Een zelfgemaakt landschap Beheersing van water De molens van Kinderdijk heb ben eeuwenlang het waterpeil van de Alblasser- waard geregeld. Hierdoor werd een drassig ge bied bruikbaar als boerenland, foto Robin Utrecht/ANP de scheepsbouw. Aan de Zaan stonden eind zeven tiende eeuw honderden molens te draaien. Een stuk je van dit oude industriege bied is herbouwd aan de Zaanse Schans. Ook het Openluchtmuseum in Arn hem heeft een Zaanse wijk. Een ander Nederlands item op de Werelderfgoedlijst zijn de molens bij Kinder dijk. ledereen kent het plaatje van die windmolens aan het water. Het zijn er negentien in combinatie met een infrastructuur van waterwegen. Dit complex beheerste vanaf de achttien de eeuw het waterpeil van de Alblasserwaard. Grote stukken land die eerder on bruikbaar waren, werden hierdoor geschikt voor land bouw. De Unesco stelde vast dat het hier om een uitzonder lijk, door mensen gemaakt, landschap gaat en zette het in 1997 op de erfgoedlijst. Nederlanders werden er in de loop van de eeuwen han diger in hun drassige land droog te houden. Een groot project in de negentiende eeuw van de drooglegging van de Haarlemmermeer, een waterplas van 17.000 hectare ten zuidwesten van Amsterdam. Het gebied waar nu Schiphol ligt. Al in de zeventiende eeuw wa ren er plannen om het ge bied om te zetten in land. Maar met de technieken van toen waren er tweehon derd molens voor nodig ge weest. Twee eeuwen later werden de plannen weer uit de kast gehaald nadat stormen het water tot de poorten van Amsterdam en Leiden had den gejaagd. De stoomenergie had in middels zijn intrede ge daan. Drie gemalen werden gebouwd om het water weg te pompen. Ze deden er vier jaar over. Deze stoomgemalen zijn al lang vervangen door elektri sche machines. Maar de Cruquius even ten zuiden van Haarlem, is behouden gebleven en ingericht als museum. Het gemaal is geen werelderfgoed maar wel opgenomen in de Euro pese Route van het Industri eel Erfgoed. Behalve een staaltje van technisch ver nuft is het een prachtig pand, gebouwd in neo- gothishe stijl, rijkelijk voor zien van ornamenten en het oogt als een middel eeuws kasteel. In de loop van de ne gentiende en de eer ste helft van de twin tigste eeuw is Neder land volgebouwd met stoomgemalen die steeds beter het waterpeil konden beheersen. Inmiddels zijn bijna alle stoommachines vervangen door elektische gemalen en doordat die een veel grotere pompcapa- citeit hebben, zijn er min der installaties nodig. Het Woudagemaal bij Lem mer (1920) is het grootste Werelderfgoed: monumenten van de aarde en de mensheid De Unesco, de culturele en educatieve organisatie van de Verenigde Na ties, heeft de Werelderfgoedlijst in het leven geroepen. Het is een monu mentenlijst waarop bouwwerken en bijzondere stukken aarde staan die be schermd moeten worden omdat ze van universele betekenis zijn voor de mensheid. Internationaal bekende objecten van de Werelderfgoedlijst zijn bijvoorbeeld de Chinese Muur, de Acropolis in Athene en de Grand Ca nyon in de Verenigde Staten. Nederlandse objecten op de Werelderfgoed lijst zijn: Schokland, de Stelling van Amsterdam, het Woudagemaal (foto hierboven), de Molens van Kinderdijk, de Beemster, het oude deel van Willemstad op Curasao en het Rietveld-Schröderhuis in Utrecht. nog in bedrijf zijnde stoom gemaal ter wereld en is om die reden op de Werelderf goedlijst geplaatst. Het wordt gezien als een gaaf monument uit de eindpe riode van het stoomtijd perk. Het bakstenen ge bouw heeft de zakelijke ar chitectuur van het begin van de vorige eeuw, de stijl van Berlage. In natte perio den wordt dit complex als extra gemaal in werking ge zet om Friesland droog te houden. De vier 87 jaar oude machines zijn zo krachtig