Mode De kleding van Comme des Carbons ontregelt a 1 I I I I Het modeblad Blend doet het. Horlogemerk Swatch doet het: guerrillastores. Een paar maanden knallen op een hippe locatie en weer wegwezen. Het dure modemerk Comme des Gar^ons doet het in de Caballero-fabriek in Den Haag. De outlet in een nieuw jasje. door Koos van Wees Parfum die ruikt naar teer, verbrand rubber of het slij pen van potloden. Kleren met losgetornde naden, of met rare uitstulpingen. Maar ook perfect uitgevoerde avondjurken, pakken en jasjes, zoals je ze vooral ziet in de duurste winkelstraten van Parijs. I 9» 1 S t I Kleding van Comme des Gar^ons is eigenwijs en af wijkend. foto GPD Welkom in de wereld van Comme des Gargons, het Japanse merk dat de conservatieve Parijse modewe reld indertijd op zijn grondvesten deed schudden. Waar perfectie al tijd de norm was, daar doorbrak oprichter Rei Kawakubo die norm in de jaren tachtig nadrukkelijk met haar kleding met gaten, scheu ren en vervormingen. Kawakubo wil traditionele opvat tingen over mode ter discussie stel len. Wie zegt dat mode altijd mooi moet zijn, en kleurig? Waar om zou een man niet in vrouwelij ke kleding kunnen lopen? Dus showden haar modellen nauwslui tende jurken waarin doelbewust bobbels waren gepropt en kregen de mannen in Kawakubo's visie korsetten en rokjes aan. Inmiddels zijn we 25 jaar verder. Comme des Gargons is een wereld wijd opererend merk met een om zet van meer dan 120 miljoen euro en met vestigingen in de belang rijkste wereldsteden. Hoofdzetel is Tokyo, vanwaar Kawakubo de mo dewereld blijft bestoken met eigen wijze opvattingen. Hoe eigenwijs valt nu goed te zien in de eerste guerrillastore van het merk in Nederland, in de voor malige Caballero-sigaret- tenfabriek in Den Haag. Zo shocking als toen is de mode van Comme des Garqons niet meer, maar afwijkend is hij nog steeds. „Indertijd doorbra ken we het beeld van kleur en luxe met zwarte en ge scheurde kleding. Nu draagt iedereen zwart en gaat het om weer andere din gen", zegt Christian Weinecke, verantwoor delijk voor de guerrillasto- res. Hij toont kleren waarbij het even zoeken is naar de wijze van dragen. Een jurk waarvan het bovendeel ge woon voor de borst komt te hangen, bijvoorbeeld, of een die alleen maar lijkt te bestaan uit spaghettiband- jes. Veel van de kleding ontregelt. De perfectie wordt dan doelbewust doorbroken door rafels, opengewerkte naden of twee identieke broekbanden boven elkaar. Opvallend zijn de vele goudkleurige kleding stukken. Ze zijn afkomstig uit de Golden Boy-collectie, de laatste herencollectie. Ook Weinecke loopt er zelf in: een wit met gouden korte broek en een overhemd waarop heel stijlvol een gouden lijn tje over de schouders loopt. Weinecke praat graag over de winkel, maar minder over de filosofie achter de produc ten die er verkocht worden. „We praten er zelf ook niet zoveel over. Het moet voor zichzelf spreken. Als je het moet gaan uitleggen werkt het niet", zegt hij. Om dan al zoekend toch een ant woord te formuleren. We onderzoeken voortdurend. Com me des Garqons stelt vragen bij al les, gaat op zoek naar het waarom. Daar reageren we op. We blijven vernieuwen. En onszelf de vraag stellen: wat maakt ons anders?" Het ketelhuis van de Caballero-fa briek noemt Weinecke de perfecte ambiance voor de guerrillastore. De in Parijs wonende en werken de Duitser heeft zelf architectuur gestudeerd. Hij is onder de indruk van het ketelhuis, dat een rijk in dustrieel verleden verraadt met zijn tientallen centimeters dikke leidingen, kranen en hoge pla fonds. „Dit is een perfecte plek voor onze winkel. We zoeken al tijd naar locaties waarin er een soort van dialoog ontstaat met de kleding. Hier hoefje zelf niet meer zo veel aan toe te voegen, dit ge- bouw heeft al zoveel." Toch is het gebouw voor de guerril lastore flink onder handen geno men. Oosterse schilderingen, antie ke dressoirs en levensgrote foto's van Ruud van der Peijl doorbre ken de kaalheid van de ruimte. De kleren van Comme des Garqons hangen aan stangen die met lange draden aan het plafond bevestigd zijn, zwevend in de ruimte. De winkel blijft minimaal drie maanden in Den Haag, maar zeker niet lan ger dan een jaar. Het is een van de voorwaarden die het merk aan de winkels stelt: maximaal een jaar op een plek, niet in de nabijheid van winkelcentra en niet in steden waarin al een rijk coutureleven heerst. Zo'n twintig steden moch ten zich aldus in de komst van het luxemerk verheugen, en overal is er een andere collectie. „Hier in Den Haag is het allemaal wat lich ter van kleur, wat flitsender", zegt Weinecke over de selectie die hij in samenspraak met Tokyo en Pa rijs maakte. Het aanbod is conform de outletre- gels grotendeels afkomstig uit vroe gere collecties, waar een korting van zo'n 40 procent tegenover staat. Dat is van harte welkom, bij een merk dat zelfs met die korting duur genoemd mag worden. Hij Kleding uit de Golden Boy-collectie, de laatste herencollectie van Comme des Gar^ons. toont een jurk van 1100 euro, en een topje van 478 euro. Het vak manschap is er aan af te zien, maar het is toch even schrikken. „Het is geen massaproduct", zegt Christian Weinecke verklarend. Grootste uitdaging voor Comme des Gargons is locaties te vinden die met naar verhouding weinig in vestering maximaal rendement op leveren. „Het gaat erom geld te ver dienen, zo simpel is het", zegt Weinecke. „Het is elke keer weer de vraag of dat lukt. We zitten al tijd op speciale plekken, en men sen moeten die wel weten te vin den. Tot nu toe werkt het. Het is ook niet iets slechts. Outlet is voor foto GPD veel mensen de enige mogelijk heid zo'n luxemerk aan te schaf fen. Normaal kunnen ze het zich niet veroorloven." Voor wie dat ondanks die korting nog steeds niet kan, bieden de par fums uitkomst. Die beginnen van af zo'n 40 euro. Maar dan moet je natuurlijk wel naar een kopieerma chine in vol bedrijf willen ruiken, of naar een garage. CjM Guerrillastore Comme des Gar^ons, Saturnusstraat 60, 2516 AH Den Haag, minstens tot en met augus tus. Open woensdag tot en met zon dag van 12.00-21.00 uur. Zie ook www.guerrilla-store.nl De kleding van Comme des Carbons mag zelfs met korting duur ge noemd worden. foto Lara Simons

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 41