Bouw halfverdiept spoor begint in 2009
Veroorzaker dodelijk ongeval beboet
WSV Yerseke boos op
college Reimerswaal
s
Jonge piraten vissen op straat
Prorail omarmt plan
om betonnen bak aan
te leggen in Goes.
Volgens rechter geen
sprake van een
verkeersmisdrijf.
PZC Donderdag 14 juni 2007 29
OOST-SOUBURG - Kinderen van basisschool De Burcht-Riet- straat bij de school was ervoor afgezet. Veel spelletjes hadden kinderen een estafetterace 'in' een kartonnen bootje en gooi-
heim in Oost-Souburg vermaken zich tijdens Nationale Straat- iets te maken met boten en water. Zo visten onderbouwkinde- den bovenbouwkinderen zakjes water die anderen dan weer in
speeldag. De leerlingen van de school kregen gisterochtend ren vanuit een piratenschip met een schepnet op plastic zees- een emmer moesten opvangen. De kinderen deden er enthou-
geen les binnen, maar deden spelletjes buiten. De Van Visvliet- terren en schelpen in een opblaasbadje; deden middenbouw- siast aan mee. foto Lex de Meester
door Frank Balkenende
GOES - Prorail sluit zich aan bij het
plan om in Goes een halfverdiept
spoor aan te leggen in de vorm
van een betonnen bak. De spoor
wegbeheerder draagt twee miljoen
euro bij en isjl begonnen met zijn
deel van de planstudie. Nu Prorail
instapt, is het vrijwel zeker dat het
halfverdiepte spoor er komt.
De betonnen bak loopt van Kloe-
tinge tot het NS-station en moet
geluidsoverlast en trillingshinder
voor bewoners langs het spoor bin
nen de perken houden. Het goede
renvervoer per spoor neemt de ko
mende jaren flink toe. Nu rijden
er nog tien goederentreinen per
dag, over zeven jaar zijn dat er vol
gens prognoses 25 per dag.
Omdat de overlast al de afgelopen
jaren sterk is gestegen - onder
meer door de autotreinen van Co-
belfret in het Sloegebied - pakt Pro
rail de Zeeuwse lijn aan. De spoor
wegbeheerder plaatst geluidsscher
men, raildempers, betonnen
dwarsliggers en isoleert, waar no
dig, gevels van huizen.
De gemeente Goes vindt die maat
regelen voor de stad onvoldoende.
Daarom heeft ze een ambitieus
idee gelanceerd: het spoor over
een lengte van zo'n anderhalve ki
lometer verdiepen.
Volgens de gemeente moet de ge
luidshinder daarmee worden te
ruggebracht tot de situatie van
2001, dus voor de explosieve groei
van het aantal goederentreinen in
2003. Ook moet de bak groten
deels afrekenen met trillingen.
Samen met de provincie wist de
gemeente het geld bij elkaar te
sprokkelen. Havenbedrijf Zeeland
Seaports draagt twintig miljoen eu
ro bij, het ministerie van Verkeer
en Waterstaat 8,6, de provincie 4,
Goes 4 en Prorail nu 2 miljoen eu
ro. Bij elkaar 38,6 miljoen euro.
Binnenkort sluiten gemeente, pro
vincie en Prorail een samenwer
kingsovereenkomst.
Dat Goes de investering zelf voor
elkaar heeft gebokst, heeft Prorail
over de streep getrokken. „Daar
komt bij dat ze toch moesten inves
teren in geluidswerende maatrege
len, dus hun huidige bijdrage wa
ren ze toch al kwijt geweest", zegt
gemeentelijk projectleider A. Pot
ter. Volgens wethouder M. Diele-
man is Prorail enthousiast over het
plan en gaat het bedrijf, nu de
boel toch op de schop gaat, het ei-
Spoorwegbeheerder Prorail te-
kent binnenkort een overeen
komst met de gemeente Goes
en de provincie voor aanleg van
een halfverdiept spoor in Goes.
gen spoorterrein in Goes totaal on
der handen nemen. Dat behelst
onder meer het opheffen van op
stelsporen en een ander portaal
naar het P+R-terrein.
De planvoorbereiding duurt tot
medio 2009. Omdat Prorail dan
formeel de grenzen voor spoor-
weglawaai overschrijdt, verleent
de minister ontheffing voor het
Goese deel van de spoorlijn.
De aanleg van de betonnen bak
neemt naar schatting twee jaar in
beslag. Prorail wil dat het treinver
keer in die periode doorgaat. Dat
betekent dat treinen in Goes tijde
lijk over één spoor moeten rijden.
Hoe dat technisch wordt geregeld,
is nog niet bekend.
door Luc Oggel
YERSEKE - Watersportvereniging
Yerseke voelt zich benadeeld door
de gemeente Reimerswaal. Die wil
het liggeld verhogen om financiële
gaten te dichten. De watersportver
eniging vindt dat oneerlijk, omdat
ze, in tegenstelling tot andere
sportverenigingen, de broek bijna
volledig zelf ophoudt. Het verho
gen van het liggeld is één van de
maatregelen die burgemeester en
wethouders willen nemen om een
sluitende kadernota te kunnen pre
senteren. De raadsfracties reageren
verdeeld op het voornemen van
het college. De WD ziet niet in
waarom de watersport extra belast
moet worden. SGP'er H. Knuist
daarentegen ziet geen reden om
het geld mis te lopen. Wethouder
H. de Kunder daagt fracties die kri
tiek hebben uit met andere dek-
kingsvoorstellen te komen.
door Emile Calon
MIDDELBURG - Een boete van dui
zend euro en een voorwaardelijke
ontzegging van het rijbewijs voor
de periode van zes maanden. Deze
straf legde de Middelburgse recht
bank gisteren op aan een 59-jarige
inwoner uit de gemeente Borsele
voor het veroorzaken van een do
delijk ongeval.
Op 1 september vorig jaar kwam
op de Houtkade in Goes een 16-ja-
rige Goese scholier onder zijn
vrachtwagen.
Twee weken geleden eiste de offi
cier van justitie nog een werkstraf
van 120 uur omdat de man een
ernstig verkeersmisdrijf zou heb
ben begaan.
Daar was volgens de rechtbank
geen sprake van. De rechters con
cluderen dat de man alleen een
verkeersovertreding heeft begaan.
Hij stopte die bewuste middag op
de Houtkade, een voorrangsweg,
om een fietsster voor te laten
gaan. Toen hij vervolgens weer op
trok met zijn vrachtwagen, raakte
hij de 16-jarige scholier die ook
overstak.
Hij had voor het optrekken beter
moeten kijken of ook anderen wil
den oversteken, vinden de rech
ters. Want wie in weerwil van de
verkeersregels zijn voorrang weg
geeft in een verkeerssituatie, moet
volgens de rechters extra opletten
wanneer hij zijn voorrang weer
neemt. Dat heeft de Borselse chauf
feur onvoldoende gedaan.