Boeken Hosseini's sterke vrouwen 'I Een tweede Jack the Ripper De duivel vertelt Hitiers verhaal BOEKEN KORT t f I t 1 PZC Donderdag 14 juni 2007 I 19 Afghanistan staat in de ogen van westerlingen voor oorlog en (religieus) barbarisme. Maar wie echt iets van het land, zijn cultuur, geschiedenis en bewoners wil begrijpen, leze Duizend schitterende zonnen van Khaled Hosseini. door Nico de Boer Khaled Hosseini (1965, Kaboel) is in een paar jaar tijd uitgegroeid tot een fenomeen. De zoon van een diplo maat vluchtte met zijn familie in 1980 na de Russische inval naar de Verenigde Staten. Hij werd arts en was het afgelopen jaar afge zant van de VS voor de UNHCR, de vluchtelin genorganisatie van de VN. Zijn debuutroman De vliegeraar verscheen in 2003 en vond wereld wijd een miljoenenpubliek. Alleen al in Neder land zijn meer dan 500.000 exemplaren ver kocht van dit boek over een vluchtend Af- ghaans gezin. En als de voortekenen niet be driegen gaat Duizend schitterende zonnen dezelf de weg. Hosseini reist in deze roman door de afgelopen halve eeuw van zijn vaderland aan de hand van de lotgevallen van twee vrouwen. De ene vrouw is de ongeschoolde Mariam, die op haar vijftiende wordt uitgehuwelijkt aan de dertig jaar oudere schoenverkoper Rasheed in Ka boel. Hoe hardvochtig haar jeugd als bastaard kind op het onherbergzame platteland ook is, het is bijna idyllisch vergeleken met alles wat haar nog te wachten staat. Hosseini's andere hoofdpersoon is de veel jon gere en mooiere Laila. Zij wordt door Rasheed na een raketaanval uit het puin gered. Hij hoopt dat zij hem in tegenstelling tot Mariam wél een zoon kan schenken. Hij dwingt zijn vrouwen een boerka te dragen. Hosseini laat echter ook de 'andere kant' van deze religieuze dwangbuis zien. „Ze vond wel enig genoegen in de anonimiteit die de boerka haar gaf Ze zou zo niet worden herkend als ze oude kennissen tegen zou komen. Ze hoefde niet de verrassing in hun ogen te zien of het medelijden of de vreugde over hoe diep ze ge vallen was." De vrouwen zijn aanvankelijk eikaars rivalen. Gaandeweg vinden ze elkaar in hun verzet te gen de tirannieke man die hen als zijn slavin nen behandelt. De vrouwen worden hartsvrien dinnen en keren zich tegen hun 'verachtelijke Khaled Hosseini: van vluchteling tot bestsellerschrijver. foto CPD heer'. Laila vlucht met haar jeugdliefde en twee kinderen naar Pakistan. Mariam valt in handen van de taliban die de sharia, de islamitische wetgeving, strikt naar de letter opvatten. Duizend schitterende zonnen geeft in de eerste plaats een goed beeld van een verscheurd land. Keer op keer valt het ten prooi aan nieuwe machthebbers. Eerst is er de onderlinge stam menstrijd, dan wordt het land bezet door de Sovjets, en na de burgeroorlog volgt de religieu ze terreur van de taliban. Maar het boek is vooral het portret van sterke vrouwen die de ramp spoed die hen treft keer op keer te boven weten te komen. Vrou wen die door de mannen worden geknecht. In hun overlevingsdrift, het incasseren van verne deringen en het verdragen van pijn, zijn de vrouwen de mannen echter verreweg de baas. De Afghaanse vrouwen zijn dan ook de ware heldinnen van Duizend schitterende zonnen. Op hen is alle hoop gevestigd. Hosseini vertelt het allemaal meeslepend. Zijn proza is opvallend onopgesmukt. Vreemd is dat niet, Hosseini leer de het schrijven immers in zijn tweede vader land, de VS. Ijzingwekkend is de Garcia Marqu- ez-achtige scène waarin Mariam naar de execu tieplaats wordt gevoerd. Ze heeft vrede met haar gruwelijke lot, al slaat in haar laatste twin tig passen, als ze haar leven overdenkt, toch nog de twijfel toe. „Ze wilde Laila's opklinken de lach weer horen. Ze betreurde het dat ze Azi- za nooit zou zien opgroeien, nooit de prachtige jonge vrouw zou zien die ze ooit zou worden. Dat zou ze dolgraag hebben gewild, oud zijn en met Aziza's kinderen spelen." Aan het einde gloort hoop. Het is inmiddels 2003 en in het boek is dan bijna een halve eeuw verstreken. Het zoetgevooisde slot is een stijlbreuk, maar dat vergeef je de schrijver van dit epos onmiddellijk. Esther Freud (1963) is de dochter van de schilder Lucian Freud en de achterkleindochter van Sigmund Freud. Haar nieu we roman Liefdesval gaat over families, geheimen en nieuwe liefde. De zeventienjarige Lara is opgevoed door haar moeder. Haar vader kent ze nauwelijks. Als hij haar meevraagt op een vakantie naar Italië, zegt ze ja. Hij boeit haar met verhalen over het verleden. Als Lara en de buurjongen op elkaar ver liefd worden, blijkt zijn familie vol wantrouwen en wrok. 03 Esther Freud - Liefdesval De Bezige Bij, 19,90 euro. STRAATLEVEN De zelfmoord van zijn vrouw dreef