Nieuw 'rugzakje' steelt de show Auto Nissan X-trail overtuigend op asfalt én in het terrein Cadillac gokt op succes met eerste stationwagon P) AUTO POPPE ^2* Op zoek naar een mooie occasion? ZL AutoTeam.nl www.karels.com Zevenzitter GMC Acadia te koop via grijze import Goedkoop rijden met elektro-designscooter Voor de snelle, sportieve vaders opel Bekijk dan morgen zeker onze advertentie! PZC Vrijdag 15 juni 2007 23 De nieuwe 500 (links) lijkt in de verte op het origineel (rechts), maar is ruim een halve meter langer dan die klassieke Cinquecento. foto's CPD Fiat komt na de zomer met een nieuw 'rugzakje', de 500. Aanvankelijk zou hij Trepiuno heten - met plek voor drie plus een - maar in Turijn hebben ze er toch een volwaardige tweedeurs vierzitter van gemaakt. door Rien van der Steen Wat ze bij BMW kunnen met de Mini, kunnen wij ook, den ken ze bij Fiat. De Italiaanse fabrikant hoopt het succes van de oude 500 - liefko zend 'rugzakje' genoemd - te eve naren met een nieuw, gelijknamig model. BMW verkocht jaren geleden het in een opwelling aangeschafte Brit se merk Rover, maar was wel zo gis onderdeel Mini buiten de zo goed als failliete boedel te houden. Een briljante zet. De Mini is hot. De Engelse fabriek kan de vraag amper aan. Zeker nu er bijna dage lijks gediscussieerd wordt over C02-uitstoot en duurzame brand stoffen worden compacte auto's ge liefder. Zelfs in de VS, hoewel ze daar milieutechnisch gesproken wel tamelijk eigenwijs zijn. Mini draait dus fantastisch, de New Beetle van VW - een poging om de legendarische Kever in een modern jasje te gieten - deed het aanzienlijk minder. Te onpraktisch en te duur. Fiat gaat nu in zijn Poolse fabriek - waar ook de succesvolle Panda in elkaar wordt geschroefd en op een later tijdstip ook de nieuwe Ford Ka - beginnen met de nieuwe 500. De eerste 500 verscheen precies vijftig jaar geleden. Het was het au tootje dat Italië mobiel maakte. Het verbazingwekkende hummel tje bracht vier mensen voor bijna niks van platteland A naar platte land B. Snelwegen waren er toen niet veel en bovendien had je daar met zo'n dreumes die nog geen 100 kilometer per uur kon halen niks te zoeken. Tot een jaar of tien geleden zat Rome nog propvol met duizenden 500-tjes, die intus sen vervangen lijken te zijn door Smarts. De nieuwe 500 lijkt in de verte op het origineel, maar heeft daar na tuurlijk niks meer mee te maken. De oude had de benzinetank recht voor de neus van de bestuurder zit ten, de piepkleine motor achterin, de aandrijving op de achterwielen. De nieuwe boogt op airbags, mo tor voorin en voorwielaandrijving. Bovendien kan hij beschikken over een uiterst modern dieseltje, de 75 pk sterke 1.3 16V Multijet tur bodiesel. Wat benzine betreft, is er keuze uit een 69 pk 1.2 liter 8V en de 100 pk 1.416V. Alle drie zijn be schikbaar met een vijf- of zesver snellingsbak. De nieuwe 500 heette in de jaren negentig Fiat Cinquecento. Hij had succes, dat zeker. Maar een icoon als de 500 werd hij niet. Met de nieuwe moet dat wel luk ken. Gedurfde retro-styling, een prachtig aangekleed interieur en een aanzienlijk ruimer jasje moe ten de klant verleiden. Verder is hij luxe en rijdt hij natuurlijk veel beter. En ja, hij is ook een stuk duurder dan die Cinquecento - ver moedelijk vanaf zo'n 8.000 euro. De defintieve prijs wordt (me debepalend voor zijn succes. In Italië maken ze begin juli een enorme show van de terugkeer van de 500. Heel Turijn staat weer op zijn kop. Want 'Fiat, siamo noi' - Fiat, dat zijn wij - zeggen de in woners daar. Het oude model 500 is niet voor niets officieel onder deel van het culturele erfgoed van Rome. Daarom mag je met een oude 500 nog gerust in de oude stad rondtuffen. Andere klassie kers worden er vanwege de uitlaat- dampen letterlijk geweerd. Nieuwe Tonge - S 0187 - 652222 Het wil niet vlotten met Ca dillac in Europa. Misschien kan de nieuwe stationwa gon, de BLS, daar verandering in brengen. De wedergeboorte van Cadillac aan deze kant van de Atlantische Oceaan is de Amerikanen tegenge vallen. De verwachtingen waren hooggespannen, maar de concur rentie van de gevestigde merken blijkt hevig. Het valt niet mee om op te boksen tegen sterke merken