Aanpak fietsendiefstal
Fietsen en feiten
12 Vrijdag 22 juni 2007 PZC
Fietsendief
aan de ketting
Hij scoort hoog in de top
tien van ergernissen: de
fietsendiefstal. Naar
schatting worden jaarlijks
750.000 rijwielen gestolen.
Per jaar gaat een bedrag van
naar schatting een kleine
200 miljoen euro om in
deze vorm van kleine
misdaad. Het kabinet
presenteerde vorige week
fietsendiefstal als speerpunt
van beleid. „Eindelijk."
door Tanja Kits
foto Paul van Riel Hollandse Hoogte
Fietsendiefstal
Waar worden de meeste
fietsen gestolen? Voor de deur
van de woning
Overige locaties, zoals bij stations,
scholen, winkels, uitgaansgelegen
heden en sportterreinen
Celegenheidsdieven
(veelal jongeren/studenten)
infographic: JD bron: Fietsendiefstal.nl
Het streven van het ka
binet om de fietsen
diefstal de komende
drie jaar terug te
brengen met
ïoo.ooo fietsen klinkt fraai. De
Fietsersbond, die erg gelobbyd
heeft voor extra aanpak, reageerde
meteen zeer verheugd. „Eindelijk
gaat er iets gebeuren"; zegt Miriam
van Bree van de Fietsersbond. Een
van de ideeën is om een meldpunt
in te richten waar alle gestolen fiet
sen worden geregistreerd. Die re
gistratie van framenumer, postco
de en andere kenmerken van de
fiets verschijnt op internet, zodat
iedereen die een tweedehands
koopt kan nagaan of het om een
gestolen fiets gaat.
„Ik vraag me af of het gaat wer
ken", zegt criminoloog Henk Fer-
werda. Hij staat niet meteen te jui
chen bij het inrichten van een
meldpunt, omdat lang niet alle
diefstallen worden gemeld. „Ik
denk dat het het probleem niet op
lost. Als student ben ik wel tien
keer bestolen van mijn fiets. Ik
heb nooit aangifte gedaan. Het
ging natuurlijk ook om goedkope
dingen van 25 of 50 gulden. Die
diefstallen blijf je houden, ook
met een meldpunt."
„Maar op zich is het idee van het
kabinet om iets te doen aan fiet
sendiefstallen wel goed", erkent
Ferwerda. „Het is namelijk wel
een item. Een groot ongemak voor
mensen die voor hun vervoer af
hankelijk zijn van de fiets. Het is
uitermate vervelend als je fiets van
800 euro ineens verdwenen is."
Behalve een meldpunt, stelt het ka
binet voor meer en veiliger fiets-
stallingen te bouwen, technische
beschermingsmethoden ('tags') te
benutten en om heling tegen te
gaan.
In diverse grote steden wordt al ac
tief tegen heling opgetreden, on
der het motto 'een heler is een ste
ler'. Zo wordt in Groningen op ge
zette tijden bij fietsen gepost die
de kenmerken hebben van een ge
stolen fiets: een niet-origineel slot,
weggekraste framenummers of
postcodes of een verwijderde
sticker van de fietsenhandelaar. Zo-
Het verzekeren van een fiets van
500 euro begint in de grote ste
den bij 100 euro per jaar. Dezelf
de fiets in een gebied met gering
risico kost de helft aan verzeke
ringspremie.
Diverse verzekeraars geven kor
ting als de fiets voorzien is van
een antidiefstalchip. Deze verbor
gen chip, die bij de meeste nieu
we fietsen automatisch al worden
ingebouwd, kan worden uitgele
zen met behulp van een apparaat.
dra de eigenaar bij de fiets terug
komt, wordt hem gevraagd naar
de herkomst. Bij een niet duidelijk
verhaal ('gekocht bij mijn buur
man' of'voor 75 euro via Markt
plaats') wordt de eigenaar meege
nomen naar het politiebureau
waar hij een boete krijgt wegens
heling en zijn fiets bovendien
kwijt is. „Een paar van die acties
zijn genoeg om mensen bang te
maken", weet Miriam van Bree. In
diverse steden werkt de politie
met lokfietsen. Fietsen met een in
gebouwd zendertje, die via het glo
bal positioning system (de techniek
waarmee via de satelliet de plaats
kan worden bepaald) gevolgd kan
worden. Zo kunnen niet alleen de
dieven, maar ook de helers wor
den opgespoord.
Van de 750.000 gestolen
fietsen, wordt in 210.000
gevallen aangifte gedaan.
