Ontwerpen Eames nog springlevend Papaver v42 I Zaterdag 16 juni 2007 PZC door Romke van de Kaa Dat afrikaantjes niet uit Afrika komen wist ik wel, maar dat de Ilslandse papaver, Papaver nudicaule, helemaal niet uit IJsland komt maar uit Mongolië, Siberië en Af ghanistan, kwam ik pas aan de weet toen ik een naslagwerk over papavers raadpleegde. Er komt wel een papaver voor in IJsland, maar die heeft niet meer dan een paar genen bijgedra gen aan het kruisingsproduct dat onder de naam IJslandse pa paver wordt verhandeld. Gekruist wordt er nog steeds met de IJslandse papaver, want met zijn vrolijke kleuren is het een po pulaire tuinplant. Het is een plant met dunne, meer dan een halve meter lange stengels met aan het uiteinde een bloem die wel zo'n 7 centi meter in doorsnede kan bereiken. De kleur van de bloemen is vaak rood, oranje, geel of wit, maar voor fijnbesnaarde tuiniers zijn er ook rassen te koop met abrikoos-, perzik-, en citroen achtige tinten. Je kunt IJslandse papavers op de markt kopen, maar je kunt ze ook zelf zaaien. Doe dat laatste vroeg in het voorjaar en zaai op rijtjes zodat u het verschil kunt zien tussen de kiemende pa pavers en het opkomende onkruid. Als de planten eenmaal duidelijk boven de grond staan, kunt u de rijtjes uitdunnen zo dat de papavers op een onderlinge afstand van 15 centimeter komen te staan. Als u niet van rijtjes houdt, kunt u ze ook met een kluitje aanhangende aarde verplanten. Geef voor het ver planten een flinke plens water. Daardoor blijft de grond beter aan de wortels hangen. IJslandse papavers zijn goede snijbloemen en een vrolijker boeket is moeilijk te bedenken. Knip de bloemstengels 's mor gens vroeg af, vlak voordat de bloemen opengaan en houd de uiteinden van de stengels even in kokend water voordat u de bloemen in een vaas zet. Dan blijven ze langer goed. Technisch gezien zijn IJslandse papavers vaste planten, maar omdat ze absoluut niet bestand zijn tegen natte winters is het resultaat soms dat ze 's winters wegrotten waardoor ze zich toch als eenjarige planten gedragen. Afdekken tegen de regen kan natuurlijk, maar ieder jaar opnieuw zaaien is wel zo mak kelijk. Met hun dunne stengels en hun relatief grote bloemen zijn IJslandse papavers niet bepaald stormbestendig. Houd ze dus zo mogelijk uit de wind. De gewone klaproos die je vroeger in korenvelden zag, maar te genwoordig vaker langs pas aangelegde wegen, spoorlijnen en rotondes, is al eeuwenlang een cultuurvolger. Overal waar ge ploegd, gegraven of gestort wordt, duikt de klaproos op. Zelfs in graven van Egyptische farao's is klaprozenzaad gevonden. Waarschijnlijk houdt dat verband met het feit dat klaprozen, net als opiumpapavers, morfine bevatten. Gewone rode klaprozen, Papaver rhoeas, kom je zelden tegen in de tuin, maar er is een zaadmengsel te koop waaruit de felle tinten zijn verwijderd en waarin alleen maar tere roze en lila kleurschakeringen zijn overgebleven. Het zaad van deze klap roos wordt verkocht als Mother of Pearl, of als Fairy Wings, af hankelijk van de firma waarbij u het zaad bestelt. Zaai deze pastelpapavers niet op rijtjes, maar strooi het zaad met losse pols tussen uw vaste planten of in uw rozenperk. Doe dit in het najaar, want de planten zijn vorstbestendig. Dit__ is zo'n plant die je maar eenmaal in je le ven hoeft te zaaien. Daarna is het een kwestie van uittrek ken waar u hem niet hebben wilt. Dat geldt ook voor Pa paver atlanticum, een zachtoranje klaproos uit Marokko. ]e zou niet verwachten dat een Marokkaanse soort bij ons winter hard was. Papaver at lanticum is door geen winter klein te krij gen. Ook door geen hovenier trouwens, en door geen bestrijdings middel. Daar staat te genover dat Papaver at lanticum het doet waar andere planten liet steevast laten afwe ten: in gortdroge scha duw. Overal waar geploegd of gegraven wordt, duikt de klaproos op Papaver atlanticum. foto CPD Morgen is het honderd jaar geleden dat ontwerper Charles Eames geboren werd. Meubilair van zijn hand is nog steeds volop verkrijgbaar en zijn invloed op het hedendaags design is groot. door Paul Geerts foto's GPD Charles Eames en zijn vrouw Ray. Ze zitten als waakhon den op het werk van Charles Eames en zijn vrouw Ray. Gesteund door haar zoon Eames Deme- trios startte dochter Lucia in 2004 de Eames Foundation, een stichting die zich inzet voor het behoud van het woonhuis van het ontwerpersechtpaar in Los Angeles. Daarnaast waakt de stichting ook over de 224 ontwerpen van de twee, waarvan een deel nog altijd verkrijgbaar is. Met name dat zegt iets over de kracht van de ontwerpen van Charles en Ray Eames, een tweetal dat tij dens zijn 45 jaar durende samen werking volgens de stichting 'een standaard heeft gezet voor excellent design'. Kleinzoon en kunstenaar Eames Demetrios verhaalt met liefde over zijn grootouders. Bij de lan cering van de Vitra at Home-col lectie, drie jaar geleden in het Duitse Weil am Rhein, kijkt hij met liefdevolle blik naar de gees teskinderen van zijn grootou ders. Dat een deel ervan is opgeno men in de collectie - speciaal be doeld voor particulieren - doet hem zichtbaar deugd. Vooral omdat Vitra at Home niet een duidig is. De collectie bestaat uit onder andere zitmeubilair, kas ten, tafels, opvallende afschei- dingswanden en accessoires. Zo wel oud als nieuw. Tijdloos de sign. Met die woorden beschrijft direc teur Rolf Fehlbaum van Vitra de gedachte achter de collectie. Dat sluit nauw aan bij de visie van Charles en Ray Eames. „Zij wa ren niet geïnteresseerd in prij zen of merken", aldus Eames De metrios. „Mijn opa en oma be kommerden zich alleen om de vormgeving. Producten maken een interieur levend, of ze nu nieuw of oud zijn." Morgen is het honderd jaar gele den dat Charles Eames geboren werd. Ter gelegenheid daarvan brengt Vitra - de producent die vijftig jaar geleden met het echt- baar in zee ging - een gelimiteer de editie van de Eames Plywood Elephant uit. Onder verzame laars geldt dit ontwerp uit 1945 dat nooit in productie is geno men als een legende, mede om dat het de virtuositeit van de twee ontwerpers blootlegt. De Plywood Elephant is ge maakt van multiplex dat ver vormd is, een techniek die Char les Eames zelf ontwikkelde. Dat typeert de twee, die vooral ac tief waren in het naoorlogse Amerika, een tijd waarin nieu we technieken en materialen de markt overspoelden. Geïnspireerd door architect Frank Lloyd Wright volgt de in De Lounge Chair en Ottoman (1956), bij een groot publiek bekend, omdat hij opduikt in de set van de serie Frasier.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 74