v14 In RTL Boulevard neemt hij dagelijks de Nederlandse showbizz de maat en zijn musical Doe Maar! was met vijf prijzen de grote winnaar van de Musical Awards. Een gesprek met Albert Verlinde. Over Joop van den Ende, geld en reïncarnatie. „Af en toe zijn dingen gewoon geen toeval." Zaterdag 16 juni 2007 PZC Traten is mijn grootste talent' 'A an de ene kant ben je een bekende Nederlander, die bezig is zichzelf te ver kopen, maar aan de ande re kant ben je gewoon za kenman met vijftien personeelsleden op kantoor. Met planningen, vergaderingen over nieuwe rechten, en hoe je van alles en nog wat oplost. Eigenlijk zijn dat twee heel verschillende personen. „Ik begin Joop van den Ende ook steeds be ter te begrijpen. Bij Grease bijvoorbeeld lo pen tachtig, honderd mensen rond en die zien mij eigenlijk het minst van iedereen. Dus als je er wel bent, moet je meteen een stevige mening hebben. Er wordt van mij verwacht dat ik overal heel direct binnen kom." Ik kan me inderdaad niet herinneren dat ik al een vraag heb gesteld. „Precies, ik begin gewoon. Neem me niet kwalijk. Dat is wat ik doe. Iedere keer gaat een knop om en dan ga ik." Hebt u ook al een mental coach? „Totaal niet. Ik heb er eens naar gezocht, maar ik ben er te eigenwijs voor, denk ik, en ik wil ook door vallen en opstaan wijs worden. Ik ben langs de weg van de gelei delijkheid gegaan. Met mijn musicalbedrijf hebben we de afgelopen jaren flink furore gemaakt, maar zijn we ook flink onderuit gegaan. Met de prijzen die we gewonnen hebben en de 600.000 bezoekers... Dat is een derde van meneer Van den Ende. Toen het begon, ging ook alles mis. We hadden Carlie, en Het ballet van Vlaande ren. Het ging allemaal failliet. Ik dacht: het kan toch niet zo zijn dat we in Nederland maar één musicalproducent kunnen heb ben, hoe goed ook. Mensen verklaarden me voor gek. Je steekt je nek uit, hè. Want ik ben ook nog eens verslaggever op de buis." Er zijn ex-werknemers van 'RTL Boulevard' die zeggen: loopt een musical van Albert niet goed, dan komt er een jubelverhaal. „Dat stond twee jaar geleden in een artikel van Nieuwe Revu. Dat blad ligt trouwens nog steeds op de redactie. Er gaat dus geen Gestapo door het pand van: haal dat blad weg. Het was wel een malicieus artikel. Er waren musicals die absoluut niet liepen, zoals Als op het Leidseplein met Jos Brink, één van de mooiste dingen die ik ooit heb gemaakt. Heeft nooit in Boulevard gezeten. Het enige waarop ik me richt, is of de re dactie het leuk vindt, die mensen zijn tus sen de 22 en 30 jaar. Laatst was de première van Tarzan, van Van den Ende. Daar wilde de redactie niet naartoe, want SBS ging al. Ik had kunnen denken, prima. Ik heb gepraat als Brug man om daar de eerste elf minuten van Boulevard aan te besteden. Ik vind het niet slim van de redactie. Het was een groot evenement en het is belachelijk als je daar niet bij bent. Vergeet niet, SBS en Show nieuws kun je kopen, hè. Dan betaal je voor een special. Dus Van den Ende had door Hans van der Beek foto's Klaas Fopma zijn eigen première gekocht, iets wat ik nog nooit heb gedaan." Toch komt u nooit van dat stempel af. „Ja, maar dat is het probleem van anderen. Om aan te geven: Paul de Leeuw staat dit jaar bij Van den Ende in een musical met Simone Kleinsma. Als je optelt hoeveel Van den Endeproducties er afgelopen maanden in het programma van Paul de Leeuw zaten, dan denk ik: is dat dan geen dubbele pet?" Goed, dan moeten we het ook nog even over uw inkomen hebben. Die negen ton per jaar, is dat het nieuwe contract of het oude? „Nee, dat is het nieuwe. Dat was best lul lig. Ik tekende op woensdag het contract, heel feestelijk, en diezelfde dag begon Rick Nieman over mijn salaris." Wi)' zijn nu eenmaal dol op lijstjes, ook van de best verdienende televisiemensen. Staat u inmiddels op nummer één? „Dat weet ik niet. Wendy van Dijk schijnt meer te verdienen, Linda de Mol vast ook, maar je bent nu eenmaal waard wat je waard bent. Dat is niet verdedigend be doeld, maar onderbouwend. Er zijn weinig mensen die tweehonderd keer per jaar pre senteren. Die programma's worden elke avond herhaald. Dat is dus vierhonderd uur televisie. Met alle reclameblokken daar omheen. Kijk, Beau is gekomen, Beau is ge gaan, Daphne zit er nu, helemaal goed, maar blijkbaar ben ik de Ajaxspits die iets kan wat een ander niet kan. Ik kan er niks aan doen dat RTL dat wil belonen." Sterker nog, u was altijd de tweede spits, die nog meer blijkt te scoren nadat de topspits is vertrokken. U was toch altijd de sidekick