Consument Vin] kampt nog met aanloop problemen Bouw uw eigen fiets ETALAGE Pimp een rolstoel PZC Zaterdag 16 juni 2007 2 5 Internet staat dag en nacht klaar om de consument een handje te helpen. We hoeven de deur niet meer uit om van alles op maat te laten maken. Jurken bijvoorbeeld. Of een boek in een oplage van tien stuks. Enkele muisklikken en klaar is Kees. Uit het aanbod pikken we drie staaltjes maatwerk. door Maarten van de Rakt r-TTrs met een muisklik van internet plukt en weergeeft. Nu is het met enkele maanden ver traging op de markt verschenen. Dat komt mooi uit want we heb ben net thuis draadloos internet geïnstalleerd. Dat is een voorwaar de om met de Gravel te kunnen spelen. De nieuwe leesbril komt goed van pas, want om de Gravel aan de praat te krijgen, moeten we een ac tiveringscode intikken. De cijfers en letters van de code zijn te klein voor het blote oog. Daarvoor waren we al een half uur zoet om het toetsenbordje op het zeven centimeter grote scherm te toveren. Niet te vinden. Geen woord erover in de gebruiksaanwij zing. Middels WïFi maakt Gravel con tact via het thuisnet met internet. Niet met het hele internet, maar met een select stukje dat Commo dore voor ons heeft gereserveerd: Commodore World, dat onder meer radio, tv en muziek presen teert. Intuïtief sturen we door het menu met een pienter pookje aan de achterzijde, dat zich blind laat bedienen. We luisteren een stukje Radio 538 en genieten van het laatste album van Christina Aguilera. Jammer al leen dat we het niet op kunnen slaan. We proberen Uitzending Ge mist, de laatste show van Paul de Leeuw. Het is een onthutsend ge hakkel. Zo laten meer uitzendin gen danig te wensen over. Beter gaat het de volgende ochtend met Studio Voetbal Het introfilmpje ha pert nog, maar daarna komt het goed met Jack van Gelder en Jaap Stam. Op advies van Commodore's woordvoerder kuieren we met de Gravel door Tilburg, de zesde stad van het land, van kantoor via NS-station naar hotel Mercure. We vinden onderweg allerlei draadloze netwerken van bedrij ven en particulieren, maar zoals het hoort beveiligd. Op het NS-station hebben we een verbinding, maar helaas, de Gravel zegt de lijst van bestanden niet te kunnen openen. Bij Mercure is een T-Mobile hotspot beschikbaar, maar daar doet Commodore nog Elke fiets is uniek. foto CPD „Klanten in de bovenste regionen van de fietsmarkt zijn gewend op maat bediend te worden. Die lijn trekken we door op internet", ver klaren Daniel Loot en Frank van Rooijen namens Koga-Miyata. „We zochten naar een manier om mensen zelf aan de slag te laten gaan met het bouwen van een fiets wanneer het hen schikt. Maar het moest niet onpersoonlijk wor den." De nieuwe troef heet Koga Signature, die op de site meteen prominent in beeld komt. De fiets- liefhebber kan er zijn eigen robuus te fiets in elkaar sleutelen. Hij of zij kiest eerst de basis: frame (aan de hand van de binnenbeenleng te), voorvork en schakelgroep. Daarna volgen alle details: onder meer remmen, banden, zadel, handgrepen, pedalen, dynamo en koplamp. Tot en met de bidon. Bij alle onderdelen verschijnen veld jes met tekst en uitleg, zodat ook leken ermee overweg kunnen. Het gewicht en de prijs zien we prompt: tussen de 1000 en 3500 euro. Voor de finale stap, de aan koop, moeten we naar de dealer. „Hij kan uw ontwerp oproepen op zijn beeldscherm. Met hem kunt u de specificaties doorne men, eventueel wijzigingen aan brengen en een proefritje maken. De fiets wordt gemonteerd in de fabriek in Heerenveen. Met dat handwerk houdt één monteur per fiets zich bezig. De dealer zorgt voor de aflevering binnen 25 werk dagen", lichten Loot en Van Rooi jen toe. Ze spreken van een unieke manier van keuzes aanbieden. „Het is voor ons ook voor het eerst dat klanten een fiets com pleet naar eigen wens in de fabriek kunnen laten opbouwen." Koga Signature draait sinds okto ber. De heren willen niet kwijt hoe goed het loopt, want dat is beursgevoelige informatie. „Signa ture wordt bijzonder goed ver kocht." www.koga-signature.com geen zaken mee. Toegankelijkheid is dus een manco. Volgens een woordvoerder van Commodore komt het allemaal goed met de aansluitpunten, de zo genoemde acces points. Er komt meer openbaar WiFi in onder meer restaurants en op vliegvel den. Hij ziet een markt voor bij voorbeeld de zakenreiziger, die in zijn hotelkamer even naar het Jour naal wil kijken. Ook kondigt hij nieuwe diensten aan. We kunnen binnenkort films bekijken en live tv ontvangen, te gen betaling, dat wel. Ondertussen zitten wij met een katerig early adopter-gevoel. We zijn blij dat we de Gravel geleend hebben en niet betaald a raison van 299 euro. TOEFJE Manchetknopen zijn als het slagroomtoefje op de cake: ze maken het pak helemaal 'af. Mits het de juiste knopen bij het juiste pak zijn natuurlijk. Eton, vooral bekend vanwege zijn shirts, heeft manchetkno pen in zoveel kleuren en ont werpen dat er altijd wel een pas send paar bij is. De manchetkno pen zijn er vanaf 59 euro. Infor matie: www.etonshirts.com De sneakers van K-Swiss zijn tamelijk gewild onder jongeren. Zo gewild, dat het merk het niet meer alleen bij sneakers wil laten. Ook kle ding brengt geld in het laatje, en dus komt K-Swiss met 'sneaker- wear'. Te dragen in combinatie met de sneakers. Er zijn twee lij nen, een volledig witte, geïnspi reerd op tenniskleding, en een op de skisport geënte collectie, die geldt als een knipoog naar de oprichters van K-Swiss, de professionele skiërs Art en Er nie Brunner. Prijzen liggen tus sen de 40 (t-shirt) en 160 (broek) euro. Verftechnieken waar mee normaal metalen boten worden beschermd tegen de in vloed van het water, worden door Nautica nu gebruikt voor horloges. Bladdert niet, belooft het merk, dat de techniek voor het eerst toepast in de NMX-ioo-lijn. Daarbij gaat het om in een overmaatse kast ge plaatste horloges van titanium, met onder meer chrono graaf-functies en lichtgevende wijzers. Ze zijn er in vier kleu ren en kosten 369 euro. Informa tie: www.nauticawatches.nl. Garnier tegen rimpels, foto GPD KARAKTER Vreemd eigenlijk, waar we normaal bij elkaar op zoek zijn naar diepgang en nu ances, willen we van de huid dat oppervlakkigheid troef is. Al le oneffenheidjes moeten wor den weggepoetst, terwijl juist die karakter geven. Garnier heeft nu Ultralift Diepe Rim pels, met onder meer gember. Want gember lukt het 'huidsa mentrekkingen die rimpels ver oorzaken tegen te gaan en de huid intensief glad te strijken', aldus Garnier. Wie het gelooft: het product kost 15,99 euro. STIR MET ZONNEBRIL We we ten al welke jurken sterren op de rode loper dragen, en welke schoenen, maar nu gaat het ook al om de zonnebrillen. 'Kijk eens', roept de producent van de Tom Ford-zonnebrillen. 'Die zonnebril die Brad Pitt op had in Cannes was van ons!' Nou is het wel een verdraaid aardige bril, dit 279 euro kostende mo del met de naam 'Jack'. Met enig geluk kan je zelfs iemands ogen zien. Een Skwirrel rolstoel, foto „Kinderen met rolstoe len zijn geneigd die een eigen tintje te geven. Dat is lo gisch, want in de leeftijd J --> van vijf tot twaalf jaar, zijn ze erg bezig met hun eigen identiteit. Ze zijn fan van bij voorbeeld K3 of Ajax en willen daarmee pronken", vertelt Colette van der Linden. Ze is directeur van Wellco, een bedrijf dat het pimpen van elektrische rolstoelen twee maanden geleden introdu ceerde. „We hebben gezocht naar een creatieve oplossing om dat mo gelijk te maken." Internet bood uit komst. „Als kinderen inlog gen op onze site, kunnen ze kleuren en afbeeldingen kiezen, bij voorbeeld stoere vlammen of jungle. Ook kunnen ze eigen afbeeldingen gebruiken. Als het gaat om plaatjes van Ajax, PSV of figuren van tv-zender Jetix, moe ten we natuurlijk wel eerst toe stemming vragen." Met print en folies worden de kap pen van de rolstoelen versierd. De eerste exemplaren verlaten nu de fabriek. Er staan onder meer slan genkoppen op, safarimotieven en kleine vlindertjes. Het pimpen is in de prijs van de Skwirrel II, zoals de rolstoel heet, inbegrepen. „Het is vrij eenvoudig om het uiterlijk weer aan te passen. Dat kan een leuk verjaardagscadeautje zijn. Het kost ongeveer 100 euro." Van der Linden denkt dat binnen een jaar een paar honderd kleurige Skwir- rels rondrijden in Nederland. Kinderen zonder handicap zullen ze soms jaloers gadeslaan, zo blijkt uit onderzoek. „Dat je een rolstoel moet hebben, is de bevestiging van de handicap. Dat is toch een vervelende periode. Pimpen kan het leed een beetje verzachten." www.skwirrel.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 25