Bouw halfverdiept spoor begint in 2009 Veroorzaker dodelijk ongeval beboet WSV Yerseke boos op college Reimerswaal s Jonge piraten vissen op straat Prorail omarmt plan om betonnen bak aan te leggen in Goes. Volgens rechter geen sprake van een verkeersmisdrijf. PZC Donderdag 14 juni 2007 29 OOST-SOUBURG - Kinderen van basisschool De Burcht-Riet- straat bij de school was ervoor afgezet. Veel spelletjes hadden kinderen een estafetterace 'in' een kartonnen bootje en gooi- heim in Oost-Souburg vermaken zich tijdens Nationale Straat- iets te maken met boten en water. Zo visten onderbouwkinde- den bovenbouwkinderen zakjes water die anderen dan weer in speeldag. De leerlingen van de school kregen gisterochtend ren vanuit een piratenschip met een schepnet op plastic zees- een emmer moesten opvangen. De kinderen deden er enthou- geen les binnen, maar deden spelletjes buiten. De Van Visvliet- terren en schelpen in een opblaasbadje; deden middenbouw- siast aan mee. foto Lex de Meester door Frank Balkenende GOES - Prorail sluit zich aan bij het plan om in Goes een halfverdiept spoor aan te leggen in de vorm van een betonnen bak. De spoor wegbeheerder draagt twee miljoen euro bij en isjl begonnen met zijn deel van de planstudie. Nu Prorail instapt, is het vrijwel zeker dat het halfverdiepte spoor er komt. De betonnen bak loopt van Kloe- tinge tot het NS-station en moet geluidsoverlast en trillingshinder voor bewoners langs het spoor bin nen de perken houden. Het goede renvervoer per spoor neemt de ko mende jaren flink toe. Nu rijden er nog tien goederentreinen per dag, over zeven jaar zijn dat er vol gens prognoses 25 per dag. Omdat de overlast al de afgelopen jaren sterk is gestegen - onder meer door de autotreinen van Co- belfret in het Sloegebied - pakt Pro rail de Zeeuwse lijn aan. De spoor wegbeheerder plaatst geluidsscher men, raildempers, betonnen dwarsliggers en isoleert, waar no dig, gevels van huizen. De gemeente Goes vindt die maat regelen voor de stad onvoldoende. Daarom heeft ze een ambitieus idee gelanceerd: het spoor over een lengte van zo'n anderhalve ki lometer verdiepen. Volgens de gemeente moet de ge luidshinder daarmee worden te ruggebracht tot de situatie van 2001, dus voor de explosieve groei van het aantal goederentreinen in 2003. Ook moet de bak groten deels afrekenen met trillingen. Samen met de provincie wist de gemeente het geld bij elkaar te sprokkelen. Havenbedrijf Zeeland Seaports draagt twintig miljoen eu ro bij, het ministerie van Verkeer en Waterstaat 8,6, de provincie 4, Goes 4 en Prorail nu 2 miljoen eu ro. Bij elkaar 38,6 miljoen euro. Binnenkort sluiten gemeente, pro vincie en Prorail een samenwer kingsovereenkomst. Dat Goes de investering zelf voor elkaar heeft gebokst, heeft Prorail over de streep getrokken. „Daar komt bij dat ze toch moesten inves teren in geluidswerende maatrege len, dus hun huidige bijdrage wa ren ze toch al kwijt geweest", zegt gemeentelijk projectleider A. Pot ter. Volgens wethouder M. Diele- man is Prorail enthousiast over het plan en gaat het bedrijf, nu de boel toch op de schop gaat, het ei- Spoorwegbeheerder Prorail te- kent binnenkort een overeen komst met de gemeente Goes en de provincie voor aanleg van een halfverdiept spoor in Goes. gen spoorterrein in Goes totaal on der handen nemen. Dat behelst onder meer het opheffen van op stelsporen en een ander portaal naar het P+R-terrein. De planvoorbereiding duurt tot medio 2009. Omdat Prorail dan formeel de grenzen voor spoor- weglawaai overschrijdt, verleent de minister ontheffing voor het Goese deel van de spoorlijn. De aanleg van de betonnen bak neemt naar schatting twee jaar in beslag. Prorail wil dat het treinver keer in die periode doorgaat. Dat betekent dat treinen in Goes tijde lijk over één spoor moeten rijden. Hoe dat technisch wordt geregeld, is nog niet bekend. door Luc Oggel YERSEKE - Watersportvereniging Yerseke voelt zich benadeeld door de gemeente Reimerswaal. Die wil het liggeld verhogen om financiële gaten te dichten. De watersportver eniging vindt dat oneerlijk, omdat ze, in tegenstelling tot andere sportverenigingen, de broek bijna volledig zelf ophoudt. Het verho gen van het liggeld is één van de maatregelen die burgemeester en wethouders willen nemen om een sluitende kadernota te kunnen pre senteren. De raadsfracties reageren verdeeld op het voornemen van het college. De WD ziet niet in waarom de watersport extra belast moet worden. SGP'er H. Knuist daarentegen ziet geen reden om het geld mis te lopen. Wethouder H. de Kunder daagt fracties die kri tiek hebben uit met andere dek- kingsvoorstellen te komen. door Emile Calon MIDDELBURG - Een boete van dui zend euro en een voorwaardelijke ontzegging van het rijbewijs voor de periode van zes maanden. Deze straf legde de Middelburgse recht bank gisteren op aan een 59-jarige inwoner uit de gemeente Borsele voor het veroorzaken van een do delijk ongeval. Op 1 september vorig jaar kwam op de Houtkade in Goes een 16-ja- rige Goese scholier onder zijn vrachtwagen. Twee weken geleden eiste de offi cier van justitie nog een werkstraf van 120 uur omdat de man een ernstig verkeersmisdrijf zou heb ben begaan. Daar was volgens de rechtbank geen sprake van. De rechters con cluderen dat de man alleen een verkeersovertreding heeft begaan. Hij stopte die bewuste middag op de Houtkade, een voorrangsweg, om een fietsster voor te laten gaan. Toen hij vervolgens weer op trok met zijn vrachtwagen, raakte hij de 16-jarige scholier die ook overstak. Hij had voor het optrekken beter moeten kijken of ook anderen wil den oversteken, vinden de rech ters. Want wie in weerwil van de verkeersregels zijn voorrang weg geeft in een verkeerssituatie, moet volgens de rechters extra opletten wanneer hij zijn voorrang weer neemt. Dat heeft de Borselse chauf feur onvoldoende gedaan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 63