Aanpak fietsendiefstal Fietsen en feiten 12 Vrijdag 22 juni 2007 PZC Fietsendief aan de ketting Hij scoort hoog in de top tien van ergernissen: de fietsendiefstal. Naar schatting worden jaarlijks 750.000 rijwielen gestolen. Per jaar gaat een bedrag van naar schatting een kleine 200 miljoen euro om in deze vorm van kleine misdaad. Het kabinet presenteerde vorige week fietsendiefstal als speerpunt van beleid. „Eindelijk." door Tanja Kits foto Paul van Riel Hollandse Hoogte Fietsendiefstal Waar worden de meeste fietsen gestolen? Voor de deur van de woning Overige locaties, zoals bij stations, scholen, winkels, uitgaansgelegen heden en sportterreinen Celegenheidsdieven (veelal jongeren/studenten) infographic: JD bron: Fietsendiefstal.nl Het streven van het ka binet om de fietsen diefstal de komende drie jaar terug te brengen met ïoo.ooo fietsen klinkt fraai. De Fietsersbond, die erg gelobbyd heeft voor extra aanpak, reageerde meteen zeer verheugd. „Eindelijk gaat er iets gebeuren"; zegt Miriam van Bree van de Fietsersbond. Een van de ideeën is om een meldpunt in te richten waar alle gestolen fiet sen worden geregistreerd. Die re gistratie van framenumer, postco de en andere kenmerken van de fiets verschijnt op internet, zodat iedereen die een tweedehands koopt kan nagaan of het om een gestolen fiets gaat. „Ik vraag me af of het gaat wer ken", zegt criminoloog Henk Fer- werda. Hij staat niet meteen te jui chen bij het inrichten van een meldpunt, omdat lang niet alle diefstallen worden gemeld. „Ik denk dat het het probleem niet op lost. Als student ben ik wel tien keer bestolen van mijn fiets. Ik heb nooit aangifte gedaan. Het ging natuurlijk ook om goedkope dingen van 25 of 50 gulden. Die diefstallen blijf je houden, ook met een meldpunt." „Maar op zich is het idee van het kabinet om iets te doen aan fiet sendiefstallen wel goed", erkent Ferwerda. „Het is namelijk wel een item. Een groot ongemak voor mensen die voor hun vervoer af hankelijk zijn van de fiets. Het is uitermate vervelend als je fiets van 800 euro ineens verdwenen is." Behalve een meldpunt, stelt het ka binet voor meer en veiliger fiets- stallingen te bouwen, technische beschermingsmethoden ('tags') te benutten en om heling tegen te gaan. In diverse grote steden wordt al ac tief tegen heling opgetreden, on der het motto 'een heler is een ste ler'. Zo wordt in Groningen op ge zette tijden bij fietsen gepost die de kenmerken hebben van een ge stolen fiets: een niet-origineel slot, weggekraste framenummers of postcodes of een verwijderde sticker van de fietsenhandelaar. Zo- Het verzekeren van een fiets van 500 euro begint in de grote ste den bij 100 euro per jaar. Dezelf de fiets in een gebied met gering risico kost de helft aan verzeke ringspremie. Diverse verzekeraars geven kor ting als de fiets voorzien is van een antidiefstalchip. Deze verbor gen chip, die bij de meeste nieu we fietsen automatisch al worden ingebouwd, kan worden uitgele zen met behulp van een apparaat. dra de eigenaar bij de fiets terug komt, wordt hem gevraagd naar de herkomst. Bij een niet duidelijk verhaal ('gekocht bij mijn buur man' of'voor 75 euro via Markt plaats') wordt de eigenaar meege nomen naar het politiebureau waar hij een boete krijgt wegens heling en zijn fiets bovendien kwijt is. „Een paar van die acties zijn genoeg om mensen bang te maken", weet Miriam van Bree. In diverse steden werkt de politie met lokfietsen. Fietsen met een in gebouwd zendertje, die via het glo bal positioning system (de techniek waarmee via de satelliet de plaats kan worden bepaald) gevolgd kan worden. Zo kunnen niet alleen de dieven, maar ook de helers wor den opgespoord. Van de 750.000 gestolen fietsen, wordt in 210.000 gevallen aangifte gedaan. „Met een meldsysteem dat voor iedereen toegankelijk is, wordt er hopelijk meer aangifte ge daan. Je kunt nu al via internet aangifte doen, je hoeft niet meer naar het politiebureau." Direct na het bekend worden van het kabinetsplan verschenen cyni sche reacties op internet: kan het kabinet zich niet beter met de gro tere criminaliteit bezighouden? Ie mand schreef: „Liever 100.000 cri mineeltjes minder dan gestolen fietsen." Ferwerda reageert gela ten: „Als je nooit wat doet, weet je zeker dat het probleem niet ver mindert. Het lijkt een kleine vorm van criminaliteit, maar er gaat toch veel geld in om. Vooral de professionele diefstallen van duur dere fietsen, zeg maar boven de 500 euro." Fietsendieven kunnen in drie cate gorieën worden in gedeeld: de ver slaafden, de gelegenheidsdieven en de professionele dieven. Vooral die laatste groep heeft het voor zien op de dure fietsen. Met profes sionele apparatuur (betonscharen, slijptollen) en een busje om de fiet sen snel in te laden, gaan ze op stap. Ruim de helft van de fietsen wordt gestolen in de woonomge ving van het slachtoffer. Vooral on- Van de 750.000 gestolen fietsen zijn 300.000 verzekerd. Gemid deld keren de verzekeraars 800 euro per gestolen fiets uit. Het zijn vooral de fietsen tussen de 600 en 1200 euro die worden ver zekerd, bestemd voor woon-werk- verkeer of. Dure fietsen van 2000 euro of meer worden nauwelijks verzekerd, omdat de eigenaar de ze fiets alleen gebruikt voor re creatieve doeleinden en deze na gebruik veilig opbergt in eigen afgesloten schuurtjes zijn aantrek kelijk. Maar ook goed vastgeklon ken fietsen aan hekken verdwij nen in een handomdraai (soms met stukken hek erbij) in de laad bak van het busje. Hoewel de laatste jaren het aantal fietsendiefstallen flink vermindert, vindt het kabinet het huidige ni veau van zo'n 750.000 gestolen fiet sen per jaar onaanvaardbaar hoog. Uit een ANWB-onderzoek uit 2004 blijkt dat een kwart van de Nederlanders zijn fiets in de ber ging laat staan uit angst voor dief stal. Ze maken gebruik van een an der vervoermiddel. Wie een avondje gaat stappen en vanwege het tijdstip niet meer gebruik kan maken van een bewaakte fietsen stalling, denkt wel twee keer na voor hij zijn kostbare fiets mee neemt. Veel mensen kiezen er in middels voor twee fietsen in de schuur te zetten, een voor gezelli ge tochtjes en een voor het meer risicovolle werk. Op sites als Markt- plaats.nl wordt die tweede catego rie aangeduid als 'stationsfiets', of 'kroegfiets'. „We zijn blij dat het kabinet er ein delijk iets aan gaat doen", reageert ANWB-woordvoerder Markus van Tol. „We sjouwen al tien jaar bij de politiek langs om hier een is sue van te maken. Het is belang rijk dat fietsendiefstal weer eens prioriteit krijgt bij de politie. Dat de politie echt wat gaat doen. Ne derland is een prima fietsland, dat moeten we zo houden." Het registratiesyteem kan dit na jaar starten. „Het systeem is er klaar voor, het wachten is nog op de politiekorpsen die zich er op moeten aansluiten", vertelt Mark van Dansik van de BOVAG, mede- vertegenwoordigd in de stuur groep die het systeem ontwikkel de. Als belangenvereniging van rij wielhandelaren pleit de BOVAG al jaren voor een betere aanpak van fietsendiefstal. „Fietsendiefstal schaadt de fietsen- handel. Het weerhoudt de consu ment ervan een knappe fiets te ko pen. Dus indirect heeft ook de fiet- senhandel belang bij minder dief stal." schuur of woning. Professionele en verslaafde fiet sendieven opereren het liefst overdag op een drukke plaats, 's Nachts op een stille plaats valt het veel meer op als iemand aan een fiets staat te prutsen. Fietsen dieven zijn vooral bang om bij de politie op te vallen. Gelegenheids- dieven vormen op deze regel een uitzondering. Zij stelen vooral 's nachts en als er niemand in de buurt is. x, x x/; S - v'X s V' - Wie stelen fietsen? Drugsverslaafde dieven Professionele dieven

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 12