Johan Kel ders de straat op. Een jaar lang zwierf hij rond tot hij hulp vond. Het straatleven schreef hij van zich afin stukken die het midden houden tussen co lumns en poëzie. Ze vormen een realistisch en schokkend beeld van het straatleven. Kel ders vertelt over de rivaliteit en de gewelddadigheid onder zwer vers. Het zijn de schaarse mo menten van echt contact met een ander mens, die het meest ontroeren in het boekje. Johan Kelders - Zwervers Nijgh Van Ditmar, 12,95 euro. Khaled Hosseini: Duizend schitterende zonnen. Ver taald uit het Engels door Wil Hansen. Uitgeverij De Bezige Bij, 397 blz. 19,90 euro, geb. 24,90 euro. TUSSENBALANS Dat poëzie op het podium werkt bewijzen Ser ge van Duijnhoven (.1970) en dj Fred de Backer (1967). Sinds 1999 staan zij samen op het po dium op onder de naam Dich ters Dansen Niet. Klipdrift heet hun nieuwe bundel met cd, een mengeling van gedichten, mu ziek en klankexperimenten. Van Duijnhoven schrijft toegankelij ke, vaak dwingende poëzie, die vooral op muziek goed tot zijn recht komt. In het titelgedicht geeft Van Duijnhoven zich re kenschap van zijn leven. 'Tijd voor een tussenbalans Je begint de prijs te kennen van de dingen. De dingen waar we ons/ aan vastklampen.' Serge van Duijnhoven - Klipdrift Nieuw Amsterdam, 19,90 euro. en Laura Wilson De minnaar Uitgeverij Cargo, 17,90 euro door Fred Monsma ntrigerend is vermoedelijk de beste betiteling voor de bijzondere misdaadroman van de Engelse thrillerschrijf ster Laura Wilson. Alleen de plaats en de tijd waarin De minnaar speelt, zijn al opmer kelijk: Londen, anno 1940. Terwijl de Britse hoofdstad geteisterd wordt door de ver woestende Duitse bombarde menten schept Wilson er nog een kleine plaag bij. In de wijk Soho laat zij in een tijds bestek van zowat een maand vier verschrikkelijk toegetakel de lichamen van prostituees opduiken. Alles wijst er op dat een halve eeuw na dato Londen weer het werkterrein is van een seriemoordenaar a la Jack the Ripper. Dat op zich maakt De minnaar nog geen opvallend boek, het is de wijze waarop Laura Wilson haar psychologisch ge tinte verslag van de geschiede nis aan het papier toever trouwt. Hier geen klassiek moordonderzoek. Pas op de laatste zes pagina's geeft ene inspecteur Palmer een verkla ring van de zaak In De min naar doen ooggetuigen van het leed, de dader en een slachtoffer afwisselend uit de doeken wat er allemaal voor vreselijks op het gebied van misdaad in hun Londen ge beurt. Zo dat al kan wanneer de vijand onderwijl je stad in puin gooit. Van heel nabij krijgt de lezer uit de mond van een wat naïeve kantoor bediende genaamd Lucy, de doodsbange, jonge prostituee Renée en dito RAF-piloot Jim alles te horen over alle verwikkelingen rond de dood van uiteindelijk vier hoeren. En wat dat met gewone men sen doet.Wilson werkt de ka rakters van haar belangrijkste personages puntgaaf uit. Norman Mailer - The Castle in the Forest. 467 pag. Uitg. Random House. 19,99 euro. Vert, in het Nederlands door Kitty Pouwels en Maaike Bijnsdorp als Het kasteel in het Woud. Uitg. Rotschild Bach, 22,50 euro door James McConigal k kan zeggen dat ik meer dan eens een lichaam heb verlaten." Dat zegt de onderduivel die de verteller is van het verhaal over Hitier en diens familie in het boek van Norman Mai ler over de oergrond van goed en kwaad. Mailer, inmiddels 84, gaat in zijn roman The Castle in the Wood op zoek naar de emo tionele bodem van de mens. In een gruwelijk verhaal ver telt Mailer over de incest van de familie Schicklgruber- /Hitler, waarin geen vrouwe lijk familielid veilig was voor de seksuele attenties van va der, oom of neef. Mailer be schouwt het schrijven van rauwe romans als een alterna tieve vorm van geschiedschrij ving. Emoties, menselijke ge dragingen, irrationale feiten - misschien zijn ze inderdaad belangrijker dan de data en cijfers waarin de geschiedenis meestal wordt gevat. Dit boek over goed en kwaad, over haat en toeval, over geschiede nis en over geloof in god en duivel is verontrustend. Je leest het niet in een keer uit, al was het maar omdat je het soms walgend weg legt. Tege lijkertijd ontwapent Mailer de lezer met het verhaal dat de titel van het boek geeft. Concentratiekampgevange nen noemden hun kamp vaak 'Waldschloss', kasteel in het woud. Ironie redt de mens, en heeft de duivel van Hitier niet het onderspit ge dolven? Al is het maar tijde lijk. Maar mensen zijn ook slechts tijdelijke verschijnin gen. Norman Mailer heeft aangekondigd dat The castle in the Forest, zijn eerste roman in tien jaar, het eerste deel is van een trilogie over het le ven van Adolf Hitier.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2007 | | pagina 19