van Beau van Erven Dorens? „Ik denk dat Beau en ik die jaren verschrik kelijk veel last van elkaar hebben gehad. We dachten allebei: niemand ziet hoe goed ik ben. Het was de kracht van het duo. Kijk, de Randstad is heel erg Beau. Mijn rol is provinciaal en in de provincie draaide RTL Boulevard om mij. Voor mij is dat echt het geheim van het programma. Maar goed, omdat de Randstad meer de opinie bepaalt, was het voor mij best frus trerend. Het blijft de kracht van het pro gramma. Toen was het Randstad-provin ciaal, nu is het mannetje-vrouwtje." Zepert Santegoeds, zo noemde u de hoofdre dacteur van Privé? „Zevert mag ook. Maar ik probeer het pro fessioneel te houden. Ik wil het ook altijd weer goedmaken. Met Patty Brard is het ook goed gekomen." Hoerrrrl, omdat Mariska Hulscher haar hu welijk liet betalen en snel daarna ging schei den? „Kijk, in die Mariska Hulscher-discussie mag iedereen roepen wat hij wil, maar je mag mij niet in mond leggen dat ik Henny Huisman een mongool heb genoemd. Een nichtje van mijn man was mongoloïde, ze is inmiddels overleden, dus ik heb Henny echt geen mongool genoemd. Blijkbaar was ik even aan de beurt. Dat leer je ook." U bent toch de man van de mening, dus hier Albert Verlinde Geboren op 25 april 1961 in Den Bosch 1981-84: Academie voor Kleinkunst, Amsterdam 1984-87: cabaretgroep Boemerang 1988: ballet in Joop van den Endemusical Barnum 1989-92: producent bij de AVRO, onder meer Andermans veren 1992-95: presentatie Showtime (RTL4) 1995-2001: Showbizz en Hart van Nederland (SBS6) 1999: oprichting VSrV Entertainment 1999-2007: productie van musicals als P/af, Kunt u mij de weg naar Hameien vertellen, meneer?, Als op het Leidseplein... Tita Tove naar, Grease en Doe Maar! 2001: huwelijk met Onno Hoes 2007: zes Musicals Awards, waaronder vijf voor Doe Maar! en één voor Grease gaan we: Moszkowicz of Kelder? „Moszkowicz. Hij is kwetsbaarder. De ont vanger heeft het zwaarder dan de werper, daarom heb ik meer affiniteit met hem. En Kelder: dik bevriend met broertje Endstra. Heeft Kelder ooit aangeslingerd: waar blijft die erfenis van meneer Endstra, waar toch allemaal niet zo'n heel nette dingen mee zijn gebeurd? Die discussie heb ik nog nooit gehoord." Lenferink of Droge? „Ja, Droge natuurlijk. Omdat hij op allerlei manieren vernieuwend is geweest. Zo'n so- cietyrubriek hadden we vóór hem niet. Hij heeft een toon ontwikkeld, die veel is nage daan. Even in de camera kijken en achteraf zijn zinnetjes inspreken. Wat ook bijzon der is: hij is altijd een buitenstaander geble ven. Ondanks dat hij in die jaren toch een soort koning van die wereld was." De Mol of Van den Ende? „Joop. John is echt een zakenman en Joop is toch de gepassioneerde creatieveling. Dat ligt dichter bij me. Hoewel je merkt dat je echt energie krijgt als je met John de Mol zit te praten." Bent u nog altijd als een kind zo blij als Van den Ende naar een première van u komt? „Hij is één keer geweest, maar ik begrijp dat nu wel. Het is als collega-producent heel moeilijk om bij de ander in de zaal te zitten. Je zou toch altijd dingen anders heb ben gedaan en na afloop moet je dan zeg gen: het is weer precies zoals het was." Dat u tijdens de Musical Awards meer prij zen binnenhaalt dan Van den Ende, moet een triomf zijn geweest. „Het was een fantastisch moment. Niet omdat ik Joop versla, want dat is maar één jaar. Ik laat me nu niet op een schild tillen. Mijn musicalbedrijf is heel lang onder de duim gehouden door die jury. Onze eerste grote musical, Kunt u me de weg naar Hame ien vertellen, meneer, werd bejubeld in de kranten, en ik kreeg één nominatie en geen prijs. Ik ben toen heel boos gewor den op Jacques d'Ancona. Ik zei: het is zo demotiverend wat je doet. Die wereld zei in feite tegen me: je bent er niet. Dat ver klaart mijn blijdschap die avond van de uit reiking." Een mooi moment om even terug te gaan naar de mindere tijden van Albert Verlinde, halverwege de jaren negentig. De première van de Van den Endemusical 'Torch song tri logy', waar u als verslaggever verkleed als tra vestiet binnenkwam. Was dat uw diepte punt? „Toen Joop me het pand uitzette? Ja, vol strekt in de war. Ik was van RTL overge stapt naar SBS, maar de kijkcijfers kelder den omdat die zender nog nergens was, en ik was mijn vak gewoon kwijt. Ik had toen ook een mooi contract, maar ik presteerde niet. Ik sloeg op hol en daarna ben ik ook echt wel ziek geworden, deels lijfelijk. Fons van Westerloo kwam toen met de op-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 104