersbond