III Gravel Transportfiets voor opa Ontwerp een maathemd 24 Zaterdag 16 juni 2007 P2C KOOP door Wouter Klootwijk De snelheid van een fietser wordt uitgedrukt in kilome ters per uur. Zo komt het dat veel mensen de auto ne men om even een pak vla te halen. Een fiets gaat 15. Een auto 180. Het is een vergissing. De kans is groot dat de au tomobilist voor dat pak vla 8 kilometer per uur gereden heeft, gemiddeld. En een fietser 20 kilometer per uur. Ja, naar Moskou, andere koek, dan verliest de fiets. Men staat er versteld van, na nauwkeurig turven, hoeveel kleine eindjes in een auto worden afgelegd met een bespottelijk lage gemid delde snelheid. Dat gemiddelde van 8 kilometer is al eens ge meten met taxi's in Rotterdam waarvan de beweging perma nent via een satelliet kon worden gevolgd. Veel stadsritjes gin gen gewoon niet harder. Pakjescouriers ontdekten - ook in Rot terdam - dat ze sneller konden bezorgen en ophalen met een transportfiets. Je ziet er veel, in grote steden, fietscouriers met een helm op en een rugzak om. Omdat ze sneller zijn. Ze ha len wel 30 kilometer per uur op een racefiets. Kan ik ook, maar ik wil niet zo warm op m'n werk komen. Je hebt plezierfietsers die het om het fietsen gaat, niet om af stand. Je hebt zaterdagochtend mannen in een Rabopakje die hun record alsmaar verbeteren, maar die je niet moet vragen om een pak vla mee te brengen, en je hebt er die het niet om het fietsen gaat maar om ergens te komen. Of iets te gaan kopen. Zo een ben ik. Op een trans portfiets. Een paar jaar geleden begon het en lijkt niet meer te stuiten. De elektrische fiets raakt in de mode. Ik heb er een van de eer ste lichting gehad en stuk gemaakt. Een fiets van een kleine werkplaats in Arnhem. Hij had een zware loodaccu die bij koud weer weinig waard was. De trappers vielen er af en de elektromotor begaf het. Het principe was prachtig. De motor doet niks als je niet trapt. Pas als je zelf wat doet, wil de geruis loze motor meehelpen. Nieuwe modellen hebben lichtere ac cu's van andere materialen en de Arnhemse werkplaats (An- tec) maakt nu een fiets, model rookworst, met een kleine liti- um-ionaccu in een zadeltasje. Er is een tiental merken elektro's. Ook sportfietsenfabrikant Koga Miyata heeft er een. Soms wordt dezelfde fiets onder twee merknamen ver kocht. Sparta maakt ook die van Batavus en in deze modellen is de accu zo goed verstopt dat je niet ziet dat het een elektrofiets Bijna alle elektrische fietsen zijn recreatiefietsen Uit een recente test (internet: http://fietsen. web-log.nl/ en klik op 'elektri sche fietsen') kan voorzich tig geconclu deerd worden dat ze er allemaal mee door kunnen. Er is ook een Zwitser se met zijspan te zien op de zelfde website. Een taxi. Er zijn al meer traptaxi's met elektromotor, maar bijna alle elektrische fietsen zijn recreatiefietsen, niet voor het grote nut. Ze worden voornamelijk gekocht door ietsje oudere mensen die het hijgen zat zijn. Niet vaak door kantoorgangers en werk lui die met hun timmerkist naar de bouw fietsen. Het zijn fan tastische fietsen, welzeker - ik heb er weer een op proef - maar het zijn geen werkpaarden. Dat zou ik van de mijne wel verlan gen. Er moeten meiden mee voorop of kratten Belgisch bier. Meer nog dan voor een deftige damesrecreatiefiets is de elek tromotor een uitkomst in het wiel van een onverwoestbare transportfiets. Eindelijk kan je een mud aardappelen naar huis fietsen zonder dat je gaat stinken. Ik het er een gevonden. Sparta in Apeldoorn denkt een potje hip te doen. Op een tutoyerende website staat een elektrofiets voor jonkies (www.sparta.nl/ionstyle). Een zichtbaar sterk mo del in door de jonge koper zelf samen te stellen kleurencombi naties. Roze frame met paarse spatborden en een groene voor vork. Te gek geinig hoor, jong ding, maar kijk nou, er zit een rek voorop. Het is in wezen een oerdergelijke transportfiets. Met elektrische hulp haal ik met gemak 25 kilometer per uur. Doe mij een saaie. Helemaal zwart. „Bij mij in de kast hingen vijftien overhemden. Daarvan droeg ik er drie tot vier vaak. Ik vroeg me af: hoe kan dat? Die andere bleken toch niet lekker te zitten of de pas vorm was het niet helemaal", zegt Jeroen Beumer, die voorheen werkte in de marketing voor on der meer Sara Lee/DE en Nutricia. Beumer besefte dat veel mannen niet van winkelen houden en daar naast grote waarde hechten aan kwaliteit en comfort. Hij broedde een systeem uit. Op de site van Ca pe Comfort begint het maatwerk met invoeren van lichaamslengte, boordmaat en gewicht. Die infor matie wordt aan de hand van een database met de maten van 200.000 mannen vertaald in de precieze pasvorm. „De foutmarge is maar 2 procent. Misschien is dit systeem zelfs beter dan persoon lijk opmeten." Online passeren alle details de re vue. De ene keuze na de andere wordt ons voorgelegd: van kleur, dessin, getailleerd, boord, man chet, borstzak tot rugplooi en kno pen. Willen we de stof thuis zien en voelen, dan kan dat door gratis stalen te bestellen. En de prijs? Een maatoverhemd kost tussen de zestig en honderd euro. De zaken lopen naar tevreden heid. „Onze grote uitdaging is om meer klanten te krijgen." Op jaar basis verkoopt Cape Comfort in middels meer dan duizend maat hemden. „De reacties van klanten zijn heel goed. 60 procent komt binnen een maand terug voor een vervolgaankoop", weet Beumer. De klant hoeft zijn maten niet op nieuw in te vullen. Cape Comfort biedt meer dan maathemden. Ook sokken, onder goed en lamswollen truien zijn te koop. Later volgen broeken en jas jes. „Maar we zullen nooit in pak ken stappen. Dat is eenstap te www.capecomfort. I rir Om alles goed op het schermpje te lezen heb je een leesbril nodig, foto CPD door Maarten van de Rakt foto CPD oeval? In één week krijgen we thuis de be schikking over draadloos inter net, een spiksplinter nieuwe Gravel van Commodore en een leesbril. Dat treft. Vo rig jaar september maakte Commodore zijn comeback op de elek tronicabeurs IFA in Berlijn. De Nederlanders lieten trots hun nieu we product zien, de Gravel In Pocket. Een handzaam spelertje dat simpel gezegd muziek en films Via internet kun je een perfect pas send shirt laten maken. foto CPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 24