Nieuw 'rugzakje' steelt de show
Auto
Nissan X-trail overtuigend
op asfalt én in het terrein
Cadillac gokt op succes
met eerste stationwagon
P) AUTO POPPE
^2* Op zoek naar een mooie occasion?
ZL AutoTeam.nl
www.karels.com
Zevenzitter GMC Acadia
te koop via grijze import
Goedkoop rijden met
elektro-designscooter
Voor de snelle,
sportieve vaders
opel Bekijk dan morgen zeker onze advertentie!
PZC Vrijdag 15 juni 2007 23
De nieuwe 500 (links) lijkt in de verte op het origineel (rechts), maar is ruim een halve meter langer dan die klassieke Cinquecento. foto's CPD
Fiat komt na de zomer met
een nieuw 'rugzakje', de
500. Aanvankelijk zou hij
Trepiuno heten - met plek
voor drie plus een - maar in
Turijn hebben ze er toch een
volwaardige tweedeurs
vierzitter van gemaakt.
door Rien van der Steen
Wat ze bij BMW
kunnen met de
Mini, kunnen
wij ook, den
ken ze bij Fiat.
De Italiaanse fabrikant hoopt het
succes van de oude 500 - liefko
zend 'rugzakje' genoemd - te eve
naren met een nieuw, gelijknamig
model.
BMW verkocht jaren geleden het
in een opwelling aangeschafte Brit
se merk Rover, maar was wel zo
gis onderdeel Mini buiten de zo
goed als failliete boedel te houden.
Een briljante zet. De Mini is hot.
De Engelse fabriek kan de vraag
amper aan. Zeker nu er bijna dage
lijks gediscussieerd wordt over
C02-uitstoot en duurzame brand
stoffen worden compacte auto's ge
liefder. Zelfs in de VS, hoewel ze
daar milieutechnisch gesproken
wel tamelijk eigenwijs zijn.
Mini draait dus fantastisch, de
New Beetle van VW - een poging
om de legendarische Kever in een
modern jasje te gieten - deed het
aanzienlijk minder. Te onpraktisch
en te duur.
Fiat gaat nu in zijn Poolse fabriek
- waar ook de succesvolle Panda in
elkaar wordt geschroefd en op een
later tijdstip ook de nieuwe Ford
Ka - beginnen met de nieuwe 500.
De eerste 500 verscheen precies
vijftig jaar geleden. Het was het au
tootje dat Italië mobiel maakte.
Het verbazingwekkende hummel
tje bracht vier mensen voor bijna
niks van platteland A naar platte
land B. Snelwegen waren er toen
niet veel en bovendien had je daar
met zo'n dreumes die nog geen
100 kilometer per uur kon halen
niks te zoeken. Tot een jaar of tien
geleden zat Rome nog propvol
met duizenden 500-tjes, die intus
sen vervangen lijken te zijn door
Smarts.
De nieuwe 500 lijkt in de verte op
het origineel, maar heeft daar na
tuurlijk niks meer mee te maken.
De oude had de benzinetank recht
voor de neus van de bestuurder zit
ten, de piepkleine motor achterin,
de aandrijving op de achterwielen.
De nieuwe boogt op airbags, mo
tor voorin en voorwielaandrijving.
Bovendien kan hij beschikken
over een uiterst modern dieseltje,
de 75 pk sterke 1.3 16V Multijet tur
bodiesel. Wat benzine betreft, is er
keuze uit een 69 pk 1.2 liter 8V en
de 100 pk 1.416V. Alle drie zijn be
schikbaar met een vijf- of zesver
snellingsbak.
De nieuwe 500 heette in de jaren
negentig Fiat Cinquecento. Hij
had succes, dat zeker. Maar een
icoon als de 500 werd hij niet.
Met de nieuwe moet dat wel luk
ken. Gedurfde retro-styling, een
prachtig aangekleed interieur en
een aanzienlijk ruimer jasje moe
ten de klant verleiden. Verder is
hij luxe en rijdt hij natuurlijk veel
beter. En ja, hij is ook een stuk
duurder dan die Cinquecento - ver
moedelijk vanaf zo'n 8.000 euro.
De defintieve prijs wordt (me
debepalend voor zijn succes.
In Italië maken ze begin juli een
enorme show van de terugkeer
van de 500. Heel Turijn staat weer
op zijn kop. Want 'Fiat, siamo noi'
- Fiat, dat zijn wij - zeggen de in
woners daar. Het oude model 500
is niet voor niets officieel onder
deel van het culturele erfgoed van
Rome. Daarom mag je met een
oude 500 nog gerust in de oude
stad rondtuffen. Andere klassie
kers worden er vanwege de uitlaat-
dampen letterlijk geweerd.
Nieuwe Tonge - S 0187 - 652222
Het wil niet vlotten met Ca
dillac in Europa. Misschien
kan de nieuwe stationwa
gon, de BLS, daar verandering in
brengen.