dat ze in twee da gen het Sneekermeer kun nen leegpompen. Een ander stoomgemaal uit die periode dat bewaard is gebleven, is De Tuut bij Ap- peltern in het Gelders Rivie rengebied. Het volgende gro te waterstaat kundige Neder landse project dat iedere buitenlander kent is de Afsluitdijk waar mee de Zuiderzee is afgeslo ten. Net als bij de Haarlem mermeer leefde het idee al lang maar de technische middelen ontbraken. Water bouwkundige Cornelis Lely presenteerde eind negen tiende eeuw een uitvoer baar plan en als minister wist hij het in 1913 op de politieke agenda te krijgen. Er was veel maatschappelij ke weerstand. Men vreesde voor de teloorgang van de visserij en de kosten waren te hoog. T\vee dingen heb ben Lely geholpen. De Eer ste Wereldoorlog veroor zaakte voedselgebrek. De extra landbouwgronden die de Zuiderzeewerken zou den opleveren, werden van belang. Vervolgens werd Ne derland in 1916 getroffen door een stormvloed die grote schade aanrichtte. De visie van Lely was: een kor te kustlijn is makkelijker te verdedigen. Aan de Afsluit dijk is twaalf jaar gebouwd en in 1932 was de dam klaar. Daarna zijn de Noord oostpolder en Flevoland drooggelegd. Midden in de Noordoost polder ligt een stukje we relderfgoed: het voormalige eiland Schokland. Het ei land werd halverwege de negentiende eeuw ont ruimd omdat het niet meer te beveiligen was tegen de oprukkende zee. Na de inpoldering bleek dat er sporen van bewo ning te vinden waren van 10.000 jaar oud, middel eeuwse woonterpjes en res tanten van het terpdorp Middelbuurt. De combinatie van een his torisch interessant gebied omringd door nieuw land dat door innovatie tot stand is gekomen maakte het voor Unesco interes sant voor de Werelderfgoed lijst. Het principe van het korter maken van de kustlijn, zo als bij de Afsluitdijk, is in de tweede helft van de vori ge eeuw nog eens toegepast bij de Deltawerken in Zee land. Ook hier was de aan leiding een watersnood ramp (1953). Vier zeearmen zijn nu afgesloten met dam men. De meest bijzondere - het bouwwerk wordt in al le reisgidsen over Neder land vermeld - is de Storm vloedkering in de Ooster- schelde. Het is een open dam die met 62 schuiven ge sloten kan worden bij hoge waterstand en storm. Hier door blijft de getijdewer king en het milieu groten deels intact. De waterwer ken in Zeeland zijn tegen woordig ook een toeris tische trekpleister. Elk nadeel heeft zijn voordeel. Ne derland heeft het water ook als hulp middel gebruikt. Door land onder water te zetten kon den in tijden van oorlog vij andelijke legers op afstand gehouden worden. Een van die waterlinies, de Stelling van Amsterdam, staat op de Werelderfgoed lijst. Het is een complex van sluizen, waterwegen en forten om Amsterdam te verdedigen. De linie van 135 kilometer werd ge bouwd tussen 1880 en de Eerste Wereldoorlog. Pas in 1963 werd de militaire sta tus opgeheven. Modern oor logstuig had de stelling overbodig gemaakt. Het complex is waardevol vanwege zijn militaire ge schiedenis. Maar ook door zijn landschappelijke waar de. Door de Stelling is een zone rond Amsterdam vrij gehouden die nu een groe ne ring is van natuurgebie den, afgewisseld met histo rische forten. Nederland moet het niet hebben van overweldigen de natuur. Het is verstede lijkt en het bestaat verder grotendeels uit land dat door menselijk ingrijpen is ingericht. Maar juist omdat het al eeuwenlang gebeurt en al die fasen nog zicht baar zijn, maakt het weer bijzonder. Online Meer weten over het Nederlands werelderfgoed? Op de website van uw krant kunt u naar de onlineversie van Zomertijd. Hier vindt u informatie en foto's en kunt u uw eigen foto van Nederlandse erfgoed insturen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 93