Familie Meer fouten door te Speels op weg naar je levensmissie Twee rare menselijke streken 'Vrouw met PIT' treft de juiste toon 28 Vrijdag 15 juni 2007 PZC DENKWIJZER door RenéDiekstra Vrouwe Justitia is ook maar een mens en dus allesbehalve blind T e bent mooi en steenrijk en steekt dat niet onder stoelen of I banken. Het gevolg laat zich raden. Heel veel aandacht en bewondering. En heel veel, maar vooralsnog tamelijk ver borgen, jaloezie. Dan ga je stevig in de fout, bijvoorbeeld door dronken achter het stuur te kruipen, je rijbewijs kwijt te raken en toch gewoon weer te gaan rijden. Je wordt weer gepakt en veroordeeld tot gevangenisstraf. Het gevolg laat zich opnieuw raden. Heel veel aandacht, maar nu gepaard met vernedering. En heel veel, ook openlijk, leedvermaak. Want leedvermaak is de gedaante die onze jaloezie openlijk aanneemt, wanneer ie mand waarop we jaloers zijn, onderuit gaat. Het overkwam Paris Hilton, erfgename van de grondlegger van de gelijknamige hotelketen. De opwinding van media en publiek rondom het tijdstip van haar gevangenzetting demon streert één van die rare streken waarmee mensen, evenals veel andere diersoorten, zijn uitgerust: een natuurlijke neiging tot meedogenloosheid tegenover zwakte. Het is diezelfde neiging, die kinderen ertoe brengt ande re, doorgaanse zwakke(re) kinde ren te pesten. Zoals het ook die neiging is, die maakt dat oudere, sterkere broertjes of zusjes vaak jaren terreur uitoefenen over de jongere en zwakkere. Ook veel huiselijk en zinloos geweld is er de uitdrukking van. Net als het korzelige of ronduit agressieve gedrag dat jongere, fittere, snellere mensen vaak jegens oudere, zwakkere, en langzamere medemensen vertonen. Het 'geval Paris Hilton' demonstreert nóg een andere rare menselijke streek. Nauwelijks had ze een paar dagen gevangen gezeten, of ze mocht weer naar huis. Met een enkelband om en een bewegingsruimte van een kilometer rondom haar wo ning, maar toch. Wat heeft in godsnaam de gevangenisdirectie doen besluiten dat toe te staan? Ze kon op haar klompen aan voelen dat het een razend publiek protest zou oproepen? In derdaad rolde de term 'klassejustitie' over het land. Maar min stens zo interessant is de vraag wat Paris en haar adviseurs deed besluiten het verzoek in te dienen haar gevangenisstraf om te zetten in huisarrest. Want ook zij wisten natuurlijk dat media en publiek daar volledig van over de rooie zouden gaan. Het antwoord op beide vragen is een tweede rare menselijke streek: de natuurlijke neiging om macht tot recht te verheffen. De familie Hilton is een machtige familie, waarvan de invloed en relaties reiken tot in de hoogste kringen. Door politie en jus titie en ook door gevangenisdirecties worden leden van zulke families met meer egards behandeld dan gewone mensen. We tenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat mensen met veel macht, rijkdom, roem of grote uiterlijke aantrekkelijkheid voor dezelfde vergrijpen doorgaans lagere straffen krijgen, eer der ontslagen worden van rechtsvervolging of zelfs niet ver volgd worden. Dat heeft deels te maken met het feit dat ze de beste advocaten kunnen inhuren. Maar voor een veel groter deel komt het doordat Vrouwe Justitia ook maar een mens is, onderhevig aan dezelfde beïnvloeding door status, macht en uiterlijk als andere mensen. Ze is allesbehalve blind en doof. Die houding is het spiegelbeeld van wat de machtigen en rij ken der aarde zelf vinden. Ze menen werkelijk dat ze niet als de gemiddelde burger behandeld behoren te worden. Vandaar het drama dat Paris opvoerde toen ze terug moest in de gevangenis: „Oh mama, this