De wedergeboorte van Cadillac
aan deze kant van de Atlantische
Oceaan is de Amerikanen tegenge
vallen. De verwachtingen waren
hooggespannen, maar de concur
rentie van de gevestigde merken
blijkt hevig. Het valt niet mee om
op te boksen tegen sterke merken
als Audi, BMW en Mercedes. Ze
ker niet voor een Amerikaans
merk dat auto's bouwt naar Ameri
kaanse maatstaven en tot voor
kort geen stationwagon of diesel
motor kon aanbieden.
Bij Cadillac weten ze dat de keus
moet worden uitgebreid, zodat
meer consumenten kunnen wor
den bediend. Een eerste stap werd
gezet met de introductie van de
BLS, de eerste 'Europese Cadillac'.
Die voorwielaangedreven auto
wordt gebouwd bij Saab in Zwe
den en is ook te koop met een rap
pe, 1.9 liter dieselmotor.
De introductie van een dieselmo
tor was al een hele stap voor Ca
dillac, de komst van een stationwa
gon is dat eveneens. Het is de eer
ste stationwagen in de 104-jarige
historie van Cadillac, dat onder
deel is van General Motors.
In Nederland koos 18 procent van
de autokopers afgelopen jaar voor
een model stationwagon, terwijl
de belangstelling voor de sedan al
jarenlang duidelijk afneemt. Vorig
jaar zakte die naar minder dan 9
procent.
De BLS stationwagon vertoont de
scherpe, hoekige lijnen die de mo
derne Cadillacs kenmerken. Voor
de aandrijving kan worden geko
zen voor de reeds genoemde 1.9
common rail dieselmotor (afkom
stig van Fiat) of een van de drie
turbobenzinemotoren. De sta-
tion-BLS komt in het najaar in de
showroom. Over de prijs is nog
niets bekend.
Hij is helemaal nieuw, al
lijkt hij als twee druppels
water op zijn voorganger.
De verse Nissan X-trail heeft een
compleet nieuw chassis - maar
daar zie je niks van - iets meer
ruimte binnenin, een nieuwe mo
tor en overtuigende capaciteiten
in ruw terrein.
De X-trail verscheen in 2001 in Ne
derland op de markt. Sindsdien
zijn er 800.000 van verkocht, waar
van 6.400 in Nederland.
Het eerste opvallende detail van
de nieuweling: het centrale dash
board is naar de 'normale plek' ver
huisd, recht voor de bestuurder. In
de middenconsole is daardoor
ruimte ontstaan voor een beter af
leesbaar scherm voor het (optione
le) navigatiesysteem, en voor een
geïntegreerde cd-wisselaar.
De carrosserie van de suv is 30 pro
cent stijver dan die van zijn voor
ganger. De bagageruimte meet te
genwoordig 603 of 1.773 liter (met
alles plat), aanzienlijk meer dan
het oude model bood. Hij is dan
ook een heel stuk langer en iets
breder en hoger geworden.
Het nieuwe model, met in de
duurdere versies wederom de typi
sche in de dakrail geïntegreerde
verlichting, heeft zes airbags en air
co standaard, maar ook bluetooth,
een radio/cd-speler en een dubbe
le laadruimte achterin.
De X-trail heeft een stel mooie mo
toren. De diesel - een 2.0 van
Renault die 150 of 173 pk levert -
valt op door trekkracht: 320 en
360 Nm. De 2.0/141 pk benzinemo
tor komt van Nissan zelf, net als
de 2.5 liter met 169 pk.
Het onderstel van de nieuweling
Typisch voor de X-trail: verlichting
in de dakrails. foto CPD
voldoet meer dan goed op de
openbare weg, waar onderstuur
keurig te bedwingen is door een
voudig wat gas bij te geven. Dat
van de eigen crossover Qashqai ge
leende onderstel bewijst ook verba
zingwekkende diensten in ruig ter
rein. Nissan gebruikt een elektro
nisch gestuurde vierwielaandrij-
ving, die je als bestuurder met een
knopje op automatisch kunt zet
ten. In dat geval gaat de kracht
naar het wiel dat de aandrijving
nodig heeft. De nieuwe X-trail
kent ook heuvel op-heuvel af on
dersteuning.
In Nederland wordt de X-trail aan
geboden als 2- of 4wheeldrive. De
2wd gaat 28.995 euro kosten.
US Carcenter Pietersen, in Neder
land bekend vanwege de 'grijze im
port' van Amerikaanse auto's,
haalt de nieuwe GMC Acadia naar
hier, de eerste cross-over suv van
GMC. De auto kost 69.950 euro en
biedt plek aan zeven inzittenden.
Een V6 met 275 pk zorgt voor de
aandrijving. Een diesel ontbreekt.
De nieuwe elektrische scooter
EVT heeft retrodesign en tanken
gebeurt via het stopcontact. Voor
22 eurocent kun je volgens de fabri
kant 50 kilometer ver rijden. Een
opgeladen accu is goed voor drie
dagen toeren in de stad. De EVT
wordt in Azië gemaakt. Het design
is Italiaans. Hij kost 2.299 euro.
X:
De EVT
heeft
Italiaans
design.
foto GPD
Auto Poppe.... wie anders
Vlissingen
Tel. (0118) 424000
Terneuzen
Tel. (0115) 647333
Hulst
Tel. (0114) 370100
-ir* www.autopoppe.nl