a
v47
Hun bedrijf Decoration
Empire heeft iets van een
goed bewaard geheim.
Toch bestrijkt het
werkterrein van Thong Lei
en Anne Noordam de hele
wereld. Zoals zichtbaar is
in het onlangs verschenen
boek Past in Present. „In de
meeste gevallen bedenken
wij iets dat niet bestaat."
PZC Zaterdag 16 juni 2007
door Paul Ceerts foto's CPD
Foto boven: Een roestvrijstalen keu
ken in twee geschakelde apparte
menten in Amsterdam, bewoond
door een gezin met vier kinderen.
Grote foto links: Nieuw antiek in een
villa in Bilthoven. De vrouw des hui
zes wilde dat alles er oud en door
leefd zou uitzien.
Foto geheel links: De verbouwing
van de jaren zeventig-villa in Wasse
naar kostte tien maanden. Bij de in
richting was licht het uitgangspunt.
Hun bescheidenheid is
opvallend. Uit niets
blijkt dat hier een ont
werpersechtpaar zit dat
met enige regelmaat de
wereld doorkruist. Zo'n twee keer
per maand reist Thong Lei (51) bij
voorbeeld op en neer naar Marbel-
la, waar hij toezicht höudt op de
bouw en inrichting van een riant
woonhuis. Maar het doel kan ook
Amerika of Frankrijk zijn. Of Ne
derland, want ook in eigen land
hebben Lei en echtgenote Anne
Noordam (55) een kring van vaste
klanten.
Die klanten schakelen hun bureau
Decoration Empire vaak in voor
enorme projecten, die soms wel
twee jaar kunnen duren. Gerug
gensteund door een team van spe
cialisten is het tweetal verantwoor
delijk voor het totaalplaatje. Van
de bouw tot de inrichting van wo
ning en tuin. Reden waarom het
bedrijf hooguit acht opdrachten
per jaar aanneemt.
Met hun werkwijze onderscheidt
het t weetal zich van menig colle
ga. Architect, interieurarchitect en
tuinarchitect, iedereen doet vol
gens Lei wat hij moet doen. Het
zijn dergelijke hokjes die de twee
juist willen doorbreken. Zoals de
bekende Amerikaanse architect
Frank Lloyd Wright ooit deed. Lei
bestempelt hem als een oerarchi-
tect, als een ontwerper die een to
taalvisie op zijn ontwerpen losliet.
Het ontwerpersechtpaar Anne
Noordam (55) en Thong Lei (51).
En dat is precies wat Decoration
Empire doet.
Lei verwijst naar het onderkomen
in Marbella dat de sfeer moet krij
gen van een negentiende-eeuwse
haciënda. Hij zet zijn gedachte
gang op een rijtje. „In de jaren
twintig van de vorige eeuw is van
die haciënda een woonhuis ge
maakt en in de jaren zestig is het
pand nogmaals onder handen ge
nomen. Ik wil dat die sfeer erin
zit, dat je de verschillende perio
des terugziet."
Hij aarzelt. „Ik zeg het niet uit arro
gantie, maar wat wij doen, bestaat
in Nederland niet. Als een interi
eurarchitect iets voor een klant
maakt, gaat hij in catalogi op zoek
naar meubilair. In de meeste geval
len bedenken wij iets dat niet be
staat."
Hij wijst op een setje scharnieren
in de opslagruimte van het door
henzelf ontworpen bedrijfspand
in Gouda. „Die maken we zelf',
zegt Lei, terwijl hij het kleinood
liefkozend door zijn handen laat
gaan. „Omdat in Nederland geen
goede scharnieren verkrijgbaar
zijn."
Daarom ook koesteren hij en zijn
partner het ambacht. „Er zit zo
veel kennis in dit bedrijf Het zou
jammer zijn als dat verloren zou
gaan."
Zijn verhaal klinkt weloverwogen,
maar toch waren zo'n twintig jaar
geleden de fundamenten van hun
huidige onderneming nog nauwe
lijks gelegd. Hij werkte in de recla
me, terwijl zij een goed betaalde
baan in de cosmetica had. Hard
werken, herinnert Noordam zich.
Ze besloot voor zichzelf te begin
nen.
Ze specialiseerde zich in het am
bachtelijk maken van passe-par-
touts, uitsneden in (meestal) kar
ton die de overgang vormen tus
sen kunstwerk en lijst. Via de pas
se-partouts belandde ze samen
met Lei in het antiekwereldje. De
overstap naar het gezamenlijk sa
menstellen van interieurs was een
toevalstreffer. „Iemand vroeg of
we hem wilden adviseren bij de in
richting van zijn woning", zegt Lei
lachend. „Omdat hij vond dat we
zo'n goede smaak hadden."
Zo'n vijftien jaar verder rela
tiveert het tweetal dat, om
dat niet hun smaak, maar
de klant maatgevend is. Decora
tion Empire zet geen plaatje neer
en hecht evenmin aan trends.
„Daar ben ik wars van", benadrukt
Noordam. De overeenkomst tus
sen hun projecten is een bepaalde
sfeer, die volgens Lei is samenge
vat met de woorden 'internatio
naal', 'spanning' en 'tijdloos'.
Het is een van de redenen waar
om Lei, Noordam en hun team we
reldwijd hun licht opsteken. „We
werken vaak met klanten die veel
gereisd hebben", aldus Lei. „Als
een opdrachtgever een bepaald ge
voel omschrijft, dan moet je dat
wel kunnen herkennen."
Hij citeert de woorden van de
Amerikaanse interieurontwerpster
Sister Parish. „Een huis kan zo
mooi worden als mijn klant is.
Daar zit wat in. Wij komen in
beeld omdat de opdrachtgever her
zelf niet kan bedenken."
Hoe divers hun werk is, spreekt
uit Past in Present, het onlangs ver
schenen boek waarin een aantal
door Decoration Empire vormgege
ven woningen gebundeld is. Opval
lend is dat Noordam en Lei de
grenzen tussen modern en klas
siek slechten. „Mooie dingen beves
tigen zichzelf', verklaart Lei. Daar
in schuilt volgens de twee ook de
meerwaarde van het boek. „Het be
vat ideeën over sfeer, over materi
aalgebruik." Noordam knikt in
stemmend. „Ook al is het mis
schien soms moeilijk te begrijpen.
Moeilijker bijvoorbeeld dan het
werk van Piet Boon, die een heel
heldere visie heeft."
Haar partner lacht. „Anne is zo
perfectionistisch dat ik me soms af
vraag of we iets wel moeten doen.
Maar achterafis het altijd de juiste
keus en doen we het een volgende
keer opnieuw zo."
Past in Present is verschenen bij Ter
ra Lannoo. Prijs: 79,95 euro.
ra www.decorationempire.nl