Zeeland
PZC
ouw halfverdiept spoor begint in 2009
Veroorzaker dodelijk
ongeval krijgt boete
Fietsster gewond bij Kruiningen
BEVELANDEN-THOLEN
32 m
25
31
Aanpassingen aan het spoor
HÖNSRBK
-
V,v:
omarmt plan
etonnen bak aan
eggen in Goes.
Toost op een geslaagde verhuizing!
GEIJTENBEEK
EURO MOVER
www
v e r h u
i s
info
Film
Performancekunst
zet mensen
aan het denken
Donderdag 14 juni 2007
Gemeente Vlissingen
reikt tot het strand
van Cadzand-Bad
Tip? redgoes@pzc.nl
Op en om het spoor door Goes worden de
komende jaren maatregelen genomen om
overlast door (goederen)treinen te
verminderen.
SS*-3
fiets-/voetgangerstunnel Kloetingseweg/
Patijnweg
3 ieiZT I*
ii'V-Gt'
tunnel onder het spoor bij de Van Hertumweg
PZC Donja Odijk illustratie Danker Jan Oreel bron Gemeente Goes
üoor Frank Balkenende
GOES - Prorail sluit zich aan bij het
plan om in Goes een halfverdiept
spoor aan te leggen in de vorm
van een betonnen bak. De spoor
wegbeheerder draagt twee miljoen
euro bij en is al begonnen met zijn
deel van de planstudie. Nu Prorail
instapt, is het vrijwel zeker dat het
halfverdiepte spoor er komt.
De betonnen bak loopt van Kloe-
tinge tot het NS-station en moet
geluidsoverlast en trillingshinder
voor bewoners langs het spoor bin
nen de perken houden. Het goede
renvervoer per spoor neemt de ko
mende jaren flink toe. Nu rijden
er nog tien goederentreinen per
dag, over zeven jaar zijn dat er vol
gens prognoses 25 per dag.
Omdat de overlast al de afgelopen
jaren sterk is gestegen - onder
meer door de autotreinen van Co-
belfret in het Sloegebied - pakt Pro
rail de Zeeuwse lijn aan. De spoor
wegbeheerder plaatst geluidsscher
men, raildempers, betonnen
dwarsliggers en isoleert, waar no
dig, gevels van huizen.
De gemeente Goes vindt die maat
regelen voor de stad onvoldoende.
Daarom heeft ze een ambitieus
idee gelanceerd: het spoor over
een lengte van zo'n anderhalve ki
lometer verdiepen.
Volgens de gemeente moet de ge
luidshinder daarmee worden te
ruggebracht tot de situatie van
2001, dus voor de explosieve groei
van het aantal goederentreinen in
2003. Ook moet de bak groten
deels afrekenen met trillingen.
Samen met de provincie wist de
gemeente het geld bij elkaar te
sprokkelen. Havenbedrijf Zeeland
Seaports draagt twintig miljoen eu
ro bij, het ministerie van Verkeer
en Waterstaat 8,6, de provincie 4,
Goes 4 en Prorail nu 2 miljoen eu
ro. Bij elkaar 38,6 miljoen euro.
Binnenkort sluiten gemeente, pro
vincie en Prorail een samenwer
kingsovereenkomst.
Dat Goes de investering zelf voor
elkaar heeft gebokst, heeft Prorail
Spoorwegbeheerder Prorail te-
kent binnenkort een overeen
komst met de gemeente Goes
en de provincie voor aanleg van
een halfverdiept spoor in Goes.
over de streep getrokken. „Daar
komt bij dat ze toch moesten inves
teren in geluidswerende maatrege
len, dus hun huidige bijdrage wa
ren ze toch al kwijt geweest", zegt
gemeentelijk projectleider A. Pot
ter.
Volgens wethouder M. Dieleman
is Prorail enthousiast over het plan
en gaat het bedrijf, nu de boel
toch op de schop gaat, het eigen
spoorterrein in Goes totaal onder
handen nemen. Dat behelst onder
meer het opheffen van opstelspo
ren en een ander portaal naar het
P+R-terrein.
