Slimme rolstoel denkt voor bestuurder v21 PZC Zaterdag 16 juni 2007 Wat tot voor kort pure sciencefiction leek, is werkelijkheid aan het worden. Een groep wetenschappers werkt aan een rolstoel die gestuurd wordt door hersensignalen. De rolstoel registreert wat zich in de hersenen afspeelt. Hij neemt het bovendien over wanneer de bestuurder het even laat afweten en zo kan hij zelfs botsingen vermijden. door Johan Lamoral foto CPD Het uitgangspunt was heel eenvoudig: laat rolstoelbe stuurder en de stoel samen werken, zodat de rolstoel ta ken kan overnemen die de gehandicapte bestuurder zelf niet meer kan vervullen. Zo kwam een groep Bel gische wetenschappers op het idee gebruik te maken van de hersensignalen van de be rijder om de stoel aan het werk te zetten. In principe geeft de bestuurder enkel uit handen wat hij zelf niet meer kan en dat verhoogt zijn zelfredzaamheid. De medische wetenschap is al vrij ver in het ontwikkelen van methoden om gehan dicapten toch een zo normaal mogelijk le ven te laten leiden. Het Belgische project gaat echter een stap verder. In een demon- stratiefilmpje zie je hoe een proefpersoon in zijn rolstoel schijnbaar moeiteloos door een smalle gang vol hindernissen laveert. Dat gebeurt zonder enige handmatige be sturing, uitsluitend met behulp van hersen signalen. Professor Marnix Nuttin van de Afdeling Productietechnieken, Machinebouw en Au tomatisering aan de Katholieke Universi teit Leuven, wijst erop dat het systeem ge baseerd is op twee vindingen. „Je hebt enerzijds de intelligente rolstoel die zelf bijleert en die ervoor zorgt dat de berijder de besturing in eigen hand houdt. Dat kan met behulp van een mechanisch hulpmiddel zoals een joystick. Onze twee de vinding is de besturing te laten plaats vinden via een herseninterface. De rolstoel ontvangt hersensignalen van de bestuur der via een sensorkap. Dat is een soort bad mutsje met een grote hoeveelheid kleine elektroden dat op de hoofdhuid wordt ge plaatst. Je kan tot vierenzestig elektroden aanbrengen en dat volstaat om in grote ma te te registreren wat zich in de hersenen afspeelt. De elektroden worden dus niet in geplant." De rolstoel moet drie hoofdcommando's kunnen uitvoeren: links draaien, rechts draaien en vooruit rijden. „Wij maken een inventaris van de signalen die de hersenen van de proefpersoon uitzenden en classifi ceren die dan in drie afdelingen die over eenstemmen met de drie hoofdcomman do's. De computer van de rolstoel kan de signalen interpreteren en het gewenste commando uitvoeren", aldus Nuttin. In het tijdschrift Campuskrant van de uni versiteit legt de Leuvense onderzoeker uit, dat het om een groepsproject gaat, waarin het Leuvense aandeel hoofdzakelijk uit de rolstoelbesturing, de 'gedeelde autonomie' van gebruiker en rolstoel en het leergedrag bestaat. De Europese Unie subsidieerde het onderzoek. De 'gedeelde autonomie' bestem pelt Nuttin als een soort emo tionele intelligentie. Indien no dig neemt de slimme rolstoel het commando gedeeltelijk over van zijn bestuurder. De aandacht van de gebruiker kan immers om vele redenen verslappen: bijvoorbeeld door stress, vermoeidheid, concentratieverlies, schrikken. Nuttin: „Wij hebben de rolstoel daarom uitgerust met sensoren die de afstand tot de omgeving meten. Tegen iets opbotsen kan dus niet meer. Een belangrijk deel van ons onderzoek is echter ook dat de rolstoel kan bijleren. Hij kan de manoeuvres en sig nalen van de gebruiker onthouden en leert diens intenties inschatten." Bestaande rolstoelen rijden ofwel volledig autonoom, ofwel stuur je volledig zelf. De nieuwe rolstoel zit tussen de twee syste men in en dat heeft grote voordelen. „Onze rolstoel houdt rekening met de wensen van de gebruiker. Die wil vaak wat hij nog zelf kan doen, ook zelf blijven doen. Met deze rolstoel wordt dat moge lijk. Jij bestuurt gedeeltelijk en de rolstoel springt bij waar je zelf niet meer kan. Dat verlaagt de drempel voor ouderen en voor kinderen. De gedachte dat er een veilig heidssysteem zit ingebouwd, zal hen ge ruststellen." Wanneer de rolstoel op de markt komt, is nog vaag. Nuttin: „De rolstoel die met de joystick wordt bediend, komt er binnen af zienbare tijd, maar voor de versie met de herseninterface waag ik mij niet aan het noemen van een termijn. Het systeem dat wij ontwikkelen, is nog in de embryonale fase en het programmeren van de compu ter op de maat van de gebruiker vlot nog niet altijd. Er zijn ook de kleine praktische problemen, zoals het opzetten van de sen sorkap. Dat duurt al snel een half uur, want er dient een gel aangebracht tussen de elektroden en de hoofdhuid om het contact te bevorderen. Maar wij staan al verder dan ik ooit gedacht had." I De slimme rolstoel ontvangt hersensignalen van de bestuurder via een sensorkap. Het demonstratiefilmpje van de slimme rolstoel is te zien op: http://people.mech.kuleuven.be/-mnuttin/maia.mpg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 111