isn't right!" Een deel daarvan was, denk ik, niet gespeeld. Vrijwel zeker is ze drugsverslaafd. Als verslaafde zonder drugs de cel in moeten, is een kleine hel. Maar hoe dan ook, rare mensen als we zijn, hebben we van al die zwakte van een mooi, rijk mens wel mooi dubbel genoten. Passie, Intuïtie en Talent, sa men afgekort is dat PIT. Het zijn drie eigenschap pen waarmee een jonge werkende vrouw het een eind kan schoppen. Maar als je niet de kans krijgt je hart te volgen, niet durft te vertrouwen op je intuïtie en niet goed weet wat je sterkste kan ten zijn, kom je in de problemen. Suzanne Unck schreef een over zichtelijke hulpgids voor jonge vrouwen die weten dat het beter kan. Unck kent de valkuilen maar al te goed: op haar 28e maakte ze een burn-out door. Voor een groot Veruit de meeste kleuters zijn nog lang niet toe aan lezen en schrijven. Wat ze wel en niet kunnen, is met simpele proefjes te bepalen. door Jan Dijksma foto's Maartje Blijdenstein/CPD Veel scholen beginnen al in groep twee, bij de kleu ters, met de eerste lesjes lezen en schrijven. Niet doen, waarschuwt ontwikkelings psycholoog Ewald Vervaet. Kinde ren kunnen daardoor juist dyslexie ontwikkelen. Vervaet laat kinde ren zelfportretjes tekenen. Hij laat ze tellen en vraagt dan of ze vanaf twintig ook terug kunnen tellen. Hij laat ze kiezen: waarin zit meer limonade, in dat lange, hoge glas of in dat korte, brede? En als die li monade nou uit dat hoge glas is overgegoten in dat brede, zit er dan nog steeds minder in? Vervaet, psycholoog in Amster dam, heeft een heel repertoire proefjes om na te gaan in welke ontwikkelingsfase een kind zit. Dat zouden scholen ook veel meer moeten doen, om te voorkomen dat ze leerlingen te vroeg aan het lezen en schrijven zetten. Want dat gaat vaak mis, constateert hij. Het risico bestaat dat kleuters fou ten aanleren, die ze meenemen naar groep 3. Dat ze bij het schrij ven letters spiegelen en bij het le zen vooral losse letters zien en de rest van het woord raden, zoals bij dyslexie vaak gebeurt. Het niveau van lezen en schrijven is aan het eind van de basisschool in de afgelopen jaren gedaald, blijkt uit recente onderzoeken. Dyslexie is een hardnekkig pro bleem. En dat heeft het onderwijs deels aan zichzelf te danken, stelt Vervaet. Omdat scholen te weinig oog hebben voor de ontwikkelings fasen van een leerling. De meeste kleuters moet je vooral nog lekker laten kleuteren. „Vroeger leerden we op de lagere school alle letters van het alfabet in een maand of twee, omdat we er aan toe waren. Dan neem je als kind die kennis op als een spons. Nu beginnen scholen steeds vroeger met lezen en schrijven, vaak al in groep 2. Wat is het effect? Het wordt min der. Dan gooien we er in een re flex wat meer Pokon bij, in de hoop dat het beter wordt." „Vaak zien leraren ook wel dat ze te veel eisen van hun leerlingen. Je kweekt alleen maar tegenzin als je lezen en schrijven opdringt. Maar de onderwijsinspectie verlangt dat kinderen zo snel mogelijk door de school gaan. Terwijl jonge kinde ren die nog niet klaar zijn voor het echte leren in groep 3 rustig nog een jaartje langer zouden moeten kleuteren." De school staat steeds onder druk als het om prestaties gaat. Maar on- Ontwikkelingspsycholoog Ewald Vervaet. derwijskundigen maken helemaal foute keuzen, vindt Vervaet. Zo is het gedachtegoed van de Zwitserse psycholoog Jean Piaget (1896- 1980), die zijn leven lang de psy chologische ontwikkeling van kin deren bestudeerde, zo'n beetje he lemaal uit het onderwijs verdwe nen. Piaget onderscheidde als eer ste verschillende fasen in de ont wikkeling. Vervaet