als Audi, BMW en Mercedes. Ze ker niet voor een Amerikaans merk dat auto's bouwt naar Ameri kaanse maatstaven en tot voor kort geen stationwagon of diesel motor kon aanbieden. Bij Cadillac weten ze dat de keus moet worden uitgebreid, zodat meer consumenten kunnen wor den bediend. Een eerste stap werd gezet met de introductie van de BLS, de eerste 'Europese Cadillac'. Die voorwielaangedreven auto wordt gebouwd bij Saab in Zwe den en is ook te koop met een rap pe, 1.9 liter dieselmotor. De introductie van een dieselmo tor was al een hele stap voor Ca dillac, de komst van een stationwa gon is dat eveneens. Het is de eer ste stationwagen in de 104-jarige historie van Cadillac, dat onder deel is van General Motors. In Nederland koos 18 procent van de autokopers afgelopen jaar voor een model stationwagon, terwijl de belangstelling voor de sedan al jarenlang duidelijk afneemt. Vorig jaar zakte die naar minder dan 9 procent. De BLS stationwagon vertoont de scherpe, hoekige lijnen die de mo derne Cadillacs kenmerken. Voor de aandrijving kan worden geko zen voor de reeds genoemde 1.9 common rail dieselmotor (afkom stig van Fiat) of een van de drie turbobenzinemotoren. De sta- tion-BLS komt in het najaar in de showroom. Over de prijs is nog niets bekend. Hij is helemaal nieuw, al lijkt hij als twee druppels water op zijn voorganger. De verse Nissan X-trail heeft een compleet nieuw chassis - maar daar zie je niks van - iets meer ruimte binnenin, een nieuwe mo tor en overtuigende capaciteiten in ruw terrein. De X-trail verscheen in 2001 in Ne derland op de markt. Sindsdien zijn er 800.000 van verkocht, waar van 6.400 in Nederland. Het eerste opvallende detail van de nieuweling: het centrale dash board is naar de 'normale plek' ver huisd, recht voor de bestuurder. In de middenconsole is daardoor ruimte ontstaan voor een beter af leesbaar scherm voor het (optione le) navigatiesysteem, en voor een geïntegreerde cd-wisselaar. De carrosserie van de suv is 30 pro cent stijver dan die van zijn voor ganger. De bagageruimte meet te genwoordig 603 of 1.773 liter (met alles plat), aanzienlijk meer dan het oude model bood. Hij is dan ook een heel stuk langer en iets breder en hoger geworden. Het nieuwe model, met in de duurdere versies wederom de typi sche in de dakrail geïntegreerde verlichting, heeft zes airbags en air co standaard, maar ook bluetooth, een radio/cd-speler en een dubbe le laadruimte achterin. De X-trail heeft een stel mooie mo toren. De diesel - een 2.0 van Renault die 150 of 173 pk levert - valt op door trekkracht: 320 en 360 Nm. De 2.0/141 pk benzinemo tor komt van Nissan zelf, net als de 2.5 liter met 169 pk. Het onderstel van de nieuweling Typisch voor de X-trail: verlichting in de dakrails. foto CPD voldoet meer dan goed op de openbare weg, waar onderstuur keurig te bedwingen is door een voudig wat gas bij te geven. Dat van de eigen crossover Qashqai ge leende onderstel bewijst ook verba zingwekkende diensten in ruig ter rein. Nissan gebruikt een elektro nisch gestuurde vierwielaandrij- ving, die je als bestuurder met een knopje op automatisch kunt zet ten. In dat geval gaat de kracht naar het wiel dat de aandrijving nodig heeft. De nieuwe X-trail kent ook heuvel op-heuvel af on dersteuning. In Nederland wordt de X-trail aan geboden als 2- of 4wheeldrive. De 2wd gaat 28.995 euro kosten. US Carcenter Pietersen, in Neder land bekend vanwege de 'grijze im port' van Amerikaanse auto's, haalt de nieuwe GMC Acadia naar hier, de eerste cross-over suv van GMC. De auto kost 69.950 euro en biedt plek aan zeven inzittenden. Een V6 met 275 pk zorgt voor de aandrijving. Een diesel ontbreekt. De nieuwe elektrische scooter EVT heeft retrodesign en tanken gebeurt via het stopcontact. Voor 22 eurocent kun je volgens de fabri kant 50 kilometer ver rijden. Een opgeladen accu is goed voor drie dagen toeren in de stad. De EVT wordt in Azië gemaakt. Het design is Italiaans. Hij kost 2.299 euro. X: De EVT heeft Italiaans design. foto GPD Auto Poppe.... wie anders Vlissingen Tel. (0118) 424000 Terneuzen Tel. (0115) 647333 Hulst Tel. (0114) 370100 -ir* www.autopoppe.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 23