Zeeland
Vlootplan loodsdiensten in duigen
Zonnebootrace mag niet mopperen
1
KNIP
JEZELF NIET IN
DE UINGERS
Weer wachtlijst
jeugdzorg door
groei aantal
zorgvragers
In monding van
Westerschelde blijven
twee loodsposten.
Informatie van
gedeputeerde
klopte wel.
F
ii
LICENSED TO CLIP
PZC Maandag 18 juni 2007 I 19
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - Samenvoeging van de
twee posten voor de beloodsing
van zeeschepen in de Westerschel-
de-monding gaat niet door. Het
Vlaams en Nederlands loodswe
zen blijven elk een loodspost be
dienen.
„We dachten een visie te hebben",
zeggen Guido van Rooij en Joost
Waasdorp van het Nederlands
Loodswezen in Vlissingen, „maar
het is een droom gebleken." Teleur
gesteld zijn ze niet eens. Ze heb
ben meer iets van: 'Zo gaan die
dingen nu eenmaal'.
Het idee, afgekeken van de El-
be-monding bij Hamburg, was zo
logisch als wat. Het Vlaams en Ne
derlands loodswezen moeten hun
vloot vernieuwen. Dat was hét mo
ment om - ondanks de histori
sche, politieke en culturele ver
schillen - samen op te trekken en
de twee loodsposten in de Wester-
schelde-monding tot één terug te
brengen. Het plan was te gaan wer
ken met één centraal gelegen moe
derschip. Kleinere vaartuigen zou
den loodsen vandaar naar de zee
schepen brengen en van boord ha
len. Op jaarbasis zou dit miljoe
nen euro's besparen. Het mag niet
zo zijn. De Vlaamse overheid -
waaronder de Vlaamse loods-
dienst valt - heeft besloten de ei
gen loodspost voor Oostende te
handhaven. Vakorganisaties van
loodsen en ondersteunend perso
neel vreesden verlies van werkgele
genheid en te lange vaartijden in
het nieuwe concept.
De vloot wordt wel vernieuwd.
Vlaanderen schaft een moeder
schip aan en drie kleinere vaartui
gen; allemaal swaths, schepen met
twee rompen, zoals de veersche
pen Vlissingen-Breskens. Die zijn
bij hoge golfslag nog stabiel. Dure
beloodsingen met helikopters kun
nen dan vervallen.
Het in 1988 geprivatiseerde Neder
lands Loodswezen werkt al sinds
eind 2005 met een swath, de Ce-
tus. Dit schip functioneert volgens
Van Rooij en Waasdorp 'boven
verwachting'. „We stopten anders
met beloodsingen bij 2,5 meter
golfslag. We kunnen nu doorgaan
tot 4 a 5 meter." De Cetus had ove
rigens wel motorproblemen, zoals
m
Vlaams en Nederlands Loodswe
zen hadden plan om loodsposten
in de Westerschelde-monding sa
men te voegen, maar dat is een
stap te ver gebleken.
ook de veerboten Vlissingen-Bres
kens. Er trad corrosie op in het
koelwatersysteem. Van Rooij: „Ver
velend, maar het is opgelost." De
Cetus blijft als bemannings- en be
voorradingsvaartuig. De loodskot-
ter ten noorden van Westkapelle
wordt echter niet vervangen door
een (te) duur swathmoederschip,
maar door een nieuwe kotter met
slingercompensatie. Beloodsingen
blijven er gebeuren met snelle jol
len, 'sloepen' die vanaf de kotter
opereren. Alles moet in 2010 rond
zijn. Het wordt oude wijn in nieu
we zakken. Van Rooij en Waas
dorp: „Wat we wilden, was mis
schien iets te mooi."
Bij exploit van fgd.-gerechtsdeurwaarder
P.J. Dielen te Terneuzen d.d. 14 juni 2007
is ten Parkette van de rechtbank
Middelburg, op verzoek van Mariene
Margarite Otterman, wonende op een
geheim adres, betekend aan Jacky
Freddy van Hijfle, thans zonder bekende
woon- verblijfplaats in en buiten
Nederland, een beschikking gegeven door
de rechtbank Middelburg d.d. 6 juni 2007
waarbij de rechtbank de echtscheiding
heeft uitgesproken in het tussen partijen
gesloten huwelijk.
Van dit exploit kan belanghebbende een
afschrift verkrijgen op onderstaand adres.
Van Damme c.s. Gerechtsdeurwaarders
Axelsestraat 12
4537 AJ Terneuzen (0115) 613651
door Claudia Sondervan
MIDDELBURG - Gedeputeerde Van
Heukelom (jeugdzorg) zat er niet
Hl
V
ei
H
si
ir
et
Sf
kr-
Journalisten en uitgevers hebben het auteursrecht op de artikelen
in kranten en tijdschriften. U mag die artikelen gebruiken voor een
papieren of digitale knipselkrant, maar dan moet u er wel iets voor
betalen. Via CLIP (Copyright Licentie- en Incassobureau Pro) kunt
u een licentie krijgen voor het gebruik van artikelen. Op onze site
kunt u ondermeer snel berekenen wat legaal knippen u kost met
behulp van onze Clip Calculator. Dus graag tot ziens op www.clip.nl.