De planvoorbereiding duurt tot
medio 2009. Omdat Prorail dan
formeel de grenzen voor spoor-
weglawaai overschrijdt, verleent
de minister ontheffing voor het
Goese deel van de spoorlijn.
De aanleg van de betonnen bak
neemt naar schatting twee jaar in
beslag. Prorail wil dat het treinver
keer in die periode doorgaat. Dat
betekent dat treinen in Goes tijde
lijk over één spoor moeten rijden.
Hoe dat technisch wordt geregeld,
is nog niet bekend.
Onder het project vallen ook een
nieuwe, gelijkvloerse kruising bij
de Buijs Ballotstraat, een fietstun-
nel bij Ockenburgh en een spoor
tunnel aan de Van Hertumweg.
De laatste tunnel, die moet zorgen
voor een betere doorstroming van
het verkeer, vergt wel enorme in
grepen in de aansluitende wegen.
Er komt een halve draai voor het
stadskantoor en nieuwe hoofdrou
tes via de Edisonstraat en Lijn
baan. Voor de in- en uitrit van de
Agrimarkt is een alternatief nodig.
door Emile Calon
MIDDELBURG - Een boete van dui
zend euro en de volgende keer is
het rijbewijs voor een half jaar
echt in beslag genomen.
Deze straf legde de Middelburgse
rechtbank gisteren op aan een
59-jarige inwoner van de gemeen
te Borsele voor het veroorzaken
van een dodelijk ongeval. Op 1 sep
tember vorig jaar kwam op de
Houtkade in Goes een 16-jarige
Goese scholier onder zijn vracht
wagen.
Twee weken geleden eiste de offi
cier van justitie nog een werkstraf
van 120 uur, omdat de vrachtwa
genchauffeur een ernstig verkeers-
misdrijf zou hebben begaan. Daar
was volgens de rechtbank geen
sprake van. De rechters conclude
ren dat de man alleen een verkeers
overtreding heeft begaan. Hij stop
te die bewuste middag op de Hout
kade, een voorrangsweg, om een
fietsster voor te laten gaan. Toen
hij vervolgens weer optrok, raakte
hij de overstekende 16-jarige scho
lier.
Hij had voor het optrekken beter
moeten kijken of ook anderen wil
den oversteken, vinden de rech
ters. Want wie voorrang heeft,
maar anderen laat voorgaan, moet
volgens de rechters extra opletten
als hij zijn voorrang weer neemt.
Dat heeft de Borselse chauffeur on
voldoende gedaan.
EUROPEAN MOVER PARTNERSHIP
Wij feliciteren
Archikon met
de opening van
het nieuwe pand
KRUININGEN - Een 15-jarige Krab-
bendijkse is gisterochtend gewond
geraakt op de Kruiningse Nisse-
weg. Zij passeerde met mede-scho
lieren via de berm een vrachtauto
met oplegger en viel. Haar fiets is
een paar meter meegesleurd. Zij
kwam zelf tegen de oplegger aan
en is met onbekende verwondin
gen naar het ziekenhuis gebracht.
ALMANAK
Tip? redactie@pzc.nl
„Cut", klinkt het over de filmset
in Zierikzee. Ogenblikkelijk snelt
de visagiste toe om hoofdrolspe
ler Kris bij te werken. Hij is de
weg over gerend en daarbij gegre
pen door een naderende auto.
Een dun, dieprood straaltje bloed
sijpelt uit zijn rechteroor. Net
echt. Kris laat zich ondertussen
doodstil de persoonlijke aan
dacht van de make-up welgeval
len, geconcentreerd op de volgen
de scène. Diep gebogen over zijn
hoofd worden nog wat oneffenhe
den weggewerkt. „Boe", plaagt
hij haar zacht, maar onver
wacht. De visagiste reageert als
gestoken door een wesp. Om
daarna spoorloos te verdwijnen:
even de ooglijntjes bijwerken.