De zee inspireert ook als het tij tegenzit v2 I 'Engel Hoogerheyden was een scharrelende schilder, een man met veel ambachten en veel ongelukken.' Zaterdag 16 juni 2007 PZC Engel Hoogerheyden 1740 Geboren in Middelburg »- 1756-1757 Jongmaatje op het oorlogsfregat Sint Maartens dijk 1758-1759 Matroos op het schip de Liefde voor de Vere nigde Oost Indische Compag nie (VOC). Tijdens deze reis krijgt hij een ongeluk en ver liest een been 1760-1761 Terugreis naar Zee land op het VOC-schip Over- schie 1761 Woont in Middelburgam bacht. Heeft een baan als schoenmaker 1765 Trouwt met Maria Doen- ders 1766 In dienst als beheerder van de bierkelder van de VOC in Middelburg 1768 Dochter Cornelia Pieter- nella geboren 1770 Dochter Pieternella Susanna geboren 1770 Krijgt van de Zeeuwse patriciër Daniël Radermacher (1722-1803) opdrachten voor het maken en restaureren van schilderijen en het uitrusten van schepen. Verdient daar naast de kost als behangsel schilder 1772 Schildert het eerst beken de en gedateerde schilderij 'De Esequebo Sociëteit' 1778 Scheiding van Maria Doenders en hertrouwt met Maria van der Plaat 1779 Dochter Cornelia gebo ren 1780 Uitgave tekeningen van het vergaan van het VOC-re- tourschip Woestduyn; schil dert zijn grootste schilderij 'Snauwschepen van de Middel- burgsche Commercie Compag nie' en 'De Brandenburg op de rede van Vlissingen' 1781-1784 Maakt tekeningen van oorlogsschepen en VOC-schepen in de Zeeuwse wateren en de zeeslag bij Dog- gersbank ►- 1789 Tekent'Gezigt der Stad Veere in Zeeland' 1790-1805 Maakt diverse schil derijen in opdracht 1802 Overlijden van Engels vrouw 1804 Werkt samen met de Veerse kunstenaar Jacob Schwartzenbach (1763-1805) 1807 Overlijden van Engels dochter Cornelia 1807 Schildert zijn laatste werk 'Gezicht op Veere vanaf het Sloe' 1807 Overleden en begraven in Middelburg V| y, «r, i 4 Boven: detail van de Snauwsche pen van de Middelburgsche Commercie Compagnie. Onder: balk met initialen en jaar tal, detail van de Cortenaar. Hij is de beste zeeschilder van Zeeland ooit. Engel Hoogerheyden, uit Middelburg. Ook de enige zeeschilder die Zeeland heeft gehad. Eindelijk doet hij van zich spreken, twee eeuwen na zijn dood. In Veere. door Jan van Damme Archivaris Peter Blom (1963) heeft de gordijnen in de burgemeesterskamer dicht geschoven. Gefilterd licht, alsof je een schatkamer binnenstapt. Na alle voorbereidingen, afspraken met de tien bruikleengevers en onderzoek kan Blom - zoals hij het zelf zegt - 'even geen bootje meer zien'. Tot 2000 was hij ge meentearchivaris van Veere, sindsdien is hij verbonden aan het Zeeuws Archief in Middelburg. Maar de stad aan het Veerse Meer heeft wel zijn speciale belangstelling gehouden. Vandaar de inspanningen om zeeschilder Engel Hoogerheyden (1740-1807) deze zomer in het stadhuismu seum van Veere onder te brengen. Past mooi in het toch al natte De Ruyter-jaar. Vijfentwintig van de honderdvijftig aan Hoogerheyden toegeschreven werken han gen er nu in Veere. Olieverven en gravu res, die bij elkaar een beeld geven van de Nederlandse scheepvaart aan het eind van de 18e eeuw. De tijd van grote Nederlandse zeeschilders was toen al lang voorbij. Hendrick Vroom, de beide Van de Veldes en Ludolf Back- huysen leefden in de Gouden Eeuw, een periode dat er aan zeehelden en glorieuze overwinningen geen gebrek was. Engel Hoogerheyden moest het met minder doen. Toen hij schilderde liep de Repu bliek der Zeven Verenigde Nederlanden op haar laatste benen. Handel, scheep vaart, marine, het waren sectoren die bete re tijden hadden gekend. Er was ook bijna niemand meer, die zich op het genre zee schilderkunst toelegde. Hooguit in Rotter dam waren er nog enkele maritieme kun stenaars; ze konden met moeite het hoofd boven water houden. Archivaris Blom spreekt van 'een scharre lende schilder', een man met veel ambach ten en veel ongelukken. De ouders van En gel Hoogerheyden kwamen uit Bergen op Zoom. Omstreeks 1734 verhuisden ze naar Middelburg en trouwden. Engel werd in 1740 geboren. Zijn vader werkte waar schijnlijk op de beurtvaart. Een gezin dus, misschien niet arm maar zeker niet rijk. Op vijftienjarige leeftijd trad Engel in dienst van het Admiraliteitscollege Zee land en deed karweitjes op het fregat Sint Maartensdijk. In 1758 stapte hij over naar de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC), die aanmerkelijk beter betaalde. Tijdens zijn eerste reis op het retourschip de Liefde raakte hij zwaar gewond, toen hij aan boord ergens klem kwam te zitten. Zijn been moest worden afgezet. Bij terug keer in Middelburg in 1761 was hij een 'in competente', een gehandicapte met een houten been, die een beroep op de armen zorg moest doen. Recent onderzoek van archivaris Blom heeft veel nieuwe details aan het licht ge bracht. Bij voorbeeld dat hij in 1807 over leed en niet in 1809, zoals lang werd aange nomen. Ook dat de man korte tijd schoen maker was en in 1766 als beheerder van de biervoorraden weer in dienst kwam van de Kamer Zeeland. Hoe hij de overstap maakte naar een kunstzinniger ambacht, blijft gissen. Er waren behangselfabrieken in de Zeeuwse hoofdstad, waar met olie verf patronen en afbeeldingen op grote doeken werden geschilderd. Misschien, heel misschien leerde Hoogerheyden daar de beginselen van de schilderkust. Zijn oudste doek, de Esequibo Sociëteit uit 1772, is een schoorsteenstuk dat - volgens Rem- mert Daalder van het Scheepvaart Mu seum in Amsterdam - uit zo'n behangselfa- briek afkomstig zou kunnen zijn. De Middelburgse patriciër Daniël Rader macher speelde een cruciale rol in het le ven van de gehandicapte Hoogerheyden. De puissant rijke handelaar was begaan met het lot van verarmde zeelieden. Uit zijn huishoudboekje valt op te maken dat hij Hoogerheyden schilderijen liet maken en restaureren en hem ook als equipage meester belastte met de bevoorrading van zijn schepen. Hoogerheyden kreeg meer opdrachten uit Op 24 juli 1779 liep de Oost-lndiëvaarder Woestduyn vast op de sloep te water gelaten; tweede prent (rechtsboven): kappen van het zandplaat Rassen voor de Walcherse kust. Hoogerheyden tekende de tuigage; derde prent (linksonder): ondergang van de vlag, schipbreu- ondergang van het schip in vier taferelen. De eerste prent (linksbo- kelingen klampen zich vast aan wrakstukken; vierde prent (rechtson- ven) toont het vastlopen: een golf slaat tegen de spiegel, er is al een der): redding, linksvoor het bootje van de gebroeders Naerehout.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 92