a v47 Hun bedrijf Decoration Empire heeft iets van een goed bewaard geheim. Toch bestrijkt het werkterrein van Thong Lei en Anne Noordam de hele wereld. Zoals zichtbaar is in het onlangs verschenen boek Past in Present. „In de meeste gevallen bedenken wij iets dat niet bestaat." PZC Zaterdag 16 juni 2007 door Paul Ceerts foto's CPD Foto boven: Een roestvrijstalen keu ken in twee geschakelde apparte menten in Amsterdam, bewoond door een gezin met vier kinderen. Grote foto links: Nieuw antiek in een villa in Bilthoven. De vrouw des hui zes wilde dat alles er oud en door leefd zou uitzien. Foto geheel links: De verbouwing van de jaren zeventig-villa in Wasse naar kostte tien maanden. Bij de in richting was licht het uitgangspunt. Hun bescheidenheid is opvallend. Uit niets blijkt dat hier een ont werpersechtpaar zit dat met enige regelmaat de wereld doorkruist. Zo'n twee keer per maand reist Thong Lei (51) bij voorbeeld op en neer naar Marbel- la, waar hij toezicht höudt op de bouw en inrichting van een riant woonhuis. Maar het doel kan ook Amerika of Frankrijk zijn. Of Ne derland, want ook in eigen land hebben Lei en echtgenote Anne Noordam (55) een kring van vaste klanten. Die klanten schakelen hun bureau Decoration Empire vaak in voor enorme projecten, die soms wel twee jaar kunnen duren. Gerug gensteund door een team van spe cialisten is het tweetal verantwoor delijk voor het totaalplaatje. Van de bouw tot de inrichting van wo ning en tuin. Reden waarom het bedrijf hooguit acht opdrachten per jaar aanneemt. Met hun werkwijze onderscheidt het t weetal zich van menig colle ga. Architect, interieurarchitect en tuinarchitect, iedereen doet vol gens Lei wat hij moet doen. Het zijn dergelijke hokjes die de twee juist willen doorbreken. Zoals de bekende Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright ooit deed. Lei bestempelt hem als een oerarchi- tect, als een ontwerper die een to taalvisie op zijn ontwerpen losliet. Het ontwerpersechtpaar Anne Noordam (55) en Thong Lei (51). En dat is precies wat Decoration Empire doet. Lei verwijst naar het onderkomen in Marbella dat de sfeer moet krij gen van een negentiende-eeuwse haciënda. Hij zet zijn gedachte gang op een rijtje. „In de jaren twintig van de vorige eeuw is van die haciënda een woonhuis ge maakt en in de jaren zestig is het pand nogmaals onder handen ge nomen. Ik wil dat die sfeer erin zit, dat je de verschillende perio des terugziet." Hij aarzelt. „Ik zeg het niet uit arro gantie, maar wat wij doen, bestaat in Nederland niet. Als een interi eurarchitect iets voor een klant maakt, gaat hij in catalogi op zoek naar meubilair. In de meeste geval len bedenken wij iets dat niet be staat." Hij wijst op een setje scharnieren in de opslagruimte van het door henzelf ontworpen bedrijfspand in Gouda. „Die maken we zelf', zegt Lei, terwijl hij het kleinood liefkozend door zijn handen laat gaan. „Omdat in Nederland geen goede scharnieren verkrijgbaar zijn." Daarom ook koesteren hij en zijn partner het ambacht. „Er zit zo veel kennis in dit bedrijf Het zou jammer zijn als dat verloren zou gaan." Zijn verhaal klinkt weloverwogen, maar toch waren zo'n twintig jaar geleden de fundamenten van hun huidige onderneming nog nauwe lijks gelegd. Hij werkte in de recla me, terwijl zij een goed betaalde baan in de cosmetica had. Hard werken, herinnert Noordam zich. Ze besloot voor zichzelf te begin nen. Ze specialiseerde zich in het am bachtelijk maken van passe-par- touts, uitsneden in (meestal) kar ton die de overgang vormen tus sen kunstwerk en lijst. Via de pas se-partouts belandde ze samen met Lei in het antiekwereldje. De overstap naar het gezamenlijk sa menstellen van interieurs was een toevalstreffer. „Iemand vroeg of we hem wilden adviseren bij de in richting van zijn woning", zegt Lei lachend. „Omdat hij vond dat we zo'n goede smaak hadden." Zo'n vijftien jaar verder rela tiveert het tweetal dat, om dat niet hun smaak, maar de klant maatgevend is. Decora tion Empire zet geen plaatje neer en hecht evenmin aan trends. „Daar ben ik wars van", benadrukt Noordam. De overeenkomst tus sen hun projecten is een bepaalde sfeer, die volgens Lei is samenge vat met de woorden 'internatio naal', 'spanning' en 'tijdloos'. Het is een van de redenen waar om Lei, Noordam en hun team we reldwijd hun licht opsteken. „We werken vaak met klanten die veel gereisd hebben", aldus Lei. „Als een opdrachtgever een bepaald ge voel omschrijft, dan moet je dat wel kunnen herkennen." Hij citeert de woorden van de Amerikaanse interieurontwerpster Sister Parish. „Een huis kan zo mooi worden als mijn klant is. Daar zit wat in. Wij komen in beeld omdat de opdrachtgever her zelf niet kan bedenken." Hoe divers hun werk is, spreekt uit Past in Present, het onlangs ver schenen boek waarin een aantal door Decoration Empire vormgege ven woningen gebundeld is. Opval lend is dat Noordam en Lei de grenzen tussen modern en klas siek slechten. „Mooie dingen beves tigen zichzelf', verklaart Lei. Daar in schuilt volgens de twee ook de meerwaarde van het boek. „Het be vat ideeën over sfeer, over materi aalgebruik." Noordam knikt in stemmend. „Ook al is het mis schien soms moeilijk te begrijpen. Moeilijker bijvoorbeeld dan het werk van Piet Boon, die een heel heldere visie heeft." Haar partner lacht. „Anne is zo perfectionistisch dat ik me soms af vraag of we iets wel moeten doen. Maar achterafis het altijd de juiste keus en doen we het een volgende keer opnieuw zo." Past in Present is verschenen bij Ter ra Lannoo. Prijs: 79,95 euro. ra www.decorationempire.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 79