Zeeland PZC ouw halfverdiept spoor begint in 2009 Veroorzaker dodelijk ongeval krijgt boete Fietsster gewond bij Kruiningen BEVELANDEN-THOLEN 32 m 25 31 Aanpassingen aan het spoor HÖNSRBK - V,v: omarmt plan etonnen bak aan eggen in Goes. Toost op een geslaagde verhuizing! GEIJTENBEEK EURO MOVER www v e r h u i s info Film Performancekunst zet mensen aan het denken Donderdag 14 juni 2007 Gemeente Vlissingen reikt tot het strand van Cadzand-Bad Tip? redgoes@pzc.nl Op en om het spoor door Goes worden de komende jaren maatregelen genomen om overlast door (goederen)treinen te verminderen. SS*-3 fiets-/voetgangerstunnel Kloetingseweg/ Patijnweg 3 ieiZT I* ii'V-Gt' tunnel onder het spoor bij de Van Hertumweg PZC Donja Odijk illustratie Danker Jan Oreel bron Gemeente Goes üoor Frank Balkenende GOES - Prorail sluit zich aan bij het plan om in Goes een halfverdiept spoor aan te leggen in de vorm van een betonnen bak. De spoor wegbeheerder draagt twee miljoen euro bij en is al begonnen met zijn deel van de planstudie. Nu Prorail instapt, is het vrijwel zeker dat het halfverdiepte spoor er komt. De betonnen bak loopt van Kloe- tinge tot het NS-station en moet geluidsoverlast en trillingshinder voor bewoners langs het spoor bin nen de perken houden. Het goede renvervoer per spoor neemt de ko mende jaren flink toe. Nu rijden er nog tien goederentreinen per dag, over zeven jaar zijn dat er vol gens prognoses 25 per dag. Omdat de overlast al de afgelopen jaren sterk is gestegen - onder meer door de autotreinen van Co- belfret in het Sloegebied - pakt Pro rail de Zeeuwse lijn aan. De spoor wegbeheerder plaatst geluidsscher men, raildempers, betonnen dwarsliggers en isoleert, waar no dig, gevels van huizen. De gemeente Goes vindt die maat regelen voor de stad onvoldoende. Daarom heeft ze een ambitieus idee gelanceerd: het spoor over een lengte van zo'n anderhalve ki lometer verdiepen. Volgens de gemeente moet de ge luidshinder daarmee worden te ruggebracht tot de situatie van 2001, dus voor de explosieve groei van het aantal goederentreinen in 2003. Ook moet de bak groten deels afrekenen met trillingen. Samen met de provincie wist de gemeente het geld bij elkaar te sprokkelen. Havenbedrijf Zeeland Seaports draagt twintig miljoen eu ro bij, het ministerie van Verkeer en Waterstaat 8,6, de provincie 4, Goes 4 en Prorail nu 2 miljoen eu ro. Bij elkaar 38,6 miljoen euro. Binnenkort sluiten gemeente, pro vincie en Prorail een samenwer kingsovereenkomst. Dat Goes de investering zelf voor elkaar heeft gebokst, heeft Prorail Spoorwegbeheerder Prorail te- kent binnenkort een overeen komst met de gemeente Goes en de provincie voor aanleg van een halfverdiept spoor in Goes. over de streep getrokken. „Daar komt bij dat ze toch moesten inves teren in geluidswerende maatrege len, dus hun huidige bijdrage wa ren ze toch al kwijt geweest", zegt gemeentelijk projectleider A. Pot ter. Volgens wethouder M. Dieleman is Prorail enthousiast over het plan en gaat het bedrijf, nu de boel toch op de schop gaat, het eigen spoorterrein in Goes totaal onder handen nemen. Dat behelst onder meer het opheffen van opstelspo ren en een ander portaal naar het P+R-terrein. De planvoorbereiding duurt tot medio 2009. Omdat Prorail dan formeel de grenzen voor spoor- weglawaai overschrijdt, verleent de minister ontheffing voor het Goese deel van de spoorlijn. De aanleg van de betonnen bak neemt naar schatting twee jaar in beslag. Prorail wil dat het treinver keer in die periode doorgaat. Dat betekent dat treinen in Goes tijde lijk over één spoor moeten rijden. Hoe dat technisch wordt geregeld, is nog niet bekend. Onder het project vallen ook een nieuwe, gelijkvloerse kruising bij de Buijs Ballotstraat, een fietstun- nel bij Ockenburgh en een spoor tunnel aan de Van Hertumweg. De laatste tunnel, die moet zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer, vergt wel enorme in grepen in de aansluitende wegen. Er komt een halve draai voor het stadskantoor en nieuwe hoofdrou tes via de Edisonstraat en Lijn baan. Voor de in- en uitrit van de Agrimarkt is een alternatief nodig. door Emile Calon MIDDELBURG - Een boete van dui zend euro en de volgende keer is het rijbewijs voor een half jaar echt in beslag genomen. Deze straf legde de Middelburgse rechtbank gisteren op aan een 59-jarige inwoner van de gemeen te Borsele voor het veroorzaken van een dodelijk ongeval. Op 1 sep tember vorig jaar kwam op de Houtkade in Goes een 16-jarige Goese scholier onder zijn vracht wagen. Twee weken geleden eiste de offi cier van justitie nog een werkstraf van 120 uur, omdat de vrachtwa genchauffeur een ernstig verkeers- misdrijf zou hebben begaan. Daar was volgens de rechtbank geen sprake van. De rechters conclude ren dat de man alleen een verkeers overtreding heeft begaan. Hij stop te die bewuste middag op de Hout kade, een voorrangsweg, om een fietsster voor te laten gaan. Toen hij vervolgens weer optrok, raakte hij de overstekende 16-jarige scho lier. Hij had voor het optrekken beter moeten kijken of ook anderen wil den oversteken, vinden de rech ters. Want wie voorrang heeft, maar anderen laat voorgaan, moet volgens de rechters extra opletten als hij zijn voorrang weer neemt. Dat heeft de Borselse chauffeur on voldoende gedaan. EUROPEAN MOVER PARTNERSHIP Wij feliciteren Archikon met de opening van het nieuwe pand KRUININGEN - Een 15-jarige Krab- bendijkse is gisterochtend gewond geraakt op de Kruiningse Nisse- weg. Zij passeerde met mede-scho lieren via de berm een vrachtauto met oplegger en viel. Haar fiets is een paar meter meegesleurd. Zij kwam zelf tegen de oplegger aan en is met onbekende verwondin gen naar het ziekenhuis gebracht. ALMANAK Tip? redactie@pzc.nl „Cut", klinkt het over de filmset in Zierikzee. Ogenblikkelijk snelt de visagiste toe om hoofdrolspe ler Kris bij te werken. Hij is de weg over gerend en daarbij gegre pen door een naderende auto. Een dun, dieprood straaltje bloed sijpelt uit zijn rechteroor. Net echt. Kris laat zich ondertussen doodstil de persoonlijke aan dacht van de make-up welgeval len, geconcentreerd op de volgen de scène. Diep gebogen over zijn hoofd worden nog wat oneffenhe den weggewerkt. „Boe", plaagt hij haar zacht, maar onver wacht. De visagiste reageert als gestoken door een wesp. Om daarna spoorloos te verdwijnen: even de ooglijntjes bijwerken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 65