doet dat ook. In zijn eerste boek Groeienderwijs, psychologie van nul tot drie be schrijft hij aan de hand van een lange reeks proefjes tien fasen in de ontwikkeling van het jonge kind. In Naar school, psychologie van drie tot acht, dat deze week ver scheen, doet hij dat opnieuw. Hier onderscheidt hij vier fasen, waar bij vooral de overgang van fase 13 naar 14 - van kleuter naar jong schoolkind - essentieel is. Als het daar mis gaat, stelt Vervaet, kan dat later problemen opleveren. De ontwikkelingspsycho loog put in zijn boek over vloedig uit de proefjes die hij met verschillende kinderen deed om te bepalen in welke fase ze zitten. Die zijn volgens Vervaet deels bepaald door leeftijd, maar ze verschillen per kind. En elk kind kan op allerlei gebieden ook in verschillende fases zitten. In fa se 13 - de echte kleutertijd - is alles nog onomkeerbaar en rechtlijnig. Het kind staat met één been in de werkelijkheid. Het tekent een schoorsteen op een dak, maar die staat net zo scheef als het schuine dak zelf. De pijp verticaal tekenen is veel te abstract. Vraag een kind in fase 13 de vloeistof in te vullen in een fles die scheef staat in een tekening, dan zal de lijn echt nog niet horizontaal zijn. Leg vijf zwar te damstenen dicht bij elkaar op een rij en vijf witte wat verder uit elkaar, dan zal een echte kleuter denken dat er meer witte stenen liggen. Het rijtje is immers langer. Als eerste stap naar het schrijven kunnen kleuters een gesproken woord in lettergrepen 'hakken'. De eerste letters die ze schrijven, zijn vaak nog 'gespiegeld' - vooral bij hoofdletters als de N en E. Le zen gaat nog in losse letters, om deel werd ze ziek omdat ze te lang bezig was geweest zich naar ander mans verwachtingen te voegen in plaats van haar eigen weg te gaan. In 2003 startte ze haar eigen prak tijk in counseling en coaching. Vrouw met PIT treft voor jonge vrouwen de juiste toon: to the point, maar niet te zakelijk, vro lijk, maar niet kinderachtig. De illustraties van Maaike Hartjes, bekend van de Viva, passen er pri ma bij. ryi Vrouw met PIT, Suzanne Unck, Scrip- tum, 18,95 euro. Het woud van persoonlijke coachingsmethodes heeft er weer een variant bij: Het Talentenspel. Tienduizenden Nederlanders spelen het spel over hun 'levensmissie'. Dr. Willem Glaudemans, de man die het ontwikkelde, maakt er overuren mee. door Arvid van der Wolf Altijd toneelspeler of dan ser willen zijn, maar het nooit geworden? Dan is het tijd voor Het Talen tenspel, dat je talenten in de goede orde zet, ze uitdaagt te gaan leven en uitzicht biedt op je levensmis sie. Daar draait het allemaal om, zegt Willem Glaudemans, coach en publicist. „Door veel met men sen te werken, ontdekte ik dat ie dereen een levensmissie of levens droom heeft. Iets wat hij graag wil doen, maar velen komen er niet aan toe. Dat kan frustrerend zijn. Wellicht ben je uitgeput in je werk en privéleven en moet je verande ren. Maar je doet het niet omdat je de moed niet hebt of de mogelijk heden niet ziet. Dan is het zinvol naar je levensmissie te kijken." Voor de Utrechtse coach staat vast dat ieder mens bij zijn geboorte een levensmissie meekreeg én de talenten die te realiseren. „Voordat je kunt uitvinden wat je missie is, moet je eerst je talenten kennen. Er is vaak verwarring over welk ta lent het meest aan bod moet ko men. Soms is een bepaald talent te dominant en verdringt het andere, die ook nodig zijn voor goed func tioneren. Dan is het zaak eerst har monie te creëren tussen de talen ten door er richting aan te geven en er zelf de baas over te worden."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 28