„Met een meldsysteem
dat voor iedereen toegankelijk is,
wordt er hopelijk meer aangifte ge
daan. Je kunt nu al via internet
aangifte doen, je hoeft niet meer
naar het politiebureau."
Direct na het bekend worden van
het kabinetsplan verschenen cyni
sche reacties op internet: kan het
kabinet zich niet beter met de gro
tere criminaliteit bezighouden? Ie
mand schreef: „Liever 100.000 cri
mineeltjes minder dan gestolen
fietsen." Ferwerda reageert gela
ten: „Als je nooit wat doet, weet je
zeker dat het probleem niet ver
mindert. Het lijkt een kleine vorm
van criminaliteit, maar er gaat
toch veel geld in om. Vooral de
professionele diefstallen van duur
dere fietsen, zeg maar boven de
500 euro."
Fietsendieven kunnen in drie cate
gorieën worden in gedeeld: de ver
slaafden, de gelegenheidsdieven
en de professionele dieven. Vooral
die laatste groep heeft het voor
zien op de dure fietsen. Met profes
sionele apparatuur (betonscharen,
slijptollen) en een busje om de fiet
sen snel in te laden, gaan ze op
stap. Ruim de helft van de fietsen
wordt gestolen in de woonomge
ving van het slachtoffer. Vooral on-
Van de 750.000 gestolen fietsen
zijn 300.000 verzekerd. Gemid
deld keren de verzekeraars 800
euro per gestolen fiets uit. Het
zijn vooral de fietsen tussen de
600 en 1200 euro die worden ver
zekerd, bestemd voor woon-werk-
verkeer of. Dure fietsen van 2000
euro of meer worden nauwelijks
verzekerd, omdat de eigenaar de
ze fiets alleen gebruikt voor re
creatieve doeleinden en deze na
gebruik veilig opbergt in eigen
afgesloten schuurtjes zijn aantrek
kelijk. Maar ook goed vastgeklon
ken fietsen aan hekken verdwij
nen in een handomdraai (soms
met stukken hek erbij) in de laad
bak van het busje.
Hoewel de laatste jaren het aantal
fietsendiefstallen flink vermindert,
vindt het kabinet het huidige ni
veau van zo'n 750.000 gestolen fiet
sen per jaar onaanvaardbaar hoog.
Uit een ANWB-onderzoek uit
2004 blijkt dat een kwart van de
Nederlanders zijn fiets in de ber
ging laat staan uit angst voor dief
stal. Ze maken gebruik van een an
der vervoermiddel. Wie een
avondje gaat stappen en vanwege
het tijdstip niet meer gebruik kan
maken van een bewaakte fietsen
stalling, denkt wel twee keer na
voor hij zijn kostbare fiets mee
neemt. Veel mensen kiezen er in
middels voor twee fietsen in de
schuur te zetten, een voor gezelli
ge tochtjes en een voor het meer
risicovolle werk. Op sites als Markt-
plaats.nl wordt die tweede catego
rie aangeduid als 'stationsfiets', of
'kroegfiets'.
„We zijn blij dat het kabinet er ein
delijk iets aan gaat doen", reageert
ANWB-woordvoerder Markus
van Tol. „We sjouwen al tien jaar
bij de politiek langs om hier een is
sue van te maken. Het is belang
rijk dat fietsendiefstal weer eens
prioriteit krijgt bij de politie. Dat
de politie echt wat gaat doen. Ne
derland is een prima fietsland, dat
moeten we zo houden."
Het registratiesyteem kan dit na
jaar starten. „Het systeem is er
klaar voor, het wachten is nog op
de politiekorpsen die zich er op
moeten aansluiten", vertelt Mark
van Dansik van de BOVAG, mede-
vertegenwoordigd in de stuur
groep die het systeem ontwikkel
de. Als belangenvereniging van rij
wielhandelaren pleit de BOVAG al
jaren voor een betere aanpak van
fietsendiefstal.
„Fietsendiefstal schaadt de fietsen-
handel. Het weerhoudt de consu
ment ervan een knappe fiets te ko
pen. Dus indirect heeft ook de fiet-
senhandel belang bij minder dief
stal."
schuur of woning.
Professionele en verslaafde fiet
sendieven opereren het liefst
overdag op een drukke plaats, 's
Nachts op een stille plaats valt
het veel meer op als iemand aan
een fiets staat te prutsen. Fietsen
dieven zijn vooral bang om bij de
politie op te vallen. Gelegenheids-
dieven vormen op deze regel een
uitzondering. Zij stelen vooral 's
nachts en als er niemand in de
buurt is.
x, x x/;
S - v'X s
V' -
Wie stelen fietsen?
Drugsverslaafde
dieven
Professionele
dieven